FENRIKSEN Startet 2.April.2007 Link til dette innlegget Startet 2.April.2007 Har trøtnet på å finne ut av 30 års spaghettitull i båten. Ingenting virker skikkelig (en av grunnene til at jeg fikk båten meget billig). Nå skal lampettledninger, hus-sikringer og alt annet skrot ut, inn skal ferske kabler, to nye bryterpaneler (4 x 10 a) pluss et BEP voltsensitivt rele for to batterier. Jeg har laget en prinsippskisse for hvordan jeg (tror) dette kan løses, med to voltmetere for overvåking og ekstra "tverrsjalter" for å koble sammen batterene i nødstilfelle. Kan noen mer erfarne båtstrømsnekkere si noe om dette kan fungere, se tegning under. På forhånd takk. mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 2.April.2007 Link til dette innlegget Svart 2.April.2007 Kan noen mer erfarne båtstrømsnekkere si noe om dette kan fungere, se tegning under. Skal ikke kalle meg erfaren, men har nettopp lagt opp nytt i båten selv. Hadde samme tanke som deg med en ekstra hovedstrømsbryter for sammenkopling av batteriene. Etterhvert tenkte jeg imidlertid at hvis f.eks. startbatteriet er tomt og jeg sammenkopler batteriene, vil det gå en stor strøm mellom batteriene til de er utjevnet. Én mulighet da er å ha sammenkoplingen etter hovedstrømsbryterene, slik at du kan velge å kople vekk det tomme batteriet før du legger inn sammenkoplingen. Valget hos meg falt på å droppe hele sammenkoplingen. Jeg sparer da noen koplinger/vedlikeholdspunkter. Hvis startebatteriet en gang skulle bli kaputt, er det fort gjort å kople om batteripolene. Det finnes sikkert lure løsninger på dette, men jeg slo meg til ro med "Det enkleste er ofte det beste...." Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.April.2007 Link til dette innlegget Svart 2.April.2007 Jeg ville flyttet vhf og lensepumpe over på startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 3.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2007 Skal vurdere innspillene. Skal jeg montere aut lensepumpe må den uansett kobles utenom de regulerte kretsene, direkte på batteriet med egen sikring. Mht "nødbryter": Denne er i første rekke planlagt brukt ved kaldstart om vinteren, slik at begge batteriene kan levere full strøm. Men ser skjemaet ellers fornuftig ut? mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 3.April.2007 Link til dette innlegget Svart 3.April.2007 Hei. Jeg ville brukt min. 2,5 mm kabel utfra panelet, og gjerne tykkere kabler ellers også (bortsett fra til voltmeteret). Spenningsfall er ofte problemet ved 12 Volts anlegg, så selv om 1,5 mm kabel tåler fint 10 A, så blir det fort spenningsfall hvis det er noen meter med kabel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.April.2007 Link til dette innlegget Svart 3.April.2007 Ser bra ut det! Men du mangler forbindelse mellom dynamo og BEP'en . Jeg ville heller ikke benyttet mindre enn 2,5 kvadrat, selv om det bare er til instrumentene. Men det går sikkert helt greit. Ville også vurdert å gå litt opp på kvadrat på forsyningen til starteren, f.eks 50 kvadrat. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FENRIKSEN Svart 3.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2007 ladingen går via eksisterende kabelstamme på motor, hentes fra startmotor som tidligere mvh j Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.April.2007 Link til dette innlegget Svart 3.April.2007 Når man legger opp ledningsnett ombord tenker man ofte "i verste fall", dvs hva skjer om strømmen står på mens jeg ligger for anker/havn og jeg mister mye strøm. I Norge er det vanlig å beskytte motorstart batteriet mest mulig - slik at vi i alle fall får startet båtmotoren. Jeg deler vurderingen om at man i mindre fritidsbåten bør ha ett batteri som utelukkende skal drive startmotoren. I løpet av omlag 20 års tid har jeg desverre erfart formange båteiere med startproblemer grunnet svakt startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.April.2007 Link til dette innlegget Svart 3.April.2007 Har nettop kjøpt snekke med VELDIG enkelt elsystem. Jeg tenker på å monter forbruksbatteri etter hvert (etter vårpussen) og får da et system temmelig på nivå med ditt. Jeg har foreløpig lite å bidra med, men ser gjerne at du viser oss el-skjemaet slik du får det til slutt når du eventuelt har korrigert i henhold til innspillene her. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.