bjorngb Startet 10.November.2007 Del på Facebook Startet 10.November.2007 (redigert) Er det mange som har laget deviasjonstabell etter å ha tatt D5L kurs? Redigert 10.November.2007 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Flott tråd. Jeg har laget deviasjonstabell flere ganger og forsøker på lengre turer å få en oversikt over kompassdeviasjonen ved å ta en 360 grader svingesirkel og sammenligne med andre instrumenter ombord. Dette er litt av båthobbyen min. Nå har jeg instrumenter ombord som kontinuerlig viser kompasskursen. Ved å sammenligne verdiene på disse med kompassene, ser jeg at kompassene stadig endrer deviasjon. Dette skyldes hovedsakelig at jeg (eller andre - mest meg selv) har lagt en mobiltelefon, håndholdt VHF, radio, eller annet nær kompasset. Jeg bruker nå kompasset hovedsakelig på litt lengre seilingsdistanser. Jeg er overrasket over at kompasset på kikkerten er så godt. Jeg lurer på hvilken teknologi kikkertprodusentene benytter for å lage så sensitive kompass i kikkerten. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Har ikke laget, men har tenkt tanken.... men kommer nok ikke til å gjøre det kjenner jeg meg selv rett.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nemo Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Beklager. Jeg stemte før jeg leste at avstemmingen kun var for dem som hadde tatt D5L kurset. Men hvorfor bare dem? Deviasjonen er ganske stabil fra år til år. Kompasset er montert slik at så lite som mulig skal virke inn på kompasset. Det ble testet flere steder å plassere kompasset før en ganske nøytral plass ble valgt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) Deviasjonen varirer nok ikke fra år til den, men fra båt til båt og hvordan man har diverse dingser montert i båten som kan påvirke deviasjonen, både permante og mobile dingser som kan påvirke kompasset.. Misvisningen varierer derimot litt fra år til år... Tror ikke det er noe absolutt krav at en må ha "D5L" for å stemme her, men dette er tema i kurset så det er sikkert derfor det tatt meg Redigert 10.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 I min enkelthet trodde jeg at seilbåtførere var særlig interessert i å lage god deviasjonstabell idet lange seilingsstrekk krever god navigering for å hindre at seilasstrekkene blir unødvendig lange. Jeg har i mange år observert (særlig i området omkring Læsø og Samsø) at seilbåter styrer svært nær til kardinalmerkene. Men det er ikke sikert at de bruker kompasset ombord. GPS har sikkert blitt et "allemannseie" som har ført til at færre og færre monterer gammeldags kompass? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 D5L kurs har jeg ikke, men deviasjonstabell har jeg. Så jeg stemte likevel jeg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Tja, setter ut kursen på pc'en, setter på autopiloten og turer i vei.... er nok sløvskap fra min side at jeg ikke har laget en slik tabell... Sammenligner magnetkompasset mitt med kuren fra kompasset i autopiloten når jeg gidder.. det stemmer rimleig greit for de fleste kurser så langt... +/- 5 grader tenker jeg... og jeg treffer land uansett der jeg ferdes... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Kompasset jeg bruker til vanlig er elektronisk og lager sin egen deviasjonstabell under sjøprøve. Gjennomføres en gang i året, og ellers dersom jeg har tatt ombord noe som kan påvirke kompasset. Deviasjonstabell for det ordinære styrekompasset har jeg bare laget en gang, men jeg har for vane å sjekke begge kompass når jeg seiler mot en overrett. Det gjør jeg rett som det er, og da vil jeg antagelig raskt få vite om noe er veldig galt. Så lenge avleste kurser er som ventet ser jeg ingen grunn til å lage nye deviasjonstabeller. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Jeg har ikke deviasjonstabell, men sjekker kompasset jevnlig mot GPS på lange strekk. Har gjort dette i forsjellige retninger, og har kommet fram til at variasjonene er såpass små at jeg kan leve med dem. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Jeg har svært store forskjeller, særlig i retningen sør-øst og nord-vest. Jeg har ikke klart å finne grunnen til dette. Når jeg seiler fra Færder til Anholdt er avviket så stort at jeg ikke forstår hva som påvirker kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 10.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2007 Jeg kommer nok til å lage tabell selv... På den andre siden, har jeg ikke tidligere ført besikk, og ser ikke det som nødvendig i ryfylket. Skulle plotter falle ut skulle jeg nok kunne navigere hva landmerker uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Laget deviasjonstabell etter å ha gått på Poseidons båtførerbevis kurs her på båtplassen, svarte selv om at jeg ikke har D5L. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
