Jump to content

Noen som har erfaring med lewmar folderatt?


Framtia

Recommended Posts

Blir det bestilling så hiver jeg meg gjerne med på en fellesbestilling fra USA, siden jeg alltid tar av rattet ved bakking inn mot bryggen som er det jeg foretrekker. Har alt misten en rattmutter i sjøen under en slik operasjon og vil gjerne unngå å miste flere...

 

Eller som da jeg skulle gå fra Jomfruland i fjor høst, hadde sluppet alle tamper satt motoren i forover og skulle legge hendenen på rattet, men det var ikke der gitt... Det lå i stb akterlugar... heldivis var det bare å slå bakk umiddelbart.... og hente rattet.... flaut ja... men lærte noe også da

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Sydvesten; skal holde deg oppdatert hvis jeg bestemmer meg for å bestille. Har du funnet ut om hva forskjellen mellom "single hub" og "dual hub" er?. Skal ned på båten i morgen eller 1. juledag, for å se på dimensjonene på festet (samt diameter) av det rattet jeg har i dag.

Edited by ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Nei har ikke det, men formoder det er single hub (kan ikke se noe dual,men når man ikke vet hva det er såer det vanskelig se etter det også).... prisen på dette er i allefall akseptabel.... men skader vel ikke med noen mål, diameteren er i allefall grei å ha da..

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Tror du skal "dual hub", det finnes lenke til en pdf-fil under produktspesifikasjonen og der står det at "Dual Hub fits 1" Morse Taper Shaft and 1" Parallel Shaft", mens "single hub" bare passer til 1" taper (med dual mode er en altså sikker siden den dekke både konisk og parallelt feste (tror jeg....)).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Fra brosjyren fremgår at forskjellen på "single hub" og "dual hub" er innfestingen av rattet på rattpumpa/festeanordningen/akselen, dvs om den bare er kont, eller om den er kont og har parallellaksel:

Best.nr. Beskrivning cm in

89700375 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad 81 32 1-tumskona

89700376 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad 91 36 1-tumskona

89700377 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad 102 40 1-tumskona

89700520 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad 107 42 1-tumskona

89700406 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad, dubbelnav 81 32 1-tumskona och 1-tums parallellaxel

89700407 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad, dubbelnav 91 36 1-tumskona och 1-tums parallellaxel

89700408 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad, dubbelnav 102 40 1-tumskona och 1-tums parallellaxel

89700521 Vikbar ratt med 6 ekrar, skinnbeklädnad, dubbelnav 107 42 1-tumskona och 1-tums parallellaxel

 

Jeg har sett endel på disse hos Normar. Ser ut som en svært praktisk ordning for å får bedre tumleplass ved oppankring. Virker også solid - som mye er fra Lewmar.

Link to post

Ser det ja, var også innom Lewmar sine sider, siden hele sulamitten hos meg er Lewmar så vil nok dual være det som jeg skal ha.... har ikke sjekket konen, men regner med at dette passer.. Da er det bare diameteren igjen og sjekke..

 

lagt til... ble usikker nå jeg leser roaldbj sitt innlegg... jeg har ikke noe parallell i tillegg til konen, har kun en konus...

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Vi har folderatt og det er vi fornøyd med, fordi det gjør det svært enkelt å bevege seg rundt i cockpiten når vi er fortøyd. Dette gjør det mulig å ha et stort ratt samtidig som det er lett å folde.

Vi har hatt problemer med skarpe kanter rundt "hengslingene" men det ble løst ved hjelp av et bryne. Før vi slipte de omtalte kantene vurderte vi et ratt fra Goiot som man enkelt kan ta av og henge på rekka. Må si at det er behagelig å skru to "muffer" og så folde rattet. :cool:

Link to post

Har vært om bord i dag og funnet ut at nåværende ratt har diameter 90 cm. Det sitter på en 1" kon. Jeg har plass til 102 og 107 cm. Det er vel en fordel med større ratt når en skal sitte ute i borde, men da blir det selvfølgelig vanskeligere å passere rattet når det ikke er foldet sammen. Etter sammenfolding vil sikkert 90cm ratt ta mindre plass enn ett på 102. Antar at grunnen til at orginalrattet er 90cm er vel nettopp et kompromiss mellom fremkomelighet og komfort ved seiling. Må vel gruble litt på om det vil være fornuftig å gå opp til 102 cm når jeg først skifter.....

 

K

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Hvis jeg ikke husker feil , så er rattet på en SO 35 ikke større pga tilgang til stuerom. Med folderatt får du enkelt tilgang med større ratt. Dermed får du både stort ratt når du seiler og god plass i havn.

Link to post
  • 1 month later...

Har i dag montert det nye folderattet fra Lewmar, det ble veldig bra. Mysteriet med "dual cone" er også løst - med dual cone får en altså med et ekstra "nav" for kon med større diameter. Skal ta noen bilde ved neste anledning, glemte kameraet i dag.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Dette bestemte jeg meg for før jeg viste at jeg skulle bytte båt. SO35 er i likhet med andre båter i denne størrelsen ganske trang når en skal passere pidestallen. Regner med at denne investeringen kan gjøre mer attraktiv i bruktmarkedet, men jeg får vel neppe igjen pengene... Nybåten har to ratt og da er passasjen god, det var også et av momentene i valg av ny båt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
  • 1 year later...

Da er nytt folderatt bestillt. Ingen billig fornøyelse.

 

Hvor mye kan en rekne med å få for et brukt, men helt og pent, 40" (102cm) ratt?

Har stått på en Bavaria 38 AC, 2004 modell.

Link to post

Det rattet kunne jeg muligens tenke meg. Jeg har for lite ratt originalt etter egen mening. Er det Whitlock rattaksling, konet type? Skal måle om det går klar av luker og dørk på min båt.

S/Y Surprise

Link to post

Har bestillt folderattet, men det var 6 ukers levering. Kan ikke selge det jeg har før nytt er mottatt.

Når det gjelder pris så koster et nytt standard 102cm ratt den nette sum av kr. 5700,-

Et pent brukt ligger vell da på ca. halvparten..

Link to post
  • 11 years later...

Jeg tar opp en gammel tråd.

Er det noen her som har kjøpt folderatt i det siste, ønsker tips om hvor det lønner seg å kjøpe.

Jeg har Lewmar styring i dag betyr det at jeg ikke trenger dual hub.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...