Jump to content

Dette Hælv...."Bohuslän-toget"


Morty

Recommended Posts

Denne sommeren har kort sagt vært fantastisk, så jeg burde vel bare smile og fortrenge den eneste negative episoden vi har hatt.

Men, det kan jo være greitt for "likesinnede" og være oppmerksomme på et tog som jeg kort og godt vil karkaterisere som skandinavias absolutt værste:

 

Ankom Fjällbacka mandag 24 Juli i nydelig vær. Våre venner i sin nye Luffe 40 hadde ankommet litt tidligere på dagen, og holdt oversikt over ledige plasser, slik at det gikk veldig greitt å legge til.

Lå på den nordligste moloen, nesten helt inne ved land.

Sammen hadde vi en strålende kveld med tre-retters på vertshuset ved siden av kiosken, (halv pris og dobbel kvalitet i forhold til den som ligger på bryggen).

Kvelden var rolig og fin, og bortsett fra litt sporadisk musikk fra et av bevertningsstedene på land, samt en full Svenske som satt på en krakk og gaula sjømanssviser, var det stille på natta og ingen problemer med å få sove.

- Er det noe jeg misliker er det overdrevent støy i havn.

Neste dag hadde vi egentlig tenkt å stikke, men ettersom Fjällbacka hadde vist seg fra en så sympatisk side valgte vi, under sterk tvil, å bli et døgn til.

Og hva gjorde vi da?

- Jo, skjems litt for å innrømme det, men vi tok altså FERGA til Väderøyene!

Og angret ikke på det. Koste oss med iskald Åbro fat, jättestore räke mackar og deilig badevann.

 

Jada, jeg kommer til saken...

 

Vi hadde booket oss in på retur med ferga 18.00 og var da i hvan ca. 19.00

Ikke så veldig overraskende kanskje, men alle båtene rundt oss var skifttet ut. Der hvor det hadde ligget et eldre tyskt ektepar lå det nå en seiler med 6 ungdommer. Og på andre siden en veranda båt som tydelig hadde et veldig stort markeringsbehov via musikkanlegget sitt.

Så fint..

Vi snakket litt om å stikke, men jeg var jævlig sulten og som evig optimist, beroliget jeg frua med at dette gir seg nok. Skal snakke med havnekontoret.

Og nettopp det gjør jeg, rett etter middag.

Jeg informerer vakthavende der (ei jente på knappe 20 år) at det er temmelig mye bråk i havna for øyeblikket, -hva kan dere gjøre med det?

Ingen problem sier hun, dette tar Securitas seg av på kvelden.

Og jeg betaler lydig havneavgiften + strøm.

 

Utover kvelden bare tiltar bråket, og vi begynner å bli gretne.

Dvs. jeg blir gretten, kona var rasende.

For nå var det mange fler som mente at disko på full guff, det er akkurat hva man trenger en sommer kveld i Fjällbacka. Vi praier et par karer fra nettopp, Securitas og mens vi redegjør for vår frustrasjon, kommer det flere arge Svensker til. Alle syntes dette var helt for jævlig og krevde slutt på bråket.

 

Men hva svarer Securitas? Jo, for det første hadde de ingenting med det skjer ombord i båtene å gjøre, deres ansvar begrenset seg til aktiviteter på land.

Dernest fikk vi forklart at dette var jo TOGET og da måtte vi jo skjønne at det blir mye musikk etc.

Dette kom bare til å øke på utover natta og det fik vi værsogo finne oss i.

TOGET? Hva f.. er nå det?

Ungdommene i den båten som ikke hadde veranda, kunna da informere oss at jo, "toget" det er et fest arrangement som flytter seg oppover Bohuslänkysten med nytt samlingspunkt hver dag.

Man = Gräbbestad, Tir = Fjällbacka, Onsd=Hunnebostrand, Torsd = Smøgen, osv. osv.

Hundrevis av ungdommer følger med på dette og den kommersielle virksomhet på hver av de besøkte plassene høster stor gevinst. Restauranten lokker med spesialtilbud og hver av disse verts-havnene har en slags samlingsplass på en av de største restaurantene. Det hele er vel organisert og det utgis en fargerik brosjyre med program etc for hvert av holdeplassene.

 

Men hvorfor i all verden opplyser ikke havneverten noe som helst om dette?

Er det noe "alle vet" kanskje?

For oss ble dette helt grusomt. Vi forbannnet alle svensker og alle under 25 og alle stereoanlegg. Vi forbannet havnverten og, og..

Men ettersom dette jo ikke hjalp det minste, gjorde vi det eneste mulige.