ok67 Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Har tenkt tanken, men så langt er det bare blitt med tanken. Men nå ferdes jeg stort sett bare innaskjærs i relativt kjent farvann. På litt lengre utflukter, som er dagsturer i godvær, har jeg med både GPS og PC med GPSmus og kart., Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 10.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2007 Det går sikkert helt fint å svare selv om dere ikke har tatt D5L. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Uforklarige endringer i deviasjonen kan bla. skyldes en strømforbruker. Har ikke stemt da jeg bruker tabellen fra gamlebåten . Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Enig - det er helt klart at alle her på BP, enten de har båtførerbevis eller andre "sertifikat" bør delta i diskusjonen om å lage deviasjonstabell ombord. Jeg har lyst til å høre erfaring fra flere som har utformet deviasjonstabell. Jeg synes det er særlig interessant å se deviasjonsverdier for fritidsbåteiere som seiler langt nord i landet, eller i områder med sterke magnetiske felter. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Sitat Deviasjonen varirer nok ikke fra år til den, men fra båt til båt og hvordan man har diverse dingser montert i båten som kan påvirke deviasjonen, både permante og mobile dingser som kan påvirke kompasset.. Jeg har ikke noen kurs så jeg kan ikke stemme, men uten å ha gått annet en livets harde skole (og har klart meg fint med den hittil) har jeg lært at den magnetiske nordpolen flytter på seg (det står jo også beskrevet på enkelte kart) - i.e. deviasjonen varierer fra år til år Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 10.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2007 Det er nok missvisningen som endrer seg fra år til år Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 ja selvfølgelig - ser også nå at Sydvesten har dette riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) Jeg har lyst til å høre erfaring fra flere som har utformet deviasjonstabell. Jeg synes det er særlig interessant å se deviasjonsverdier for fritidsbåteiere som seiler langt nord i landet, eller i områder med sterke magnetiske felter. Vi snakker om deviasjon nå: kompassets lokale variasjoner og vinkelen mellom magnetisk (syd!)pol og geometrisk nordpol og hvor variasjonene nedtegnes i en deviasjonstabell? Vil påstå at selv om man har GPS, er det helt nødvendig med kart og å kunne peile for å sette opp en kurs og finne sin egen posisjon. Uten å ta hensyn til en evt. deviasjon blir en eksakt posissjonsbestemmelse umulig. Det vel oftere at det er store forskjeller på enkelte kurser, enn at det ikke er det. Redigert 10.November.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
jm Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) Ja det har jeg laget. Og som noen skriver er deviasjon kompassets påvirkning av magnetismen om bord, eller kompassets avvik fra de magnetiske kursene. Redigert 10.November.2007 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Min erfaring når jeg jobber med deviasjonstabellen er å finne gode overrettere i terrenget som gjør at jeg er ganske sikker på at jeg har god Nord - Vest - Syd eller Øst seilas. På det vedlagte kartutsnittet har vi utenfor Son svært gode nord-seilaser og sør seilaser. Jeg erindrer ikke den eksakte posisjonen, men i denne har jeg en fantastisk nord-orientering mot Holmenkollen hoppbakke. Når jeg seiler mot dette seilingsmerket har jeg god tid til å lese kompass og GPS ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) Har alltid laget dev.-tabell, som er klistret opp rett under rattet. (Stemte før jeg leste at dette var for de med D5l-kurset....) Redigert 10.November.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
blueline Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Har ikke laget og kommer ikke til å lage før jeg evt. skal ut på langtur over åpent hav. I dag blir det lengste strekket over åpent hav Marstrand/Skagen. Har sjekket i forhold til GPS på de fleste kurser uten å finne store avvik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.