Jump to content

Tilsniking av båtplasser i Son


Gliset

Recommended Posts

Disse reglene er de samme som har vært der tidligere også. Ikke den nye havnesjefens produkt. Han ønsker bare å håndheve dem.

 

Siden Roaldbj skrev at de gjelder fra 15 jan. i år, trodde jeg at det var nye regler............

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Også viktig at de som driver havner bruker hodet litt og maksimaliserer antall båtplasser der det er mulig. Det er nok en del foreninger som er tilfreds med den medlemsmassen man har og ikke vil bli større. Det går da på bekostning av de som venter på plasser.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Det må jobbes hardt for flest mulige foreningshavner.

 

Jeg er fersk båteier, og enda ferskere mht. båtforeninger. Mitt første båtforeningsmøte noensinne var en selsom opplevelse - man kan bli skremt av mindre...

 

Anledningen var Oppegård Båtforenings ekstraordinære årsmøte 5/2, der det skulle stemmes over utvidelse av havnen. De som var imot utvidelsen var godt hørbare i diskusjonen forut for avstemmingen.

 

Her snakker vi om godt voksne mennesker som i årevis har vært så heldige å ha et gode som mange misunner de. Når det så blir en åpning for utvidelse, slik at flere kan oppleve gleden med båtlivet, er det blankt nei. Her skal godene ikke deles, og det skal tviholdes på plassen til man ligger ni fot under, eller enda lenger.

 

Foreningene begynner også å få pussige innfall for å få flest mulige plasser ledige. Blant annet at dersom man ikke har brukt plassen på 5 år, så mister man den. Det gjør det jo vanskelig for de som aksepterer utenlandsstasjonering, og er ganske umenneskelig mot langtidsledige og langstidsyke.

 

Det burde være lett å lage regler for dette, slik at det ikke rammer blindt. Men de som faktisk har gitt seg med båtlivet, der det åpenbart ikke er andre i familien som er interessert i plassen, bør de få lov til å sitte og ruge i årevis på båtplasser som er utlagt på offentlig grunn? I Oppegård Båtforening er det, om jeg husker riktig fra møtet, ca. 70 innskuddsmedlemmer som ikke har benyttet plassen sin på minst 10 år. Det kaller jeg å ruge.

 

Møtet endte forøvrig med ca. 75% flertall for utvidelse. Jeg har stort sett bare møtt hyggelige mennesker på sjøen, så jeg velger å tro at disse 75% var båtfolkene i foreningen, og resterende 25% var folk i båt. Eller rettere sagt folk med båtplass, men uten båt.

 

Nå får selvsagt ikke jeg noen glede av de nye plassene, for jeg bor noen hundre meter på feil side av kommunegrensen... Men jeg er allikevel raus nok til at jeg unner de gleden, alle de 40 nye innskuddsmedlemmene som nå får mulighet til båtplass.

 

En liten kuriositet her, er at denne utvidelsen opprinnelig dreide seg om flere hundre nye plasser. Det forutsatte at man måtte legge brygger over kommunegrensen mot Oslo. Men ettersom Oppegård Båtforening har fortrinnsrett for de innfødte, ville selvsagt ikke Oslo være med på det. Kanskje man skulle starte en ny båtforening på Oslosiden av grensa? Jeg er med!

Redigert av HCO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet om 60 åringer i mitt distrikt som har fått avslag på å stå på venteliste med henvisning til at de ikke vil få båtplass i sin levetid.

Foreningene begynner også å få pussige innfall for å få flest mulige plasser ledige. Blant annet at dersom man ikke har brukt plassen på 5 år, så mister man den.

 

i vår klubb har vi 5 års regeln.......ingen båt på plassen under 5 år da mister man den o innskuddet tilbakebetales

(undantag finnes.....tex. utlandslandstjenst eller langseiling!)

 

vi har oxo en regel om förbud mot andrahanduthyrning, den er kjbra...

skall man ikke använda sin plass ett år (eller opp til 5!) da er det klubben som leier ut den.......

(self slipper man o betale sin årsavgift da)!

 

desse regler motverker spekulasjon o att folk ligger o tjyvhåller på sin plass uten båt !

