Kasund Startet 27.November.2008 Del på Facebook Startet 27.November.2008 Til dere som kanskje tilbringer tida oppe på brua på ei av våre mange ferge eller andre båta rundt om på kysten her... Kar masse vind må det til før at rutene blir innstillt? Grunnen eg spør er for at det no for andre gang på seks daga, blir ferga til og fra øya her innstillt!!! No er det ca 22m/s, dvs liten storm... Bør ikkje ei ferge som skal ta over 100 bila greie litt vind? Sitat smp.no: "Det vanskelige været, med sterk vind, gjør at ferjene ikke får lagt til kai." http://smp.no/article/20081127/NYHETER/888319302/1002 Dette er ferga Flatholmen - Valderøya M/F Bjørnefjord http://www.skip-siden.com/Bjornefjord/Bjornefjord.htm Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Om kor mykje vind som skal til for at ferga blir innstilt, har mange innvirkninger. Det er for eksempel forskjell frå ferge til ferge med tanke på maskinkraft og manøvrerbarhet, det er forskjel frå samband til samband med tanke på vindretning og tilkommelighet. Det som er spesielt for dette sambandet er at der som fergekaia på Flatholmen er satt opp, så er det meget trangt for å komme inn, og som du sikkert veit, så har ei ferge eit utruleg stort vindfang i seg når man får vinden rett inn frå sida på grunn av store rette flater. Så om ferga skal legge til på Flatholmen og det plutselig kjem ett vindkast på dei, så er det ikkje lenge før dei ligg opp i fjørasteinane. Så etter mitt syn så er det bedre at mannskapet er føre var (og eg er sikker på at det er det mannskapet også tenker), så er det bedre å legge stilt litt for tidlig enn litt for seint. Omfanga vil bli mykje større om det hadde komt eit vindkast og pressa ferga opp i land. Og da vil det sikkert ikkje blitt fergeavgang på fleire dager. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 hmmm...nå holder nå jeg til i maskina, men det er da mer en en faktor for hva som skal til for en ferge må innstille, som du nevner vind, rettningen er jo også av betydning, samt strømforholdene, størrelse og vindfang kontra maskinkraft, responstid og manøverdyktighet, ja listen er nok lang, til syvende og sist er det avgjørelsen til kapteinen som er endelig for om det ansees som forsvarlig å opprettholde ruten eller ikke i den gitte situasjon, sikkerheten skal og bør prioriteres fremfor dumdristighet, været kan ingen gjøre noe med og er vel en av tingene som man bare må akseptere. bellen kom i forkjøpet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Syns berre det er rart at ferga her sliter så j.... masse!! Dei har no store problem å legge til når det ikkje blæse ute også! Så er ferga/fergekaiene rett å slett for dårlig? Og slik som i kveld, så er vinden på sør/sørvest. Dvs at nesten heile aksla ligg å skjermer kaia på flatholmen? Og, jada: Sikkerheten kjem først.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Det som eg også trur og har høyrt (men er ikkje sikker), så trur eg at det ikkje er fast mannskap som jobber ombord i den ferga, men at det er mannskap frå andre ferger i området som jobber ekstra på fritørna sine. Og at dei dermed ikkje er så godt kjend meg ferga. Kanskje derfor dei har så stor sikkerhetsfaktor ombord? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Grunnen eg spør er for at det no for andre gang på seks daga, blir ferga til og fra øya her innstillt!!!No er det ca 22m/s, dvs liten storm... "Det vanskelige været, med sterk vind, gjør at ferjene ikke får lagt til kai." Dette er ferga Flatholmen - Valderøya M/F Bjørnefjord Jeg merker det blåser godt her jeg er også. Er jo meldt storm i natt. Håper inderlig hurtigbåten fra Hareid til Valderøya går utpå dagen i morgen ihvertfall. Jeg befinner meg i Ulsteinvik, og har et fly å rekke på Vigra i morgen.... Vil jo hjem til helgen jeg også..... