Jump to content

D5L: Hvor mange har laget deviasjonstabel?


bjorngb

Deviasjonstabell?  

177 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Litt artig det der med romme og skralle. På engelsk sier man 'back' og 'veer' - dvs vinden dreier mot eller med klokka. Det er altså avhengig av hvilken hals man seiler om et 'veer' er bra eller dårlig...På norsk er det bra når den rommer - på kryss, og bra om den skraller - på lens. Så også her må vi vite noe om relativ vind for å si om fenomentet var en fordel eller en ulempe.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hvor får du det fra at det er så mange som ikke forstår

 

Jaså - hvor tar du det fra?

 

 

Det har jeg fra denne:

 

kan man lage seg en "god nok" deiviasjoinstabell utfra kompasset i gps'en (Utheving foretatt av Duro)

Innlegget er endret av moderatorI sitatet over har Skipsraadet etter anmodning fra Duro 18/11-07 tilføyet teksten "Utheving foretatt av Duro"

 

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet.

 

...og fra denne:

 

Ser ikke vitsen med kompass lenger, hvis man har gps bakckup på batteri.

 

..og fra denne:

 

Med bakcup batteri gps og gps/kartplotter bli kompasset i praksis nokså nostalgisk

 

..og fra denne:

 

Magnetkompass benyttes ikke lengre annet enn av de som er forberedt på at elektronikken svikter.

 

 

..og fra denne, som jo var den jeg først og fremst svarte på:

 

I dette området er kompasset etter mine vurderinger ikke godt nok. Det er så mye tidevann som går inn og ut av fjordene at selv om du holder kompasskursen bommer du skikkelig...

 

Jeg underbygger videre i oppfølging av siste sitat: Et kompass har aldri vært ment som noe man kan stole på som tar hensyn til tidevann, strøm og avdrift. Kompasset gir kun navigatøren (eller autopilotoen) en retning på havet. Man må bruke posisjoneringsinstrumenter (f.eks GPS), eller posisjoneringsteknikker (f.eks. méd), eller erfaring, for å avgjøre om kursen bør justeres.

 

M.v.h. Severin S

 

(som dukker)

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje greit at sitatene ikke er manipulert Douro... utheving og understeking er manipulering.... om troverdigheten din skal opprettholdes.. Bare som en liten saksopplysning... så enten retter du det opp eller så fjerner du det.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at jeg kunne ta meg den friheten uten at noen ville merke det, Sydvesten, fordi jeg forutsatte at du hadde ignorert meg. ;-)

 

Men rett skal være rett: Fet tekst og understreking av kompasset i gps'en i sitatet fra ditt innlegg var det jeg som påførte.

Bakgrunnen var at jeg ønsket å framheve at det var dette som var essensen i manglende forståelse av hva et kompass er, og hva det ikke er, i budskapet ditt.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at jeg kunne ta meg den friheten uten at noen ville merke det, Sydvesten, fordi jeg forutsatte at du hadde ignorert meg. ;-)

 

Men rett skal være rett: Fet tekst og understreking av kompasset i gps'en i sitatet fra ditt innlegg var det jeg som påførte.

Bakgrunnen var at jeg ønsket å framheve at det var dette som var essensen i manglende forståelse av hva et kompass er, og hva det ikke er, i budskapet ditt.

Klage er sendt på bakgrunn av denne holdningen til andre medlemmer... Det gjelder spesielt denne holdningen

 

Jeg trodde at jeg kunne ta meg den friheten uten at noen ville merke det, Sydvesten, fordi jeg forutsatte at du hadde ignorert meg. ;-)

 

 

Beklager dette kan jeg ikke finne meg i Douro, men denne holdningen du utviser her har du gått langt over streken etter mitt syn og jeg ønsker saken belyst av skipsraadet. At du tar deg friheten til å midifisere et sitat for at det skal passe bedre inn i din sak med den argumentasjon om at eieren av dette ikke kan lese det og i tilegg skriver det i ÅF er for meget.. At du er uenig med meg i at jeg kan lage en god nok deivasjosntabell utafra kursen jeg får fra gps'en er en annen sak... men det er ikke dette denne saken dreier seg om.

