Jump to content

Prosjekt: Mykt akterspeil.


jadal

Recommended Posts

Jeg har en glassfiberbåt som har blitt litt myk i akterspeilet. Glassfiberen har fått ei lita sprekke øverst imot motoren.

 

Trudde jeg "bare" skulle pusse over og legge inn litt sparkel,men når jeg skulle se over skaden ble det litt mere omfattende jobb. Det er kryssfiner i mellom to lag med glassfiber som er godt i oppløsning...

 

Driver nå og tar av motor og har startet på jobben med å skjære ut det laget glassfiber som er på innsiden får å få fjærnet/byttet ut kryssfineren.. Tar det inerste laget siden det var mye tynnere en det på yttersiden..

 

Det jeg da lurer på, siden jeg aldri har gjort noe sånt før, er: hva gjør jeg får å få det stivheten jeg trenger der??

 

Den (nye)kryssfinerplata får jeg bare inn igjen vist jeg skjærer den i mindre biter.

 

Hva med å bruke ei stor aluminiumsplate på yttersiden og hoppe over den fineren inni båten??

 

Eller er det bedre å legge kryssfiner på yttersiden og da støpe på et lag med glassfiber på der igjen??

 

Hva ville dere ha gjort?? Eller har gjort i lingnende tilfeller?? Er det bare å vrake båten?? Sette bort jobben?? Hva koster det??

 

Håper på svar eller linker som kan hjelpe meg i gang så jeg rekker litt båtliv i sommer ....

Link to post
Share on other sites

Skal prøve og gi en bedre beskrivelse av mitt problem:

 

Dette er båten, 18fot med en 105hk craysler fra 1972. har blitt fortalt at den heter can-am.. er type hjemmelagd.

 

dsc00342.jpg

 

Sprekken jeg skulle sparkle igjen er under den vite silikonstripa.

 

dsc00337.jpg

 

Her ser du jeg har gravd ut litt. Alt trevirke i hekken er gåendt. I mitten av hullet er det ytre laget..

 

dsc00339.jpg

 

Også dukket det opp et problem til.

 

dsc00345.jpg

 

Denne bolten var umulig og få løsnet. Noen forslag på den?

Link to post
Share on other sites

Denne bolten var umulig og få løsnet. Noen forslag på den?

 

Varme hjelper ofte. Kan muligens prøve med en varmepistol, men jeg tror du må til med propan, f.eks en skismører.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vedr. fastsittende bolt så kan det være lurt i dette tilfellet å sveise fast et flattstål på bolten. Da kan du få beveget bolten ved hjelp av en hammer. Det gjelder å lirke frem og tilbake til den løsner. Utfordringen blir å få bolten ut uten at gjengene i aluminiumet ødelegges. Lirking, oppvarming, smøring og tålmodighet er det som skal til.

 

Vedr. plate i akterspeilet så blir det lite styrke i ei oppdelt plate. Her må du nok til med ribber og kneplater for å få nok styrke.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å bli vanskelig å reparere akterspeilet på en ordentlig måte uten å dele skrog og overbygg.

Regner med at det ikke er mulig å komme til slik at du får fjernet finéren på baksiden av motorbrønnen.

Nå er en slik finerplate ingen god måte å avstive akterspeilet på, man oppnår bedre stryke/vektforhold ved å lage støtteribber. Finerplate brukes fordi det er enklere (billigere) å produsere.

I ditt tilfelle kan det være en løsning å fjerne alt utenom på baksiden av brønnen og så støpe forsterkninger som overfører kreftene til motorbrønn og skrogbunnen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lyst til å dele skrog og overbygg.

 

Men jeg har tru på at jeg får ut trevirke mellom motorbrønn og skroget,men veit ikke ennå siden jeg ikke har prøvd??

 

Har lest en del rundt på sidene her og fått en lite hint om hva som venter meg.

 

Det er da støtteribber og kneplater? som er veien og gå. Men hva lager jeg det av? Og hvor kraftig? Hva veier min motor kontra en nyere? Skal jo tåle noen mil på veien med motoren tiltet opp også. De støttene skal gå det motorbraketten treffer da?? Til bånn,motorbrønn og gulvet?? Med noen skrudde kneplater der??

