Jump to content

Mangler 1000omdreininger+++


Jon-Kåre

Recommended Posts

ja ja den som hadde hvert bevandret i dette med motorer.

 

Skal prøve å svare på noen spørsmåøl først.

 

1. Utvekslingen på drevet tar keg som om den er ok jmf spropell beregningen lengre opp på siden

 

2. Det er en gammel "ny" motor som jeg ikke har brukt selv tidligere og det er keg selv som har fylt på syntetisk olje.

 

Uansett så er vell trinn 1 nå å bytte filter og olje eller??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Men jeg ser at du skal bruke CD, denne er vel neppe handelsvare lengere...

Neida, klart det. Jeg bruker den kvalitetsmerkingen som er nå. Men jeg bruker ikke f.eks. 10W-40 eller noe annen viskositet enn det som er anbefalt. Når motoren som bilmotor rusler 1 mill. km på anbefalt olje, så finner jeg ingen grunn til å eksperimentere. Det er godt nok for meg.

 

Jeg trodde at motoren min gikk innmari varm på oljen. Derfor fylte jeg i forfjor på syntetisk siden den går høyere enn mineralsk. Det var før jeg sjekket opp ulempene. Og så installerte temperaturmåler i bunnpannen. Viseren stopper på 95/100 grader. Deretter begynte jeg å sjekke opp syntetiske oljer i bruk på dieselmotorer, og fikk hakeslepp. Nå summer V8'eren på SAE 30 CF fra Elf. Og det skal den fortsette med, så lenge den viskositeten kan skaffes. Deretter kommer 15W-40, noe de fleste amrikanere er fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

Uansett så er vell trinn 1 nå å bytte filter og olje eller??

Ja. Men du må være forberedt på å "vise" motoren for en seriøs mekaniker. Ikke stol 100% på oss synsere på BP som hverken kan se- eller teste motoren din.

 

Det ville være meget fint om du kunne melde tilbake utviklingen.... Det skaper en utvidet "erfaringsdatabase" også for oss som hevder at vi vet noe om motorer.

Link to post
Share on other sites

Hei! jonkare har motortrøbbel. Da synes jeg ikke vi skal la diskusjonen utarte i finurlige detaljer om oljetyper. Det synes jeg hører hjemme i en annen tråd.

 

Dersom det er mistanke om lekkasje over ventiler eller stempelringer, mener jeg fremdeles at en kompresjonstest er et naturlig og enkelt neste skritt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei! jonkare har motortrøbbel. Da synes jeg ikke vi skal la diskusjonen utarte i finurlige detaljer om oljetyper. Det synes jeg hører hjemme i en annen tråd.

 

Dersom det er mistanke om lekkasje over ventiler eller stempelringer, mener jeg fremdeles at en kompresjonstest er et naturlig og enkelt neste skritt.

Dette er ingen finurlig diskusjon om oljetyper. Der er diskusjon om mulig årsak og hvorfor. Hvis jonkare, som hevder at han ikke har greie på motorer, får en mekaniker til å se på saken vil konklusjonen komme temmelig raskt. Vil jeg anta.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva en kompresjonstest vil gi svar på.... slik som jeg har skjønt dette porblemet så er det ikke noen enorm lekkasje her, men snarere en lite lekkasje.... siden oljen holder seg pent på plass og det er treykkoppbygging...

 

Hvilket svar kan så få fra en kompressonstest... skal man får noe vettugt her unntatt å sammenligen sylindrene så må man tilgang til referansedata, enten fra tidligere kompresjonstester eller fabrikkdata... Det er nok ikke så veldig vanlig at en har dette lett tilgjengelig, hverken for nye eller gamle motorer...

 

Så om testen viser "23" bar eller "21" bar eller noe annet, så er det ikke så godt å gi et svar på om dette er godt nok eller ei.... Jeg har ikke fått med meg om det er diselmotor men antar det....

 

En kompresjonstest vil selvsagt kunne gi et svar på en eller flere sylindre har lavere kompresjon enn de andre.... og dermed kunne gi svar på om lekkasjen til veivhuset er større her enn for de andre sylindre

 

Om motoren starter lett som kald så er det i allefall kompressjon nok til at selvantenningen settes i gang uten noen problemer....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva en kompresjonstest vil gi svar på.... slik som jeg har skjønt dette porblemet så er det ikke noen enorm lekkasje her, men snarere en lite lekkasje.... siden oljen holder seg pent på plass og det er treykkoppbygging...

startet ikke denne tråden med at problemet er at den hadde spyttet ut store mengder olje i motorrommet da?

