Jump to content

Prosjekt: vedlikehold, oppbygging og problemløsning for vp aq14x m


FjordHT

Recommended Posts

Svart (redigert)

Da har jeg igjen blitt litt lurt når det gjelder båter og motorer, men det må vell være. Aq'en som skulle erstatte bil-i-båt delen var i mye dårligere forfatning en jeg hadde trodd, å blir et langtidsprosjekt og er nå tilbake til bil i båt delen:)

 

Ettersom jeg så det ble mye styr med motorer, gikk jeg til innkjøp av en biltema motorbokk:

15-370_m.jpg

 

Men det var ikke plass til motor med svinghjulet på i denne, så måtte kutte til noe stål til å forlenge avstanden, ble slik:

1275130550_resized.jpg?width=540&height=405

Men boltene jeg hadde tenkt å bruke ble for korte, så det måtte improviseres med m12 gjengestål og noen gamle hjulbolter samt sveiseapparat :

1275130534_resized.jpg?width=540&height=405

Så nå står en stykk skitten b21(snart aq) i bukk i garasjen som ellers er full av rot nå. Den skal få seg en lettere vask :

1275130572_resized.jpg?width=540&height=405

Lettere demontert og uten innsprut:

1275130595_resized.jpg?width=540&height=405

1275130611_resized.jpg?width=300&height=400

Slik har blokka det som jeg trodde var bedre en den var(aq140en), har tatt av toppen og skal demontere alt for å se hva som skal brukes.

1275130629_resized.jpg?width=300&height=400

Noe overflate rust i sylinder, men skal gå greit å hone disse og få greit resultat. får se når den er plukket helt ned.

1275130706_resized.jpg?width=540&height=405

Toppen virker meget bra(skal være nesten helt "ny"):

1275130650_resized.jpg?width=300&height=400

Har desverre litt tæring i ene eksosporten pga dårlig eksos :( Skal repareres :

1275130668_resized.jpg?width=540&height=405

Ellers er det også greit, men bilde hær ser litt værre ut en hva som er tilfelle :)

1275130688_resized.jpg?width=300&height=400

 

Har merket meg følgende som må gjøres nå:

flytte over vannpumpe(forskjellig)

Flytte over hjulet som står på akslingen som driver tenning og bensinpumpe, ettersom bil og båt ikke har samme form(bilvarianten mangler sporet som må til for å drive saltvannspumpa)

Det er forskjellig reimhjul på veiva, men kan benytte begge.

Vurderer om jeg skal flytte over k-kammen(fra aq145) som jeg har liggende, eller bare benytte d-kammen(både b21 og aq140)

Ellers skal dysehull eller dyser blindes av.

Vaske motor :)

 

Legger ved flere bilder og info etter en tur i garasjen :)

 

Skal også nevnes at det er bestilt toppdekselsats, pakninger til innsug og utblås samt ny eksos.

Hva mere som trengs vil vise seg :)

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En runde med verktøy og kamera.

 

Forksjell på kjølevannspumpe på bil og båt:

Forskjellig rørkobling, forskjellig reimhjul, mulig annet. se bilde:

1275137081_resized.jpg?width=464&height=348

 

1275137151_resized.jpg?width=464&height=348

 

Skal ellers sies at det var en grei jobb å få løs boltene fra bileksosen, 6 av dem løsnet ved å låse av 2 muttrer, 2 måtte jeg sveise fast mutter og dra av.

 

Slik er forskjellen på remhjul(register) fra bil og fra båt(hjulet fra bilen står løst oppå båthjulet)

1275137239_resized.jpg?width=464&height=348

Andre reimhjulsforskjellen(dynamoreim)

1275137328_resized.jpg?width=464&height=348

 

Har stilt spørsmål i annen tråd, og spør også dere som måtte lese denne tråden: Kan jeg bruke denne elektroniske tenninga fra b21 motoren? er en bosch sak med 3stk avklippede ledninger samt to ledninger ut fra fordeler. All info om denne hadde vært fint

1275137466_resized.jpg?width=464&height=348

1275137395_resized.jpg?width=464&height=348

 

Kommer snart med bilder mm fra service på sjøvannspumpe.

Link to post
Share on other sites

Fant frem overhalingskit'et for sjøvannspumpa, og har vurdert att og frem hvilen av mine to pumper som skal få mange nye deler.

 

Kittet med nye hylser, impeller, pakninger til rør samt tettering til akslingen og ny kile samt pakning og skruer. Det er også med "kile" til reimhjulet, bra kit :yesnod: . Desverre var det en liten skade på tetteringen, men tror det skulle gå helt greit.

1275136883_resized.jpg?width=464&height=348

 

Pumpa fra den gamle aq145'en har greie hylser, men tettingen til aksling samt pakninger er helt ubrukelige. Tidligere eier hadde forsøkt å løse dette med pakningssilikon.

