Jump to content

Monterte flaps på Fram 25 (snekke)


enter4u

Recommended Posts

Ja i går fikk jeg endelig gjort det. Flapsen ble montert. Fram'en har jo en liten orginal flaps som ikke gjør noe nytte for seg, så jeg fikk tak i en rustfri plate på 5 mm. Flapsen starter 1.2m fra hekken og forlenget skroglengden med 33 cm. Var skikkelig spennende da jeg skulle prøve båten i går kveld. Tidligere gravde jo hekken seg voldsomt ned. Spesiellt over 8 knop.

Konklusjonen er:

2000 o/min før. 6,3 knop. Etter. 6,7 knop

2600 o/min før 6,7 knop. Etter. 7,6 knop

3000 o/min før. 7,1 knop. Etter. 8,4 knop

3500 o/min før. 9,5 knop. Etter. 10,4knop

 

Er ikke detter bra, så vet ikke jeg. Må legge til at dette er i ferskvann

Link to post
Share on other sites

Jeg har bilde kun på mobiltlf. Men det som er litt morsomt, er at dette laga jeg til helt etter måfå og ca. Hehe! Tror jeg traff blinken. Fikk også en liten morsom sjøsprøyt som står i været ca 4-5 meter etter båten også:-) Gi meg ditt tlfnr på im, så sender jeg deg bildet

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

dsc01373.jpg

 

Her er flapsen min nå. Og nå har jeg bestemt meg for å Skjøte på flapsen med 15 cm på hver side for å få den like bred som vannlinjen. Er spent på hvordan det blir :yesnod:

 

Her er video av båten med flaps. Legg merke til hekkstrålen :cool: Den er jeg stolt av. Farten på båten er på videoen, 10 knop.

 

Link to post
Share on other sites

Hei! Dette så jo bra ut! :yesnod: Har du noen formening om trykket det blir på plata og festene? Vurderer også noe lignende på snekka for å holde baugen nede! men er litt redd for presst det blir på festene. Jeg skal i tilfelle ha det på en trebåt.

Link to post
Share on other sites

Hei! Dette så jo bra ut! :yesnod: Har du noen formening om trykket det blir på plata og festene? Vurderer også noe lignende på snekka for å holde baugen nede! men er litt redd for presst det blir på festene. Jeg skal i tilfelle ha det på en trebåt.

 

 

Har ingen anelse om trykket. Men på Fram 25 er det orginalt en liten glassfiber-flaps jeg har festa den store flapsen til. Den er også stemplet av mot badeplattformen. Brukte 4mm rustfritt av kvalitet 903. ( Det er veeeldig hardt og stivt)

Link to post
Share on other sites

Her er flapsen min nå. Og nå har jeg bestemt meg for å Skjøte på flapsen med 15 cm på hver side for å få den like bred som vannlinjen.

 

Det ville ikke jeg gjort! Om den er like bred som vannlinjen så har den lett for å hekte seg under kaier etc når du ligger longside, med store skader som følge. Min flaps er 160cm bred, dvs omtrent som din vil jeg tro. Og selv med denne bredd må jeg være litt på vakt ved kai og når jeg skal legge fra. Om den hadde gått helt ut hadde det vært helt håpløst...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OK! Husk bare på at båten kan bli rimelig uregjerlig med sjø rett/skrått bakfra om flapsen blir for stor! Men bølgehøyde er vel sikkert heller ikke noe stort problem på Vansjø da, selv om det kan være noe å passe på om du skulle finne på å ta båten med deg til sjøs en tur...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...nå er jaggu meg Sjømannen min ei sinke. Den videoen var jo grisetøff! :tongue: Tror jeg hadde gnidd meg et par ganger i øya dersom du hadde kommet forbi i full spiker! :crazy:

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post
Share on other sites

...nå er jaggu meg Sjømannen min ei sinke. Den videoen var jo grisetøff! :tongue: Tror jeg hadde gnidd meg et par ganger i øya dersom du hadde kommet forbi i full spiker! :crazy:

 

 

 

Ja jeg er NESTEN fornøyd :lol: . Her er en snutt der jeg akselrerer sakte fra 0-10 knop. Den lyden dere hører er vibrasjoner fra bordet mitt. Litt irriterende :sad: Men det er ikke mye motorstøy i hveretfall :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har gjort tilsvarende operasjon på min Sandvik 26 AC med godt resultat.

