Jump to content

NMEA2000 interface D6-350 til Raymarine E120


Fantino

Recommended Posts

Har bedt forhandler sjekke dette (dvs. EVC-display).

 

Jeg tenker uansett at en må ha en slags integrasjon mot kartplotter/GPS for å få hastighetsdata slik at l/nm osv. kan vises. Ser at VP tilbyr ekstra sensorer, men dette blir vel "smør på flesk" så lenge slike data kan tas fra GPS?

 

Får se hva VP-guruen svarer (hvis han svarer da)

Link to post
Share on other sites

OK. Håper ikke installasjonen er så "gammel" at jeg ikke får displayet (dvs. da båten allerede er ferdigbygd med motor som er bestilt for lang tid tilbake). Det får jeg forhåpentlig svar på snart. Har også spurt om de kan ordne slik SW-opsjon ved 0-timers service.

 

Hva er da den _enkleste_ måten å anvende forbruksdata (som gjøres tilgjengelige via SW-opsjonen) til å vise forbruk/nm? Kan en supplere GPS-hastighet "inn" i volvo-systemet eller er det kun volvo's egne sensorer som funker?

Link to post
Share on other sites

Hva er da den _enkleste_ måten å anvende forbruksdata (som gjøres tilgjengelige via SW-opsjonen) til å vise forbruk/nm? Kan en supplere GPS-hastighet "inn" i volvo-systemet eller er det kun volvo's egne sensorer som funker?

Det ser ut som om du kan velge hastighetsinput; enten fra plotter eller fra egen giver for hastighet (sumlog eller paddlehjul). Har scannet inn etpar bilder fra D4-D6 manualen vedr. nevnte SW opsjon:

evc1.jpg

 

evc2.jpg

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja! Vet du om denne hastigheten kan "mates" direkte inn til turtellen på passende NMEA-format eller om jeg uansett på ha et slikt NMEA2000-interface på motoren? (vet ikke om turtelleren snakker "CAN" eller "NMEA2000"...).

 

Ser jo at en trenger en tankgiver som gir et eller annet NMEA-signal ut også, men den burde vel bare være nødvendig for "distanse til tom" og "tid til tom". Regner med at standard tankgivere fra VP ikke har slik output..

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet du om denne hastigheten kan "mates" direkte inn til turtellen på passende NMEA-format eller om jeg uansett på ha et slikt NMEA2000-interface på motoren? (vet ikke om turtelleren snakker "CAN" eller "NMEA2000"...).

 

Ser jo at en trenger en tankgiver som gir et eller annet NMEA-signal ut også, men den burde vel bare være nødvendig for "distanse til tom" og "tid til tom". Regner med at standard tankgivere fra VP ikke har slik output..

VP's EVC system leveres standard med CAN-bus instrumentering. I konseptet inngår et antal Computer Units, prinsipielt to typer;

 

PCU (Power system Control Unit) er montert nær/på motoren. Til denne kobles / kan kobles alle sensorer som drivstoff tank måler, ferskvann tank måler ++.

 

HCU (Helm system Control Unit) er montert nær styreposisjonen (normalt i dashbordet). Til denne kobles alle instrumenter; turteller, alarmdisplay, drevtrim instrument, tank nivå instrumenter, temperatur, trykk ++. Kommunikasjonen mellom disse Control Units foregår på toleder (eller 4, husker ikke) CAN-bus.

 

Monterer du f.eks den omtalte NMEA converter for å få motordata inn på kartplotteren, kobles denne til en av disse Control Units.

 

Monteres en NMEA multisensor for hastighet (paddle-hjul), vann-temperatur og vann-dybde - "triducer", så kobles denne til PCU'en.

 

Så hvis din båt er fullt ut instrumentert med VP's EVC system (sensorer - givere - instrumenter), så har du allerede din ønskede informasjon elektrisk tilgjengelig i nettverket. Da blir det spørsmål om hvilken funksjonalitet som er lagt inn i de enkelte instrumenter (kartplotter - EVC display ++) for å vise data, evt. konfigurere data som del av beregninger ++)

 

VP leverer med komplette installasjons - koblingsskjemaer til å vise disse koblinger. Desverre har jeg ikke dette tilgjengelig.

 

Håper dette ga litt innsikt.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det var oppklarende! Takk for at du tok deg bryet. Jeg må nok "vri" litt mer info ut av forhandler før jeg kommer videre. Kommer motoren med denne EVC-C pakken med turtellerdisplay osv. så er det vel egentlig ikke så viktig å kople det opp mot kartplotteren (opprinnelig tenkte jeg at den kunne bli en slags billigversjon i stedet for EVC-display).

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger vurdert å kjøpe det separate EVC displayet. Da ut fra betjeningskomfort. Displayet i turtelleren er lite, og temmelig tungvindt å betjene under fart. Det er hovedgrunnen til at jeg ville ha forbruksdata koblet til kartplotteren.

