roaldbj Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Her er bilde av nåværende baugpropell - det første bildet er av trusteren innvendig med dekkplate. Det andre er med dekkplater fjernet - og hvor belterem vises. Jeg er litt prinsippfast og bruker baugpropell minst mulig - har derfor ikke erfart hvordan denne oppfører seg dersom tau kommer i propellen. Er det noen som kjenner til hvordan QL håndterer dette? Og her er med dekkplaten fjernet: Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Februar.2007 Del på Facebook Svart 24.Februar.2007 Jeg er ikke sikker, men det er sikkert en ytre og indre brytepinne på den også. Dvs at den inne normlat skal bryte først (enklest å skifte uten å ta båten på land). Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Jeg har forsøkt å lete i manualen for QL-baugpropellen, men finner ikke noen beskrivelse av innvendig splint som brytes ved motstand. Er det kanskje slik at mellomhjulet for tilstramning av gummibeltet gir etter ved motstand? Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Ql er kommet med en ny truster som heter CT600, denne skal ha veldig høy virkningsgrad og veldig enkel konstruksjon. Snakket med en Volvo forhandler som hadde montert denne på en Bavaria 42 utleiebåt for å teste skyvekraften på den og alle tilbakemeldinger konkluderte med at den var kraftig nok til denne båten. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
olpi Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 (redigert) Jeg har forsøkt å lete i manualen for QL-baugpropellen, men finner ikke noen beskrivelse av innvendig splint som brytes ved motstand. Er det kanskje slik at mellomhjulet for tilstramning av gummibeltet gir etter ved motstand? Ta en telefon til Engbo (Vestfold) og snakk med dem så får du svar på alt du måtte lure å omkring dette. (Lette litt på Engbo sine sider og QL/Volvo sidene, men fant ingenting om dette. Litt rart det ikke sto noe om dette under "Spørsmål & Svar" ). Redigert 25.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Ta en telefon til Engbo (Vestfold) og snakk med dem så får du svar på alt du måtte lure å omkring dette. Jeg hadde problemer med trusteren i min forige båt, en telefon til Engbo og de hadde løsningen. Kjempe service Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Alvito Svart 25.Februar.2007 Del på Facebook Svart 25.Februar.2007 Hei, har en SP 55 i på min store og tunge Årø 33 og det er kraft i massevis. Anbefaler deg sterkt å Kjøpe radiostyrt fjernkontroll med det samme. Jeg har min på truster og ankervinsj og er et must ved kailegging og ikke minst når en skal ta båten ut fra svabergene i sidevind. Full kontroll hvor enn du befinner deg på båten... Bruk av fjernkontrollen er gjerne slik når jeg håndterer båten alene: jeg tar landlina, og starter ankervinsjen så snart jeg er ombord, mens jeg passer på at forskipet går greit utover med korrigering med trusteren. Jeg står som oftest på dollbordet i le side og passer på at båten glir greit ut. Etterhvert så overvåker jeg dregg-kassa akter samt ser at dreggen kommer opp uten tau/kabler etc. som kan være med. (ja jeg har fått det meste på dreggen ja,..) Når alt er oppe så truster jeg meg i posisjon mens jeg spaserer til styreplassen. Så er det bare å sette seg med kurs for neste havn. Jeg hadde neppe greit å håndtere båten så greit alene uten fjernkotroll. Det kan være seg ankerhåndtering ved fortøyning, korrigering av baug når jeg står og fortøyer på land etc. etc. Fjernkontrollen er alltid i lomma... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Jeg fulgte rådet fra OLPI og ringte Engbo i Vestforld for informasjon om QL-baugpropell. En fantastisk imøtekommenhet fra firmaet. Fikk følgende svar på mail (noe klippet og limt): Jeg har sjekket litt rundt, og det viser seg at det er medbringeren som sitter under reimskiven på motoren som knekker / ryker først dersom man får ting inn i tunnelen. Denne er laget av messing, og jeg sender deg 2 stk. På girhus siden er reimskiven festet med skrue og kile, så der skjer det ingen ting. Legger også med medbringer ( syrefast stål ) til propellene samt skrue, skive og saksesplint. Se vedlagte tegninger. Sender dette med posten i dag.. Hører gjerne fra deg igjen dersom noe er uklart. Vennlig hilsen Morten Sørensen Håper at også andre får nytte av denne informasjonen. Til orientering dreier det seg om en QL modell BP800.12, som vist i innlegg # 26 Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Når det gjelder spørsmålet om kontrollpanel ble min levert med joystick og dette er jeg meget fornøyd med. Når jeg skal legge til har jeg mer enn nok med å se fremover om jeg ikke skal lete etter knappene på "dasjen" å. Når jeg trenger baugpropellen er det bare å dra hånden over "dasj`en" og vips der var den...... Også er jeg helt enig med det å innvestere i dobbel fjernkontroll til både baugpropell og ankervinsj er gull verdt. Annbefales ! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Når det gjelder fjernkontroll av vinsjer og propeller har det sikkert skjedd en markert utvikling de siste årene. Jeg kjenner til at Quick nå har et system som gir en brukbar identifisering (programmering) av sendere og mottagere slik at man kan ha doble sett av sendere for vinsjene i tillegg til ledningsopplegg. Jeg har nå to sett av fire-kanalse fjernkontroller for baug- og akter-vinsj. For noen år siden opplevde jeg i Strømstad at en som skulle fjernstyre ankervinsjen førte til at båten like i nærheten også fikk aktivitet i ankervinsjen sin. Antar at denne problematikken er håndternt med nyere systemer. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Derfor har jeg bryter til spenningen til "hovedenheten" til fj-kontrollen....... Men sikkert ikke stor sjans for at det skjer.... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Februar.2007 Del på Facebook Svart 27.Februar.2007 Jeg har kontrollen av baugthrustleren i Gass/gir hendelen. Meget fiffig. I tilegg har jeg bryterpanel ved siden av SB ratt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Marwin Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 (redigert) Siste skudd på stammen thruster står i siste nr. av BM. I stedet for propeller benyttes en dyse... Pumpe i båten sender vanntrykk gjennom dyser i baug / hekk. Skyvekraft fra 25 til 120 kg. Drives av strømmen ombord, eller hydraulikk på hovedmotor. Og den er visstnok stillere enn støvsugeren.... Priser fra 25 laken og oppover. Noe å tenke på?? Siste nytt er at den etterhvert kan utstyres som dynamisk posisjonering (GPS)... Redigert 1.Desember.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Servicemannen Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Quick lanserer i vinter baugpropeller. Dem kjøpte opp en fabrikant for 1.5 år siden og har flyttet fabrikken til Italia. Importør i Norge er Seatronic. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Fusebox Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 I stedet for propeller benyttes en dyse... Pumpe i båten sender vanntrykk gjennom dyser i baug / hekk. Skyvekraft fra 25 til 120 kg. Drives av strømmen ombord, eller hydraulikk på hovedmotor. Jeg leste med interesse denne artikkelen. Tror jeg også har sett antydninger om denne tidligere, men ikke så inngående som siste artikkel. Derimot er jeg litt restriktiv til å legge inn 4 slanger på (i min båt) ca. 4 meter. Det blir 16 meter med potensiell lekkasje. På den annen side vil nok denne være en svært effektiv nødpumpe om man skulle slå et hull i skroget. Blir vel litt modifisering for å få det til, men muligheten er der. Avventer kanskje litt med baugpropell inntil flere har installert og testet denne dyse-løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.