Jump to content

Vind før innstilling av ferge?


Kasund

Recommended Posts

Til dere som kanskje tilbringer tida oppe på brua på ei av våre mange ferge eller andre båta rundt om på kysten her...

Kar masse vind må det til før at rutene blir innstillt?

Grunnen eg spør er for at det no for andre gang på seks daga, blir ferga til og fra øya her innstillt!!!

No er det ca 22m/s, dvs liten storm...

Bør ikkje ei ferge som skal ta over 100 bila greie litt vind?

 

Sitat smp.no:

"Det vanskelige været, med sterk vind, gjør at ferjene ikke får lagt til kai."

http://smp.no/article/20081127/NYHETER/888319302/1002

 

Dette er ferga Flatholmen - Valderøya

M/F Bjørnefjord

http://www.skip-siden.com/Bjornefjord/Bjornefjord.htm

 

B%201%20(Johan%20Monsen).jpg

Link to post
Share on other sites

Om kor mykje vind som skal til for at ferga blir innstilt, har mange innvirkninger. Det er for eksempel forskjell frå ferge til ferge med tanke på maskinkraft og manøvrerbarhet, det er forskjel frå samband til samband med tanke på vindretning og tilkommelighet. Det som er spesielt for dette sambandet er at der som fergekaia på Flatholmen er satt opp, så er det meget trangt for å komme inn, og som du sikkert veit, så har ei ferge eit utruleg stort vindfang i seg når man får vinden rett inn frå sida på grunn av store rette flater. Så om ferga skal legge til på Flatholmen og det plutselig kjem ett vindkast på dei, så er det ikkje lenge før dei ligg opp i fjørasteinane.

Så etter mitt syn så er det bedre at mannskapet er føre var (og eg er sikker på at det er det mannskapet også tenker), så er det bedre å legge stilt litt for tidlig enn litt for seint. Omfanga vil bli mykje større om det hadde komt eit vindkast og pressa ferga opp i land. Og da vil det sikkert ikkje blitt fergeavgang på fleire dager.

Link to post
Share on other sites

hmmm...nå holder nå jeg til i maskina, men det er da mer en en faktor for hva som skal til for en ferge må innstille, som du nevner vind, rettningen er jo også av betydning, samt strømforholdene, størrelse og vindfang kontra maskinkraft, responstid og manøverdyktighet, ja listen er nok lang, til syvende og sist er det avgjørelsen til kapteinen som er endelig for om det ansees som forsvarlig å opprettholde ruten eller ikke i den gitte situasjon, sikkerheten skal og bør prioriteres fremfor dumdristighet, været kan ingen gjøre noe med og er vel en av tingene som man bare må akseptere.

 

bellen kom i forkjøpet :-)

Link to post
Share on other sites

Syns berre det er rart at ferga her sliter så j.... masse!!

Dei har no store problem å legge til når det ikkje blæse ute også!

Så er ferga/fergekaiene rett å slett for dårlig?

 

Og slik som i kveld, så er vinden på sør/sørvest. Dvs at nesten heile aksla ligg å skjermer kaia på flatholmen?

 

Og, jada: Sikkerheten kjem først..

Link to post
Share on other sites

Det som eg også trur og har høyrt (men er ikkje sikker), så trur eg at det ikkje er fast mannskap som jobber ombord i den ferga, men at det er mannskap frå andre ferger i området som jobber ekstra på fritørna sine. Og at dei dermed ikkje er så godt kjend meg ferga. Kanskje derfor dei har så stor sikkerhetsfaktor ombord?

Link to post
Share on other sites

Grunnen eg spør er for at det no for andre gang på seks daga, blir ferga til og fra øya her innstillt!!!

No er det ca 22m/s, dvs liten storm...

"Det vanskelige været, med sterk vind, gjør at ferjene ikke får lagt til kai."

 

Dette er ferga Flatholmen - Valderøya

M/F Bjørnefjord

:eek: Jeg merker det blåser godt her jeg er også. Er jo meldt storm i natt.

 

Håper inderlig hurtigbåten fra Hareid til Valderøya går utpå dagen i morgen ihvertfall. Jeg befinner meg i Ulsteinvik, og har et fly å rekke på Vigra i morgen.... :smash: Vil jo hjem til helgen jeg også..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:eek: Jeg merker det blåser godt her jeg er også. Er jo meldt storm i natt.

 

Håper inderlig hurtigbåten fra Hareid til Valderøya går utpå dagen i morgen ihvertfall. Jeg befinner meg i Ulsteinvik, og har et fly å rekke på Vigra i morgen.... :smash: Vil jo hjem til helgen jeg også..... :yesnod:

 

Du kan no ta turen gjennom Eiksundsambandet og ta ferga mellom Festøy-Solavågen. Kan aldri huske at den ruta har vore innstilt på grunn av dårlig veir. Og ut på dagen, så er no tunellen åpen, så då kjem du deg til Vigra.

Link to post
Share on other sites

Du kan no ta turen gjennom Eiksundsambandet og ta ferga mellom Festøy-Solavågen. Kan aldri huske at den ruta har vore innstilt på grunn av dårlig veir. Og ut på dagen, så er no tunellen åpen, så då kjem du deg til Vigra.