 

Sist jeg var i kontakt med Belamarin (for å få demonstrert E-120) tok vi opp bilde for forbruksdata. Det viste seg da at forbruk pr. tidsenhet (l/h) ble vist OK, men at det ikke var felt for visning av forbruk pr. kjørt distanse (l/NM). De skulle sjekke opp dette. Evt. rapportere det til Raymarine som et funksjonalitetsønske.

 

SIMRAD CX44 har felter for begge disse informasjonene. Men, kun l/h virket på den SW-release jeg hadde. Ved henvendelse til SIMRAD ble jeg fortalt at de hadde bare testet dette for to motorer, ikke for en. Men, nå skulle det være iorden.

Link to post
Share on other sites

Her er koblingen/ beskrivelse for NMEA 2000 gateway fra manual:

 

nmea2000gw.jpg

 

Denna sats innehåller:

 

Benämning Antal Pos. i fig.

NMEA 2000 Gateway 1 1

Buntband 2 -

Monteringsanvisning 1 -

Installationsordning NMEA 2000 Gateway

 

Viktigt! ”NMEA 2000 Gateway” fungerar endast

med EVC B2 och kommande versioner.

”NMEA 2000 Gateway” och ”NMEA 0183

Interface” kan inte vara anslutna samtidigt i ett

system (på en synkbuss).

 

1.

Anslut Y-splitkabel (2) på multilink-kabeln mellan de

två HCU:erna (3).

 

2.

Anslut Y-splitkabelns utbrytarkontakt (4) till NMEA

2000 Gateway multilink-kontakt (5).

 

NMEA diod (6)

 

Konstant sken -

Enheten har strömtillförsel.

 

Diagnostisk (NMEA 2000 Gateway) diod (7)

 

Konstant sken -

Enheten har strömtillförsel men ingen

kommunikation från någon sida.

 

Blinkar på och av upprepade gånger -

Enheten sänder och tar emot giltig NMEA och

MULTILINK data.

 

Blinkar 2 gånger på och sedan av, upprepade

gånger -

Enheten tar emot MULTILINK data men har ingen

NMEA kommunikation.

 

Blinkar 3 gånger på och sedan av, upprepade

gånger -

Enheten tar emot NMEA data men har ingen

MULTILINK kommunikation.

 

Gränssnittsinformation

 

Utgångssignaler från NMEA 2000

 

”Engine parameters rapid PGN 127488”

Motorvarvtal

Turboladdtryck Är endast tillgänglig om givare finns monterad

Powertrim läge Är endast tillgänglig om givare finns monterad

”Engine parameters dynamic PGN 127489”

Smörjoljetryck Är endast tillgänglig om givare finns monterad

Motortemperatur Är endast tillgänglig om givare finns monterad

Kylvätsketemperatur Är endast tillgänglig om givare finns monterad

Batterispänning

Bränsleförbr./tid

Motordrifttid

Kylvätsketryck Är endast tillgänglig om givare finns monterad

Insprutningstryck Är endast tillgänglig om givare finns monterad

Hög kylvätsketemperatur

Lågt oljetryck

Låg oljenivå

Låg batterispänning

Låg kylvattennivå

Vatten i bränslet

”Transmission par, dynamic PGN 127493”

Oljetryck drev Är endast tillgänglig om givare finns monterad

Oljetemperatur drev Är endast tillgänglig om givare finns monterad

”Fluid level PGN 127505”

Bränslenivå Är endast tillgänglig om givare finns monterad

Sötvattennivå Är endast tillgänglig om givare finns monterad

”Rudder PGN 127245”

Roderläge Är endast tillgänglig om givare finns monterad

”Speed (out) PGN 128259”

Fart i vattnet Är endast tillgänglig om multigivare finns monterad

”Water depth PGN 128267”

Vattendjup Är endast tillgänglig om multigivarefinns monterad

”Environmental param PGN 130310”

Vattentemperatur Är endast tillgänglig om multigivare finns monterad

 

Ingångssignaler från NMEA 2000

 

”Speed PGN 128259”

Fart i vattnet

”COG & SOG Rapid PGN 129026”

Fart genom vattnet

Fart över grund

”Vessel Heading PGN 127250”

Båtens kurs

Givarreferens

Link to post
Share on other sites

Jøss - som vanlig er baatplassen bedre for info enn leverandør!

 

Svenning: Mener det sto i E120-manualen at en kunne definere visning av alle parametre som var tilgjengelige - med tall/søyler/kurver o.l. - også i ferdigdefinerte bilder. Burde en ikke da kunne legge inn l/nm i det ferdige bildet? (mulig jeg misforsto - leste i manualen fra s 175 og utover)

 

Laguna: Er dette fra manualen til motoren eller fulgte den med grensesnittet? Glimrende info uansett.

Link to post
Share on other sites

Svenning: Mener det sto i E120-manualen at en kunne definere visning av alle parametre som var tilgjengelige - med tall/søyler/kurver o.l. - også i ferdigdefinerte bilder. Burde en ikke da kunne legge inn l/nm i det ferdige bildet?

