Jump to content

Ny Hallberg Rassy, ikke sjødyktig, rettssak


Bidevind

Recommended Posts

Forstår godt at kjøperen vil heve kjøpet siden han hadde problemer med motor først,men skulle tro det burde være mulig å la produsent utbedre feil å få en kompensasjon for verditap og tap av brukstid?

 

kan ikke tro at det er lov å behandle kunder dårlig i sverige, selv om de kanskje ikke har like strenge lover som oss?

Link to post
Share on other sites

Motorproblem er jo en ting som er montert inn i båten og helt sikkert ble dekket av yanmar eller VP og det var vel ute av verden også, men feil på selve båten i den grad som nevnes i artikkelen er jo alvorlig og absolutt noe HR skulle tatt hånd om på en proff måte. Nå er dette i en avis så man kjenner jo ikke hele sannheten men det blir spennende å høre hvordan det går med den saken. Minner meg faktisk om en lignende sak fra noen år tilbake med et annet merke der produsenten ikke påtok seg ansvaret for å levere en mandagsbåt

Link to post
Share on other sites

Jeg var på Orhust for en uke siden og da ble det fortalt om arbeidsproblemer på HR-verftet. Rassy d.y. hadde sparket eldre arbeiderne i ly av finanskrisen ble det fortalt. Mer vet ikke jeg, men at dette kan få konsekvenser for det produktet de leverer er sett ikke umulig, og bedrifter har gått på rompa før når nøkkelpersoner forsvinner.

Link to post
Share on other sites

Har vært oppi noe lignende med ikke bare et verft, men hele to stykker. Og begge gangene har jeg fått nye båter. Importøren og forhandler har operert meget profesjonelt. Var heldig, så jeg slapp å føre sakene for retten.

Forstår svenske HR eierens frustrasjoner godt. Selv om skroget blir reparert, så vil tap ved salg være stor.

HR har vel et godt rykte å forsvare. Kan denne saken utvikle seg i negativ retning til kunden. Taper HR mye skulle en tro!

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet støper ikke HR skrogene selv, det blir så vidt jeg vet utført utenfor Sverige. Når det gjelder motorproblemer, kan dette både være av installasjons- og produksjonsmessig art. Uansett skal vel reklamasjon, slik som i Norge, overlates til selger å fikse. Det skal bli spennende å se vilken avslutning denne saken får. Hvis saken er korrekt fremstilt, så er ikke dette skroget reparerbart uten at finishen får lide. Jeg har vært borti liknende saker tidligere. Den første var, så vidt jeg husker, Comet (tror jeg det var) støpt i Horten. Her kunne man redde situasjonen ved å legge inn ekstra matter innvendig. Båtene ble kjøpt som halvfabrikata, slik at det var en forholdsvis enkel sak.

Link to post
Share on other sites

Den saken bærer preg av vanskelig kunde. Hadde en noen år til bake med en billigere båt og når han pratet om at claim nr: 67 led F faller ned etter at claim nr: 25 led D ble opprettet og at claim nr: 43 led B bør vurderes på ny ga media opp sin interesse for saken.

HR er dem båtene jeg har vært om bord i som holder best gjennomsnittig kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Jeg var der nede for et par år siden. Da ble jeg fortalt at de ble produsert i Danmark. Jeg kan naturligvis blitt feilinformert. Ellers har jo HR tradisjonelt høy kvalitet. Det kan vel hende at de tross alt har problemer i et marked der det tilbys båter til 'halva priset'.

 

Jeg har også blitt fortalt at HR også produserer to linjer med båter. Skal man ha topp for jordomseiling, blir kvaliteten på skrog og utstyr hevet, sammen med at prisen stiger enda noen hakk. Den informasjonen kommer ikke fra HR, men fra en bekjent som jobbet som konstruktør for Forgus.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også blitt fortalt at HR også produserer to linjer med båter. Skal man ha topp for jordomseiling, blir kvaliteten på skrog og utstyr hevet, sammen med at prisen stiger enda noen hakk. Den informasjonen kommer ikke fra HR, men fra en bekjent som jobbet som konstruktør for Forgus.

 

Håper du "kødder"nå?? :flag_sw:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

:giggle: Med forbehold om at innholdet i avisartikkelen fra innlegg nr. 1 er noenlunde korrekt, må jeg si at jeg finner det hele en anelse komisk. Her har "selvutnevnte seilbåteksperter" på foraet rakket ned på spesielt Bavaria i mange tråder, og så plutselig kan det se ut som om et av de grommeste "kvalitetsmerkene" leverer et overpriset produkt som ikke en gang er sjødyktig. :lol: Kvalitet kan tydeligvis være så ymse. :wink:

 

Jeg får uansett håpe det ordner seg for den uheldige eier.

Link to post
Share on other sites

Hvordan i alle verden kan du si at HR er overpriset ?

Dette er muligens en båt med en støpefeil i skroget og det er da ikke noe ukjent problem med andre merker også, inklusive.... nei dit går vi ikke :smiley:

Blir jo spennende å høre hvordan denne saken går, HR er jo et stort verft som produserer veldig mange båter i året, ikke noen knøtteprodusent med tommelløse 70åringer som sitter og gnir med sandpapir så de har vel opplevd dette før og har sin måte å takle det på.

 

Som sagt, spennende

Link to post
Share on other sites

HR er jo et stort verft som produserer veldig mange båter i året, ikke noen knøtteprodusent med tommelløse 70åringer som sitter og gnir med sandpapir

:lol: :lol: :lol:

 

Nå ble jeg ille nysgjerrig Enzo, hvilken produsent baserer seg på tommelløse 70-åringer... :cool:

 

Takk for den, ett fantastisk morsomt utsagn jeg skal spare til en passende anledning nere i båthavna... :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg dro det vel litt langt med den der :smiley: men de er jo en stor produsent som produserer veldig mange båter ala samlebånd sammenlignet med Regina,Malø,Najad,Aphrodite,Swedestar,Scanner,Nordship m.fl

 

Det som er litt morsomt er at de har produsert et det rundt 10000båter nå og aldri levert en båt etter tiden, hvordan er tallene på antall leverte båter til rett tid hos de som produserer store volumer i andre land :nonod:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det lukter litt råtten fisk her, for hvis en besiktigelsesmann underkjenner båten sjødyktighet så tilkaller man ikke en ny besiktigelsesmann og så enda en. Det Svenske sjøfartsdirektoratet skulle vært koblet inn i saken når anklagene er såpass alvorlige som sjøudyktighet.

 

Jeg regner med at tilsynsmyndighetene i Sverige har de samme primæroppgavene som i Norge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...