Jump to content

Montering av ankervinsj og VHF ombord i Stauden II

Sydvesten

Recommended Posts

Starter en liten tråd hvor mine tabber i forbindelse med montering av blant annet ankervinsj fra Anchorlift og VHF fra Navman kan dokumenteres med fotografier og tekst. Tabber blir det nok noen av skal man se, har ennå tilgode å gjøre noe uten at jeg gjør en tabbe eller to....

Ser mange potensielle tabber, den med størst potensial for tiden er antenne montering i mastetoppen.... og hvordan vinsje en maskulin mann på gode 0,1 tonn til topps i masten (i følge skipperfrua er menn på under 0,1 tonn feminine).

Starter pent tenker jeg, den med minst potensial er montering av rodkick skal tas først... er vel en fjær her som kan gi meg et kick eller to, men burde gå greit uten de helt store tabbene.. håper jeg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Av tabbeforbyggende tiltak så kikker jeg nå litt på nmea VHF/Plotter... siden jeg dessverre fortsatt sliter Raymarine plotter, så var jeg innom hjemmesiden deres og hentet dette.

ray.jpg

Raymarine over bør parre seg på en fornuftig måte med denne fra Navman under

nav.jpg

Hvordan bør disse ledningene parre seg for at jeg skal få et best mulig resultat uten alt for mange skavanker på resultatet. Ser at det er både nmea inn og ut her på begge, så kan det vel hende at man får til to produkter her.... litt signal til vhf'en og dsc signaler fra vhf'en inn på plotteren... men er skeptisk til dette Raymarine greiene og hva man gjøre med det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Gul og grønn fra vhf er nema ut, det betyr vel at disse da skal parres med gul og brun på plotteren....

Om jeg da kobler motsatt vei i tillegg siden jeg har ut fra vhf og inn på plotteren også... vil jeg jeg da kunne få opp dsc på plotteren da mon tro..

Gul og grønn fra vhf er nema ut, det betyr vel at disse da skal parres med gul og brun på plotteren...

Nei, gul og grønn på 7110 er NMEA IN og de skal kobles mot NMEA OUT på GPS (plotter). Det som bekymrer litt her er at det står "common" på begge minusene på plotteren og da kan det hende at det elektriske grensesnittet er RS 232, og da bør det være samme på VHFen for at det skal gå ordentlig for seg. Jeg har utstyr med både RS-232 og RS-422 NMEA og bruker noen kaniner fra djurparken for å tilpasse de elektriske signalene.

Dersom plotteren din skjønner DSC så vil du i det minste få opp nødanrop med posisjon, men du bør også få opp vanlige DSC-anrop (uten posisjon).

Litt tilbake om denne rodkick affæren... Den har en relativt hard fjær i seg, hvoran bør bommen stå når jeg monterer denne og fjæren er uspent. Det er beaskrevet en prossesdyre med rodkicken som ikke gjelder for storseil på rull... eller kanskje den gjør det... uten at jeg skjønner dette..

Er det noen med gode tips, slik at tabbekvoten kan holdes på det absolutte minimum..

Er noe spesielt jeg bør tenke på her med tanke på at seilet er på rull..

Det er beaskrevet en prossesdyre med rodkicken som ikke gjelder for storseil på rull

Er noe spesielt jeg bør tenke på her med tanke på at seilet er på rull..

Hei

Det er meget mulig jeg har en stor erindrigsforskyvning fra seilbåttiden min;

Hva skal du med rodkick når storseilet går inn på rull?

Holder rodkicken bommen nede på lens?

Eller er det for å holde bommen oppe når du ikke bruker storseilet? :confused:

mvh

giver

Hakke peiling jeg da.... det er derfor jeg spurte i går om hvorfor jeg har kjøpt den.... Får å ikke få bommen i hue er en forklaring...

Det var det jeg håpet på ole-2, da har jeg ikke atter engang kjøpt noe jeg ikke har bruk for...

Nei, gul og grønn på 7110 er NMEA IN og de skal kobles mot NMEA OUT på GPS (plotter). Det som bekymrer litt her er at det står "common" på begge minusene på plotteren og da kan det hende at det elektriske grensesnittet er RS 232, og da bør det være samme på VHFen for at det skal gå ordentlig for seg. Jeg har utstyr med både RS-232 og RS-422 NMEA og bruker noen kaniner fra djurparken for å tilpasse de elektriske signalene.

Dersom plotteren din skjønner DSC så vil du i det minste få opp nødanrop med posisjon, men du bør også få opp vanlige DSC-anrop (uten posisjon).

Det som bekymrer meg mest er at båten har for tiden en j##la dritt plotter fra Raymarine som heter A65, med ubrukelige kart fra Navionics eller hva de nå heter... Nå er det jaggu meg ikke sikkert denne plotteren kan "snakke" med VHF'en heller uten at en translatør skal inn i boksen..... Denne plotteren egner seg best til moring for små trangbyde svenske DS båter....

Takker min herre og skaper for at Garmin finnes... :cheers:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Nå må du redusere takksigelsene angående Garmin litt. Koblet opp Garmin GPS mot Navmann 7100 i fjor og de snakket så fint og hyggelig med hverandre. I våres ble det eletriske modifisert men GPS og Navman har fremdeles samme strømkilde. Men vil de fortsette sin hyggelige samtale tror du ? Neida,driten virker ikke i det hele tatt mere. Og Sandvik skjønner heller ikke noe. :rolleyes:

Moralen er,får du driten til å virke så aldri rør en kobling mere ! Dette er til å bli absolutt sprø av :smash:

med ubrukelige kart fra Navionics eller hva de nå heter...