1275136822_resized.jpg?width=464&height=348

 

Aq140 pumpa skal ha vært overhalt for ikke så mange år siden, tross litt rust og skitt ser tettingen til aksling, impeller og pakninger greie ut. Velger å ha denne i reserve, for å totaloverhale denne senere og overhale aq145 pumpa nå.

1275136940_resized.jpg?width=464&height=348

1275137006_resized.jpg?width=400&height=533

 

 

Startet med en lettere kosmetisk rengjøring:

1275169658_resized.jpg?width=464&height=348

For så å rense litt grundigere, fjerne gammel gummi og tettinger. Også renset vekk litt irr/korrosjon

1275169675_resized.jpg?width=464&height=348

Ny impeller på plass med ny kile, mm.

1275169694_resized.jpg?width=464&height=348

ny tetting til akslin

1275169711_resized.jpg?width=464&height=348

På plass med ny pakning1275169744_resized.jpg?width=464&height=348

Så skru sammen og sette på kilen som skal holde det hele igang. Vips, god som ny pumpe :yesnod:

1275169755_resized.jpg?width=464&height=348

 

så får vi se at alt er på stell når motoren kommer sammen :)

Link to post
Share on other sites

 

Har stilt spørsmål i annen tråd, og spør også dere som måtte lese denne tråden: Kan jeg bruke denne elektroniske tenninga fra b21 motoren? er en bosch sak med 3stk avklippede ledninger samt to ledninger ut fra fordeler.

Fordeleren er ikke optimal og bruke i båt da den har vacumtrekk til tenningsforsyvningen,i båt bruker man fordeler med sentrufigalvekter

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Fordeleren er ikke optimal og bruke i båt da den har vacumtrekk til tenningsforsyvningen,i båt bruker man fordeler med sentrufigalvekter

Takker for svaret. Skal dette vakumet hentes fra forgassere eller en annen plass? Er det i det hele tatt mulig å bruke med de solexgasserne jeg har da?

 

Blir kanskje noe annet på sikt, hvis jeg kunne fått dette til å virke for et år eller to. Har allerede sprengt budsjettet litt for nå, og en liten stund til det nye kommer :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

det vanskelige er jo og i heletatt få vakuum nok til og vri fordeleren, en båt går med spjelda i forgasserene åpne hele tiden, og da er det ikke noe vakuum i manifolden

Har du noen løsningsforslag?

Kan denne bygges om på noe vis?

 

Har jo den gamle slitte fordeleren fra aq145motoren som er uten innmat, tro om den kan berges og brukes på noe vis, eller må jeg bare tenke nytt.

Legger ved et dårlig bilde hvor den står montert på motor

1275218828_resized.jpg

 

Som du sikkert ser, så har jeg ikke lyst til å legge veldig mange penger i denne motoren, ettersom den ikke skal brukes mer en ca 2 år for så å være "reserve motor", men må jo vurdere å kjøpe nytt hvis det ikke er mye annet å gjøre. Kan jo tross alt flyttes til "ny motoren" når den er komplett.

 

Har også nå byttet fra den elektriske bensinpumpa til en mekanisk, å lurer nå på om jeg burde beholdt den elektriske?

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje et litt dumt påfølgende spørsmål(som hadde kommet med i forrige post hadde det ikke vært for redigeringsreglene):

Det er ikke slik at det "manglende" vacumet gir rett fortenning, og vacumet som oppstår "drar tenninga tilbake"? Bare lurer, ettersom jeg ikke helt klarer å se hvordan dette vacumet styres i biler og andre plasser? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

forstår ikke helt hva du spør om men vakumet drar fortenning. men en venn av meg kjører med bilfordeler på sin aq140,funker helt fint det. men der er bare vakumklokka demontert

Ok, mulig jeg har havnet litt langt unna målet mitt, men det jeg ønsker å oppnå er å kunne bruke fordeleren uten å bruke en masse penger samt få motoren til å gå bra.

 

Hvordan justeres fortenningen hos han når han ikke har klokka? er det byttet til annen "innmat"?

Detaljer detaljer detaljer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke fjerne vakumklokka fra fordeleren! Bar eblokker vakumslangen, så er den ute av drift! Både bil og båtmotor har sentrifugallodder i fordeleren, ingen forskjell der. Fortenning stilles på vanlig måte, med tenningslampe. Hvorfor skulle det være noen forskjell der?

 

Edit: Ser nå at du har en båtfordeler liggende: Da ville jeg ha brukt denne! Monter nye stifter og kondensator, rotor og lokk, og smør filtputen midt i akslingen med litt motorolje. Da er nok fordeleren helt OK, og kan brukes mange år til...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke fjerne vakumklokka fra fordeleren! Bar eblokker vakumslangen, så er den ute av drift! Både bil og båtmotor har sentrifugallodder i fordeleren, ingen forskjell der. Fortenning stilles på vanlig måte, med tenningslampe. Hvorfor skulle det være noen forskjell der?