Jeg har ikke lest manualen enda Fantino. Jeg refererte i mitt innlegg #34 til en kommentar fra importøren, Belanor. Jeg skal sjekke videre på dette.

 

Flott informasjon fra Laguna!

Link to post
Share on other sites

Svenning: Mener det sto i E120-manualen at en kunne definere visning av alle parametre som var tilgjengelige - med tall/søyler/kurver o.l. - også i ferdigdefinerte bilder. Burde en ikke da kunne legge inn l/nm i det ferdige bildet? (mulig jeg misforsto - leste i manualen fra s 175 og utover)

Har lastet ned E-series manualen og lest litt Fantino. Det ser ut som om std. Engine Monitoring panelet ikke har med l/NM. Men, hvis du selv konfigurerer et Engine Monitoring panel, kan du tydeligvis ta med alle data som er tilgjengelig via NMEA eller Seatalk.

 

Jeg har nedenfor klippet ut et kapittel fra E-series Reference manual, uthevning i rødt er gjort av meg.

 

Customize the panels

You can customize each panel by changing:

• The panel name

• The size and number of data cells

• The data contained in each cell. This data can include any transducer or internally calculated navigation data that is available on NMEA or SeaTalk. Additional data includes a compass rose, a distance log and four resettable trip counters.

• How the data is displayed. You can control whether the data is displayed in numerical, digits, gauge or graphical format as appropriate to each data item.

 

Note: You can also configure the data panels in this way in the

Engine Monitoring and CDI applications.

Link to post
Share on other sites

Jøss - som vanlig er baatplassen bedre for info enn leverandør!

 

Svenning: Mener det sto i E120-manualen at en kunne definere visning av alle parametre som var tilgjengelige - med tall/søyler/kurver o.l. - også i ferdigdefinerte bilder. Burde en ikke da kunne legge inn l/nm i det ferdige bildet? (mulig jeg misforsto - leste i manualen fra s 175 og utover)

 

Laguna: Er dette fra manualen til motoren eller fulgte den med grensesnittet? Glimrende info uansett.

 

Dette er manualen som fulgte med gateway, fra Volvo Penta.

Jeg solgte dette interface't, så jeg fikk aldri koblet det opp og testet.

Link to post
Share on other sites

OK. Håper ikke installasjonen er så "gammel" at jeg ikke får displayet (dvs. da båten allerede er ferdigbygd med motor som er bestilt for lang tid tilbake). Det får jeg forhåpentlig svar på snart. Har også spurt om de kan ordne slik SW-opsjon ved 0-timers service.

 

Hva er da den _enkleste_ måten å anvende forbruksdata (som gjøres tilgjengelige via SW-opsjonen) til å vise forbruk/nm? Kan en supplere GPS-hastighet "inn" i volvo-systemet eller er det kun volvo's egne sensorer som funker?

 

 

Ikke vær redd for om den er for gammel, er du så heldig at det er en EVC-B så er forbruksinfo standard. Det var først med EVC-C at dette ble en ekstra sw option.

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg endelig svar fra forhandler: Softwarepakke + NMEA-grensesnitt er det jeg trenger (det hadde jo BP-gjengen funnet ut for lenge siden), og det kan leveres til den nette sum av 18152 kroner og 50 øre inkl. mva. Var klar over at dette ikke var gratis, men dette ble "over the top". Kutter ut hele greia og kjøper heller 3000 liter diesel for denne summen...

 

Til sammenligning har jeg planer om å bestille Raymarine E120 (remanufactured) m/Platinum kart 12P, sounder DSM30 og innvendig svinger samt nettverksswitch for tilkopling av fremtidige julegaver til meg selv. Dette kommer på ca. 29000 på døra i Noreg inkl. mva.

 

Har stygge planer om å skaffe det interfacet en eller annen gang til en mer overkommelig pris samt låne en laptop med en helt spesiell CD-ROM/kabel. Vi får se...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg har fått med meg alle momentene i denne tråden.

Nå er det slik at mange av båtprodusentene har en avtale med flere produsenter som gir ca 50 % rabatt på løsninger, så også navigasjonspakker. Jeg sparte ca 90 K på fabrikk montering av navigasjonssystem. Jeg ville tro at du kan få tilsvarende tilbud?

Link to post
Share on other sites

Lite å hale der dessverre roaldbj. Kikker jeg på prisene som er oppgitt i et annet tilbud (dvs. på annen båt fra samme leverandør) så vil jeg tro at dette ca. 3-dobler prisen (ut fra et tilbud med C120 i stedet for E120..). Tror nok uansett at en skal ha problemer med å finne en forhandler i Norge som leverer denne pakken for 29000 u/montering.

Link to post
Share on other sites

Følger deg på dette.

Min efaring er følgende når det gjelder fabrikkmontering av utstyr (varmer, vinsj, radar, autopilot): Ta utgangspunkt i veilende pris og multipliser med 2 = pris fra forhandler.

Noen forhandlere har avtale om 50 % rabatt ved kjlp av utstyr ved montering før båten forlater fabriken. Dette gir billigere 1. håndinvestering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...