Lars H. Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Hei. Som "ikkeboende" i Vestby kommune, er jeg heldigvis helt uberørt av nye og gamle havnekapteiners forgodtbefindende i Son når det gjelder kommunale plasser der jeg har min 3,5m bås for min 2,75m breie Saga 27 hos Sonskilen Båthavn. Så jeg har litt å gå på dersom lottokupongen skulle slå inn en gang og jeg kunne bytte til en litt større lukket Saga-båt. Her inne i kroken av havnen, har jeg aldri hørt om problemer med at folk tar seg tilrette angående båsbredde. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SandAnker Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Han får sikkert bestemt seg etter hvert Roaldbj. Den gamle havnesjefen, gikk han av med pensjon/byttet jobb, eller fikk han sparken? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Den gamle havnesjefen gikk av med afp, ved 62 år. Mener å lese at han flyttet til Spania... Men, den nye fører en fast bestemt linje, og lar seg ikke rokke. Båtsesongen er kort i Son dessverre, for de aller fleste båteierne. De får ikke disponere båtplassen sin før 1. mai. Tenk å gå glipp av hele april måned! Men, trådens tittel omhandler det fenomenet at mange har opp igjennom årene tatt seg tilrette, ved å justere bredden på sin egen båtplass. Jeg syns det er overraskende mange plasser som har vært gjenstand for justeringer. Havnesjefen nevnte 8 plasser på de ene uteliggeren. Hvis det er representativt må så mange som opptil 10 % av plassene justeres tilbake til sin opprinnelige bredde. Det retferdiggjør i hvert fall trådtittelen. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Hvis dette har vart over flere år, og tidligere havnesjef var litt smidig av seg så er jo muligheten tilstede for at flytting har skjedd i overenstemmelse med havnesjefen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Fenomenet med justering av utliggere i båthavnene er vel noe som skjer også andre steder enn i Son. I medlemsbladet til Trondhem Båtforening har dette vært tatt opp flere ganger av styret/havneformann, og plassene har blitt kontrollmålt/justert i forbindelse med oppgradering av bryggene de senere årene. Da var det flere båteiere som plutselig ikke fikk plass for båtene sine lenger. I denne båtforeningen praktiseres også en løsning der to båter deler en bås, dvs at det ikke er noe skille mellom de to plassene. Når en av båtene blir byttet ut med en større (bredere) uten at det er ordnet med større plass blir det gjerne trangt for naboen når han skal inn på sin plass. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jørn Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Noen som husker den serien som gikk på NRK for noen år siden fra Son? Båtliv eller noe i den duren. Var det den gamle havnesjefen som var med der? Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 ja husker den båtliv serien , va gøy den ! Den ligger på nrk sine nettsider for den som vil titte ! Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Husker den, han "sjefen" der virket litt maktsyk og "strange" dersom det ikke bare var sånn han blei framstilt i serien da....... Fin serie forresten, håper det kommer noe lignende snart. Hvor mage båtplasser er det i Son ? Det virket som han karen der hadde full jobb Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Hvis dette har vart over flere år, og tidligere havnesjef var litt smidig av segså er jo muligheten tilstede for at flytting har skjedd i overenstemmelse med havnesjefen. Det skulle jo være en enkel sak å få bekreftet/avkreftet, selvom han bor i Spania. Når det er sagt, så hadde vel også den "gamle" havnesjefen regler og bestemmelser å forholde seg til. Glad jeg er medlem i en båtforening hvor reglene følges til punkt og prikke. Hvis ikke, mister du plassen Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
bliss X Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Hvis dette har vart over flere år, og tidligere havnesjef var litt smidig av segså er jo muligheten tilstede for at flytting har skjedd i overenstemmelse med havnesjefen. Det var min første tanke også når jeg leste om denne saken. Historien sier ingenting om hvordan den forrige havnesjefen opererte ifht til dette. Dersom den forrige havnesjefen tillot slike "justeringer", så burde man gi båteierene litt bedre tid til å "tilpasse" seg. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Jeg har ingen tro på at den gamle havnesjefen tillot justering av båtplassbredden. På spørsmål: Det var den gamle havnesjefen som var medi den serien...og ja, han ble nok mye fremstilt speseilt, men det var likevel i overenstemmelse med virkeligheten. Skjønt, det så ryddig ut i den serien, men i virkeligheten var det bare rot. Det fant jo den nye sjefen ganske så fort ut. På spørsmål: Det er vel rundt 900 båtplasser i Son, og de aller fleste er underlagt havnestyret. Ca. 60 av dem er private. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 På spørsmål: Det var den gamle havnesjefen som var medi den serien...og ja, han ble nok mye fremstilt speseilt, men det var likevel i overenstemmelse med virkeligheten. Skjønt, det så ryddig ut i den serien, men i virkeligheten var det bare rot. Det fant jo den nye sjefen ganske så fort ut. hehe I den serien prøvde han og virke ryddig, men har møtt den typen mennesker før, og de er gjerne "smørbare" for og få det slik du ønsker Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Likhet for alle er vel et stikkord for en båtforening? Vi hadde lenge lyst på større båt og trengte større båtplass. Dette måtte på plass før vi kunne handle. Skulle vel bare mangle. Det er viktig å ha en havnesjef med ryggrad som kan stå å se alle i øynene. Ryddighet er vel et stikkord for en så stor båthavn? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
