Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2007 Har bedt forhandler sjekke dette (dvs. EVC-display). Jeg tenker uansett at en må ha en slags integrasjon mot kartplotter/GPS for å få hastighetsdata slik at l/nm osv. kan vises. Ser at VP tilbyr ekstra sensorer, men dette blir vel "smør på flesk" så lenge slike data kan tas fra GPS? Får se hva VP-guruen svarer (hvis han svarer da) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Turtellerdisplayet følger med som standard i EVC-C. Den viser også de fleste motordata uten forbruk, som er en software opsjon. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2007 OK. Håper ikke installasjonen er så "gammel" at jeg ikke får displayet (dvs. da båten allerede er ferdigbygd med motor som er bestilt for lang tid tilbake). Det får jeg forhåpentlig svar på snart. Har også spurt om de kan ordne slik SW-opsjon ved 0-timers service. Hva er da den _enkleste_ måten å anvende forbruksdata (som gjøres tilgjengelige via SW-opsjonen) til å vise forbruk/nm? Kan en supplere GPS-hastighet "inn" i volvo-systemet eller er det kun volvo's egne sensorer som funker? Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Kom ikkje EVC-C på markedet i september 2006? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 (redigert) Hva er da den _enkleste_ måten å anvende forbruksdata (som gjøres tilgjengelige via SW-opsjonen) til å vise forbruk/nm? Kan en supplere GPS-hastighet "inn" i volvo-systemet eller er det kun volvo's egne sensorer som funker? Det ser ut som om du kan velge hastighetsinput; enten fra plotter eller fra egen giver for hastighet (sumlog eller paddlehjul). Har scannet inn etpar bilder fra D4-D6 manualen vedr. nevnte SW opsjon: Redigert 25.November.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2007 (redigert) Se der ja! Vet du om denne hastigheten kan "mates" direkte inn til turtellen på passende NMEA-format eller om jeg uansett på ha et slikt NMEA2000-interface på motoren? (vet ikke om turtelleren snakker "CAN" eller "NMEA2000"...). Ser jo at en trenger en tankgiver som gir et eller annet NMEA-signal ut også, men den burde vel bare være nødvendig for "distanse til tom" og "tid til tom". Regner med at standard tankgivere fra VP ikke har slik output.. Redigert 25.November.2007 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 (redigert) Vet du om denne hastigheten kan "mates" direkte inn til turtellen på passende NMEA-format eller om jeg uansett på ha et slikt NMEA2000-interface på motoren? (vet ikke om turtelleren snakker "CAN" eller "NMEA2000"...). Ser jo at en trenger en tankgiver som gir et eller annet NMEA-signal ut også, men den burde vel bare være nødvendig for "distanse til tom" og "tid til tom". Regner med at standard tankgivere fra VP ikke har slik output.. VP's EVC system leveres standard med CAN-bus instrumentering. I konseptet inngår et antal Computer Units, prinsipielt to typer; PCU (Power system Control Unit) er montert nær/på motoren. Til denne kobles / kan kobles alle sensorer som drivstoff tank måler, ferskvann tank måler ++. HCU (Helm system Control Unit) er montert nær styreposisjonen (normalt i dashbordet). Til denne kobles alle instrumenter; turteller, alarmdisplay, drevtrim instrument, tank nivå instrumenter, temperatur, trykk ++. Kommunikasjonen mellom disse Control Units foregår på toleder (eller 4, husker ikke) CAN-bus. Monterer du f.eks den omtalte NMEA converter for å få motordata inn på kartplotteren, kobles denne til en av disse Control Units. Monteres en NMEA multisensor for hastighet (paddle-hjul), vann-temperatur og vann-dybde - "triducer", så kobles denne til PCU'en. Så hvis din båt er fullt ut instrumentert med VP's EVC system (sensorer - givere - instrumenter), så har du allerede din ønskede informasjon elektrisk tilgjengelig i nettverket. Da blir det spørsmål om hvilken funksjonalitet som er lagt inn i de enkelte instrumenter (kartplotter - EVC display ++) for å vise data, evt. konfigurere data som del av beregninger ++) VP leverer med komplette installasjons - koblingsskjemaer til å vise disse koblinger. Desverre har jeg ikke dette tilgjengelig. Håper dette ga litt innsikt. Redigert 25.November.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2007 Ja, det var oppklarende! Takk for at du tok deg bryet. Jeg må nok "vri" litt mer info ut av forhandler før jeg kommer videre. Kommer motoren med denne EVC-C pakken med turtellerdisplay osv. så er det vel egentlig ikke så viktig å kople det opp mot kartplotteren (opprinnelig tenkte jeg at den kunne bli en slags billigversjon i stedet for EVC-display). Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Jeg har flere ganger vurdert å kjøpe det separate EVC displayet. Da ut fra betjeningskomfort. Displayet i turtelleren er lite, og temmelig tungvindt å betjene under fart. Det er hovedgrunnen til at jeg ville ha forbruksdata koblet til kartplotteren. Sist jeg var i kontakt med Belamarin (for å få demonstrert E-120) tok vi opp bilde for forbruksdata. Det viste seg da at forbruk pr. tidsenhet (l/h) ble vist OK, men at det ikke var felt for visning av forbruk pr. kjørt distanse (l/NM). De skulle sjekke opp dette. Evt. rapportere det til Raymarine som et funksjonalitetsønske. SIMRAD CX44 har felter for begge disse informasjonene. Men, kun l/h virket på den SW-release jeg hadde. Ved henvendelse til SIMRAD ble jeg fortalt at de hadde bare testet dette for to motorer, ikke for en. Men, nå skulle det være iorden. Sitér dette innlegget Link to post