 

Det du utviser her er totalt mangel på respekt for det andre har skrevet med den argumentasjon at du ikke trodde jeg leste det blir rett og slett for dumt

 

Klage er er oversendt til skipsraadet på dette, så vil tiden vise om det er greit å modifsere sitater.. med den argumentasjon at du ikke trodde eieren kunne lese det og dermed er det fritt frem til å gjøre som du selv føler for

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det du utviser her er totalt mangel på respekt for det andre har skrevet med den argumentasjon at du ikke trodde jeg leste det blir rett og slett for dumt

 

Sydvesten: Forsøk å legg hodet ditt litt på skakke (mot venstre) og les første linje i innlegget mitt én gang til.

 

 

At du er uenig med meg i at jeg kan lage en god nok deivasjosntabell utafra kursen jeg får fra gps'en er en annen sak

 

Ja dette er en annen sak. Og den saken kan jeg ikke se at jeg har uttalt meg om.

 

Men det gjør jeg gjerne:

 

Det å lage en deviasjonstabell ut fra beholden kurs som man (eller GPS'en) kalkulerer seg fram til basert på tidligere observasjoner, er etter min oppfatning meget slett navigasjonspraksis, og vitner om alvorlig mangel på navigasjonskompetanse.

 

mvh: Severin S (dukker)

Link to post
Share on other sites

Sitat: (Ma Rex 1 @ 12.11.07 14:09) *

Magnetkompass benyttes ikke lengre annet enn av de som er forberedt på at elektronikken svikter.

 

Duoro:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har innlemmet denne delen av mitt innlegg for å forsvare dine påstander om manglende navigasjonskunnskaper!

 

Men herved er jeg altså innlemmet i klubben for båtførere uten navigasjonskunnskaper :yesnod:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Hei, Ma Rex 1,

 

Jeg har ikke hørt om den klubben før, men jeg må innrømme at jeg er enig med deg i opptakskriteriene dere opererer med. ;-)

 

(Hint: Det finnes et magnetkompass i så godt som hver eneste autopilot i den norske fritidsbåtflåten)

 

 

Og når lagde du sist en deviasjonstabell for kompasset i autopiloten?

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Nå må en slutte å være så fryktelig hårsåre her.

 

Det må da være mulig å fremheve deler av et innlegg vha utheving! En endrer da ikke det som er skrevet? Om en ikke kan stå for det en skriver her på forumet, så er det jo bare å slette det ikke sant!

 

Om det er deler av et innlegg en synes en vil gi et tilsvar, kan det være helt på sin plass å utheve den delen en synes en vil svare på.

 

Å plage skipsraadet med slike trivialiteter er helt på jordet spør du meg!

 

Hadde en derimot endret et innlegg hadde saken vært klar!

Link to post
Share on other sites

Problemet med Douro i denne saken er ikke at har benyttet et sitat fra et av mine innlegg i denne tråden til inntekt for sin påstand... Det er greit og det har jeg ikke noe problemer med.... problemet er at Douro har endret dette og nektet å etterkomme min forespørsel om at han måtte fjerne den endringen som han gjorde i sitatet.

 

Det at i tillegg skriver føgende finner jeg rett og slett oppsiktsvekkende og mildt sagt beklagelig når jeg oppmodet medlemmet om å endre sitatet tilbake til sin opprinnelige from.

