Jump to content

Baugpropell, hvilken skal jeg kjøpe?


bein

Recommended Posts

Har en Elwaro 30 fra ca 1980..

 

Har fått satt inn et baupropellrør i båten nå, men mangler en motor. røret er 185mm og fått vite at jeg burde gå for en 4hk motor.

 

Noen som har tips til en rimelig / god motor ?

Gjerne også hvor jeg eventuellt kan finne denne...

Og burde jeg velge knapper eller joystick til styringen ?

 

Takker for alle svar :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat montert en Max-power SP60 i min Elwaro 815. Den er på tilbud hos Seatronic i Moss. Baugpropellen koster ca 7000.-, men i tillegg kommer styrepanel (joystick koster 1650.-) sikring og holder + kabel. Fordelen med denne baugpropellen er at den er produsert i komposittmateriale (trenger ikke anode), og at den er smurt for hele levetiden.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Har hatt en Elwaro 30 jeg også. En tung båt med lang kjøl. Vil anbefale deg å satse på en min. 5 hk.. F.eks. Max 55.5 hk. fra Seatronic i Moss. Den lange kjølen vil bremse mye på sidebevegelsene som trøsteren gir. Derfor trenger du en sterk motor som klarer brasene. I tillegg til lang kjøl er det et godt vindfang i Elwaroen.

 

Lykke til med valget. Og med fin familiebåt. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha joystick pga at det er lett og komme borti den og ynda objekt for smårollingen og dra i. Husk grove kabler.. :flag:

 

 

Jeg ville gått for knapper isted for joy stick. Sikkert fordi jeg er vant til det, men også av samme grunn som Baracuda.

 

 

Det er ikke noe problem med Max-Power sin joystick fordi den må aktiveres ved å først trykke på en knapp og så holde joysticken til høyre. Den skrur seg av automatisk etter 10 minutter. (lyser rødt så lenge den er aktiv). Mye enklere med joystick enn å "fikle" med knapper. (det er min erfaring etter å ha slitt ut 3 baugpropeller.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem med Max-Power sin joystick fordi den må aktiveres ved å først trykke på en knapp og så holde joysticken til høyre. Den skrur seg av automatisk etter 10 minutter. (lyser rødt så lenge den er aktiv). Mye enklere med joystick enn å "fikle" med knapper. (det er min erfaring etter å ha slitt ut 3 baugpropeller.

 

Har den Max-power 2 hk liten baugpropell siden 2005 for 25 fot. Fri vedlikehold. Spray oljefett elektronisk når båten er på land.

 

At-le

Redigert av At-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem med Max-Power sin joystick fordi den må aktiveres ved å først trykke på en knapp og så holde joysticken til høyre. Den skrur seg av automatisk etter 10 minutter. (lyser rødt så lenge den er aktiv). Mye enklere med joystick enn å "fikle" med knapper. (det er min erfaring etter å ha slitt ut 3 baugpropeller.

Er ikke så redd for uønsket kjøring av thrusten, vil bare ikke ha noe joystick i veien. Automatikken får du med trykknapp-kontrollen også. Smak og behag.

Foirøvrig..... hvordan er det mulig å slite ut en baugthrust?? Min er 25 år gammel (elektrisk).... og er akkurat like god.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt joystick syns jeg har mer kontroll med den. Uansett må du velge en motor med propell stor nok til tunnel. Med den dimensjonen du har fått satt inn er alt mindre enn 4 hk utelukket.. Har selv en 4 hk sleipner og erknallfornøyd. du bør nok opp på den som heter sp 55 med din båt og tunnel, dersom du velger samme merket. Ring Maritim, de har gode priser, selger kabelpakker også og er gode på rådgivning. NB! Du bør installere eget batteri på denne. Jeg gjorde ikke det selv og oppdager at belysning og lanterner blunker under bruk.. (Skikkelig ukult he, he..)

Link to post
Share on other sites

Foirøvrig..... hvordan er det mulig å slite ut en baugthrust?? Min er 25 år gammel (elektrisk).... og er akkurat like god.

 

Jeg har nok hatt god hjelp fra tidligere eiere... I min nåværende båt satt det en Vetus baugpropell som det var kast i akselen på. Hvordan det har skjedd er jeg ikke sikker på, men det var ikke mulig å få den så rett at ikke den ikke "fusket". At jeg har skiftet ut 3 stykker er vel litt min skyld, og min barnslige glede over nye duppeditter :crazy:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

personlig har jeg dårlig erfaring med QL sine baugtrustere,

Hei!

Ser at QL leverer sine thrustere med remdrift nå. Var det det du hadde på din? Synes disse virker mye enklere enn de andre gamle modellene. Ingen olje i undervannshuset nå, og lettere å installere. I tillegg skal de støye mye mindre, uten at jeg har hørt hvordan de går ennå.

