Jump to content

Noen som har erfaring med lewmar folderatt?


Framtia

Recommended Posts

For å få litt mer plass i cockpit vurderer jeg anskaffelse av et folderatt. Ser at Lewmar har en patentert løsning Lewmar folding wheel. Er å få kjøpt for ca 600 USD + porto (f.eks her). Noen som har erfaring med slikt?

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Blir det bestilling så hiver jeg meg gjerne med på en fellesbestilling fra USA, siden jeg alltid tar av rattet ved bakking inn mot bryggen som er det jeg foretrekker. Har alt misten en rattmutter i sjøen under en slik operasjon og vil gjerne unngå å miste flere...

 

Eller som da jeg skulle gå fra Jomfruland i fjor høst, hadde sluppet alle tamper satt motoren i forover og skulle legge hendenen på rattet, men det var ikke der gitt... Det lå i stb akterlugar... heldivis var det bare å slå bakk umiddelbart.... og hente rattet.... flaut ja... men lærte noe også da

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten; skal holde deg oppdatert hvis jeg bestemmer meg for å bestille. Har du funnet ut om hva forskjellen mellom "single hub" og "dual hub" er?. Skal ned på båten i morgen eller 1. juledag, for å se på dimensjonene på festet (samt diameter) av det rattet jeg har i dag.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke det, men formoder det er single hub (kan ikke se noe dual,men når man ikke vet hva det er såer det vanskelig se etter det også).... prisen på dette er i allefall akseptabel.... men skader vel ikke med noen mål, diameteren er i allefall grei å ha da..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror du skal "dual hub", det finnes lenke til en pdf-fil under produktspesifikasjonen og der står det at "Dual Hub fits 1" Morse Taper Shaft and 1" Parallel Shaft", mens "single hub" bare passer til 1" taper (med dual mode er en altså sikker siden den dekke både konisk og parallelt feste (tror jeg....)).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Fra brosjyren fremgår at forskjellen på "single hub" og "dual hub" er innfestingen av rattet på rattpumpa/festeanordningen/akselen, dvs om den bare er kont, eller om den er kont og har parallellaksel:

Best.nr. Beskrivning cm in

89700375 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad 81 32 1-tumskona

89700376 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad 91 36 1-tumskona

89700377 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad 102 40 1-tumskona

89700520 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad 107 42 1-tumskona

89700406 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad, dubbelnav 81 32 1-tumskona och 1-tums parallellaxel

89700407 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad, dubbelnav 91 36 1-tumskona och 1-tums parallellaxel

89700408 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad, dubbelnav 102 40 1-tumskona och 1-tums parallellaxel

89700521 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad, dubbelnav 107 42 1-tumskona och 1-tums parallellaxel

 

Jeg har sett endel på disse hos Normar. Ser ut som en svært praktisk ordning for å får bedre tumleplass ved oppankring. Virker også solid - som mye er fra Lewmar.

Link to post
Share on other sites

Ser det ja, var også innom Lewmar sine sider, siden hele sulamitten hos meg er Lewmar så vil nok dual være det som jeg skal ha.... har ikke sjekket konen, men regner med at dette passer.. Da er det bare diameteren igjen og sjekke..

 

lagt til... ble usikker nå jeg leser roaldbj sitt innlegg... jeg har ikke noe parallell i tillegg til konen, har kun en konus...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi har folderatt og det er vi fornøyd med, fordi det gjør det svært enkelt å bevege seg rundt i cockpiten når vi er fortøyd. Dette gjør det mulig å ha et stort ratt samtidig som det er lett å folde.

Vi har hatt problemer med skarpe kanter rundt "hengslingene" men det ble løst ved hjelp av et bryne. Før vi slipte de omtalte kantene vurderte vi et ratt fra Goiot som man enkelt kan ta av og henge på rekka. Må si at det er behagelig å skru to "muffer" og så folde rattet. :cool:

Link to post
Share on other sites

Har vært om bord i dag og funnet ut at nåværende ratt har diameter 90 cm. Det sitter på en 1" kon. Jeg har plass til 102 og 107 cm. Det er vel en fordel med større ratt når en skal sitte ute i borde, men da blir det selvfølgelig vanskeligere å passere rattet når det ikke er foldet sammen. Etter sammenfolding vil sikkert 90cm ratt ta mindre plass enn ett på 102. Antar at grunnen til at orginalrattet er 90cm er vel nettopp et kompromiss mellom fremkomelighet og komfort ved seiling. Må vel gruble litt på om det vil være fornuftig å gå opp til 102 cm når jeg først skifter.....

 

K

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette bestemte jeg meg for før jeg viste at jeg skulle bytte båt. SO35 er i likhet med andre båter i denne størrelsen ganske trang når en skal passere pidestallen. Regner med at denne investeringen kan gjøre mer attraktiv i bruktmarkedet, men jeg får vel neppe igjen pengene... Nybåten har to ratt og da er passasjen god, det var også et av momentene i valg av ny båt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 11 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...