Jeg trodde at jeg kunne ta meg den friheten uten at noen ville merke det, Sydvesten, fordi jeg forutsatte at du hadde ignorert meg. ;-)

 

 

Jeg er nok av den gamle skole og forbinner slik oppførsel med dårlig folkeskikk rett og slett samt mangel på respekt for andre personers innlegg.... Jeg må ærlig innrømme at tanken på at noen kunne finne på å endre et sitat på denne måten aldri har fallt meg inn... at man fjerner en del av innholdet er i henhold til siteringregelene på forumet, men at man legger til er annen sak som jeg ikke synes noe om... uten å opplyse om det i sitatet finner jeg uakseptabelt.... Er dette tillatt så vil vi ha et problem på baatplassen... for hva blir det neste... Det er derfor jeg så meg nødt til å be om vurdering fra skipsraadet.... siden en slik vurdering vil danne presidens for hva man kan tillate seg i siteringer i fremtiden.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

dette skrev du:

 

Om en finner en brukbar stille dag uten for mye strøm i sjøen så kan man lage seg en "god nok" deiviasjoinstabell utfra kompasset i gps'en... Riktignok så har en ingen garanti for at det er baug opp man har men er det stille ute og lite strøm der så er dette godt nok for de fleste av oss vil jeg tro..

 

Dette er Douro`s sitat:

Sitat: (Sydvesten @ 11.11.07 17:01)

kan man lage seg en "god nok" deiviasjoinstabell utfra kompasset i gps'en

 

Det eneste han har gjort er å utheve deler av sitatet! Er det å endre på hva du skrev da? Skjønner ikke det jeg da :crazy:

Link to post
Share on other sites

Ja - denne diskusjonen er jo far, far off, og kunne for min del vært flyttet umiddelbart til en egen modereringstråd på "Om Baatplassen".

 

Problemet med Douro ....

 

Det at i tillegg skriver føgende finner jeg rett og slett oppsiktsvekkende og mildt sagt beklagelig når jeg oppmodet medlemmet om å endre sitatet tilbake til sin opprinnelige from.

 

Jeg trodde at jeg kunne ta meg den friheten uten at noen ville merke det, Sydvesten, fordi jeg forutsatte at du hadde ignorert meg. ;-)

 

 

Sydvesten:

Jeg ber deg igjen:

Legg hodet på skakke, mot venstre, og les det som du har sitert fra meg ovenfor her (og som åpenbart har brakt deg i slik affekt) én gang til.

Forsøk spesielt å registrere de tre siste tegnene (hvis du kan se dem gjennom blodtåka).

 

Les også gjerne neste setning i det samme innlegget mitt én gang til.

Jeg har ennå ikke mottatt noen informasjon fra Skibsraadet i forbindelse med saken som nå er reist mot meg. Men jeg vil, når det mottas, gjøre oppmerksom på at jeg i denne setningen har rettet opp og opplyst offentlig overfor alle her at jeg har begått den store synd å svartmale to ord fra Sydvestens innlegg.

Jeg vil tilføye at jeg mener at jeg har full rett til å gjøre slikt, når jeg siterer. Men jeg bør da samtidig opplyse om at dette er min utheving. Dette mener jeg er vanlig praksis når man siterer.

 

For øvrig vil jeg gi Sydvesten honnør for at han er så ryddig at han opplyser om at han klager meg inn til Skibsraadet. Jeg hadde selvsagt likt det enda bedre dersom han hadde offentliggjort klagebrevet i sin helhet. Men det er vel kanskje noe jeg vil få til uttalelse i den videre sakshandsamminga i Skibsraadet?

Link to post
Share on other sites

Innlegget er endret av moderatorOm noen skulle være i tvil, enhver manipulasjon av sitater er selvsagt uakseptabelt.

 

 

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet.

 

PS: har ikke endret noe i innlegg, regner med at posteren kan ordne dette.

Link to post
Share on other sites

Fra å være en tråd om deviasjon, har dette utviklet seg til å bli en krigsskueplass.

 

ships_ww1.jpg

 

Noe av trivselen her på BP er borte. Ikke bare i denne tråden, men flere andre også. Er man så uheldig å ha feil mening eller sympati, skal hodet hugges av.

