Jump to content

Skisse, nytt el-opplegg med skillerelé


FENRIKSEN

Recommended Posts

Har trøtnet på å finne ut av 30 års spaghettitull i båten. Ingenting virker skikkelig (en av grunnene til at jeg fikk båten meget billig).

Nå skal lampettledninger, hus-sikringer og alt annet skrot ut, inn skal ferske kabler, to nye bryterpaneler (4 x 10 a) pluss et BEP voltsensitivt rele for to batterier.

Jeg har laget en prinsippskisse for hvordan jeg (tror) dette kan løses, med to voltmetere for overvåking og ekstra "tverrsjalter" for å koble sammen batterene i nødstilfelle.

Kan noen mer erfarne båtstrømsnekkere si noe om dette kan fungere, se tegning under.

 

På forhånd takk.

mvh

jan

 

 

koblinger.gif

Link to post
Share on other sites

Kan noen mer erfarne båtstrømsnekkere si noe om dette kan fungere, se tegning under.

 

Skal ikke kalle meg erfaren, men har nettopp lagt opp nytt i båten selv. Hadde samme tanke som deg med en ekstra hovedstrømsbryter for sammenkopling av batteriene. Etterhvert tenkte jeg imidlertid at hvis f.eks. startbatteriet er tomt og jeg sammenkopler batteriene, vil det gå en stor strøm mellom batteriene til de er utjevnet. Én mulighet da er å ha sammenkoplingen etter hovedstrømsbryterene, slik at du kan velge å kople vekk det tomme batteriet før du legger inn sammenkoplingen.

 

Valget hos meg falt på å droppe hele sammenkoplingen. Jeg sparer da noen koplinger/vedlikeholdspunkter. Hvis startebatteriet en gang skulle bli kaputt, er det fort gjort å kople om batteripolene.

 

Det finnes sikkert lure løsninger på dette, men jeg slo meg til ro med "Det enkleste er ofte det beste...." :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skal vurdere innspillene. Skal jeg montere aut lensepumpe må den uansett kobles utenom de regulerte kretsene, direkte på batteriet med egen sikring.

Mht "nødbryter": Denne er i første rekke planlagt brukt ved kaldstart om vinteren, slik at begge batteriene kan levere full strøm.

Men ser skjemaet ellers fornuftig ut?

mvh

jan

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg ville brukt min. 2,5 mm kabel utfra panelet, og gjerne tykkere kabler ellers også (bortsett fra til voltmeteret). Spenningsfall er ofte problemet ved 12 Volts anlegg, så selv om 1,5 mm kabel tåler fint 10 A, så blir det fort spenningsfall hvis det er noen meter med kabel.

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut det! Men du mangler forbindelse mellom dynamo og BEP'en :wink: . Jeg ville heller ikke benyttet mindre enn 2,5 kvadrat, selv om det bare er til instrumentene. Men det går sikkert helt greit. Ville også vurdert å gå litt opp på kvadrat på forsyningen til starteren, f.eks 50 kvadrat.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når man legger opp ledningsnett ombord tenker man ofte "i verste fall", dvs hva skjer om strømmen står på mens jeg ligger for anker/havn og jeg mister mye strøm.

 

I Norge er det vanlig å beskytte motorstart batteriet mest mulig - slik at vi i alle fall får startet båtmotoren.

 

Jeg deler vurderingen om at man i mindre fritidsbåten bør ha ett batteri som utelukkende skal drive startmotoren.

 

I løpet av omlag 20 års tid har jeg desverre erfart formange båteiere med startproblemer grunnet svakt startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Har nettop kjøpt snekke med VELDIG enkelt elsystem. Jeg tenker på å monter forbruksbatteri etter hvert (etter vårpussen) og får da et system temmelig på nivå med ditt. Jeg har foreløpig lite å bidra med, men ser gjerne at du viser oss el-skjemaet slik du får det til slutt når du eventuelt har korrigert i henhold til innspillene her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...