Jump to content

Lykkepille har hatt innbrudd!


LYKKEPILLE

Recommended Posts

Ja, båten sto utenfor Siddis Plast, Stavanger(ved Maritime) der den skulle inn for motorinspeksjon og da så noen tyver seg fri til å stjele gps`n ved å dra den ut av instrumentpanelet samt stjele kompass, ekstern antenne og givern som sto bak på hekken...I tillegg greide de å lage rift i sofaen bak og gelcoat skader der de tydeligvis har brukt en form for stie å komme opp i båten..#(/¤(#&!#=

 

Heldigvis hadde jeg god forsikring gjennom KNBF og Fender Marine i Bergen slik at jeg får dette erstattet men nå vil jeg sikre at den nye GPS`,n en Garmin 720s, ikke blir stjålet og jeg lurer derfor på om noen av dere har en lur ide hvordan jeg kan låse ned hele panelet slik at de ikke kan stjele enda en gps av meg?

dscn0200.jpg

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Link to post
Share on other sites

Hei Lykkepille!

 

Fordømt irriterende! Dessverre tror jeg du skal slite med å låse fast GPS/kartplotter for å hindre nye tyverier. Du kan kanskje lage et låsbart deksel over, men da "lyser" det liksom at "her er det godsaker under"... Det beste er som regel å få det ut av syne. Mulig det finnes plottere som har kodebeskyttelse, avtagbart panel/"nøkkel" som kan tas med eller lignende? (mye slikt på bilstereo, men jeg har aldri sett det på kartplottere)

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår det slik at det er Garmin Lock system med i denne gps`n der det foregtår ved en 4 sifret kode og at for å åpne den uten koden må man være på en spesiell gps posisjon som tyvene mest sannsynlig ikke vet hvor er så da er den ganske sikker. Men de kan jo stjele den for deler!

Jeg vurderer en brakett rundt i børstet rustfritt stål som har en lippe over kantene og som går gjennom panelet med et flattjern som er laget slik at gps ikke kan dras ut.

Uansett skal jeg klistre opp en lapp på at gps`n er sikret med Garmin Lock systemet og wire inni panelet!

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Link to post
Share on other sites

kriminalitet forsvinner ikke, den tar bare nye veier...

 

Neste gang tar de noe annet...for eksempel propellen din..

 

Jo mer du sikkrer en gjenstand jo større skader blir det nå de forsøker å rappe den.. For de vil forsøke når de først har kommet oppi båten. Kanskje de ikke klarer å rappe gps'en, men gelcoatskadene etter brekkjernet er like stygge for det om.

 

Eneste som kan forhindre tyveri er at tingen ikke er der, eller at du står ved siden av båten og passer på...

 

-jo, det er en ting til... at kjeltringen sitter i buret..

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten på land ikke langt i fra, og bor 1 minutt unna. Går alarmen, får jeg melding på mobilen - jeg skal love deg at det er ingenting som er "farligere" for en innbruddstyv enn en sinna båteier...

 

Men om vinteren tar jeg med meg hjem alt av elektronikk og løse "verdisaker", samt propellen taes med hjem.

 

Det er ganske utrolig at det er "mulig" å få gjøre innbrudd i ro og mak på en plass med så mange naboer!

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du virkelig er innstilt på å ødelegge kvelden for neste GPStyv, bruk rikelig med epoxy. Vær dog forberedt på at du selv vil få samme problem som du legger opp til tyven. De av oss som har måttet "demontere" dashbord på Maxum 19 BR vet hva jeg prater om. I aller uheldigste fall vil du bare oppnå å provosere jævelen til å ta med seg en batteridrevet bajonettsag.

 

Det var noen fine skilt. De få gangene jeg har ligget i kanalen, har jeg lagt fram en realistisk utseende lekepistol på kartbordet, med en utvetydig liten notis. Jeg har ikke hatt innbrudd ennå, men så ser jo ikke akkurat båten min ut som den inneholder store verdier heller...

 

Et web-kamera i vinduet ved inngangsdøra burde gjøre underverker, eventuelt sammen med en liten forklaring om at bildene kontinuerlig lastes opp på nettet slik at det er umulig for tyven å slette dem. Sannsynligvis behøver man da ikke å koble kameraet til noe som helst.

 

~Henning

Link to post
Share on other sites

Plottern kan limes eller skrus fast så det blir vanskelig/umulig å få løs.

Utfordringen blir at tyver kan ødelegge mye for å få løs plottern.

Det er viktig at attraktivt utstyr ikke vises for godt (blir som godteri og unger). Så hvis det er mulig å dekke det til så kan det hjelpe.

Plotter kan skrus fast med f.eks. torix med sentertapp ell. eller andre skruer som ikke løsnes med standard verktøy.

At det er opplyst der båten ligger kan også være noe avskrekkende.

Husk å ikke legg i gjenn tomgods etter den nye plottern synlig når du får installert den nye, da ser de at her er det nytt spennende utstyr å stjele.

 

Det er utrolig irriterende når sånt skjer.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jadal, ja det kunne jeg gjort da den plata har jeg allerede som bildet mitt viser...

 

Vi får se hva jeg kommer frem til, jeg har en ide men har ikke funnet delene jeg trenger enda. Men om jeg finner en rimelig bra løsning skal jeg vise bilde og beskrivelse her.

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...