 

for mye olje, dårlig veivhusventilasjon og stor sylinderlekkasje er vel nevnt som mulige årsaker tidligere her?

hver for seg mulige årsaker.

Link to post
Share on other sites

Sitter med komp testern i handa så jeg er på tur for å ta den, skal se om jeg ikke samtidlig får skrudd av dekselet som denne strålullfilteret ligger bak

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

et alternativ du kan prøve men forsikre deg om at ikke motoren kan starte!!!!!

 

hvis du tørner den med fast eller stjernenøkkel eller likn kjenner du lett om det lekker svært mye i sylindrene - selv på en diesel.

 

en frisk motor lekker omtrent ikke i det hele tatt og går tilbake til utgangspunktet om den er "tett" og du ikke drar den over toppen.

 

du kan jo prøve dette først.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå hvert og skrudd løs dette lokket og der er ikke noe filterbak og jeg teroheller ikke det har hvert det, kun en kanal med dreneringshull og røret gikk inn i denne kanalen med overhoyde på cirka 6-7mm slik at hvis oljen ikke renner unna vil det renne ned røret. Kan det være at en aveller flere av kanalene som oljen skal renne tilbake i er tett??

 

Så var det komp testen den gikk ikke så bra da gumien fremme på pistolen var morken og gikk i oppløsning mens vi holdt på med sylinder 2. PÅ sylinder 1 fikk vi fullt utslag med 250 på papirbiten hva nå en det betyr. På nummer 2 fikk vi 210 men det er mulig at vi her ikke fikk det tett nok pga ødelagt gummi. 3 og fire fikk vi ikke til da gummien ramlet fra hverandre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ingen som har noe tro på at det kan være tette kanaler her????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

HVis du med blåskodda mener olje damp (er ikke blå men ok) så kommer det damp uta av røret ja :headbang: Så hva gjør man med en sylindr lekkasje da, hiver motoren kanskje??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

normalt skulle den vært blå ved omfattende sylindelekkasje/sliten motor men "damp?" er ikke bra som beskrevet .

ekte motorventilasjon på frisk motor gir ingen "damp" (med mindre det er en volvo? ;-)) kun ren gjennomsiktig luft - dog med tydelig "oljelukt" men ingen oljedamp.

 

er det noen farge på det som kommer ut - grå, hvit?

 

tror ikke den er kass med mindre den ble kjørt i stykker ved den siste hendelsen.

 

kan du fortelle litt om historikk og alder på motoren - samt motortype osv?

Link to post
Share on other sites

Fargen er er grå/hvit og det er ingenting som er kjørt i stykker av meg

 

Om Motoren:

 

Kjøpta den brukt for cirka 8/9 mnd siden og skulle ettersigende være iorden

 

80 hk mariinisert Toyota Dyna motor

 

Årsmodell noe uvist selger mente den var på 80 tallet og modellen ble ifølge Toyota Norge levert mellom 74 og 84.

 

Motoren hadde tidligere hvert brukt i en 24 fots Ancas Queen, selger mente at denne motoren var forliten til denne båten så han hadde kunn brukt den ut sesongen og deretter hatt den stående på pall i garasjen hvor han hadde startet den med jevne mellomrom

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

kun en kanal med dreneringshull og røret gikk inn i denne kanalen med overhoyde på cirka 6-7mm slik at hvis oljen ikke renner unna vil det renne ned røret. Kan det være at en aveller flere av kanalene som oljen skal renne tilbake i er tett??

 

Så var det komp testen

 

Da er oljen ment å kondensere med det systemet som er der, for deretter å renne tilbake i motoren.

 

Komp.test: Jeg vil anta at den testeren du har er beregnet for bensinmotor. De jeg har sett for diesel har vært til å skru fast i glødeplugg- eller dysehull.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fargen er er grå/hvit og det er ingenting som er kjørt i stykker av meg

 

Om Motoren:

 

Kjøpta den brukt for cirka 8/9 mnd siden og skulle ettersigende være iorden

 

80 hk mariinisert Toyota Dyna motor

 

Årsmodell noe uvist selger mente den var på 80 tallet og modellen ble ifølge Toyota Norge levert mellom 74 og 84.

