Jump to content

GPS til PC fra Clas Ohlson, erfaringer?


myrisa

Recommended Posts

Har brukt denne gps'en uten noe problemer både i 2007 og fremt il jeg solgte båten får en stund siden... Meget fornøyd med denne gps'en og det kartprogrammet jeg bruker... Bruker det hele på Dell pc som forsynes med 12V rett fra strømnettet ombord

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har alltid med meg denne som nødløsning. Har meget god følsomhet men jeg har oppdaget noe unøyaktigheter i lav hastighet og med få satellitter synlig (var ute og gikk til fots med PC og GPS på jobb mellom en masse ståltanker på opptil 30 meters høyde og da falt den ut jevnlig. Ikke noe problem under vanlige forhold).

 

Hjemme i stuen har jeg tidligere aldri fått noen brukende posisjonering men andre GPSer men denne Navibe-GPSen får fix nesten umiddelbart. Prøvde til og med å sette meg på den i sofaen for å skjerme signaleme så mye som mulig, da gikk signalstyrken kraftig ned men den holdt posisjonen likevel. Spesielt sett i forhold til prisen så må dette være et meget godt kjøp :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker denne GPS mottageren som backup ombord dersom signalene fra min Raymarine GPS faller ut. Jeg bruker den til å føre bestikk ved hjelp av PC- programmet Maptech Offshor Navigator Standard som nå er oppgradert til å kunne lese de nye kartene fra nv-digital. Jeg har testet den ut mye hjemme med programmet SA Watch som viser "råsignalene" fra GPS-satelittene. Anbefales.

Link to post
Share on other sites

Hjemme i stuen har jeg tidligere aldri fått noen brukende posisjonering men andre GPSer men denne Navibe-GPSen får fix nesten umiddelbart. Prøvde til og med å sette meg på den i sofaen for å skjerme signaleme så mye som mulig, da gikk signalstyrken kraftig ned men den holdt posisjonen likevel.

Ja, utviklingen har tydeligvis gått i riktig retning med mer følsomme GPS'er. Men den "ræva" din kan ikke være særlig stor. Jeg gjorde for et par år siden en test med min Garmin GPS75 fra 1994 (som fremdeles funker og som jeg har som reserve-GPS). Denne GPS'n med en utmerket Helix antenne likte i hvert fall ikke at signalene ble skjermet av "kjøtt og blod". Uten hindringer viser min gamle Garmin høye signalstolper for 8 satellitter. Med lett skjerming er forholdet allerede dårlig, og når jeg lukker hånden er det ikke mye signal igjen. Da sluttet den umiddelbart å beregne posisjon. Men er du helt sikker på at GPS'n virkelig viste posisjonen under ... din og ikke bare viste siste kjente fix? Dette høres nesten litt for godt ut til å være sant.

 

gps1.jpggps2.jpggps3.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er jeg det? Trude, min elskede kone sier at jeg er en myyyk mann! (hva hun nå måtte mene om det, jeg er jo ingen ungdom lenger!) :cryin:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Der ser du hvor feil jeg kan ta. Det er ikke første gang jeg har tatt feil.

Hvordan var farten din innover i havna i går?

Dersom du hadde hatt AIS sender ombord kunne jeg ha avlest farten din.

Jeg har selv begynt å seile mye senere inn i havna etter at jeg fikk AIS sender ombprd. Litt tankevekkende at GPS systemet kan gi i nformasjon om mine bevegelser til sjøss - men jeg ser på det som en styrke for min egen del dersom det skulle oppstå vanskelige forhold som innebærer forsikringsforhold.

Link to post
Share on other sites

Hvordan var farten din innover i havna i går?

