Jump to content

Kan topplokket være for løst?


Anabelle

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt ei snekke med Yanmar 2QM-15 dieselmotor. Den skal akkurat ha fått montert nyoverhalt topplokk, og skrudd sammen av fagfolk. Etter å ha kjørt den litt fant jeg ut at det siver ut litt kjølevann og litt olje fra delingen mellom topp og blokk. Dro til topplokket litt, og da stoppet vannet å sive ut, men det kommer fortsatt litt olje. Såpass mye at jeg ikke vil kjøre med det.

 

Så da er spørsmålet: Kan toppen være for løs? Noen påstår at disse boltene skal dras til med 16 kg. Kan noen bektrefte om dette stemmer?  Bør jeg sjekke med momentnøkkel, og er det da stor mulighet for at ting ordner seg?  Er det vanlig at man må kjøre til motoren litt før man drar til toppen? Skal motoren være varm eller kald når man drar til ?

 

Tviler på om det er feil på  blokk eller topplokk. Måtte i såfall være at toppakningen har blitt skadet under montering.

 

Viktig å legge til at motoren går meget pent og oljen inneholder ikke vann.

 

Mvh

RR

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Mange topper skal etterstrammes etter montering. Sjekk med verkstedet om dette er tilfellet for din motor. Spør også om etterstrammingen er momentbasert, eller om det er en viss omdreieing som benyttes, da dette kan variere. Ikke dra på boltene uten at du vet dette.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Om jeg ikke tar helt feil har denne motoren "retur" kanaler for olje tilbake til bunnpanna på Høyre side sett bakfra der hvor stagene til vippearmene til ventilene står. Dvs. at dette området (høyre kant) ligger utenfor det området på toppen som blir dratt til med boltene rundt sylinderene.

Dette skal normalt allikevel tette for oljelekasje. Om de skulle komme litt olje herfra, skal den som sagt komme fra høyre side av motoren fra hjørne foran til hjørne bakkant. Oje fra andre plasser enn dette indikerer annen lekkasje. Skulle det komme litt olje herfra (svetting) er dette ikke farlig.

Toppen skal (uten ansvar for feil, sjekk med forhandler) trekkes til med 6 - 12 - 16 til 18 kg.

Jeg har opplevd at en mutter på boltene har løsnet tidligere, så dette er ikke usannsynlig.

Sjekk Alle boltene en gang til, få tiltrekkingsrekkefølge fra Yanmar, og trekk til på 16 kilo først. Evt. Gå opp til 18kg.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at oljen kommer derfra ja. Vil påstå at det kommer litt mer enn bare svetting, jevn liten renning, men ikke mye.  Skal sjekke momentet. Er bare livredd for å dra over mutterne, men de tåler sikkert det oppgitte momentet. Håper bare ikke de er dratt for langt tidligere.

 

RR

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Alternativt om du ikke får dette tett med å trekke til en gang til må du bytte Toppakning.

I så fall, sørg for å rengjøre toppen av blokka, og bunnen av toppen (klemflatene) skikkelig før montering av ny pakning. Bruk evt. fint smergel m/olje til dette.

 

Lykke til...!!

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Lekkasje ved topplokket kan ha flere årsaker. Det første som slår meg er at toppen bør sjekkes om den er plan.

 

Pakningsflatene må være omhyggelig renskrapte for pakningsrester etc.

 

Alle bolter må stålbørstes nøye på gjengene og alle boltehull må renses med gjengetapp.

Det er overmåte viktig at alle bolter går like lett. Det må smøres på gjenger og under boltehoder.

Det syndes dessverre en del her blant såkalte "fagfolk/deleskiftere"

 

Tiltrekking skal skje i flere trinn med lite moment til å begynne med og fra midten av topplokket og utover.

 

Ny pakning er en selvfølge og den må selvsagt være riktig.

 

Ved ettertrekking må boltene først løsnes litt før de trekkes med korrekt moment, men kun en om gangen.

 

Vær obs på at en del motorer har bolter som skal brukes kun en eneste gang, men til gjengjeld er det ingen ettertrekking på disse.

 

Dette er det grøvste, men det kan messes mye mer om dette temaet.

Link to post
Share on other sites

Fikk samme problemet med lekasje/svetting fra høyre side sett bakfra etter å ha skiftet topp pakning. (Ford Sabb)

Her er som nevn ovenfor returkanalene plasert og der renner jo oljen kun forbi. Pusset rent med smergel papir, tynner og klinte litt sikafleks på utsiden der lekasjen var og etter det nix svetting. :confused: Mulig det er bedre stoffer å bruke men det var det jeg hadde for hand der og da. Å skifte topp pakningen igjen tror jeg ikke hjelper. Ettertrekking av bolter skal vel utføres på de fleste motorer og da med varm motor.

Link to post
Share on other sites

Yanmar 2QM-15 dieselmotor / Noen påstår at disse boltene skal dras til med 16 kg. Kan noen bektrefte om dette stemmer?

Hei roraas!

Velkommen til baatplassen.no!!  :wink:

Har selv ikke så mye å bidra vedrørende svetting av olje, toppakning og lignende, siden jeg ikke har greie på det - Men, har selv samme motor som deg -  Yanmar 2QM15 - i min båt, og det minste jeg kan gjøre for deg, er å referere hva som står i min motorhåndbok:

 

Tiltrekking topplokk....................................16 kpm

Tiltrekking rådebolter...................................5 kpm

Tiltrekking svinghjul.....................................7 kpm

Tiltrekking reimhjul......................................7 kpm

 

Ventilklaring, ut og inn / kald........................0,20 mm

Just. trykk dyser...........................................160 kg / cm2

Pumpetiming F.Ø.D.......................................27o

Nå må ikke du henge meg hvis det ikke er tilfelle med din motor, men disse data er fra desember 77, utgitt av Unipower - Universal Diesel A/S.

 

Lykke til!  :wink:

Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for to usaklige svar.

:wink:

Roraas,

 

Etter at du har fått så pass grundige svar på spørsmålet ditt må der være rom for et smil eller to i hverdagen  :wink:

 

mvh

Poseidon

 

PS

Denne tråden brakte forresten tanken inn på han som hadde restaurert en gammel engelsk motorsykkel. Han hadde fått den så fantastisk flott at den var praktisk talt som ny  -  inklusiv oljelekkasjen ......   :eek:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...