 

Trur jeg må lese litt mere rundt her.. Linker eller tips på de beste,mest relevante forumsidene??

 

I bånn av båten er det støpt inn noe rundt.. er det treværk eller stål tru?? like før jeg stikker et bårr inn får å se.. Skulle jeg gjort det får å se??? er det råttent tre der skulle jeg vist det føre jeg gjør for mye bak... vell?? Eller håpe at alt er bra der??

 

Håper sommeren blir finest til høsten..

Link to post
Share on other sites

Har hørt om folk som har brukt motorsag ovenfra for å frese ut alt råttent treverk. Hva de videre har gjort er jeg ikke sikker på.

 

Kneplater/støtteribber ville jeg brukt divinycell skum og støpt rundt med glassfiber/polyester.

 

Hvis det er støpt inn noe i bånn ,så tipper jeg det er kryssfiner det også. Ikke vanlig å bruke stål til slikt.

 

Usikker på hva motoren din veier, men motorene har ikke blitt noe spesielt lettere siden den tid..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På denne siden har jeg beskrevet renovering av en With 442 som også hadde finerplate. Denne ble fjernet og så ble det bygget opp igjen på denne måten:

 

with442_snitttegning.gif

 

Blått/grått: motorbrakett

Brunt: Utenpåliggende finerplate

Fiolett: Glassfibersparkel brukt under montasje av skrog/dekk for å få en helt kompakt sammenføyning.

Grønt: Massiv glassfiberforsterkning lagt på motorbrønn før montasje av skrog/dekk

Rødt: Forsterkning som går horisontalt over hele akterspeilet.

 

Kreftene fra motoren trekker i overkant og dytter i underkant.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommet litt lengre i prosjekte mitt.. Kryssfineren er (nesten) ute og jeg kan starte på slipingen.. Men det jeg lurte mest på nå er om jeg skal kutte vekk toppen av motorfeste får å få tredd ned størst mulig hel plate eller bruke så store som mulig fra ondersiden??? og om jeg skal prøve og støpe fast tanken så den kan få overført krefter fra hekken til gulvet i båten??

 

dsc00363.jpg

 

Og er det normalt at sola skinner mellom??

 

dsc00366.jpg

Link to post
Share on other sites

Og er det normalt at sola skinner mellom??

Då du er fra Larviks traktene du da eller? Ikke mange andre steder de sier "skinner mellom" i stedet for "skinner gjennom"

 

Nja - jeg vil vel si at det er uvanlig at sola skinner -både gjennom og mellom akterspeilet. Noe lys kan man nok se gjennom glassfiberen - men ikke blendende slik som her

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

dsc00396.jpg

 

Nå har jeg tatt til fornuft og delt båten(skulle hørt på Ingar med en gang),og det er ikke mange timer med sliping nå føre jeg skal bygge opp igjen.

 

MEN MED HVA????

 

ei 15mm bs1088? kryssfinner på 2.50x1.25 koster ca 2000.- den er så stor at jeg dekker hele og får den dobbel de stedene jeg trur det er mest krefter. og ha igjen til ribber/knekter.

 

divinicell h250(er vist så hard at det ikke er fare får å klemme flat ved motorfeste) som diab ville selge meg koster også 2000.- men den er bare 1.60x0.60 og er ca 5cm tykk. den dekker da ikke hele.men kan få et par knekter..

 

har fått beskjed om å støpe opp med 8x450gr ( blir ca 7mm trur jeg) men da var det snakk om divinicell over hele(blir altfor dyrt)

 

Enten jeg går får divinicell og lager ca likt som Ingar på with 422 eller 30mm kryssfinner over nesten hele. det blir ca lik pris.

 

Er litt rådvill nå.. hva ville dere gjort???