 

dessutom så 'förtätatde' vi havnen for ett par års sedan....förlengde bryggor o skapade ytterliggare kansje 4-8 plasser/brygga litt på hur det såg ut på resp. brygga!! dette skapade vel ca 50 ekstra plasser i befintligt anlegg!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

La oss tenke oss følgende tilfelle;

 

En kommune i indre Oslofjord har en ledig tomt/område ved sjøen som kan legges ut til småbåthavn si f.eks 300 plasser av "normal" størrelse.Spørsmålet er da hvem skal utvikle, hvem skal bekoste, hva skal det koste å ha plass, hvem skal ha rett til å få plass og hvilke regler skal gjelde med omsetning bruk/ikke bruk et antall år osv osv Forslag til rettferdig løsning på dette "problemet" slik at alle blir fornøyde? For ordens skyld det er langt flere som etterspør plasser enn hva som er tilgjengelig i den nye havnen også fra kommunens egne innbyggere. Tenk kun prinsipper, ikke beløp!

 

Hvem tar ballen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Heisan jandrea :seeya:

Nøtterøy har bevist at dette også er en vinn-vinn situasjon for kommunen fordi en kostnadseffektiv båthavn også skaper grunnlag for næringsvirksomhet i tilknytning til havnen. Også Horten kommune har innsett dette og arbeider nå med meget interessante utbyggingsplaner både i Åsgårdstrand og i indre havn.

 

Jeg vet ikke helt hvor du ville med referansen til Nøtterøy, men kan jo gi et eksempel her. Jeg sto på vente liste siden 1996, i Knarberg båthavn, så ingen mulighet for å få plass i overskuelig fremtid. Så ble det bestemt at gamle bryggene skulle rives og nye skulle på plass. Da ble det også ryddet opp i vente listene, dvs at lokalbefolkningen ble prioritert, og jeg fikk plass. 4 breddemetere, 40 000,- i innskudd og ca 4500,- pr år. Synes ikke det er allverden egentlig.

Men vi har også endel private båthavner, med priser på rundt 70 000,- pr m, noe jeg tror de vil slite med å oppnå i disse tider.

 

En liten ting til, tidligere hadde jeg hadde plass i privat havn på Nøtterøy, betalte da 1200,- pr m, eks moms pr år.

Link to post
Share on other sites

Også viktig at de som driver havner bruker hodet litt og maksimaliserer antall båtplasser der det er mulig. Det er nok en del foreninger som er tilfreds med den medlemsmassen man har og ikke vil bli større. Det går da på bekostning av de som venter på plasser.

Mye mulig det. Men det kan også komme av at foreningen er av en størrelse hvor det begynner å bli vanskelig å adminstrere alt på fritiden. Det går en grense for hvor mye en kan klare å gjøre uten å ansette noen på full tid. Og da begynner ting plutselig å koste en del mere......

Link to post
Share on other sites

Det refereres og siteres fra Syvert som om Vestby kommune virkelig har sagt opp båtplassene til alle utenbygdsboende. Vi har ennå ikke fått noen bekreftelse på det, "prinsippielt" eller ikke.

 

Derfor er et ingen grunn til å diskutere temaet som om Vestby har innført denne begrensningen. Men, på generelt grunnlag, ja....

 

Personlig syns jeg at de båtplassene kommunene rundt om opparbeider skal tilbys innenbygdsboende, så lenge etterspørselen ikke er inndekket.

Link to post
Share on other sites

Det refereres og siteres fra Syvert som om Vestby kommune virkelig har sagt opp båtplassene til alle utenbygdsboende. Vi har ennå ikke fått noen bekreftelse på det, "prinsippielt" eller ikke.

Hei nimbuster :seeya:

Du har helt rett. Jeg vet ikke mer enn det som blir fortalt meg av de av våre medlemmer som er berørt. Her kommer et sitat fra en e-post jeg har mottatt:

Omkring 92 personer har fått brev om at de mister sin plass, (med mindre de kan dokumentere at de har eiendom i kommunen) til fordel for folk som bor i Vestby kommune.

Så får du heller fortsette å tvile.

Hilsen Syvert :rolleyes:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Til dere som ikke har båten i Son eller kjenner havnen, men som har sett eller å har tenkt å se NRK sitt program "Båtliv", så husk at dette var et rent underholdningsprogram i en serie med andre som "Campingliv" og "Sydenliv". Det var IKKE en dokumentarserie om forholdene i Son. Så husk å tolke det dere har sett og hørt i det programmet som hva det var, et underholdningsprogram med folk og livet i større båthavn i Oslofjorden.

 

Ingen grunn til falsk beskjedenhet...! Var du (Lars H.) med i den flotte dokumentaren som satte Son på kartet også for folk utenfor baatplassen.no?

