Jump to content

Lavt oljetrykk, Perkins 4.236. Hvor kan problemet ligge?


M/S Bastard

Recommended Posts

Har problemer med lavt oljetrykk

 

Blir jeg liggende i havna hele sommeren tro? :sweat:

 

Monterte ny oljetrykksgiver fra Vdo i dag, ingen forandring.

Lavt oljetrykk fremdeles altså.

 

Fyra opp motor etter at giver var montert

 

oljetrykk1.jpg

 

Etter en liten stund, 10-15 minutter detter trykket

 

oljetrykk2.jpg

 

Jeg har 15w 40 olje, er den for tynn?

Kan oljefilteret være tett? Olja er dog like fin i fargen siden oljeskift forrige sommer :confused:

 

Lurte på og skifte olje, og da kjøre den Qmi rensen før oljeskift.

Lurer også på om jeg skal skru inn ett manometer, kan manometer beregnet på hydraulikk brukes? Dette for og utelukke elektriske komponenter

Andre forslag?

 

Merker jeg blir frustrert over dette problemt, og tenker verkstedregninger osv :nonod:

For det har jeg ikke penger til

 

Kan også nevne at oljetrykket var lavt April 2008, i følge en video jeg lagde da.

Da lå oljtrekket på ca 22 psi.

Normal trykk i følge boka 30-60 psi

Link to post
Share on other sites

Lurer også på om jeg skal skru inn ett manometer, kan manometer beregnet på hydraulikk brukes? Dette for og utelukke elektriske komponenter

Gjør dette først, før du setter i gang med noe som helst annet. Eneste måten å verifisere at oljetrykket virkelig er lavt, er å sjekke direkte med manometer.

 

Spiller ingen rolle om manometeret har vært brukt på hydraulikk, så lenge det er skalert på en måte som gjør det lesbart. Det er liksom ikke særlig stor nytteverdi med et manometer som går fra 0-250 bar, i trinn på 25 bar.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Er resultatet det samme som for instrumentetmå du starte enklest mulig. Er motoren utstyrt med en overtrykkventil som åpner ved kald/tykk olje så kan denne "lekke trykk". Sugerøret kan suge falsk luft. Silen på sugerøret kan delvis ha tettet seg. Filteret har ofte en "by-pass"funksjon om det blir for tett slik at dette ikke forstyrrer så mye. Har også en sjelden gang hørt om tett kanal til trykkføler men det så du vel når du skiftet giver/måler trykket manuellt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Lurer litt på mengden med olje, da motor er montert med helling akterover. 8 Liter olje i gølge boka

Det står riktignok i håndboken at motor tåler 17 grader helling, det står dog ikke noe om at man må ha mere olje på.?

 

Sjekket først om ventil arrangamentet fikk smøring, det gjør det selv om det ikke er noe sprut i det.

Vet heller ikke om det skal sprute noe olje her?

Nå ser jeg at det ikke kommer så godt med på video, men det renner olje på alle vippearmene

 

 

Fikk ikke tak i manometer, men jeg koblet ledninger direkte mellom giver og instrument, samt en minuskabel på gjengene til giveren i tilfelle dårlig forbindelse i blokka.

 

Dette ga ingen endring.

 

Da plukket jeg av filter, og kjøleslangene, dette ser ok ut.

Er litt i tvil om det hjemmelagde distansestykke, som kjøleslangene er koblet til er ok?

Her ser man at pakningen dekker noe av hullet, har det noe og si for oljetrykk?

 

Legger ut noen bilder her, og forklarer så godt jeg kan.

 

Oljefilter ser bra ut, men dette er antaglig ikke riktig type.

 

oljefilter1.jpg

 

Innsatsfilter skal vel sitte i spenn, all den tid det er fjær i bunn på filterkoppen.

Denne fjæren kan trykkes nedover 2 cm.

 

Nye filtere er bestilt, de er 17 mm lenger enn det jeg har.

Kan for lite filter ha noen innvirkning på oljetrykk?

 

Kula i filterlokket er det ok motstand i.