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvor lenge vil du ha båten og hvor mye vil du legge i å ha den over den tida? Jeg holder på med et liknende prosjekt. 18fot rib laget etter tullingmetoden med tre laminert inn i glassfiberen. Dørk og akterspeil var helt råttent og var bare å plukke ut med fingrene. Nå er det ei HCP 70 45mm divinycell plate i hekken med to støtteknær og H100 20mm i dørken. Det er ingen billig løsning, men så er da heller ikke det poenget. Er ingen god løsning å bruke tre om ikke du må. Jeg skal iallefall ikke ha tre i noe jeg skal ha over tid.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Og har jeg endelig vært og handlet inn til å prøve å fikse båten..

 

Eller mangler litt ennå men det var et skippertak..

 

Ei divinycellplate av hardeste sort, ei divinycell av bløt type, 9kg flettet glassfiber 800gr m2 og ei bøtte microfiber som skal blandes i poliester? til sparkel\lim..

 

Trenger da: poliester\herder, aceton, aluminiumsrull,engangshansker og et sted å gjøre jobben..

 

Har ikke lest om støping siden sommer 2007 og lurer litt på linker til de beste ABCène på det..

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er jeg kommet igang igjen..

 

dsc00633.jpg

 

Har da kappet og limt divinicellplata sånn som jeg trur den skal være.. Dekker da hele hekken. Skal ta vekk ramma jeg lagde rundt og prøve i morra om den passer.. Håper det bare er å runde kantene også lime fast... Føre glassfiberstøping..

 

Men et spørsmål: åssen kan en beregne hvor mye masse det går med når en legger ut limet(poliester/microfiber) med hullsparkel??

 

Uannset.. Detter er morro fritidssyssel.. Noen som har tegning på kano??

Link to post
Share on other sites

For å løsne slike bolter som sitterer fast i lettmetall, bør man ikke bruke for mye krefter og slag. Jeg har noen ganger måttet borre et tynt hull (1 mm) gjennom lettmetallet og inn mot gjengene. Spray rustoppløser i hullet og la det stå og trekke inn rundt gjengene en stund. Gjenta noen ganger, så løsner det til slutt.

Link to post
Share on other sites

Tok nå divinicellplate ut av den "ramma" og oppdaget at poliesteren ikke var tørket på baksiden??? Jeg limte imot ei kryssfinnerplate som jeg hadde kledd med plast.. Trudde plasten ville sitte fast, men den gjordet ikke det siden det ikke var herdet imot den... Det klager jeg ikke på da.. Tempraturen i lufta var over 18grader i par/tre timer etter jeg hadde limt.. Men kom nå til å tenke på at garasjegulvet sikkert ikke holdt så høy temp... Vil det tørke/herde opp neste gang tempraturen når over 15-18grader?? Eller er det vanlig med ei hinne som ikke herder imot plast?? Så den tørker seinere? Noen som veit??

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå prøvd å lime/støpe fast divinicellplata..

 

dsc00634.jpg

 

Brukte en masse tvinger og noen hjemmelagde klyper..

 

dsc00635.jpg

 

Håper dette gjør susen.. Blei nok litt tynn den blandinga med micrafiber, men har ikke noe mulighet til å snu.. Krysser fingerene og latt klypene/tvingene stå på ca 20 timer tenker jeg..

 

Bare resten igjen..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har da fjernet de tvingene og tettet sprekkene rundt divi-plata med litt tykkere blanding av polyester og microfiber.. Prøvde da og lage et avrundet hjørne over til skroget..

 

dsc00638.jpg

 

Rundet også kantene på divinicell-plata.. Her har jeg startet med det..

 

dsc00637.jpg

 

Etter alt var slipt over og vasket med acenton skulle jeg starte støpingen. Fibermattene (900grdobbeltflettet??) har jeg klippet til på forhånd. Startet med å blande 0.75liter polyester. Penslet på over alt hvor duken skulle dekke. La på duken og startet arbeide med å mette/strekke/rulle ut luft. Blandet 0.75liter til og mente med det at jeg var godt igang. Penslet litt lengere ut på kantene siden neste lag duk har lengre kanter (10cm på første og 20cm på andre) imot gammelt glassfiber, nå var jeg i gang ja. På med neste duk.. Litt strekking og rulling så den lå ca sånn som jeg hadde trudd, dette hadde jeg kontoll på.. Skulle bare blande en dose polyester til..

