function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Lagringsstativ for påhengere - Tegninger


Honduras

Recommended Posts

Hei

Har noen tegninger e.l. til ett fornuftig stativ for lagring av påhengsmotorer. Trenger å lagre 3-4 påhengsmotorer på ett stativ som kan flyttes litt rundt på hjul, og hvor jeg både kan mekke på motorene, lagre bensintanker osv.

Har en liten haug med kryssfinér jeg tenkte å lage noe fornuftig av, men det er jo ikke vits i å finne opp kruttet på nytt hvis noen sitter med tegninger på ett kjempepraktisk stativ.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en kraftig sekketralle på Biltema som jeg påskrudde en tverrbrakket og fikk dermed en solid og mobilt stativ til påhengeren.

 

Trallen er solid nok til en 20HK. En tyngre motor må nok ha en enda kraftigere sak.

 

Har også brukt karmen til tilhengeren med fiberplater i mellom som motorstativ.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tak i noen gamle handlevogner fra en utgående butikk.

 

Fjernet kurven med vinkelsliper.

Påhengsmotoren står nå greit på stativet og det går fint å skifte olje og å gjennomføre ferskvannskjøring.

 

Samvirkelaget savner ennå ca. 1000 handlevogner. :cryin:

 

Ihvertfall 1 av samme type har blitt brukt som PåhengsMotorbukk. :lol: Ifølge deg selv.

 

Ville vært forsiktig nå og ikke reklamert for slikt. Vet at Handlevognpolitiet er ute i disse tider. :smash: :nono: :headbang:

 

Hold din sti ren. :rolleyes:

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Kjøpte biltema art 25-055 til kr 199,- Fungerer greit til min 4 hk

 

Jeg har en sånn tiltenkt til en 18hk Tohatsu, men synes den blir i spedeste laget så nå står det et gammelt klenodium av en 4hk på den. Motoren er fra 1976 og brukt to ganger og har original tennplugg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar.

 

Har selv ett Biltema-stativ, men jeg har noen 20-25Hk motorer jeg skulle hatt på stativet, og Biltema-stativet er på kanten i forhold til så tunge motorer.

 

Når det gjelder handlevogner tar de vel litt stor plass hvis jeg skal ha fire stk i garasjen. Men jeg er ikke redd for handlevognpolitiet. Vet ikke hvordan det er der dere bor, men her omkring får man kjøpt handlevogner for kr 10,-...... :cool:

 

Som sagt har jeg noe kryssfiner liggende jeg tenkte å bruke opp, derfor spørsmål om tegninger. Jeg får heller tegne litt selv og legge ut ett bilde når jeg er ferdig hvis ingen har noe liggende.

 

Her har dere ett eksempel på ett stativ for EN motor:

Stativ for påhengsmotor

 

Nå skal ikke jeg lage noe for utstilling, så jeg kutter ned på mahogny'en...

Foreløpig ser jeg for meg ett stativ med en tverrbjelke hvor jeg kan henge på to motorer fra hver side. Jeg får sette meg ned med tegneblokka og blyanten...

Link to post
Share on other sites

De punktene i en konserveringsoperasjon hvor jeg føler behovet for god støtte er når jeg tilter motoren helt opp for å få helt et par dråper olje inn i sylindrene og ikke minst når jeg skal dra i snoren for å starte motoren.

Har opplevd mere enn en gang, og senest igår, at motoren/e er på vei til å dokumentere hvordan tyngdekraften fungerer og ublide møter med asfalten er ikke hva motoren etterspør!

 

Tror det er lurt med store hjul for enkelt å flytte motorene, men god støtte!

 

Spent på videre oppdatering og bilder (?) for hvis du finner en god løsnig er jeg "mer enn villig" til å kopiere!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar.

Her har dere ett eksempel på ett stativ for EN motor:

Stativ for påhengsmotor

 

Skulle vel funke å bygge flere av denne ihop og bruke kraftigere aksling og hjul på

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Fint stativ Droll.... men jeg tror jeg hadde snudd de nederste boltene for de hadde garantert jeg tredd anklene inn på mange ganger... :cryin:

 

Ett spørsmål til deg når jeg nå har deg "på tråden".... Jeg har en 15hk Merc hvor lakken på undervannshuset "bobbler" og sprekker.... Ser ut som om det er noe problem med grunningen e.l

 

Er en 98 modell hvor forhandler har byttet undervannshus pga skade. Selve stammen, som er fra originalmotoren er fin i lakken. Har du sett noe slikt før..?

Hvilken type etseprimer og lakk har du god erfaring med fra dine prosjekter. Original Merc, eller er det ndre produkter som er bedre...

Link to post
Share on other sites

Fint stativ Droll.... men jeg tror jeg hadde snudd de nederste boltene for de hadde garantert jeg tredd anklene inn på mange ganger... :cryin:

 

Ett spørsmål til deg når jeg nå har deg "på tråden".... Jeg har en 15hk Merc hvor lakken på undervannshuset "bobbler" og sprekker.... Ser ut som om det er noe problem med grunningen e.l

 

Er en 98 modell hvor forhandler har byttet undervannshus pga skade. Selve stammen, som er fra originalmotoren er fin i lakken. Har du sett noe slikt før..?

Hvilken type etseprimer og lakk har du god erfaring med fra dine prosjekter. Original Merc, eller er det ndre produkter som er bedre...