 

filterkopp1.jpg

 

Kjøleslangene virker ok, har tatt de med hjem for og blåse de rene, dette for og sjekke om det ligger noe dritt i dem.

 

Så til distansestykke, kanalene her er rene.

Som det sees her, så dekker pakningen til noe av kanalen, har dette mye og si for oljetrykket tro?

 

distansestykke1.jpg

 

Lurer litt på monteringen av denne saken også.

Eller er det riktig kanskje, trodde at begge kanalene skulle matche her.

 

Her er kanalene på blokka

 

oljekanaler1.jpg

 

Man ser av pakningen hvordan det var montert mot blokka

 

oljekanaler2.jpg

 

Ville tro denne skulle snus?

 

oljekanaler3.jpg

 

Er jo en loop uansett, men lurer alikevel :confused0006:

 

Glemte og ta bilde av innløpet til filterholderen, men dette er avlangt.

 

En annen ting jeg tenkte på i dag, har det noe og si hvor giveren er montert?

Eller skal det være likt trykk hele veien i systemet?

 

Jeg skal også plukke av oljekjøleren, kan være denne er tett?

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har liknande forhold på min 4.236. Når eg startar opp er trykket ca 3bar. Etter kvart som oljetemperaturen stig synk trykket. Ved omlag 80 grader kjølvasstemperatur stabililserer trykket seg rett under 1 bar.

 

Har køyrt med dette i fleire år sidan eg ikkje har funne feil. Føl interessert med for å sjå om du finn feil.

Link to post
Share on other sites

Ellers er jo det klassiske med lavt oljetrykk, tegn på slitt motor eller slitt pumpe. Spesiellt viser dette seg ved at jo varmere oljen blir. dess lavere trykk. Dette skyldes lekkasjer inni motoren. Alle smørepunkter er undertiden blitt litt vel romslige, og den tynne, varme oljen passerer lett forbi og ned i bunnpanna uten at trykket i oljekanalene rundt omkring i motoren bygger seg opp. Hvis oljemengden er stor nok, slik at alle steder som skal smøres får olje, og motoren ikke kjøres for hardt, kan den likevel gå leeeeenge.

 

Tror jeg ville prøvd med likk tykkere olje . :smiley:

 

Har du oljetemp.føler ? Du skal helst ikke ha for stor forskjell mellom toppen og bunnen av motoren.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er klart, jeg kan ikke forvente og få anbefalt trykk i forhold til ny motor.

Det burde vel ligget på underkant 30 psi.

Motoren er forøvrig en 1990 modell, så jeg er litt usikker på hvor mye slitasje jeg kan forvente?

 

Har desverre ikke oljetempføler.

 

Jeg plukker av oljekøler for rengjoring i morgen. Like greit når jeg først er i gang.

Slangene blåste jeg rene, var ikke annet enn olje i dem.

 

Hva kan evt brukes av olje, hvis jeg bør prøve en tykkere en?

Mineralsk olje.

 

Optimisten;

Jeg har forøvrig også ligget rett under 1 bar, ved 80 grader.

Hvor mange liter olje har du på din maskin?

Link to post
Share on other sites

Eg fyller omlag 9 liter, ved oljeskift.

 

Motoren min er ein 1995 modell som er gått vel 8800t, marinisert truckmotor. Motoren har gått med syntetisk 10-40W olje sidan den var ny. Vurderer å prøve med litt tjukkare olje for å sjå om det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Min maskin er også en marinisert truckmotor :smiley:

Jeg sjekket brukerhåndboken jeg lastet ned i går, glemte at jeg hadde gjort det i farta.

 

Der står det at man kan bruke 10w 30 ved 0-30 deggres F. Regner med at F står for Fharenheit.

I såfall er 10w 30 ok ved -18 til -1

Jeg vurderer 20 w 20, den er ok ved -1 til +27

 

Jeg har også en flaske Qmi innvendig motorvask, noen som har erfaring med denne?

Er jo greit og flushe systemet før jeg bytter olje

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slanger er bra, oljekjøleren er bra.

 

Skal jeg flushe motor eller ikke før oljeskift tro?

Er usikker.