Grunnen til at jeg gjorde dette var at badeplatformene mine subbet ned i vannet under fart og jeg ønsket da å få båten til å grave seg litt mindre ned på hekken.

Denne resulterte i 1 knop bedre marsjfart (før 7,2, nå 8,2) og 1,7 knop bedre toppfart før 7,8 nå 9,5. Dette er gjennomsnittsmålinger på GPS tatt over samme strekning før og etter (mot og medstrøm).

Ved ferielastet båt og GH10 på slep klarer jeg fremdeles marsjfart på 8 knop.

Jeg klarte også å få den til å slippe sjøen ved full gass (se bilde).

Har ikke testet i grisevær, men det kan nok tenkes at det blir noe "giring" med høy sjø aktenfor tvers.

 

28042008166.jpg

 

Jeg støpte en plate i hel polyester/glassfiber (ca 8-10mm tykkelse)

Kappet så til denne til å flukte med bunnen på båten slik at det ikke ble noen restriksjoner i vannstrømmen. Slipte ned gelcoat og festet trimplanet med

glassfiber og polyester. Viktig å spenne det opp slik at flapsen blir en naturlig forlengelse av skroget.

Satte på stivere 4 stk som jeg også laget av hel polyester/glassfiber. Støpte det hele ordentlig fast, slipte, la på topcoat, bunnsmurning og sjøsatte.

25042008163.jpg

Link to post
Share on other sites

Har gjort tilsvarende operasjon på min Sandvik 26 AC med godt resultat.

Grunnen til at jeg gjorde dette var at badeplatformene mine subbet ned i vannet under fart og jeg ønsket da å få båten til å grave seg litt mindre ned på hekken.

Denne resulterte i 1 knop bedre marsjfart (før 7,2, nå 8,2) og 1,7 knop bedre toppfart før 7,8 nå 9,5. Dette er gjennomsnittsmålinger på GPS tatt over samme strekning før og etter (mot og medstrøm).

Ved ferielastet båt og GH10 på slep klarer jeg fremdeles marsjfart på 8 knop.

Jeg klarte også å få den til å slippe sjøen ved full gass (se bilde).

Har ikke testet i grisevær, men det kan nok tenkes at det blir noe "giring" med høy sjø aktenfor tvers.

 

28042008166.jpg

 

Jeg støpte en plate i hel polyester/glassfiber (ca 8-10mm tykkelse)

Kappet så til denne til å flukte med bunnen på båten slik at det ikke ble noen restriksjoner i vannstrømmen. Slipte ned gelcoat og festet trimplanet med

glassfiber og polyester. Viktig å spenne det opp slik at flapsen blir en naturlig forlengelse av skroget.

Satte på stivere 4 stk som jeg også laget av hel polyester/glassfiber. Støpte det hele ordentlig fast, slipte, la på topcoat, bunnsmurning og sjøsatte.

25042008163.jpg

 

 

Ja se der :wink: Flott hekkstråle også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mange flotte innlegg og bilder. Har noen erfaring med hvordan båter med så store trimplan oppfører seg i medsjø når bølgehastigheten overskrider båtfarten?

 

 

Tjaaaa. Man sier jo at det kan bli i overkant spennende da. Prøver å se litt på youtube ang. det. Men vet ikke helt hva jeg skal søke på.

Link to post
Share on other sites

Jeg kaller det å "slippe sjøen" når et oppstår en hekkstråle bak båten. Mulig dette er feil uttrykk, men men....

 

 

Dette er å slippe sjøen:

 

07062008002.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...