Boltene er kappet :smiley: , og det FØR noen ankelskade .

 

Johnson motoren ble lakkert med Bengalac , ikke imponert over tilstanden nå etter 3 år :sad:

 

På Mercury motoren har jeg brukt 2-komponent produkter ifra International ( ikke ferdig, mangler litt grunning + topp lakk ), Etch primer, gelshield ( epoxy sealer) ,Perfection ( grunning og lakk (polyuretanlakk)) , vet ikke resultatet enda, mens ser bra ut foreløbig .

 

ssm_primer.jpg

Fin farge ?? , jaggu bra det bare er strøk nr 2 ( epoxy sealer), skal IKKE ha den farven .

 

Ellers skal den orginale lakken til Mercury være bra, bare pass på å ha på alle 3 strøkene ( etch , grunning , topp lakk )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

OK...... Da ingen hadde noen gode tegninger, har jeg gjort som jeg sa og laget ett selv.

Og siden Mouche ønsket bilder og tegning kommer det her.....

 

Materialene jeg har brukt er:

Diverse rester av 18mm Kryssfiner (Luan)

Noe 20mm Forskalingsplate

Litt 2x2"

Ca 150 cm 2x8"

Trelim Casco (PVU/PVA?? Det som skummer opp... sitter ikke med flaska i nærheten nå.. :crazy: )

Diverse treskruer

 

Først en enkel skisse som viser endeplatene osv..

Tegning.gif

 

 

Alle delene saget ut. Rundet alle utvendige kanter med en fres, mest fordi jeg får freset alt for lite i min kontorjobb... :cool:

OBS.. ikke rund kanten der endeplatene og sideplatene skal skrus sammen, da får du ingen limflate.

IMG_1751-1.jpg

 

 

2x2" limes og skrus fast til endeplatene (Her bør du unngå å lage to like sider... :headbang: )

IMG_1761-1.jpg

 

 

Bunn og sidepaneler limes og skrus (15x150cm)

IMG_1762-1.jpg

 

 

Sammenstilling av side/bunn og endeplater

IMG_1763-2.jpg

 

 

Liming av støtteplate

IMG_1765-1.jpg

 

 

Ferdig montert med 2x8" limt og skrudd fast med 4stk 6x140mm skruer i hver ende(Beregnet lengden som 150cm minus 2x platetykkesen)

4 hjul fra Clas Ohlson (100mm, 2 faste og 2 med sving og brems)

2 strøk med Benar UVR (må jo være "litt" fint)

IMG_1769-1.jpg

 

 

Ferdig.....

IMG_1774-1.jpg

 

 

Her har dere mitt "bidrag". Synes det ble greit. Ikke noe problem å trille det rundt på garasjegulvet med fire motorer på. Og foreløpig ser det ut til å holde..... :cool:

 

Til dere som har lyst til å lage maken...Kopier gjerne, men på to betingelser:

 

1. Legg inn bilde av resultater her i denne tråden....

2. Dersom du gjør forbedringer og endringer, legg inn bilder av det også...

 

Jeg brukte det jeg hadde liggende av materialer. Dette må derfor ikke sees på som noen Fasit.

Har heller ikke styrkeberegnet dette på noen måte. Det hele ble til etter innfalls-prinsippet, og"det kan funke-engineering" på en lørdag ettermiddag. Men det fungerer til mitt behov. Motorene på bildet er alle kortstammede, men det er beregnet nok klaring til å sette på langstammende motorer også, men ta ett kontrollmål på din motor hvis du er usikker.

 

Prekæs... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dette ble ikke bare greit: Det ble veldig bra! Skjønner ikke hva du skulle med tegninger når du kunne konstruere noe sånnt selv. Eneste jeg er spent på er sidestabiliteten. Har den tendens til å svaie litt på langs?

Enig.

Det ble DRITBRA! :flag: (Erru møbelsnekker eller?)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger... jeg er nok langt fra noen møbelsnekker.

Det går nok fint å lage dette med en håndsag, hammer og spiker. Men da jeg sitter 8 timer foran dataskjermen hver dag, er det befriende å å herje litt med mine "power-tools" når helga kommer... :cool: Så da blir det fort litt fresing osv... helt unødvendig selvsagt, men morro...

 

Når det gjelder sidestabiliteten hadde jeg dette i bakhodet etterhvert som jeg satte på motor nr 1, nr 2 osv.. men det er overaskende stabilt.

Hadde tenkt til å legge to "sverter" fra midt under tverrstokken og ned til den 2x2" som sitter på hver endeplate hvis det var behov, men det ser det ikke ut til at det er nødvendig foreløpig.

Nå har man en 20cm høy tverrstokk på toppen som endeplaten er skrudd fast på. Det gir en god sideveis stabilitet. Likedan er det en 15cm høyt sidepanel i bunn som også stiver av sideveis.

18mm kryssfiner er i tillegg stiv i seg selv. Men er du usikker så er det ikke noe å lure på. Legg på ett par sverter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Bra arbeid mann!

 

Og om man er i tvil, legg inn et skråband (sverte) i kryssfiner. Lim og skru - sterkeste som finnes ;)

 

Blir glad når jeg ser folk som bruker lim i tillegg til å skru. Og tvinger. Veldig veldig bra :D

 

Stativet kan impregneres/behandles med vaselinolje for en fin og vannavstøtende finish.

 

JRO

 

der Schnekker

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...