Pent og pyntelig! :smiley: Men over Breiangen hadde jeg sterk motstrøm, faktisk 1,2knop! :cryin:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men den "ræva" din kan ikke være særlig stor.
Jeg vil vel anta at den er omlag samme størrelse som din :lol: :lol: :lol:
Men er du helt sikker på at GPS'n virkelig viste posisjonen under ... din og ikke bare viste siste kjente fix? Dette høres nesten litt for godt ut til å være sant.
Mener å huske at posisjonen ikke var helt stabil, varierte mer enn under gode forhold. Skal ta en sjekk igjen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn mottaker. Årets bomkjøp

Ehh? GPS'n gir vel bare den beste posisjonen den kan gi ut fra de rådende forholdene? Dette må vel kunne sees litt i forhold til pris. Skal GPS'n kunne gi beskjed om svak posisjonsngivelse ut fra dårlig konstellasjon, snakker vi vel om helt annen prisklasse? Har brukt Trimble GPS i jobsammenheng der en kunne sette filter for elevasjon, antall satellitter, geometri, S/N, bruk av Egnos osv. Men med denne GPS'n montert fritt skulle det vel (under forutsetning av visuel utkikk) være en helt OK GPS for å vise sånn omtrent (og godt nok) hvor du er på en kartplotter/PC? En blender ikke vinduene i båten og stoler blindt på en GPS og kartplotter.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at posisjonen ikke var helt stabil, varierte mer enn under gode forhold. Skal ta en sjekk igjen...
Da kan du jo la GPS'n være der under ræ . . , lese av posisjonen og flytte deg 100m (med GPS'n plassert på samme unevnelige sted hele tiden) og se om posisjonen har endret seg 100m? Som du skjønner er jeg litt kritisk nå, ref. bildene mine.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som du skjønner er jeg litt kritisk nå, ref. bildene mine.
Skjønner det veldig godt når du sammenligner med eldre Garmin (eller hva som helst eldre GPS for den saks skyld). Min Garmin GPS76 som er omlag 7 år gammel får snaut nok fix på terrassen hjemme og da skygger huset kun for 90 grader horisontalt og anslagsvis 30 grader vertikalt.

 

Her sitter jeg på GPSen etter at den har stått på i noen minutt:

navibe2.jpg

 

og her er den i "friluft" igjen (fremdeles inne i stuen):

navibe1.jpg

Ser ut til å være minst 5 forskjellige posisjoner plottet når GPSen er tildekket (NØ av virkelig posisjon).

 

Nå er nok ikke denne gode følsomhet Navibe sin store fortjeneste men heller at de bruker SiRFstarIII chipset. Dette brukes etterhvert av mange, også Haicom (som CO solgte tidligere). I båten er det Haicom som gjelder da den kunne leveres med vanlig seriell utgang og forsyner både VHF og kartplotter med data.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, SiRFstarIII chipset er noe av det virkelig revolusjonerende som har skjedd på GPS-fronten. Vet ikke om det er dette som finnes i GPS-motakeren til min Interphase plotter (tviler på det), men det finnes i hvert fall i en Elfa GPS jeg har som jeg kan koble til laptop'n og bruke sammen med kart og kartprogram over svenskekysten. Denne GPS'n har kun USB, så jeg får ikke koblet den til kartplotteren. Skal bli spennende å sammenligne kartplotter og laptop-bildene i ferien. Har kun NV serie 2007 kart for svenskekysten og dessverre ikke kart for Oslofjorden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg har nå et par Haicom USB mottagere her hjemme.

Jeg tenkte at jeg nå skulle prøve ut Navibe GM720 (http://www.navibe.com/product/gps_mouse/gm720.html) som CO selger (kr 498). Det virker som om denne har tilfredsstillene data på Water resistant (IPX5) til å ha på overdekket på båten.

Benytter denne SiRF starIII chipsetet?

Dersom denne virker bra planlegger jeg et "black box" system ombord til sommeren for kontinuerlig registrering av seilasene.

Man får mange rare tanker nå om vinteren.

Tenkte jeg skulle teste ut mottageren med VisualGPS.

Ønsker gode ideer om en "black box" løsning til denne mottageren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...