Jeg har ikke bil med meg her gitt. Reiser kollektivt for en gangs skyld. :wink:

 

Blir en lang taxitur i så fall. :lol:

Link to post
Share on other sites

Sannheten er vel at det bare er taperne som jobber på fergene. De som ikke tørr eller klarer å være på båter som går på havet. Og da må vel resultatet gi seg selv. Det skal vel ikke mer til enn litt blåst fra kjerringreva så ligger de til kai. :sweat:

 

Dette var eit usakelig og intetanede innlegg. Eg er fisker og maskinsist av yrke og har også vore vikar ombord i ein del ferger på sunnmøre. Eg har som regel gått attmed meget dyktige sjømenn på fergene, og veldig mange av dei som jobber på ferge er faktisk sjømenn som jobber ekstra når dei er heime frå sjø. Dei aller fleste er gamle dyktige sjømenn som har stiftet familie og ønsker dermed å vere meir heime med familien, men også liker seg på havet, så er egentlig å jobbe på ferga ganske ypperlig.

Sikkerheten blir satt meget høgt ombord i alle ferger, og det blir tatt drilling av for eksempel livbåtøvelse og brannsløkking ombord minst en gang i veka.

 

Så "solbris", du bør vite kva du snakker om når du først poster noko.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg har livnært meg av sjøen og støtteapparatet siden 1975. Jeg har også vært vikar på fergene i friperioder, så jeg vet hva jeg snakker om. Når det kommer en "råse" så er helvte laust.

 

Ok.. Då har vi fått to forskjellige inntrykk av kva som skjer ombord i ei ferge.

Eg har sjølv vore ombord i ferge der vi måtte krysse for veiret. Det var då ikkje kjekt når eg fekk alarm på høg temperatur på eine gearet når vi skulle til å manøvrere til kai, på grunn av at det blei slått luft opp i sjøkassa. Skipperen her var ein gammel og meget erfaren fiskeskipper og hanterte saken meget bra, og ferga var under ingen omstendigheter i fare.

 

Men som sagt, det finnest så klart unntak. Men eg trur det er langt i mellom dei.

Link to post
Share on other sites

En må og ta hensyn til at det er flere typer ferger, alt etter hvilket fartsområde den er bygget for. Det vil si at det finnes helt åpene ferger, halvt lukkede og helt lukket.

Muligheten for at en åpen ferge har fått disp til å benyttes i et fartsområde den ikke er beregnet for, kan være tilstede, og at den da har strengere restriksjoner når det gjelder vær/bølgehøyde.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ganske mykje som er forandret i dag i forhold til for 21 år sidan. Og spesielt da på fokus av sikkerhet. Men også størrelsen på fergene er forandra seg vesentlig. Små båter har som regel større manøvreringsegensegenskaper enn større båter. Hadde den ferga gått i dag, så hadde den heilt sikkert ikkje hatt noko problem å lagt til verken på Valderøy eller på Flatholmen. Det er forskjel å manøvrere ei ferge på 200 bruttotonn i forhold til ei på 1000 bruttotonn.

For at dette problemet skal forsvinne, så må det bygges undersjøiske tuneller under alle fjorder.

Link to post
Share on other sites

Nja, er ikkje heilt enig i alt som blir skreve her!

Greitt nok er det kanskje ikkje trygt å bruke den ferga som er her idag, i liten storm.

Men det finnes betrakteleg større båter som kan handtere slikt vær uten problem. Men desse har til gjengjeld sikkert større motorkraft og betre manøvreringsevne. Dvs dyrere båtar.

Så reknar egentleg med at alt er eit kostnadsspørsmål slik som alt anna er her i livet :p

 

Men er det nokon som veit kva krav som blir stillt til vær og persontransport?

Link to post
Share on other sites

Det er mykje meir enn bare motorkraft som bestemmer kor manøvreringsevnen ein båt er. Det har også med skrogforma under vann og kor stort vindfang man får i overbygget, og også kva framdriftssystem båten har. Bjørnefjord har konvensjonelt framdriftssystem med propell og ror, og det er godt mulig Tidefjord eller Tidesund som er større og i tillegg har azimuth, som går strekninga Hareid-Sulesund hadde kunnet klart å lagt til på Flatholmen i dette veiret.

 

Alle ferger (og andre båter) har ombord ei fartøyhandbok som er "bruksanvisninga" til båten. Der står absolutt alt om båten som tekniske ting og korleis prosedyrer skal handterast. Det er denne mannskapet går ut ifra når dei vurderer om ferga er skikket til å gå i det farvannet som er.

Link to post
Share on other sites

Har reist Vestnorge fra Ålseund til Stavanger på landeveien - i 30 år.

Har tatt utallige fergeturer - i vær og uvær.

All honnør til ferge mannskapene som gjør en fantastisk jobb - prøv det den som vil - det er ikke bare bare å bakse i staumsjø og sterk vind ut og inn mellom holma og skjær og over åpne havstykke.

Anløpe trange og gamle fergekaier - og håndtere mer eller mindre hissige bilførere.

Nei ver glad for at sikkerheten er satt i høysetet - og ikke vær hovmodig ovenfor en yrkesgruppe som gjør en kjempejobb.

 

Brodne kar er i alle yrkesgrupper - så der stiller vi alle likt.

Ha en fin helg

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...