Vi kastaet loss 23.00 og satte kursen mot nermeste uthavn, Gluppø.

Der lå vi på svai (som jeg forøvrig hater) til frokost neste dag.

 

Jeg synes det er utrolig rart at et lass med bråkete ungdommer med både Politi, Havnevert og de lokale etablissementers velsignelse, fritt kan tyrannisere en hel havn på dette vis.

Jeg har tatt vare på kvittering for natt no. 2 og orker jeg, skal jeg kontakte havna og i det minste kreve refusjon.

Av prinsipp.

Andre som har opplevd lignende?

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har hørt om dette "toget" (og alle tullingene som har tatt med seg ratt og gasspedal fra BMW'n til båten) før, og holder meg derfor hjemme i Juli.

 

Hilsen Lars H.

(pt. i Skjärhamn langt syd for alle "tog")

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i Fjellbacka samme dagen, overnattet fra mandag til tirsdag. Jeg hadde et par små seilbåter med svenske ungdommer på utsiden av meg, og de advarte oss om hva som skulle skje.....som han ene sa : "det brukar brinna båtar! " :lol:

Så vi dro (i likhet med mange andre) videre til Hunnebostrand. "Toget" hadde vært der kvelden før og det hadde visst vært et jævelig spetakkel.... :flag_sw:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Var i Strømstad under div. musikkdager. Tror det var en Heavy-aften, mye fulle folk, ytterst på

piren var det vannkrig, kona og barna kom i veien. De visste tydligvis ikke tempen til fruen. Hun

overtok vannslangen. Men såpass bråk att politiet sjekket piren. Ikke morro.

 

Men det er første gang att vi har opplevet det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette kjempesmart da???

 

Her lager man ett arrangement som forflytter seg fra havn til havn etter en nøye oppsatt liste.

 

Med andre ord får du samlet alle Discoløvene på ett sted. Det blir ett helv%¤ leven der de er, og stille i alle de andre havnene.

 

Dette må jo være mye bedre enn att det smøres ett tynt lag med lokale diskoløver og Harryfanter ut over hele bohuslänskysten i hele juli.... Slik det kan tyde på at det foregår her i landet.

 

Synes det var lurt jeg... men så har ikke jeg uforvarende dumpet oppi det heller... :)

 

Men jeg er enig i at havnevakter osv burde opplyse om at "toget" er ventet inn på nevnte "stasjon" den natten til alle som er ferdig med 80-tallet for en tid tilbake.. :)

Link to post
Share on other sites

Det forklarer hvorfor det var så jæv** bråk på en tirsdag i Fjellbacka. Vi var litt forundret over såpass støy "mitt i veckan", men da vet vi det. Er det samme dagene hvert år slik at vi bør få med dette i loggboken vår?

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Var i Bodø under festivaldagene 21-23 juli. Kjempekoselig å rusle rundt i båthavna og beskue gamle jekter og andre klenodier.

 

Spiste god mat og drakk noen utepils utover ettermiddagen, hørte på trekkspill fra en av båtene og nøt finværet som endelig hadde nådd fram....da han steike i hæ.....(for å sitere en av de innfødte)...fra et øltelt rigget opp foran SAS hotellet i enden av båthavna, hamret et forsterkeranlegg til de grader.

Det var antagelig et lokalt nordnorsk band som underholdt de som hadde ører til det, med en lydstyrke som gjorde det ubehagelig å ferdes flere hundre meter unna. Bandet hørtes bra ut de men jeg kan ikke skjønne hvordan noen kunne sitte inne i teltet de spilte i.

Bassen var til de grader så overdrevet og lydnivået helt jæ...

 

Jeg tror de ga seg ca 0100 så nattesøvnen ble ikke tatt helt fra oss men jeg kan ikke skjønne hvordan lokale myndigheter kan tillate slik støy 2 netter på rad fra samme lille øltelt. Kan forøvrig heller ikke skjønne hvordan musikerne kan holde på med dette men de befinner seg kanskje "bak" den verste støyen. :nonod:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ja vekk med det alt sammen.

 

Vekk med GP-gallan i Hunnebostrand. Fysj.

Vekk med Bohuståget. Usjameg.

Vekk med Strömstad havnefestival. Uffameg.

Vekk med Räkans dag. Usjogfysjameg.

 

Vekk, vekk med alt sammen slik at jeg kan sitte i båten min i total stillhet i alle havnene på Bohuslänkysten og konversere over reker og hvitvin.

 

Man får ha meg unnskyldt, men man skal være noe uopplyst for ikke å ha fått med seg at det er et ganske intenst uteliv på disse stedene noen uker på sommeren.

Dra dit i Mars. Eller September.