 

Edit: Ser nå at du har en båtfordeler liggende: Da ville jeg ha brukt denne! Monter nye stifter og kondensator, rotor og lokk, og smør filtputen midt i akslingen med litt motorolje. Da er nok fordeleren helt OK, og kan brukes mange år til...

 

Draco AC sier at det er vacumet som styrer fortenninga, ikke sentifugalkrafta, så får man fortenning i det hele tatt hvis man da blinner av slangen? er denne "dobbeltvirkende" og justerer seg etter sentifugalkrafta også?

 

Blir vel til at jeg fikser den andre og prøver begge, men greit å vite litt om det hær :)

Link to post
Share on other sites

Draco AC sier at det er vacumet som styrer fortenninga, ikke sentifugalkrafta

 

Begge deler styrer fortenningen, i et samspill. Men i en båt som bare har ett gir forover har man ikke behov for å endre fortenningen på samme måte som i en bil der man har 4-6 gear og varierende belastning med opp- og nedoverbakker m.m. En båtmotor går konstant i oppoverbakke, det gir lite vakuum i innsuget og motoren går derfor best uten vakumforstillig av fortenningen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Begge deler styrer fortenningen, i et samspill. Men i en båt som bare har ett gir forover har man ikke behov for å endre fortenningen på samme måte som i en bil der man har 4-6 gear og varierende belastning med opp- og nedoverbakker m.m. En båtmotor går konstant i oppoverbakke, det gir lite vakuum i innsuget og motoren går derfor best uten vakumforstillig av fortenningen.

Takker for informasjonen :) begynner å bli litt klokere på dette, men hvis jeg ikke har forstått noe feil, så burde altså dette gå strøkent uten vakuum.

Får ta en runde å se nermere på dette når jeg kommer hjem, kanskje lettere å se hvordan sentifugaldelen og alt virker.

 

Hvor i fordeleren sitter egentlig denne sentifugalfunksjonen? er det i rotor eller aksling? andre plasser?

 

Ellers er det mulig den fordeleren fra aq145'en egentlig er fra en b23 men det er vell samme sak?

Link to post
Share on other sites

Hvor i fordeleren sitter egentlig denne sentifugalfunksjonen? er det i rotor eller aksling?

 

Den sitter mellom øvre og nedre del av akslingen, like under bunnplata der du fester stiftene. Sentrifugalregulatoren må smøres i blant, dette gjøres ved å tilføre litt motorolje til filtputen midt i fordelerakselen. Det er en fordel å gjøre dette en gang eller to i året for at regulatoren skal beholde bevegeligheten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den sitter mellom øvre og nedre del av akslingen, like under bunnplata der du fester stiftene. Sentrifugalregulatoren må smøres i blant, dette gjøres ved å tilføre litt motorolje til filtputen midt i fordelerakselen. Det er en fordel å gjøre dette en gang eller to i året for at regulatoren skal beholde bevegeligheten.

Håper ikke min har tatt for mye skade av at den har vært "druknet" i ferskvann for så å få tørke og ruste godt, vi får se :)

Takker uansett for alle tips :)

 

Kommer tilbake med flere bilder og flere problemer(og kanskje løsninger) senere :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Legg hele fordeleren i diesel et par dager, og heng den deretter opp for å dryppe av seg! hvis ikke lagre eller regulator har tatt kvelden av rust burde den være helt OK. Hvis ikke har du bilfordeleren som en god reserve. Du skal heller ikke se bort fra at båtfordeleren har en plate som erstatter vakumklokka på den andre, i så fall kan du jo bygge om bilfordeleren med deler fra den gamle...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rust og atter en gang rust. Trenger ikke å være redd for at ting som står i båt faller løst, for med mindre det er rustet bort så er det rustet fast :giggle: Neida, litt på spissen det dær :)

 

Har nå satt fordeler i en blanning av diesel og fyringsolje(hadde ikke nok diesel igjen, så fyringsolje tanken måtte donere litt, regner med det gjør om trent samme nytten). Får se om noen dager hvordan dette blir.

 

Fikk også montert marinevannpumpa, og merket meg at denne gikk noe treigere rundt en den gamle. Hvor mye treighet skal det være i denne før det går fra å være positivt til å være negativt?

Den "lugger" ikke, å er heller ikke slarkete, så frem til noen av dere kommer med noe skremmende så velver jeg å tro at denne er "nesten ny" :yesnod:

Ble ellers brukt litt av biltemas røde(høytemp) silikon ved montering, hvilke erfaringer har dere med denne?

