Jump to content

Rep av akterspeil med Divinycell


power

Recommended Posts

divinycell er bare et distanse/kjernemateriale uten noe særlig styrke i seg selv. Skulle jeg reparert et akterspeil ville jeg nok heller gått for "hel ved" i glassfiber , og så heller støpt avstivningsprofiler vha divinycell i tillegg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

40mm med duk blir vel litt mye.

Nå har jeg skjært bort 40 mm eller 2 stk 20mm kryssfinner å jeg vil ikke har mer kryssfinner i båten så da er planen og bruke en 50mm Divinycell plate som jeg skal feste med epoxy som jeg igjen legger 450 g matte på .

 

Blir ikke dette bra nok ?

Hvor mange lag med 450 g bør jeg evt legge Ingar ?

Link to post

divinycell vil på ingen måte ha samme styrke som kryssfineren du erstatter, og når du bolter drevene på plass er det ingenting som hindrer divinycellen i å komprimeres når boltene trekkes til

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja , det er Divinycell skum jeg tenker på, brukt i sandwich konstruksjoner så må det forsterkes der det skal gå gjennomgående bolter/gjennomføringer.

 

Sandwich bygging har mange fordeler og gir stor styrke i forhold til vekt når det er brukt riktig, men jeg ville ikke brukt det i akterspeil

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ville tatt kontakt med dertil egnede fagfolk som produserer båter av tilsv. type!

 

Akterspeilet blir utsatt for en ENORM påkjenning under gange og dette MÅ gjøres riktig!

 

Hvis det i det hele tatt lar seg reparere uten å skifte ut HELE akterspeilet.

 

Var det ikke et eller annet medlem her med tilknytning til Hydralift, som kanskje kan komme med forslag???

Link to post

Selvfølgelig går det an å bruke Divinycell. Finer ville jeg aldri brukt. Ved hører hjemme i ovnen.

Jeg ville brukt 35 mm. i kvaliteten H130.

Du må slipe og vaske grundig med styren før montering.

Platen skal gjøres ren og primes med polyester før du setter den på plass. For å feste den bruker du en limsparkel, fortrinnsvis Diabs Divilette. Selges dessverre kun i 20 kg. spann, men kjenner du en båtbygger så får du vel kjøpt et par kg.

Limsparkelen trekker du ut med en 3 mm. tannsparkel så det blir et jamntykt lag.

Båtbyggere bruker gjerne vakuum eller vibrator for å få trykket det helt på plass men du klarer det ved å skjære til ei litt tjukk finerplate og så stemple/tvinge denne på plass MANGE steder.

Etter et døgn fjerner du stemplingen og så former du til med vinkelsliper slik at det blir en ca 5-6 cm med ytterlaminat rund Div'en mot resten av skroget og nok til å feste drevet rundt åpningen. Så laminerer du på 6 x 300g CSM over det hele overlappende ut i skroget. Rundt drevet legger du på 3 lag til.

Link to post

Dette høres vel og bra ut, men hva med boltfestene?

 

Dersom du bolter gjennom Divinycell vil det gi et fjærende underlag og boltene blir ikke skikkelig forspente. Da vil de høyst sannsynlig arbeide seg løs, eller verste fall ryke på utmatning.

 

Jeg ville derfor lage gaske store hull i Divinycellen der hvor boltene skal komme, fylle med glassfiber og polyester og slipe overflaten jevn før jeg laminerer videre (hvis jeg i det hele tatt skulle gå for Divinycell).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Selvfølgelig går det an å bruke Divinycell. Finer ville jeg aldri brukt. Ved hører hjemme i ovnen.

 

Spørs om trebåtentusiastene er enig i den uttalelsen :wink:

 

Går utfra du vet hva du snakker om siden du er såpass "bastant" i din påstand.

 

Jeg går utfra at fineren som var der fra børjan, hadde sin funksjon og berettigelse mht. styrken,

har heller aldri sett at divinycell bar blitt benyttet i bærende konstruksjoner, men så har sa ikke jeg sett alt her i verden heller!!

 

Har du bakgrunn fra båtbransjen???? :smiley:

Link to post

Etter et døgn fjerner du stemplingen og så former du til med vinkelsliper slik at det blir en ca 5-6 cm med ytterlaminat rund Div'en mot resten av skroget og nok til å feste drevet rundt åpningen. Så laminerer du på 6 x 300g CSM over det hele overlappende ut i skroget. Rundt drevet legger du på 3 lag til.

Takk for svar !

Nå henger jeg ikke helt med på hva du mener jeg skal gjøre rund feste til drevet men jeg finner sikkert ut av det .

Nå er planen att jeg skal ta meg en tur til Bærum plast for og ta en prat med dem om detaljer rundt dette prosjekt .

Bærum bruker kun Divinycell ikke kryssfinner , som ha sa selv jeg er ikke snekker :lol:

Når har jeg selv sett en dobbel instalasjon med 2 stk 250hk som henger kun i Divinycell og duk så att dette er sterke saker er jeg ikke i tvil om det er bare snakk om å gjøre det riktig med en gang .

Link to post

Uttrykte meg litt uklart.

Før du laminerer så tar du vinkelsliperen og fjerner Divinycell rundt der drevet skal festes og i overgangen mellom speilen og skrogsiden/bunnen. Ved overgang skrog/bunn og speile fjerner du slik at 6-7 cm av den originale speilen ligger bar. Ved festet til drevet fjerner du nok til å få feste til boltene. Bruk så en pussekloss med grovt sandpapir og puss dette pent til slik at du får runde hjørner, ikke under 25 mm. i radius.

Link to post

Det er her snakk om en reparasjon. Jeg synes det da ikke er helt relevant å spørre om båtbyggere bruker samme metoden. Båtbyggere ville nok rive ut hele akterspeilet og bygge inn et nytt.

 

Ellers begynner jeg å bli enig i at metoden bør være meget brukbar. Det som etter min mening er viktig er at

 

- dersom en legger tykt nok lag med GAP på begge sider blir det en stiv og sterk plate. Det spiller da ingen rolle om kjernematerialet er kryssfiner eller Divinycell.

- det må være kompressjonssterkt under og rundt boltefestene. Det oppnår en ved å bruke gjennomgående GAP i dette området.

 

Jeg tror nok jeg ville brukt samme metoden om jeg skulle bygd hele akterspeilet nytt også. Jeg er enig i at kryssfiner ikke hører hjemme i skott og andre deler som kan trekke fuktighet. Spesielt ikke når de lamineres på begge sider, slik eventuell fuktighet stenges inne.

 

Men ellers: mest mulig fint treverk ibåter, også i båter med plastskrog.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...