Min erfaring er tilsvarende, dvs jeg trodde ikke de ble bedre enn på Navionics helt til vi byttet båt og dermed gikk over fra Navionics til BlueChart... Himmel og hav for en forskjell. Her er det ikke krysser over alt som ikke står dybde på osv. forstår at dette også kan ha noe med plotteren å gjøre, men selv med mindre skjerm nå enn før har vi MYE bedre oversikt. Fruen klarte aldri å kjøre etter Navionics kartene, men BlueChart har hun ingen problem med... Eneste ulempe jeg ser med Bluecharten er at jeg stoler nok altfor mye på den. Papirkartene var alltid oppe når vi hadde Navionics, men det var stort sett for å finne ut om et kryss var grunne eller bare dybde måling. Nå ligger kartene i akterkøyen... Vel, vi får hente dem opp når vi går på helt nye steder...

Vel, lykke til med monteringene Sydvesten. Sitter å drømmer om en slik båt som du har, men først skal huset rehabiliteres ferdig OG vi skal bli 4 i oktober så de blir nok ikke før om 2 og kanskje ikke før om 3 år... Syns du tidliger har antydet at du fikk Baven din for under 1 mill... Vel, det virker som en bare kan se langt etter nå. Du må ha gjort et varp :cheers:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det er nok ikke riktig at jeg fikk min for under 1 mill, måtte nok noen prosenter over dette da jeg kjøpte den... omtrent på styrken til en "mild" bordvin.

I den tråden hvor dette vistnok kunne tolkes dithen, så var det en feil.

Leste litt på pakken til radiokontrollen til Anchorlift vinsjen i går. Der står det at det er en 4 kanals sak som kan styre en vinsj til eller baugpropelle aller hva det nå skal være.

Nå har jeg en Lewmar vinsj i baugen på båten og sysler nå med tanken om denne kan kobles mot samme fjernkontroll som Ancorliften.. Er det noen har gjort noe lignede... tidligere..

Det er nok ikke riktig at jeg fikk min for under 1 mill, måtte nok noen prosenter over dette da jeg kjøpte den... omtrent på styrken til en "mild" bordvin.

Ok, jeg hadde en tråd der jeg skrev at jeg hadde mellom 0,8 og 1,2 å bruke på seilbåt og oppfattet at du hadde kjøpt i nedre skala og da fikk jeg jo litt blod på tann, det ville jo vært sinnsykt mye båt for pengene. Nå er det jo det også om en må opp med både 1,1 og 1,2. Uansett, vi har vel kommet til at den rett og slett er større enn det vi har behov for, men det hadde vært morro. Nå seiler jeg mye alene så det kan kanskje bli litt mye å styre med alene?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Nå snakker Garmin definitivt RS232, og jeg er nødt til å bruke en kanin før denslags vil snakke med Simrad-utstyret jeg har som snakker RS422. :wink:

Nå er jeg ikke så oppdatert på RS men Garmin kommuniserer via nmea 2000 som er 50 ganger raskere enn nema 183, i følge de data jeg sitter på er overføringshastigheten til den nye Garmin serien(nmea2000) på 250 kb/s, men det rekker vel neppe for Simrad det da... Mulig dette er RS232, men det vet jeg ikke noe om..

Kan du lære meg litt om dette da... så jeg ikke kjøper katta i sekken

Ok, har du en nyere Garmin som snakker NMEA 2000 så er det et litt annet grensesnitt, og jeg er ikke sikker på om Navman 7100 snakker noe annet enn NMEA 0183. Du kan ikke koble sammen NMEA 0183 med NMEA 2000 sånn uten videre. (Ettersom Simrad-utstyr snakker sammen med Simnet, som er en modifisert NMEA 2000, så har jeg utstyr som oversetter fra NMEA 0183 til NMEA 2000 i båten min også.)

Vanligste problemene er uansett at Garmin som er koblet til NMEA 0183 ikke er satt opp i menyene til å snakke denne protokollen. Neste mulige feil er at Navman har trykket opp noen manualer med feil merking av NMEA-ledningene. Tredje problemet er dette med RS-232 og RS-422 som er to forskjellige måter NMEA 0183 kan være koblet opp rent elektrisk. Nå og da kan det slumpe til å virke om man kobler sammen de to forskjellige typene, men som regel er det nødvendig å sette inn en liten boks som oversetter de elektriske signalene.

Jeg har ikke Garmin ennå, den modellen jeg skal ha kommer ikke på markedet før i mai i USA. På Garmin fra og med 3xxx serien så setter en selv opp via softwaren det en ønsker nmea183 eller 2000. Så når Garmin er på plass ombord, så benttes den ene 183 til Navman, de tre andre til noe annet kjekt, en blir nok benyttet til Miltech AIS mottageren som liker 2000 best..., fremtidig autopilot skal nok også ha en samtale via nmea formoder jeg. Alt annnet av Garmin som eventuelt kommer benytter vanlig Ethernet tilkobling med de hastigheter de har som kommuniserer via garmin network standarden.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Vurderer å ta strøm til ankervinsjen fra startmotoren på motoren, har jo gode kabler fra batteri frem til starteren og avstanden derfra til vinsjen er vel ikke mere 3 meter hver vei... vil jeg tro. Anchorlift anbefaler da bruk av 35mm2 kabler på avstander mellom 0-8m.. Vil nok benytte 50mm2 kabler uansett vil jeg tro

Er det noen ting jeg bør være obs på med tanke på å ta stømmen til vinsjen fra starteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...