Link to post
Share on other sites

Ser at QL leverer sine thrustere med remdrift nå. Var det det du hadde på din?
Nei det var ikke den typen jeg hadde.

Jeg hadde en med vanlig el motor på. Problemet var at tannhjul kransen til propellen gikk dukken etter veldig kort tid, og hvis splinten gikk måtte man ha båten på land.

Jeg kan ikke se at det er noe videre med vedlikeholdsarbeid med min vetus baugtruster. men jeg har satt en ledning mellom undervannshuset på trusteren og bort i en sink anode for å forhindre tæring.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret, Miranda.

Jeg har ikke noe erfaring med QL sine i det hele tatt, derfor spurte jeg.

Har derimot hatt en Sleipner 4hk, og den gikk bra, bortsett fra støyen da.

I den båten jeg har nå, sitter det en Vetus 4hk, og den er forferdelig lat. Så vidt den klarer å flytte båten min sideveis når det blåser litt. Er egentlig litt usikker på om den er helt frisk. Får se om jeg rekker å kikke litt nærmere på den før båten går på vannet i år. Ellers har jeg også akkurat samme løsningen med en kabel bort til en sinkanode.

Link to post
Share on other sites

Står nå litt mellom Max power 60 eller en Sleipner SP55..

HVem vil dere anbefale av disse to til en elwaro 30 ?

 

Lurer også litt på om det er verdt pris økningen å gå opp til Max power 80 eller Sleipner SP75 ?

Båten er jo stor og tung som en her sier, og er jo litt redd for å få for lite kraft.

Hvis den blir for treg og seig, så blir det vel til at den sjelden brukes..

Link to post
Share on other sites

Og de færreste klarer å oprettholde 12 V til Thrusteren under drift (mål selv) :smiley:

 

Har selv hatt både QL (Engbo /Volvo) og Vetus. De har vært montert i båten som jeg har kjøpt. Begge har fungert greit. Kjenner også godt til Sidepower (Sleipner Motor) sine thrustere.

Det er viktig å ha et godt elektrisk anlegg ( bra nok kvardrat på kabler uten svake ledd som gir spenningstap). Bra batterier og en dynamo , og ikke minst regulator som sørger for å "etterfylle" raskt når du virkelig trenger det er også viktig.

 

For min egen del hadde jeg uten tvil valgt Sidepower pga at den er meget bra, produsenten er meget bra og i nærheten av meg og prisen er konkurransedyktig.

Ikke uten grunn at de største og mest anerkjente båtfabrikkantene velger Sidepower.

:flag:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står nå litt mellom Max power 60 eller en Sleipner SP55..

HVem vil dere anbefale av disse to til en elwaro 30 ?

 

Lurer også litt på om det er verdt pris økningen å gå opp til Max power 80 eller Sleipner SP75 ?

Båten er jo stor og tung som en her sier, og er jo litt redd for å få for lite kraft.

Hvis den blir for treg og seig, så blir det vel til at den sjelden brukes..

 

Baugpropellen er et hjelpemiddel og ikke fremdrifts maskineri. Blir tunnelen montert på rett sted skal det ikke mye til for å flytte baugen på en plast båt.

Trusteren min bruker jeg veldig sjelden ettersom jeg har lært meg å manøvrere båten uten, men trusteren er et kjempe flott å ha når man trenger et ekstra puff med baugen.

:flag:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har en Sleipner SP55 i min Agder 840 - og den har oppført seg helt eksemplarisk. Jeg har 70mm2 kabler fra batterikassa bak i båten, og power i massevis.

 

Den enkleste måten å styre en baugpropell, må vel være å få en kontrollspak til gass og gear med innebygget "tilt" bryter, og bruke den til å styre baugpropell med. Har jo stort sett en hand på denne spaken ved manøvrering uansett

 

Slik har jeg det , og det funker greitt - bortsett fra at det krever noe tilvenning. For - står giret forover, og du skal ha baugen mot styrbord, trykker du inn øvre del av knappen, i samsvar med hvilken vei du ønsker båten. Står giret i revers derimot, er det jo fortsatt den øvre delen av knappen som skal inn, men da er det ikke like logisk at baugen går mot styrbord. Jeg banket i ei brygge i sommer nettop pga dette.

 

Ellers ble fjernkontrollen til min ankervinsj feillevert. Den kom med en tokanals radio kontroll (fire knapper). Jeg koplet vinsjen til to av knappene, og baugpropellen til de to andre. Når jeg står på badeplattformen og vinsjer inn dreggen, kan jeg da korrigere for sidevind ol slik at skuta siger rett og pent ut. Og så kan jeg dreie båten i retningen jeg skal samtidig med at jeg klatrer opp og inn bak rattet.

 

-koh :diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...