Link to post
Share on other sites

Der kom bekreftelsen vi/jeg har ventet på. Så er det altså dokumentert via e-post at 92 utenbygdsboende har fått brev om at de mister båtplassen sin, dersom de ikke kan dokumentere at de har eiendom i kommunen. Dette var nytt, overraskende og tja, greit egentlig. Regner med at havnasjefen har holdt for dette i henhold til vedtektene?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der kom bekreftelsen vi/jeg har ventet på. Så er det altså dokumentert via e-post at 92 utenbygdsboende har fått brev om at de mister båtplassen sin, dersom de ikke kan dokumentere at de har eiendom i kommunen. Dette var nytt, overraskende og tja, greit egentlig. Regner med at havnasjefen har holdt for dette i henhold til vedtektene?

Tja... Er det så greit egentlig? På den ene side har jeg forståelse for at kommunen vil forbeholde sine båtplasser for kommunens egne innbyggere i en tid med stor mangel på havneplasser. På den annen side har jeg ikke sans for en "Heia Son-Skitt i Norge"-tankegang, men dette med solidaritet mellom båtfolk og omtanke for dem som bor i innlandskommuner, uten egne muligheter for båtplasser, har kanskje gått ut på datoen? I alle fall mener jeg at kommunen burde satt stopp for utleie av båtplasser til nye søkere som ikke bor, eller har eiendom, i kommunen og at de som allerede har en plass fikk beholde den. Som så mange andre saker, har også denne saken flere sider. Det eneste vi ønsker å vurdere er om KNBF på noen måte kan bidra til ryddigere forhold når det gjelder kommunenes utleie av kommunale båtplasser. Det kan imidlertid synes som om dette er en Don Quiotes kamp mot vindmøllene. I alle fall leser jeg jeg synspunktene i denne tråden med stor interesse, så får vi se hva det kan føre til.

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Greit i den forstand om vedtektene/reglementet sier så. Dersom reglementet ikke sa så tidligere, har vel den gamle havnesjefen gått ut over sine bredder? Om skriftlig avtale er inngått med noen som i utgangspunktet ikke har rett til båtplass ihht reglementet, er vel det saker som må behandles for seg.

Link to post
Share on other sites

Den som skal håndheve dette reglementet bør være rimelig klar hodet og ha tunga beint i munnen for ikke å gå seg aldeles bort, ihvertfall hvis han har andre ting å gjøre i tillegg til å håndheve.

 

Havna er jo i tillegg stor, relativt uoversiktelg og i dårlig stand. Foreligger det noen planer om oppgradering?

 

En del rigide regler og pussige vendinger, men det må vel kanskje bli sånn når de vedtaksføre ikke har noe særlg nært forhold til havna?

 

Hva er et FG-godkjent register?

 

Er det en båtforening også i denne havna?

Redigert av Håp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til falsk beskjedenhet...! Var du (Lars H.) med i den flotte dokumentaren som satte Son på kartet også for folk utenfor baatplassen.no?

Tull og tøys! Dette var et UNDERHOLDNINGSPROGRAM og ikke noen DOKUMENTAR. Jeg ble selv intervieuvet at programfolkene bak programmet med tanke på deltakelse. Men da de fikk vite at jeg brukte båten utenom juli og også i regnvær, takket de pent for praten! Det som kom frem i programmet om Son og livet der var bare en promille av virkeligheten. Og sannhetsgehalten i denne promillen må en også ta med en klype salt. Men som UNDERHOLDNINGSPROGRAM var det ikke ille. Har selv sett det i reprise på nettet og kost meg. Han med "kjøpekonen" var ikke like bråkjekk da vi skrapte båt side om side og skravlet båt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

92 utenbygdsboende har fått brev om at de mister båtplassen sin, dersom de ikke kan dokumentere at de har eiendom i kommunen.

 

Å få et slikt brev i postkassen må være et mareritt det er vanskelig å forestille seg. Jeg får kulsninger bare ved tanken...

 

På den annen side vil jo noen glade infødte føle som om de har vunnet i Lotto, når brevet om at de får (de utstøttes) båtplass....så det blir vel litt avhengig av synsvinkel om man liker lokal proteksjonisme.

 

Dog er det vel mer naturlig at eventuel lokal-proteksjonisme kun gjelder utenbygsfolk som står på ventelisten istedenfor å kaste ut tilfeldige østfoldinger som har eiendom på feil side av kommunegrensen.

 

De 92 kan jo spleise på verdiløs sammeietomt i kommunen for å få eierskapet i orden ????

Link to post
Share on other sites

Nei Roald, jeg gjør ikke det, annet enn at det står "gjeldende fra 1. januar 2009.

 

Det var svært overraskende at havnesjefen hadde sendt ut brev til 92 utenbygdsboende med beskjed om at de mistet plassen sin.Vet du om noen som har fått likelydende brev?

 

Det ser ut som om de gamle reglene hadde en likelydende bestemmelse om bosted. Finner de på samme plass som de nye.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...