Laguna Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Her er koblingen/ beskrivelse for NMEA 2000 gateway fra manual: Denna sats innehåller: Benämning Antal Pos. i fig. NMEA 2000 Gateway 1 1 Buntband 2 - Monteringsanvisning 1 - Installationsordning NMEA 2000 Gateway Viktigt! ”NMEA 2000 Gateway” fungerar endast med EVC B2 och kommande versioner. ”NMEA 2000 Gateway” och ”NMEA 0183 Interface” kan inte vara anslutna samtidigt i ett system (på en synkbuss). 1. Anslut Y-splitkabel (2) på multilink-kabeln mellan de två HCU:erna (3). 2. Anslut Y-splitkabelns utbrytarkontakt (4) till NMEA 2000 Gateway multilink-kontakt (5). NMEA diod (6) Konstant sken - Enheten har strömtillförsel. Diagnostisk (NMEA 2000 Gateway) diod (7) Konstant sken - Enheten har strömtillförsel men ingen kommunikation från någon sida. Blinkar på och av upprepade gånger - Enheten sänder och tar emot giltig NMEA och MULTILINK data. Blinkar 2 gånger på och sedan av, upprepade gånger - Enheten tar emot MULTILINK data men har ingen NMEA kommunikation. Blinkar 3 gånger på och sedan av, upprepade gånger - Enheten tar emot NMEA data men har ingen MULTILINK kommunikation. Gränssnittsinformation Utgångssignaler från NMEA 2000 ”Engine parameters rapid PGN 127488” Motorvarvtal Turboladdtryck Är endast tillgänglig om givare finns monterad Powertrim läge Är endast tillgänglig om givare finns monterad ”Engine parameters dynamic PGN 127489” Smörjoljetryck Är endast tillgänglig om givare finns monterad Motortemperatur Är endast tillgänglig om givare finns monterad Kylvätsketemperatur Är endast tillgänglig om givare finns monterad Batterispänning Bränsleförbr./tid Motordrifttid Kylvätsketryck Är endast tillgänglig om givare finns monterad Insprutningstryck Är endast tillgänglig om givare finns monterad Hög kylvätsketemperatur Lågt oljetryck Låg oljenivå Låg batterispänning Låg kylvattennivå Vatten i bränslet ”Transmission par, dynamic PGN 127493” Oljetryck drev Är endast tillgänglig om givare finns monterad Oljetemperatur drev Är endast tillgänglig om givare finns monterad ”Fluid level PGN 127505” Bränslenivå Är endast tillgänglig om givare finns monterad Sötvattennivå Är endast tillgänglig om givare finns monterad ”Rudder PGN 127245” Roderläge Är endast tillgänglig om givare finns monterad ”Speed (out) PGN 128259” Fart i vattnet Är endast tillgänglig om multigivare finns monterad ”Water depth PGN 128267” Vattendjup Är endast tillgänglig om multigivarefinns monterad ”Environmental param PGN 130310” Vattentemperatur Är endast tillgänglig om multigivare finns monterad Ingångssignaler från NMEA 2000 ”Speed PGN 128259” Fart i vattnet ”COG & SOG Rapid PGN 129026” Fart genom vattnet Fart över grund ”Vessel Heading PGN 127250” Båtens kurs Givarreferens Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2007 Jøss - som vanlig er baatplassen bedre for info enn leverandør! Svenning: Mener det sto i E120-manualen at en kunne definere visning av alle parametre som var tilgjengelige - med tall/søyler/kurver o.l. - også i ferdigdefinerte bilder. Burde en ikke da kunne legge inn l/nm i det ferdige bildet? (mulig jeg misforsto - leste i manualen fra s 175 og utover) Laguna: Er dette fra manualen til motoren eller fulgte den med grensesnittet? Glimrende info uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Svenning: Mener det sto i E120-manualen at en kunne definere visning av alle parametre som var tilgjengelige - med tall/søyler/kurver o.l. - også i ferdigdefinerte bilder. Burde en ikke da kunne legge inn l/nm i det ferdige bildet? Jeg har ikke lest manualen enda Fantino. Jeg refererte i mitt innlegg #34 til en kommentar fra importøren, Belanor. Jeg skal sjekke videre på dette. Flott informasjon fra Laguna! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Svenning: Mener det sto i E120-manualen at en kunne definere visning av alle parametre som var tilgjengelige - med tall/søyler/kurver o.l. - også i ferdigdefinerte bilder. Burde en ikke da kunne legge inn l/nm i det ferdige bildet? (mulig jeg misforsto - leste i manualen fra s 175 og utover) Har lastet ned E-series manualen og lest litt Fantino. Det ser ut som om std. Engine Monitoring panelet ikke har med l/NM. Men, hvis du selv konfigurerer et Engine Monitoring panel, kan du tydeligvis ta med alle data som er tilgjengelig via NMEA eller Seatalk. Jeg har nedenfor klippet ut et kapittel fra E-series Reference manual, uthevning i rødt er gjort av meg. Customize the panels You can customize each panel by changing: • The panel name • The size and number of data cells • The data contained in each cell. This data can include any transducer or internally calculated navigation data that is available on NMEA or SeaTalk. Additional data includes a compass rose, a distance log and four resettable trip counters. • How the data is displayed. You can control whether the data is displayed in numerical, digits, gauge or graphical format as appropriate to each data item. Note: You can also configure the data panels in this way in the Engine Monitoring and CDI applications. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2007 Ja, det var dette jeg så! Mao. så burde det la seg gjøre å få til et greit "custom" motor-view. Venter i spenning på beskjed fra leverandør på hva jeg egentlig har kjøpt... Sitér dette innlegget Link to post
Laguna Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Jøss - som vanlig er baatplassen bedre for info enn leverandør! Svenning: Mener det sto i E120-manualen at en kunne definere visning av alle parametre som var tilgjengelige - med tall/søyler/kurver o.l. - også i ferdigdefinerte bilder. Burde en ikke da kunne legge inn l/nm i det ferdige bildet? (mulig jeg misforsto - leste i manualen fra s 175 og utover) Laguna: Er dette fra manualen til motoren eller fulgte den med grensesnittet? Glimrende info uansett. Dette er manualen som fulgte med gateway, fra Volvo Penta. Jeg solgte dette interface't, så jeg fikk aldri koblet det opp og testet. Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 OK. Håper ikke installasjonen er så "gammel" at jeg ikke får displayet (dvs. da båten allerede er ferdigbygd med motor som er bestilt for lang tid tilbake). Det får jeg forhåpentlig svar på snart. Har også spurt om de kan ordne slik SW-opsjon ved 0-timers service. Hva er da den _enkleste_ måten å anvende forbruksdata (som gjøres tilgjengelige via SW-opsjonen) til å vise forbruk/nm? Kan en supplere GPS-hastighet "inn" i volvo-systemet eller er det kun volvo's egne sensorer som funker? Ikke vær redd for om den er for gammel, er du så heldig at det er en EVC-B så er forbruksinfo standard. Det var først med EVC-C at dette ble en ekstra sw option. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Da fikk jeg endelig svar fra forhandler: Softwarepakke + NMEA-grensesnitt er det jeg trenger (det hadde jo BP-gjengen funnet ut for lenge siden), og det kan leveres til den nette sum av 18152 kroner og 50 øre inkl. mva. Var klar over at dette ikke var gratis, men dette ble "over the top". Kutter ut hele greia og kjøper heller 3000 liter diesel for denne summen... Til sammenligning har jeg planer om å bestille Raymarine E120 (remanufactured) m/Platinum kart 12P, sounder DSM30 og innvendig svinger samt nettverksswitch for tilkopling av fremtidige julegaver til meg selv. Dette kommer på ca. 29000 på døra i Noreg inkl. mva. Har stygge planer om å skaffe det interfacet en eller annen gang til en mer overkommelig pris samt låne en laptop med en helt spesiell CD-ROM/kabel. Vi får se... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Jeg tror ikke jeg har fått med meg alle momentene i denne tråden. Nå er det slik at mange av båtprodusentene har en avtale med flere produsenter som gir ca 50 % rabatt på løsninger, så også navigasjonspakker. Jeg sparte ca 90 K på fabrikk montering av navigasjonssystem. Jeg ville tro at du kan få tilsvarende tilbud? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Lite å hale der dessverre roaldbj. Kikker jeg på prisene som er oppgitt i et annet tilbud (dvs. på annen båt fra samme leverandør) så vil jeg tro at dette ca. 3-dobler prisen (ut fra et tilbud med C120 i stedet for E120..). Tror nok uansett at en skal ha problemer med å finne en forhandler i Norge som leverer denne pakken for 29000 u/montering. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Desember.2007 Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Følger deg på dette. Min efaring er følgende når det gjelder fabrikkmontering av utstyr (varmer, vinsj, radar, autopilot): Ta utgangspunkt i veilende pris og multipliser med 2 = pris fra forhandler. Noen forhandlere har avtale om 50 % rabatt ved kjlp av utstyr ved montering før båten forlater fabriken. Dette gir billigere 1. håndinvestering. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Litt på siden kansje men hva med en vanlig can bus leser til pc? Fåes til noen hundrelapper og scantools er gratis. Jeg har kjøpt ett slikt sett men ikke fått testet det enda. Link til annen tråd... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Når det gjelder plotter så kan du jo høre hva Malfix kan levere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.