Link to post
Share on other sites

............ Eller September.

Tog en ferieuke för många år sedan i mitten Sept.....tror vi mötte en seglare per dag :smiley:

det var veldi fint o segla i skärgården då med höstens alla färgskiftningar.......men

havnlivet er alldeles för dött...o det mycket er stengt.

 

men just denne uken när toget går så skall man nog hålla sig undan........

 

vi har snakket om dette tidl her på BP, Toget går oxo under navnet Måndagsklubben

 

 

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=173098

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå er jo dette en grei oplysning for de av oss som ikke ferdes på disse trakter i juli måned... men som vurderer det når ny båt er i havn..

 

Da er det jo greit å kjenne til rutetidene på dette toget, og ikke minst alle stasjoner det gjør opphold på.. Så vidt jeg har skjønt så er dette kun et ferietog som ferden lang Bohusläns kyst og dermed kun har avganger i juli måned...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

vet ikke om dette stemmer idag.....!!!

men så her står det i artikkeln jag bifogade

 

 

Första anhalten är Lysekil, därefter drar sällskapet vidare till Hunnebostrand, Fjällbacka och Grebbestad.

Ingen förening ligger bakom, utan företeelsen är allmänt känt bland lite äldre ungdomar och har pågått ett antal år.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Synes igrunn at din frustrasjon kun burde gå til havnekontoret som ikke opplyste om dette. Det må jo være lov til å være ung til sjøs også og da må det jo være helt topp at de samler seg på faste steder.

Noen som har glemt at de en gang var ungdom selv???

Hei. Leser du mitt innlegg litt nøyere, vil du nok se at det er jo nettopp havnekontoret jeg "angriper"!

Har tilbragt masser av netter i gjestehavner, og aksepterer som en selvfølge at det er en del liv å røre med mange mennsker på samme plass.

- Synes tilogmed at ideen med "toget" er fin, da den som en annen her i strengen påpeker, samler alle discotilhengerne på ett sted. Bare havnevakta kunne gi beskjed, særlig når jeg spør direkte om dette bråket skal fortsette.

Antagelig synes hun jeg ser så ung og sprek ut, at hun tenkte jeg var en av festløvene, ha,ha. :drink:

 

Ja vekk med det alt sammen.

Tror ikke helt du har fått med deg den egentlige "teksten" i mitt innlegg, Mulligan.

Men, jeg overdriver jo litt i mine skriverier, for å øke undeholdningsverdien litt.

 

Og, til andre som måtte ta mine ord litt vel bokstavlig; Jeg har overhodet INGENTING imot Svensker. Tvert om!

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Fint å ta med seg disse opplysningene med til neste års ferie. Nå vet jeg hvorfor jeg la ferien til august. Eldre ektepar i seilbåt med svensk flagg på hekken er trolig et bedre syn enn dette "Toget".

 

Da hører jeg mer enn gjerne tauværk og annet utøy slå hele natten med en lakentørker som nabo.

 

 

Båtlivet er ikke alltid sjarmerende og koslig. :flag_sw::flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Denne tråden aktualiserer en forretningside som dukket opp en sen kveld i en livat havn: Hvorfor er det ingen med dertil egnede ressurser som har kommet på å publisere en katalog over dager og steder når det IKKE er havnefestivaler, shoppingfestivaler og andre uhumskheter? Jazzfestivaler ala Aalbækhavn, som slutter kl 21oo, skal selvsagt inn i listen som "ikke-festival"

Laholm

Link to post
Share on other sites

Dette er bare Svensketoget, det går ikke lenger enn til Strömstad. Som delvis beboer av staden, var jeg tilstede under siste dags rockefestival, hevvvy mettall. Jeg misunner ikke de som bor inne i byen da dette sto på. Dere som bor på andre kanter av norsk territorium (nåværende- eller tidligere), må nok lage dere eget spetakkel.

 

Ellers så kan man i Strömstad trekke inn i Kebalviken, der er det roligere forhold. Marieholm Marina blir drevet på en utmerket måte. Bland annet. En del 'fricampere' finner seg også meget godt tilrette på de kommunale bryggene i Kebalviken også.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

I tråden med staus for svenskekysten stod dette å lese:

 

--

Til alle som skal på svenskekysten. Fant denne infoen om Seglarveckan:

 

Antar att det är som vanligt...

 

Icke officiell start helgen vecka 28.

Lördag:Lysekil

Söndag:Smögen

 

Officiell start vecka 29.

Måndag:Hunnebostrand

Tisdag:Fjällbacka

Onsdag:Grebbestad

Torsdag:Smögen

Fredag:Lysekil

 

--

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...