 

Men...

 

Hvor er det andre spannet?? Leiter litt rundt.. det var da som f...n. Kom da på at jeg aldri hadde tatt turen over etter det.. Panikk! av med hansker,maske og ut av garasjen.. Hvor er nøkler og førekort?? Inn i garasjen å løfter fløtter på det meste.. Tar litt på penselen og rulla uten hansker, løfter på avkapp fra glassfiberen.. Finner ingen ting.. Ut av garasjen og inn i kåken... løper mere en jeg går.. der fant jeg nøkkler og lommebok.. trappa mellom første og andre gikk i et trinn trur jeg.. Sefølgelig skulle alle holde 10km/t under grensa.. Det var kø i kassa.. sto bare og hoppet.. Ser at det er en masse fiberreste som sitter fast på hennda.. pytt pytt.. ristet spanne mens jeg kjørte tilbake. slompet i sammen en liter og skoffet utover.. Åssen skulle dette gå?? Handleturen tok ca 15min..

 

Tempraturen når jeg startet støpingen kl 10 var 15gr i lufta. Hvor kald polyesteren var veit jeg ikke men det var ikke varmt i natt. Nå etter alt stresse var den kommet opp i 17gr.. Jeg var nok ganske nær kokepunkte. Penslet og rullet på mere.. Den blei jo ikke gjennomsiktig? Blandet en liter til.. Der, nå, håp. Fikk mettet det litt enkelte steder.. Da så jeg et lys i enden ja.. Mere pensling og rulling... JA .. Ikke at jeg veit åssen dette skal se ut siden jeg bare har støpt 2 biter på 15*20cm, og de mettet jeg først på ei plate føre jeg løftet de over.. Men detta trur jeg gikk bra..

 

dsc00639.jpg

 

Fra jeg startet til jeg sa meg ferdig med denne runda gikk det 3 1/2 time.. Va var detta prate om 30 minutter herdetid??

 

dsc00640.jpg

 

Men nå er denna runden over.. Har støpt inn divinicellplata.. Nå klokka 1600 er tempraturen i garasjen 18gr.. Alt er overflate tørrt.. Detta er gøy.. lurer på om jeg rekker å sette fast overdelen av båten i dag.. Da kan jeg jo støpe litt i morra og..

Link to post
Share on other sites

Det kan høres ut til at du kanskje bruker litt lite herder?

 

Skal jo tåle noen mil på veien med motoren tiltet opp også. De støttene skal gå det motorbraketten treffer da??
Litt overasket over at ingen har kommentert dette før :eek:

 

Du må aldri kjøre med motoren oppvippet.

Det kan ødelegge både motor og båten.

Motoren kan faktisk dette av...

Sikkert trivelig når den lander på panseret til bilen bak :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Skal jeg tilte ned motoren subber den finnen på undervannshuset asfalten... Så jeg har ikke valg.. Får satse på at jobben jeg gjør nå holder da..

 

Om det var lite herder hadde jeg vel flaks da.. Så jeg rakk alt surre som dro seg på.. Nå er det vertfall hardt.. Har akkuratt tatt kvelden etter å gjort klart til å poppe fast overdelen igjen.. Den passer på mm.. Skal bare mattslipe kontaktflatene der jeg har støpt i dag.. Også håper jeg at jeg rekker å sparkle skjøtene med polyester/microfiber føre helga setter inn..

 

Enda et skritt nærmere sjødyktig båt..

Link to post
Share on other sites

Tips for å løsne fast bolt.

 

Bore ett 5mm (ca) hull midt (nesten)igjennom bolten. Varme opp materialet rundt bolten med propanflamme. Bråkjøle bolten med kjølespray inn igjennom hullet. Bolten vil krympe og du kan skru den ut med rørtang. Om dette ikke går, bore med en så stor bor at bare gjengene står igjen... De vi du kunne få ut med en gjengetapp. Forsiktig med retningen slik at du ikke kommer ut i aluminiumen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...