 

Motoren hadde tidligere hvert brukt i en 24 fots Ancas Queen, selger mente at denne motoren var forliten til denne båten så han hadde kunn brukt den ut sesongen og deretter hatt den stående på pall i garasjen hvor han hadde startet den med jevne mellomrom

Grå/hvit tyder på vann. Det kan imidlertid være litt vanskelig å se. Den dampen som kommer ut kan være fra kjølevann, lekkasje forbi sylindere og/eller forbi ventilstyringer. Dampens farge er ikke kun avhengig av usunn lekkasje. Den er også avhengig av temperaturen i bunnpannen. Uansett vil det være lekkasje fra kompresjonen og til bunnpannen.

 

Motoren i seg selv skulle vel være ok. Du kjenner sikkert ikke til om motoren har vært plukket fra hverandre og overhalt tidligere. Hadde så vært tilfelle, ville sikkert selger fortalt om det. Motoren er gammel, og jeg formoder at du ikke kjenner til dens forrige liv som eventuell bilmotor. Etter som jeg har vært med i tråden fra et tidlig tidspunkt, vil jeg har jeg vel dannet meg et bilde av at motoren er velbrukt. Jeg vil også anta at skifte av oljetype ikke var det beste for denne motoren.

 

Før du dumper motoren, ville jeg nok plukket av topplokket og tittet nedi. Du kan jo ha så flaks at det er toppakningen som har gått. Men ut fra informasjon gitt den erfaringen jeg har, lukter jeg en overhalingsjobb.

 

Hulda kjøpte sin totalrenonverte 80-tallsmotor for ca. 55 000, uten marinisering. Du har mariniseringen, motoren, kun fire sylindre mot Huldas åtte. Jeg vil formode at en overhaling vil kunne være regningssvarende. Var jeg deg ville jeg først fått en kvalifisert person til å ta en titt. Det er umulig å gi deg det beste rådet over internett.

 

Det som skjedde med min motor, var at overhalende verksted prøvde å jukse ved overhaling av topplokkene (to stykker hos meg). Jeg spesifiserte at ventilstyringer skulle byttes, hvilket ikke ble gjort. Motoren ble etter demontering syrevasket. Dette fjerner (i likhet med syntetisk olje) koks. M.a.o. all koksen som hadde samlet seg mellom ventilstammer og styringer over årene var borte. Dette førte til en formidabel blow by. Motoren var boret med nye stempler, så der var det kun normal lekkasje. Båten ble flyttet fra A til B med den nye motoren. Turen skulle ta 7 timer. Vi brukte 12 timer. Vi kunne ikke kjøre mer enn 1100 rpm. Over dette begynte motoren å ruse fordi den startet å "spise" smøreolje. På disse 12 timene på litt over tomgangshastighet brukte motoren 4 liter smøreolje. Blåtåka svevde inne i båten, det var umulig å oppholde seg der. Røyken formelig spydde ut av eksosen hvis vi prøvde å øke turtallet. Og dette var kun på grunn av dårlige pasninger mellom ventiler og topplokk.

 

Selger ble dømt til erstatning og måtte gjøre jobben om igjen.

Link to post
Share on other sites

Jaq får ikke gjort så mye pga travel jobb og så sier fruen vi har noe som heter hage som skal arbeides på. forstøttningsmurer, anlegge plen, plante trær, etc.

 

Mener jeg skal få tid til helgen å skifte olje så skal jeg og ta av manifoil slik at jeg kommer til dekslet på et skikkelig vis for å prøve å stake opp "dreneringshullene hvis disse er tette. Skulle kanskje være mulig å suge opp oljen her ettersom jeg var slik idiot at jeg ikke monterte gjenomføring med egnet slange/rør på før jeg satte inn motoren. Nytt oljefilter er bestilt og skal komme imorgen hvis den gode står oss bi. Har og fått lånt en komp test slik at jeg får sjekket alle sylindrene.

 

Kan det være dårlig kjøling på oljen som gjør dampingen?? Kan holde handa på oljekjøleren men det er bare såvidt og ikke for lenge. Størrelsen på den er cirka 10x15cm.

 

Ellers så har jeg nok hvert inne på tanken om at jeg har mye av det som trenges hvis jeg kjøper en annen motor for å marinisere denne men føler liksom at tiden og pengene ikke er helt til stede, ikke aktuelt før vinteren iallefall.

 

Men en 2,4l fra toyota eller mitshubitsi hadde vel ikke hvert å forakte. Det som skal til for drevtilkoblingen med demperplate og svinghjulhus har jeg greid å mekke engang så da får jeg det til engang til. Varmeveksleren som jeg har er overdimensjonert så den går til det meste. Så det jeg mangler er vel eksosmanifoil og oljekjøler? Kom med liste DERE så jeg kan forberede meg.