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Jeg merker det blåser godt her jeg er også. Er jo meldt storm i natt. Håper inderlig hurtigbåten fra Hareid til Valderøya går utpå dagen i morgen ihvertfall. Jeg befinner meg i Ulsteinvik, og har et fly å rekke på Vigra i morgen.... Vil jo hjem til helgen jeg også..... Du kan no ta turen gjennom Eiksundsambandet og ta ferga mellom Festøy-Solavågen. Kan aldri huske at den ruta har vore innstilt på grunn av dårlig veir. Og ut på dagen, så er no tunellen åpen, så då kjem du deg til Vigra. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Sannheten er vel at det bare er taperne som jobber på fergene. De som ikke tørr eller klarer å være på båter som går på havet. Og da må vel resultatet gi seg selv. Det skal vel ikke mer til enn litt blåst fra kjerringreva så ligger de til kai. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Du kan no ta turen gjennom Eiksundsambandet og ta ferga mellom Festøy-Solavågen. Kan aldri huske at den ruta har vore innstilt på grunn av dårlig veir. Og ut på dagen, så er no tunellen åpen, så då kjem du deg til Vigra. Jeg har ikke bil med meg her gitt. Reiser kollektivt for en gangs skyld. Blir en lang taxitur i så fall. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Sannheten er vel at det bare er taperne som jobber på fergene. De som ikke tørr eller klarer å være på båter som går på havet. Og da må vel resultatet gi seg selv. Det skal vel ikke mer til enn litt blåst fra kjerringreva så ligger de til kai. Dette var eit usakelig og intetanede innlegg. Eg er fisker og maskinsist av yrke og har også vore vikar ombord i ein del ferger på sunnmøre. Eg har som regel gått attmed meget dyktige sjømenn på fergene, og veldig mange av dei som jobber på ferge er faktisk sjømenn som jobber ekstra når dei er heime frå sjø. Dei aller fleste er gamle dyktige sjømenn som har stiftet familie og ønsker dermed å vere meir heime med familien, men også liker seg på havet, så er egentlig å jobbe på ferga ganske ypperlig. Sikkerheten blir satt meget høgt ombord i alle ferger, og det blir tatt drilling av for eksempel livbåtøvelse og brannsløkking ombord minst en gang i veka. Så "solbris", du bør vite kva du snakker om når du først poster noko. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Jeg har ikke bil med meg her gitt. Reiser kollektivt for en gangs skyld. Blir en lang taxitur i så fall. Vi har buss på sunnmøre også Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Nå har det seg slik at jeg har livnært meg av sjøen og støtteapparatet siden 1975. Jeg har også vært vikar på fergene i friperioder, så jeg vet hva jeg snakker om. Når det kommer en "råse" så er helvte laust. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Nå har det seg slik at jeg har livnært meg av sjøen og støtteapparatet siden 1975. Jeg har også vært vikar på fergene i friperioder, så jeg vet hva jeg snakker om. Når det kommer en "råse" så er helvte laust. Ok.. Då har vi fått to forskjellige inntrykk av kva som skjer ombord i ei ferge. Eg har sjølv vore ombord i ferge der vi måtte krysse for veiret. Det var då ikkje kjekt når eg fekk alarm på høg temperatur på eine gearet når vi skulle til å manøvrere til kai, på grunn av at det blei slått luft opp i sjøkassa. Skipperen her var ein gammel og meget erfaren fiskeskipper og hanterte saken meget bra, og ferga var under ingen omstendigheter i fare. Men som sagt, det finnest så klart unntak. Men eg trur det er langt i mellom dei. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 En må og ta hensyn til at det er flere typer ferger, alt etter hvilket fartsområde den er bygget for. Det vil si at det finnes helt åpene ferger, halvt lukkede og helt lukket. Muligheten for at en åpen ferge har fått disp til å benyttes i et fartsområde den ikke er beregnet for, kan være tilstede, og at den da har strengere restriksjoner når det gjelder vær/bølgehøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 For 21 år sida (ganske nøyaktig), gjekk her ferge til og fra Valderøya, denne var åpen. Og dei som er i stand til å huske tilbake til den tida, så skulle det meir til for at den ferga skulle bli innstillt! Og det var ei mindre ferge! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Er noenår siden....og restriksjonene har blitt strengere ? På grunn av ulykker med passasjerbåter ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Ja, det er ganske mykje som er forandret i dag i forhold til for 21 år sidan. Og spesielt da på fokus av sikkerhet. Men også størrelsen på fergene er forandra seg vesentlig. Små båter har som regel større manøvreringsegensegenskaper enn større båter. Hadde den ferga gått i dag, så hadde den heilt sikkert ikkje hatt noko problem å lagt til verken på Valderøy eller på Flatholmen. Det er forskjel å manøvrere ei ferge på 200 bruttotonn i forhold til ei på 1000 bruttotonn. For at dette problemet skal forsvinne, så må det bygges undersjøiske tuneller under alle fjorder. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Nja, er ikkje heilt enig i alt som blir skreve her! Greitt nok er det kanskje ikkje trygt å bruke den ferga som er her idag, i liten storm. Men det finnes betrakteleg større båter som kan handtere slikt vær uten problem. Men desse har til gjengjeld sikkert større motorkraft og betre manøvreringsevne. Dvs dyrere båtar. Så reknar egentleg med at alt er eit kostnadsspørsmål slik som alt anna er her i livet :p Men er det nokon som veit kva krav som blir stillt til vær og persontransport? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Jeg vet det ikke, men er 100% sikker på at båtene har et skriv fra sjøfartsdirektoratet om hva som er tillatt for gjeldene fartøy i sitt fartsområde. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Har sett ombord i hurtiggående båter at dem har en tabell å gå etter når det gjelder hastighet vs. bølgehøyde. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Det er mykje meir enn bare motorkraft som bestemmer kor manøvreringsevnen ein båt er. Det har også med skrogforma under vann og kor stort vindfang man får i overbygget, og også kva framdriftssystem båten har. Bjørnefjord har konvensjonelt framdriftssystem med propell og ror, og det er godt mulig Tidefjord eller Tidesund som er større og i tillegg har azimuth, som går strekninga Hareid-Sulesund hadde kunnet klart å lagt til på Flatholmen i dette veiret. Alle ferger (og andre båter) har ombord ei fartøyhandbok som er "bruksanvisninga" til båten. Der står absolutt alt om båten som tekniske ting og korleis prosedyrer skal handterast. Det er denne mannskapet går ut ifra når dei vurderer om ferga er skikket til å gå i det farvannet som er. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Nå har ferga komt i drift igjen, og dei reknar med at ferga skal gå som normalt gjennom natta. Sunmørsposten Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Så er det til slutt skipperen som har siste ord. Hans ord er ingen som kan overprøve, så lenge han ikke går utover reglementet. Han kan legge fartøyet i kai, når han mener det er uforsvarlig å gå, selv om en ikke har nådd "grensene" til regelverket. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Nå har ferga komt i drift igjen, og dei reknar med at ferga skal gå som normalt gjennom natta. Uværet gikk nok fort over. Når jeg tok hurtigbåten fra Hareid til Valderøy i ettermiddag, var det bare slake dønninger utpå. Ikke mye som minnet om uvær da. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Har reist Vestnorge fra Ålseund til Stavanger på landeveien - i 30 år. Har tatt utallige fergeturer - i vær og uvær. All honnør til ferge mannskapene som gjør en fantastisk jobb - prøv det den som vil - det er ikke bare bare å bakse i staumsjø og sterk vind ut og inn mellom holma og skjær og over åpne havstykke. Anløpe trange og gamle fergekaier - og håndtere mer eller mindre hissige bilførere. Nei ver glad for at sikkerheten er satt i høysetet - og ikke vær hovmodig ovenfor en yrkesgruppe som gjør en kjempejobb. Brodne kar er i alle yrkesgrupper - så der stiller vi alle likt. Ha en fin helg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.