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide med litt oppdatering og noen nye spørsmål :yesnod:

 

Har nå tatt ut fordeleren av dieselbadet, og gitt denne litt ekstra rustløser, og nå står den til "tørk". Skal bli spennende å se hvordan det går seg til med denne.

 

Videre var pakningene til forgasserne(mellom gasser og innsug) også sarv, så brukte de andre som mal og klippet til nye. Etter litt rens av irr ble disse festet med en god dose pakningssilikon, regner ikke med det blir over 300grader hær :)

1275481292_resized.jpg?width=540&height=405 (ellers dårlig med bilder pga mye gris :)

 

 

 

Ellers kommer nå ny eksos med pakninger, og pakninger mellom topp og innsug samt reg.reim i morgen eller fredag. Dette samt det jeg trenger for å fikse skrogproblemene så håper ting går strøkent fremover for da blir det båtsesong på meg også :)

 

Etter å ha vært i den andre garasjen og sett på b23 blokka som for tiden er donor, og lurer litt på hva denne sorte boksen som står på blokka er for no?Står rett over startmotor. kan tenke meg det er noe ventilasjon av et slag, men har ikke den på verken b21 eller aq140 motoren. kan noen gi meg litt info om denne?

1275481459_resized.jpg?width=300&height=400

 

Har ellers 3 dynamoer med "ukjent" tilstand, og tror igrunn alle virker, men lurer litt på hvilken testprosedyre som anbefales for å finne den "beste" samt teste om de virker uten å montere dem på motoren?

Koble til et batteri, gi den fart med drillen og måle med multimeter er vell en løsning, men forslag ønskes for best mulig resultat.

Link to post
Share on other sites

Den klumpen der er nok en oljeavskiller for veivhusventilasjonen. Er det et hull som passer så kan du godt flytte den over til den nye, hvis ikke må du nok ha ventilasjon et annet sted.

 

At pumpa er litt treg trenger ikke bety noe annet enn at den er ganske ny. Så lenge ikke lageret knurrer burde alt være OK.

 

Biltemas pakningssilikon er helt OK den! Billig er den også!

 

Ta den dynamoen som kjennes best ut i lagrene, og behold de to andre i reserve!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den klumpen der er nok en oljeavskiller for veivhusventilasjonen. Er det et hull som passer så kan du godt flytte den over til den nye, hvis ikke må du nok ha ventilasjon et annet sted.

 

At pumpa er litt treg trenger ikke bety noe annet enn at den er ganske ny. Så lenge ikke lageret knurrer burde alt være OK.

 

Biltemas pakningssilikon er helt OK den! Billig er den også!

 

Ta den dynamoen som kjennes best ut i lagrene, og behold de to andre i reserve!

 

Har jo ventilasjon i toppdekslet på de andre motorne, som ikke var på b23'en. Men burde jeg flytte denne med som ekstra "sikkerhet" eller blir det som smør på flesk?

 

Tar rådet ditt om dynamoen :)

 

I følge han jeg kjøpte dette hos hadde motoren som den vannpumpa kom fra, fått en god del gjennomgang for noen år siden, så satser på at den er "god som ny", å det får vi kanskje vite snart :)

 

Vet kanskje du hvor man kjøper ny vaier til 280 gearet? eller om en metode for å "berge" en som sitter fast?

Link to post
Share on other sites

Mulig en bilfordeleren drar like mye som marineversonen,har aldrig studert dette :smiley: Den svarte boksen er oppsamlings/filter boks for veivhusventilasjon, fjærn den og plugg hullet, utluftning har du på toppdekselet, jeg kjøpte kontrollkabler på maritim, mener de kostet ca 250 kr per stk

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret.

Ser akkurat nå litt ille ut for den fordeleren som sto på b23(145)motoren, den har tørket noe, men det virker som ting ikke beveger seg helt slik som forventet. Skal demontere denne og se, kanskje bare noe irr/rust som må pusses vekk.

Blir vell kanskje en sånn 123ign fordeler når båten er kommet seg på havet, prøver først med den andre :)

 

Den ventilasjonsboksen havner på hylla, og benytter topdekslet med ventilasjon :)

 

Sliter nå med å få av 280 drevet mitt, står litt om det i min andre tråd, å frem til jeg har løst det så får motoren stå(tror jeg)

Hvis noen vet om en tæsj som egner seg til å få ut de boltene som holder drevet(de 2 like,280 drev) så please fortell meg. Jeg tæsjet ut den ene ved å sveise på gjengestål og tæsje den ut med en mutter, men får ikke god nok sveis på den andre bolten :headbang: Sveisene er i utgangspunktet greie, men det sitter noe sykt. Ca 70-80 kg trykk på enden av en 19mm fastnøkkel å sveisen ryker før bolten kommer.

 

Blir nok å borre denne ut hvis det ikke løser seg snart:(

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...