Jump to content

Liten lekkasje i sjøvannspumpa på VP D240B


@ArneO

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Volvo Penta D2-40B i seilbåten. Det er 2009-modell som har gått ca 180 timer.

 

På sjøvannspumpa er det en liten lekkasje.

Bilder av motoren under.

 

motor_1.jpg

motor_2.jpg

 

Lekkasjen ligger på baksiden av pumpa. Motorer er ikke min sterkeste side, men lurte på om det var en grei måte å gjøre noe med dette på? Hadde det vært i fremkant ville jeg tro det var lettvint å gjøre noe med pakning.

 

Noen som har noen gode innspill?

Link to post

Hei,

Usikker på om dette er ditt problem for jeg kjenner ikke denne motoren, men har hørt om lekkasje i simring inn til registeret som har ført til vann i motoren. Dette kan ha oppstått ved bytte av impeller f.eks. Jeg vil fått en kyndig til å se på dette. Motoren er jo splitter ny (i hvertfall i min målestokk).

Link to post

Virker som det lekker gjennom sladrehullet. Lekkasje der forteller om lekk simmerring. På min gamle VP var hullet tett av irr og maling. Da ble motoren fylt med sjøvann :eek:

 

Antar at pumpa er oppbygd ganske likt min. Det er da to simmerringer. Én som stenger for sjøvann og en motsatt rettet som holder oljen på plass i motoren. Disse er ganske lette¨å bytte. Sladrehullet er mellom disse. Du må ta av pumpa for å bytte dem. Forviss deg om hvilken vei ringene skal stå. De stenger ikke hvis de monteres feil vei. Pass på å bruke originale simmerringer, de må ha rustfri fjær.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...