 

Jeg tror jeg tar en pause herfra.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg uttalte meg tidlig i denne tråden om at jeg på lengre turer gjerne tar en 360 grader svingesirkel for å sjekke kompasskursene med andre instrumenter ombord. Jeg lurer på om kompasset i det hele blir brukt ombord når man ikke har sjekket deviasjonen? Jeg ser at det kan være greit å ha kompasset selv uten deviasjonstabell dersom man seiler med manuell styring i noe grov sjø. Kursendringer leses vel stort sett raskere av med tradisjonelt kompass sammenlignet med GPS basert kurskalkulering. Dersom man først har lagt opp til en kurs med GPS og deretter avleser kompasset ser jeg at det kan være greit å seile etter kompasset uten å kjenne deviasjonen. Nevnte også tidligere at jeg ofte bruker kikkert med kompass. Jeg har aldri kontrollert diviasjonen på denne kikkerten.

Link to post
Share on other sites

Fra å være en tråd om deviasjon, har dette utviklet seg til å bli en krigsskueplass.

 

 

 

Noe av trivselen her på BP er borte. Ikke bare i denne tråden, men flere andre også. Er man så uheldig å ha feil mening eller sympati, skal hodet hugges av.

 

Jeg tror jeg tar en pause herfra.

 

Kan tildels være enig med deg `oddgeir`, men håper pausen ikke blir så lang. Når noen får "raset" fra seg , blir det nok mer trivelig igjen skal du se. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nevnte også tidligere at jeg ofte bruker kikkert med kompass. Jeg har aldri kontrollert diviasjonen på denne kikkerten.
Hei.

 

Slik kikkert har ikke jeg, men å sette opp en korreksjonstabell for en slik, er vel ikke særlig realistisk? Tabellen skal jo korrigerer for lokale magnetiske påvirknger på kompasset. Så flytter du deg rundt mellom høytalere og elektronisk utstyr vil påvirkningen endres. Og kurven vil vel heller ikke bli den samme om du retter kikkerten fremover og om du f.eks ser rett ut fra siden av båten?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg vil tilbake til deviasjon jeg.......

 

Jeg ser at mange etterlyser gode overetter for å foreta deviasjonskontroll. Dette er da strengt tatt ikke heeeelt nødvendig. Om man har gode objekter i stor avstand (master etc) kan gode peilinger skytes opp om man kjenner egen posisjon i kartet. Det gjør man jo om man går ved land i kjent farvann. Om avstanden til objektet er stor vil feilen som følge av feilposisjonering være neglisjerbar.

 

Og til kompassets bruk kontra elektronikk: Det kjekkeste er å kunne skyte opp en peiling for å bekrefte at det en ser forut er det riktige sundet og ikke nabosundet. Jeg synes navigasjon bør foregå med blikket i naturen og ikke i skjermen, og gleden ved å identifisere objekter visuelt for deretter å bekrefte disse ved å skyte opp en peiling er mye større enn å knotte frem en markør på en plotter.

Oso

Link to post
Share on other sites

Slik kikkert har ikke jeg, men å sette opp en korreksjonstabell for en slik, er vel ikke særlig realistisk? Tabellen skal jo korrigerer for lokale magnetiske påvirknger på kompasset. Så flytter du deg rundt mellom høytalere og elektronisk utstyr vil påvirkningen endres. Og kurven vil vel heller ikke bli den samme om du retter kikkerten fremover og om du f.eks ser rett ut fra siden av båten?

Slik har også jeg ressonert. Et av de stedene jeg har hatt svært stor glede av kikkert med peilekompass er på toppen av Søndre Missingen. Her har man utsyn til ganske mange fyr og fyrlykter i flere himmelretninger, eksempelvis Gullholmen, Hollenderbåen, Struten, Færder, Strømtangen, Fulehuk, Lyngholmen o.a. På denne toppen er kikkert med peilekompass av stor verdi. Jeg synes at det her har vært svært stor overensstemmelse mellom kurs avlest på peilekompasset sammenlignet med avlesning direkte fra kartet.

Link to post
Share on other sites

Ja, står du oppreist og ikke ligger helt nede på fjellet hvor det kan være magnetisme helt lokalt fra jernforkomster, burde du få en meget god indikasjon på hvor godt kompasset i kikkerten din er.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...