nimbuster Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 (redigert) Nettopp derfor syns jo de fleste av oss at det var på høy tid at det kom andre og bedre krefter til. Tross alt vil vel de fleste ha ryddige forhold i sin egen båthavn når alt kommer til alt. Redigert 8.Februar.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 (redigert) Hvor mange gjesteplasser har de på denne plassen, ? Redigert 8.Februar.2009 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
nimbuster Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Det vet jeg ikke, men det finner du på nettet. eller i enhver havnebok. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Folk er å blir rare , først seg selv osv . Vi hadde en i havna som bytta til litt større båt , den var litt breiere enn den gammle båten .Men den var større i fot å bredde da ,men passet inn i samme bås .Men han vil ikke betale høyere innskudd , når han skulle ligge på samme plassen sin.Det var jo bare tull ,selvom vi betaler innskudd pr fot/meter .Men så var det en som syntes det var noe rart at han fikk såpass med plass til en såpass breiere båt , men fant jo fort ut av det .Gubben hadde flytta utriggeren med 20 cm han , men betale for større båt på samme plass .Nei det var bare tull , så folk er rare . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Syvert Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Fra den "gamle" havnesjefen har jeg skriftlig at jeg er tildelt ny plass.Fra den "nye" har jeg skriftlig at jeg står på venteliste. Jeg vet ikke riktig hvilke forpliktelser kommunen har i forhold til allerede inngåtte skriftligte avtaler....skal bli spennende å se. Heisan Roaldbj og andre båtvenner i Son Vestby kommune har bestemt at alle kommunale båtplasser skal forbeholdes kommunens innbyggere eller folk som har hytter og eiendommer i Vestby. Vestby kommune er så visst ikke alene om akkurat det. Kommunen har sendt brev til alle utenbygds boende med oppsigelse av kontraktene på leie av kommunale båtplasser. Forbundets advokat ser nå på saken og det er en viss mulighet for at det blir en rettsak. Jeg vil imidlertid understreke at KNBF's interesse i saken er først og fremst prinsipiell fordi vi ønsker å avklare både kommunenes og båteierne rettigheter når det gjelder utleie av båtplasser og at vi får kontrakter som ikke gir rom for "manipuleringer" fra noen av partene. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Nøtterøy Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Jeg synes det er en helt greit, uten å si noe om jussen, at en kommune prioriterer sine egne innbyggere mht kommunale båtplasser. På Nåtterøy har vi noe av det samme greiene, der blir lokal befolkingen prioritert først, slik at en ikke behøver å sette seg i bilen å kjøre fler mil til båten, når en bor 200m fra båthavna! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 ....... Forbundets advokat ser nå på saken og det er en viss mulighet for at det blir en rettsak. Jeg vil imidlertid understreke at KNBF's interesse i saken er først og fremst prinsipiell fordi vi ønsker å avklare både kommunenes og båteierne rettigheter når det gjelder utleie av båtplasser og at vi får kontrakter som ikke gir rom for "manipuleringer" fra noen av partene.......... Jeg er tilhenger av likhet for loven - men loven er så mangt ut fra mine mange erfaringer både i Tingretten, Lagmannsretten og Høyesterett. Jeg synes det er interessant at KNBF ser på de prinsipielle forholdene i denne "saken". Jeg synes videre det er synd at "tilreisende" ikke skal ha mulighet for båtplass. På en måte er det litt urettferdig at mer eller mindre "tilfeldige" kommunegrenser skal avgjøre hvorvidt man har rett på batplass eller ei - dette mener jeg i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Heisan Roaldbj og andre båtvenner i Son Vestby kommune har bestemt at alle kommunale båtplasser skal forbeholdes kommunens innbyggere eller folk som har hytter og eiendommer i Vestby. Vestby kommune er så visst ikke alene om akkurat det. Kommunen har sendt brev til alle utenbygds boende med oppsigelse av kontraktene på leie av kommunale båtplasser. Forbundets advokat ser nå på saken og det er en viss mulighet for at det blir en rettsak. Jeg vil imidlertid understreke at KNBF's interesse i saken er først og fremst prinsipiell fordi vi ønsker å avklare både kommunenes og båteierne rettigheter når det gjelder utleie av båtplasser og at vi får kontrakter som ikke gir rom for "manipuleringer" fra noen av partene. Hilsen Syvert Hei I desse EØS-tider så er eg tvilande til om det er lov å diskriminera folk på bakgrunn av kor dei er registrert busatt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Eneste måten å få slutt på uvesenet på er om Oslo kommune gjør det samme....altså å forbeholde båtforeningsplasser på kommunal grunn kun for byens borgere........da vil det komme et nasjonalt ramaskrik som gjør at Oppegård, Drøbak, Son osv må revurdere sin praksis. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Kan vell ikke være lov å si opp noen som leier en båtplass bare pga bosted? Brått så står man der med båten uten plass. Greit nok å ikke leie ut til folk som søker og ikke har fått plass enda, men de som alt leier en går vell bare ikke ann å kaste ut. Eller er det jeg som ikke skjønnt dette her? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Jeg er sannelig glad jeg har båten i den private delen av Son, i Sonskilen Båthavn! Hadde regelen om bostedsadresse vært for private plasser også, måtte jeg hatt båten på Øyeren! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 På Sætre er det andre regler som gjelder. Her er medlemskap i Sætre Båtforening kun forbeholt folk som bor på Sætre. Andre i samme kommune har ikke tilgang til medlemskap og båtplass. For å ytterlige stramme inn har de valgt å sette en ytre grense også for tettstedet Sætre. Andre tettsted i samme kommune som ikke har tilgang til havet eller båthavn der de bor kan bare glemme medlemskap i Sætre Båtforening. Livet som båteier i Hurum med 7 mil kystlinje er nemenn ikke lett. På Tofte må man jobbe på Sødra Cell for å bli medlem av stedets båthavn. I Holmsbu dominerer hyttefolket havnen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.