Jump to content

GPS til PC fra Clas Ohlson, erfaringer?


myrisa

Recommended Posts

Noen som vet hva som må til for å få gpsantenna fra CO til å funke med Bluechart?

 

For å få den til å virke med Bluechart (MapSource eller nRoute) bruker jeg GpsGate, som har en Garminemulator-funksjon. Programmet er billig og fungerer som bare det. Grunnen til at det trengs er at programmene fra Garmin i utgangspunktet bare godtar signaler fra Garmin gps.

Link to post
Share on other sites

sawatch1februar2009b.jpg

 

Jeg har nå brukt Navibe GM720 (fra CO) her hjemme, spesifikasjon her: http://www.navibe.com/product/gps_mouse/gm720/GM720_en.pdf, og registrert posisjon nær ett døgn med SA Watch. Hver ring tilsvarer 5 meter offset.

 

 

sawatch1februar2009a.jpg

Her er noe av informasjonen. Det er vel 80.000 registreringer hvorav 87 % har HDOP bedre eller lik 1.0

og de resterende 13 % bedre eller lik 2.0. Nå har jeg ikke samtidig registrert med den "gamle" Haicom GPSen til CO.

 

sawatch18febr2007.jpg

 

Her er imidlertid en registrering med Haicom sin GPS som er ganske nøyaktig 2 år gammel. Her er fordelingen av HDOP for en tilsvarende registreringsperiode:

HDOP <= 1: 65 %

HDOP <= 2: 35 %

 

Navibe GM 720 er utstyrt med SIRF Star III chipsett, mens Haicom HI-204III vel ikke har tilsvarende chipsett, se http://www.haicom.com.tw/gps204III_USB.aspx?

Link to post
Share on other sites

hub4com er et lite program som gjør jobben.

 

Redigert. Du trenger også com0com som skaper virtuelle Comporter på din PC.

For begge programmene gjelder det å lete deg fram til de ferdig kompilerte Windows utgavene - med mindre du har VisualC++2008 (gratis fra MS) og ønsker å gjøre jobben selv.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror nok at jeg også kommer til å laste ned GpsGate. Ser at det har mulighet til å sende GPS-data til min hjemmeside! Husker du Roald i sommer da jeg kjørte webkamera fra båten, og du ønsket posisjon for når bildene ble tatt vist sammen med bildene? Kanskje det blir en ordning på det til sommeren.

 

Men det får vente, forløpig er det å få SeaClear til å vise nedlastede kart. "Gammel-PC'n" durer og går nå og laster ned kart. Skal bli spennende om jeg får alt til å virke der. Foreløpig går i hvert fall nedlastingen OK.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...