 

Ble anbefalt 20 50 olje hos båtpusheren i dag.

Så da blir det oljseskift til uka.

 

Hvis oljepumpe er dårlig;

 

Hva kan det koste og få en mekaniker (kveldsarbeid :tongue: ) til og bytte oljepumpe?

Evt hva skal ett verksted ha?

 

Jeg gjør alt før og etterarbeid i båten sjøl.

De skal evt. bare heise motor ut, bytte pumpe, heise inn igjen.

 

Alternativet er og skru selv, få heiset motor over dørk, og lage stativ der er jo en løsning.

Da kommer jeg ikke til under dørkene for vask og maling dog.

Ville jo vært greit og tatt dette i samme slengen som motor er ute

Link to post
Share on other sites

Få tak i en lastebil med kran, og løft mototren ut og over på en henger. Det gjorde jeg da jeg byttet motor. Tok et lite kvarter å løfte den ut og 20 minutt å lure den nye nedi igjen. Pluss en hel del skruing før og etter da! Deretter kan du bytte pumpe hjemme i garasjen, og se over andre smålekkasjer og ting som trenger å fikses mens den er ute. Ny overtrykksventil kan være lurt å skifte samtidig, og eventuelt også veivlagre om de virker slitte.

 

Men i første omgang ville jeg ha kjørt den QMI rensen hvis du allerede har kjøpt den, og deretter skiftet til 20W-50 olje. Kanskje trykket blir såpass etterpå at du ikke trenger å gjøre mer? En Perkins fra 1990 burde ikke være utslitt allerede..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er planen så langt Index, satser på og redde sommeren, også kan jeg ta motoren hjem i garasjen til høsten.

Jeg har ikke så mye peil på og skru motor, men det må læres da jeg ikke har råd til og sette det bort :smiley:

 

Overtrykksventil? Hvor sitter den, i forbindelse med oljepumpa?

Relief valve?

 

Red. Hvis en rens og bytte til tykkere olje gjør susen ser jeg ingen grunn til og gjøre noe mere på en stund

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Overtrykksventilen pleier å sitte like i nærheten av pumpa ja. Men prøv med tykkere olje først, kanskje den holder 20 år til som den er...

 

Hvilket trykk har du forresten på marsjfart?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Perkins 6-354 med lavt oljetrykk.

Skiftet veiv lagerskåler og oljepumpe uten at tykket ble normalt.

En mekaniker med lang Perkinserfaring sa at det ofte var oljelekkasje i kamaksellagerene

men at disse motorene kunne gå meget lenge med lavt oljetrykk.

Jeg kjørte i mange år med lavt trykk, men dette var på en beltegravemaskin

Link to post
Share on other sites

Har googlet en del på dette oljetrykks problemet, og det ser ut til at mange har rundt 1 bar trykk.

Er i dialog med Universal diesel også, så får vi se hva de kommer til.

 

Hvis det skulle være dårlige lagere, ville jeg hørt det på motoren vil jeg anta.?

Link to post
Share on other sites

Det artige er at om du ikke hadde hatt oljetrykksmåler men bare varsellampe hadde du heller ikke visst at du hadde et problem! Du kunne risikert å bruke båten i mange år uten å vite om dette... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet. :tongue:

Det man ikke vet har man ikke vondt av, er det vel noe som heter.

 

Skal bli spennende og se om det blir noe bedre med innvendig motorvask, og ikke minst tykkere olje.

Vil ikke en innvendig motorvask bare forsterke problemet da det blir enda mer romslig? Jeg gjorde det på en gammel Volvo F7 samtidig som jeg fylte på helsyntetisk olje, fikk rådebank etter meget kort tid.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke, men snakket med naboen på jobben i dag, de er bilmekanikere som også har båter.

Han så ikke noe galt i og flushe motor.

 

Han tippet det var ollje pumpe, eller slitte lager.

Rådet var og bytte oljepumpe først, billigst og enklest.

 

Er det slitte lager må motoren ut og hjem i garasjen.

Det er ikke noe jeg gleder meg til, men det blir for dyrt og sette bort denne jobben

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...