Jump to content

Lavt oljetrykk, Perkins 4.236. Hvor kan problemet ligge?


M/S Bastard

Recommended Posts

Hva er trykket lengre opp i turtall da? rundt masj ? Er den turbomatet? Ikke gjør mere ut av det enn det er.. Har ikke lest alt men hvis den har vært slik i mange år og ikke har en negativ kurve , så er 1 kg på tomgang helt greit.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Rett under 1 kilo på drifts varm motor hadde ikke bekymret meg nevneverdi mye.Dette er jo en relatift saktegående motor,så 1 kilo en godt nok til og ikke ha problemer av den grund.Men mye er gjort med og gå opp litt i olje viskositet.Om ikke det holder så kan du prøve det gamle trikset som er mye brukt på gamle slitne V8 motorer som ikke er vert en overhaling.Dær har det blitt erstattet 1 liter motor olje med 80-90 bakaksel olje.Det gjør underverker for et laft oljetrykk.Har selv kjørt bil fra Sandefjord til Arendal (15 mil) med en motor som fysisk manglet 2 råde lagere.Men dær hadde vi 1 liter motor olje og 6 liter 80-90 olje.Da fikk vi 0,5 kilo trykk som max.Det banket og slo noe helt jævelig,men den sveiv helt heim.

Selv så kjører jeg med en gammel 7,3 liter diesel i Forden som er relatift utslitt,dær har jeg måttet ha 3 liter 80-90 olje på for og i det hele tatt og ha utslag på trykk måleren ved varm motor.

Så ikke vær for nervøs over 1 kilos trykk,det holder i mange år enda det.

Link to post
Share on other sites

Nå skjønner jeg ikke noe, trykket er steget bittelitt igjen :confused0006:

Montere filterkoppen, og slangene til oljekjøler.

Jeg snudde dog det avstandstykke mellom motor og filter.

 

Trykket ligger nå rett under 1,5 bar

Lagde også en liten snutt som viser trykk ved tomgang og litt rusing. Trykk endret seg ikke noe særlig heller etter en 3 kvartes gange. Stabilt med andre ord. (foreløbig da). Kjøpte olje i dag også, 20w50, så det er mulig jeg bytter i morgen.

 

Kan jeg ha blitt kvitt noe dritt tro, siden trykket har økt litt igjen?

Nå er jeg usikker på om jeg skal flushe?

 

Snutt

 

Link to post
Share on other sites

Var ikke så lett og sjekke tilpassingen 100%, plassering av filterarrangementet sitter så trangt til.

Jeg vurderer og bestille ny filterholder med stusser for slange, fra Økonomideler, da får jeg også spinon filter.

 

Manometer har jeg ikke fått tak i, men har prøvd med 2 forskjellige givere og 2 forskjellige instrumenter.

Da har jeg også strekt kabler direkte mellom giver og instrument, det ga ingen endring.

 

Da blir det flushing og oljeskift i dag, greit og bli ferdig med oljesølet

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Var ikke så lett og sjekke tilpassingen 100%, plassering av filterarrangementet sitter så trangt til.

Jeg vurderer og bestille ny filterholder med stusser for slange, fra Økonomideler, da får jeg også spinon filter.

 

Manometer har jeg ikke fått tak i, men har prøvd med 2 forskjellige givere og 2 forskjellige instrumenter.

Da har jeg også strekt kabler direkte mellom giver og instrument, det ga ingen endring.

 

Da blir det flushing og oljeskift i dag, greit og bli ferdig med oljesølet

 

Obs. avstandstykke er hjemmelaget ser det ut til.

De nye pakningene dekket ikke over noe av hullet heller, slik de gamle pakningene gjorde

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke kommet i gang med oljeskift og det enda.

Jeg bestilte meg ny filterholder slik at jeg får skru filter.

Da tenkte jeg også det kunne være smart og bytte ut det adapteret jeg ahr i dag for oljekjøling, med ett nytt ett.

Tittet på denne som monteres mellom filterholder og filteret

 

Hvordan fungerer denne?

Er det vann eller olje som skal gå i de hullene det skal skrues inn slangenipler i?

 

mosp1.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er olje som skal i de to hullene, tur og retur. Pass på at du får laget til skikkelige høytrykkslanger mellom adapteren og filterholderen, med pressede koplinger. Jeg lot meg overtale av slangeforhandleren til å bruke 20 bars slanger og doble slangeklemmer første gang, og det førte til at motoren havarerte et lite år etterpå! Så nå har jeg 110 bars slanger, pressede koplinger og ny motor!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Flott, det var det jeg regnet med, men var litt usikker.

Slanger presser jeg på jobben, så da sparer jeg noen kroner der.

 

Jeg bytter like gjerne alt jeg nå, hullbildet på det hjemmelagde adaptere stemmer ikke veldig bra, så da bytter jeg det ut like greit.

 

Har tittet nærmere på bildene av det gamle adapteret, og hullbildet.

Det var ikke rare gjennomstrømningen her, litt rusk så blir det tett. :unsure:

 

Man ser konturene av de avlange freste hullene på blokka/pakningen

 

oljekanaler5.jpg

 

oljekanaler6.jpg

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Testa en tur utpå i dag, ved driftstempratur holder trykket seg rimelig stabilt på 1,5 bar :cheers:

Nå fungerer det slik det skal også, selv om trykker er litt for lavt i forhold til boka.

 

PÅ tomgang rundt 1 bar, når jeg ruser opp, tipper den rett over 1,5 bar merke

 

Nå gjenstår det og komme på land, merker at propellen er grodd, da det rister litt.

I morgen skal jeg på jobb, så da blir det til uka, trenger bare og henge i stroppene så jeg får spylt rent.

 

Jeg fant adapter her, sikkert mange flere som har.

 

Kollevold

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...