 

På tross av disse tankene har jeg ikke lyst å gi opp før jeg vet hva som feiler den jeg har idag, Hadde den nå enda blitt slik at jeg kunne bruke den til korte befriende turer isommer så skulle jeg ikke hvert misfornøyd.

 

Går det å ha kjølevannslekkasje uten at dette vises på oljen???

 

Takk til dere som engasjerer dere og kommer med råd og meninger

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Som før skrevet, ikke gi opp den motoren du har nå før du har fått en med peiling til å se på den.

 

Det går an å ha kjølevannslekkasje uten at det går i oljen, men kjølevannet vil forsvinne.

 

Jeg tror ikke at dreneringen er tett.

 

Kjøleren er så varm at du ikke vil kunne holde på den, det er slik det skal være. Oljekjøleren til Hulda, med en grandios veksler fra Bowmann, er ikke til å holde på mer enn noen sekunder.

 

Marinisering: Sjøvannspumpe, gearkjøler, oljekjøler, vannkjølt manifold.

 

Hage???? Er ikke det noe man driver med om vinteren?

Link to post
Share on other sites

Som før skrevet, ikke gi opp den motoren du har nå før du har fått en med peiling til å se på den.

 

Det går an å ha kjølevannslekkasje uten at det går i oljen, men kjølevannet vil forsvinne.

 

Jeg tror ikke at dreneringen er tett.

 

Kjøleren er så varm at du ikke vil kunne holde på den, det er slik det skal være. Oljekjøleren til Hulda, med en grandios veksler fra Bowmann, er ikke til å holde på mer enn noen sekunder.

 

Marinisering: Sjøvannspumpe, gearkjøler, oljekjøler, vannkjølt manifold.

 

Hage???? Er ikke det noe man driver med om vinteren?

Ok hadde mistet noen liter kjølevann etter første skikkelioge kjøringen med motoren men trodde dette var normalt da vannet skulle fordele seg ut i motoren, får holde øye med det når jeg tar mot til meg til å prøve en skikkelig prøvetur igjen.

 

Når det gjelder oljekjøleren min går den på saltvannsiden.

 

Marinisering: Gearkjøler faller vel bort når jeg har drev, på manifoilen bruker jeg idag sjøvann som går ut med eksosen etter at det har passert varmeveksleren, sjøvannspumpe har jeg jo og så det skulle ikke være noen kostbare innvisteringer i mariniseringsutstyr hvis det skulle være så galt fatt. Antar at ny brukt motor kan falle rimeligere ut en overhaling av den jeg har?

 

Hage om vinteren: Ja hadde det hvert så vel så

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vannet fordeler seg rundt, der er vanlig at vannstanden synker en bit, men ikke litervis.

 

Kjøper du samme motor, så er det jo bare å flytte delene over.

 

Det er mange som har brent seg på der man tar en motor som er utslitt i bil og setter den over i båt. Ofte blir det ikke noen suksess.

 

Det går an å ha lekkasje uten av den forsvinner ned i oljen. Et eller annet sted må vannet ta veien. De tre andre veiene er ut på sjøvannsiden (eks. kjølere), inn i forbrenningen eller ned i bunn av båten.

Link to post
Share on other sites

vannpumpe og varmeveksler kan vel nrukes uansett motor så det jeg vil stå igjen med er vel eksosmanifoil og tilpassing av svinghjulskåpen/demperplate. Da vil jeg jo ha endel flere valgmuligheter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Prøvd å ta komp test igjen men må nok få tak på en som er beregnet for diesel da den jeg brukte nå har maks 17 bar, noe den havnet på på alle 4.

 

I boken jeg har står det slik om komp test:

 

STD 30,0kg/cm2 (427psi)

Limit 20,0kg/cm2 (284psi)

Variation 2,0 kg/cm2 (28psi)

 

Så det eneste jeg har funnet ut om kompen så langt er at jeg har minst 17 bar som igjen er lik 246,59 psi

 

De det står Limit betyr det at dette er minimumsverdi eller???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Limit er grenseverdi.. og i dette tilfelle kan det se ut som nedre grense her er på 20 bar, har du 17 bar så er du nok under denne grensen og dermed er nok kompresjonenen i laveste laget og dette er nok årsaken til trykkoppbyggingen i bunnpannen...

 

De to barene på variation gjelder nok for std trykket... med andre ord 30 bar +-2

 

Her er det nok bare å brette opp armene og gå i gang med jobben...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...