Jump to content

D5L: Hvor mange har laget deviasjonstabel?

bjorngb

Deviasjonstabell?  

177 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Flott tråd.

Jeg har laget deviasjonstabell flere ganger og forsøker på lengre turer å få en oversikt over kompassdeviasjonen ved å ta en 360 grader svingesirkel og sammenligne med andre instrumenter ombord. Dette er litt av båthobbyen min. Nå har jeg instrumenter ombord som kontinuerlig viser kompasskursen. Ved å sammenligne verdiene på disse med kompassene, ser jeg at kompassene stadig endrer deviasjon. Dette skyldes hovedsakelig at jeg (eller andre - mest meg selv) har lagt en mobiltelefon, håndholdt VHF, radio, eller annet nær kompasset. Jeg bruker nå kompasset hovedsakelig på litt lengre seilingsdistanser. Jeg er overrasket over at kompasset på kikkerten er så godt. Jeg lurer på hvilken teknologi kikkertprodusentene benytter for å lage så sensitive kompass i kikkerten.

Har ikke laget, men har tenkt tanken.... men kommer nok ikke til å gjøre det kjenner jeg meg selv rett..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Deviasjonen varirer nok ikke fra år til den, men fra båt til båt og hvordan man har diverse dingser montert i båten som kan påvirke deviasjonen, både permante og mobile dingser som kan påvirke kompasset..

Misvisningen varierer derimot litt fra år til år...

Tror ikke det er noe absolutt krav at en må ha "D5L" for å stemme her, men dette er tema i kurset så det er sikkert derfor det tatt meg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

I min enkelthet trodde jeg at seilbåtførere var særlig interessert i å lage god deviasjonstabell idet lange seilingsstrekk krever god navigering for å hindre at seilasstrekkene blir unødvendig lange. Jeg har i mange år observert (særlig i området omkring Læsø og Samsø) at seilbåter styrer svært nær til kardinalmerkene. Men det er ikke sikert at de bruker kompasset ombord. GPS har sikkert blitt et "allemannseie" som har ført til at færre og færre monterer gammeldags kompass?

Tja, setter ut kursen på pc'en, setter på autopiloten og turer i vei.... er nok sløvskap fra min side at jeg ikke har laget en slik tabell... Sammenligner magnetkompasset mitt med kuren fra kompasset i autopiloten når jeg gidder.. det stemmer rimleig greit for de fleste kurser så langt... +/- 5 grader tenker jeg... og jeg treffer land uansett der jeg ferdes...

Kompasset jeg bruker til vanlig er elektronisk og lager sin egen deviasjonstabell under sjøprøve. Gjennomføres en gang i året, og ellers dersom jeg har tatt ombord noe som kan påvirke kompasset. Deviasjonstabell for det ordinære styrekompasset har jeg bare laget en gang, men jeg har for vane å sjekke begge kompass når jeg seiler mot en overrett. Det gjør jeg rett som det er, og da vil jeg antagelig raskt få vite om noe er veldig galt. Så lenge avleste kurser er som ventet ser jeg ingen grunn til å lage nye deviasjonstabeller.

Enig - det er helt klart at alle her på BP, enten de har båtførerbevis eller andre "sertifikat" bør delta i diskusjonen om å lage deviasjonstabell ombord.

Jeg har lyst til å høre erfaring fra flere som har utformet deviasjonstabell. Jeg synes det er særlig interessant å se deviasjonsverdier for fritidsbåteiere som seiler langt nord i landet, eller i områder med sterke magnetiske felter.

Sitat
Deviasjonen varirer nok ikke fra år til den, men fra båt til båt og hvordan man har diverse dingser montert i båten som kan påvirke deviasjonen, både permante og mobile dingser som kan påvirke kompasset..

Jeg har ikke noen kurs så jeg kan ikke stemme, men uten å ha gått annet en livets harde skole (og har klart meg fint med den hittil) har jeg lært at den magnetiske nordpolen flytter på seg (det står jo også beskrevet på enkelte kart) - i.e. deviasjonen varierer fra år til år

Jeg har lyst til å høre erfaring fra flere som har utformet deviasjonstabell. Jeg synes det er særlig interessant å se deviasjonsverdier for fritidsbåteiere som seiler langt nord i landet, eller i områder med sterke magnetiske felter.

Vi snakker om deviasjon nå: kompassets lokale variasjoner og vinkelen mellom magnetisk (syd!)pol og geometrisk nordpol og hvor variasjonene nedtegnes i en deviasjonstabell?

Vil påstå at selv om man har GPS, er det helt nødvendig med kart og å kunne peile for å sette opp en kurs og finne sin egen posisjon. Uten å ta hensyn til en evt. deviasjon blir en eksakt posissjonsbestemmelse umulig.

Det vel oftere at det er store forskjeller på enkelte kurser, enn at det ikke er det.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Min erfaring når jeg jobber med deviasjonstabellen er å finne gode overrettere i terrenget som gjør at jeg er ganske sikker på at jeg har god Nord - Vest - Syd eller Øst seilas. På det vedlagte kartutsnittet har vi utenfor Son svært gode nord-seilaser og sør seilaser. Jeg erindrer ikke den eksakte posisjonen, men i denne har jeg en fantastisk nord-orientering mot Holmenkollen hoppbakke. Når jeg seiler mot dette seilingsmerket har jeg god tid til å lese kompass og GPS ombord.

oslofjord.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...