Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Nå folkens er det vel på tide og roe seg ned,tempraturen begynner og bli vel høy. Jeg skal ikke påstå at jeg er noen guru når det gjelder seil eller motor,men hvordan kan Bavaria selge så mange båter?

Hvis båten er så dårlig ? Bavaria lager vel familiecruisere . Denne debatten begynner og minne om VP diskusjonen, noen få motorer har havarert ,så stemples motoren som udugelig. Er det noen som har en skjult agenda??? Personlig syntes jeg at det er fint at fler oppdager seilbåtlivet. Nå syntes jeg at vi kan diskutere uten og bli usaklig det gjelder begge leire.Så nå får vel jeg så hatten passer. :headbang::discuss::cheers:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Link to post
Share on other sites

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da bør du absolutt sende en klage til forbrukerkontoret eller forbrukerrådet med din begunnelse om dette... noe jeg forøvrig gjorde for et par år siden i annen sak om Bavaria, men det har ikke noe med denne tråden å gjøre..

 

Tja,

 

Det mener du, Sydvesten.

 

Andre kan jo mene at når du har sagt A, så må du si B.

 

Og for å bistå de som måtte mene dét, så tillater jeg meg å begå den store dødssynden; å "bedrive med kryss-sitering" fra andre tråder:

 

Jeg har sendt en henvendelse om prismerking til Forbruker ombudet og spurt om en generell kommentar på det å oppgi en pris på en båt levert verft og uten frakt til Norge

 

Forbrukerombudet har talt..... og jeg legger meg flat..... :yesnod:

Både mitt spørsmål og svar er gjengitt under...

 

Ditt spørsmål til Forbrukerombudet var:

 

Pris på båter uten frakt til Norge

 

Hei !Vi har en større diskusjon pågående i et båtforum på nettet om villedende priser på båter. Det dreier ser her om forhandlere/importører i Norge som oppgir en pris som ikke inkluderer frakt til Norge i sine annonser. Dette står riktignok i annonsen at prisen er basert på levering fra verft til en gitt valutakurs. Forøvrig aå er alle fraktipriser tilgjengelig på alternative frakt og levering muligheter.Spørsmålet er om dette dreier seg om ulovlig prismerking eller ei i henhold til markedsføringsloven..Linken under er til en slik annonse uten at det tas stilling til dette firmaet..http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=6736172&sid=6aVfz5_l_037665&pos=6&tot=14

 

Forbrukerombudets svar er:

 

Det følger av praksis etter markedsføringsloven at opplysninger om priser skal være klare, entydige og fullstendige. Dette innebærer at priser til forbruker skal være inkludert fraktkostnader og at oppgitt pris må være pris hos forhandler. Dersom det finnes alternative frakt- og leveringsmåter, må det opplyses om dette på en tydelig måte i tilknytning til markedsføringen av den aktuelle varen.

 

Med vennlig hilsen

Forbrukerombudet

 

Og etter å ha lest dette, her kommer selve rosinen i pølsen:

 

Hva ønsker en å oppnå ved f.eks å klage markedsføringen inn til forbrukerombudet... en personlig seier eller hva er drivkraften som ligger bak en slik handling/tanke... Ikke vet jeg, men noen vet sikkert...
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har en skjult agenda??? Personlig syntes jeg at det er fint at fler oppdager seilbåtlivet. Nå syntes jeg at vi kan diskutere uten og bli usaklig det gjelder begge leire.Så nå får vel jeg så hatten passer

 

Først stiller du spørsmål om noen har skjult agenda for så og formane til saklig diskusjon... snakker meg om.

 

Jeg er generelt tilhenger av å kjøpe ukjente merker til lavere pris enn merkevare. Nå har jo Bavaria blitt et kjent merke, men pris er fortsatt en av forsene for merket. Selv med det som er kommet fram her ville jeg fortsatt kjøpt Bavaria. Det er fordi jeg ikke driver ekstremsport og tøffer rolig rundt innaskjærs. Tror nok dette er et bruksmønster som mange nye båteiere også har og det skal mye til å overbevise om at båten ikke er god nok til det.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om dette dreier seg om ulovlig prismerking eller ei i henhold til markedsføringsloven..Linken under er til en slik annonse uten at det tas stilling til dette firmaet..http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=6736172&sid=6aVfz5_l_037665&pos=6&tot=14

 

Bare en tilleggsopplysning, i tilfelle noen skulle være i tvil om hvem det var Sydvesten klaget inn for Forbrukerombudet:

 

sydvesten_klager_paa_lunde.jpeg

Link to post
Share on other sites

Nybåt-markedet

Bavaria er eneren blant de som kjøper nye båter. For en del er ikke båten bra nok. De ser på andre løsninger. Forstålig.

Bruktbåtmarkedet

Bavaria er populære blandt kjøperne i bruktmarkedet. Det er også andre båter. Hvorfor er de populære

 

Er dagens båtkjøpere mindre erfarne en tidligere? Klarer de å kjøpe båter uten å ha med verge? Spørsmålene er mange. Men tror svarere gir seg selv

 

Når det gjelder laminat-tykkelse foreslår jeg at de som int, tar kontakt med plastrep/baugprog innst. for å høre/se litt. Det har jeg gjordt, men det er for min egen del. Og utifra de erfaringene jeg har gjordt meg, ble det en Bav, kunne også blitt en Jeanneau.

 

Jeg liker personlig Najad 440AC/X-Yacht nye XC42/45. 4 mill koster herligheten. Så for vi se hva neste båt blir. Og når neste blir, tjaa har vel tengt å ha båten en totalt mellom 6-8 år før det blir ny. Skal ikke være så bombastisk da jeg tittet litt på Vison 44 i høst.

 

Men google er et fint hjelpemiddel.

 

Kos dere med den båten dere har. Valg av båt er helt frivillig.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er jo et interesant spørsmål du stiller her Jeanneau. Rart i grunnen at ingen har tatt opp og diskutert dette blandt alle de innleggene som er skrevet etter at du stilte dette spørsmålet. Jeg tror vel personlig at svaret kan være flere ting.

1. Mange bruker seilbåten som "hytte på sjøen" og selve opplevelsen ved å bo i båten og være sammen som familie er viktigere enn selve seilingen. Dersom dette er prioriteringen så vil man nok fort kunne havne ut med en slik romslig turbåt i steden for en båt som er mye gøyere å seile.

2. Selve begrepet "gode seilopplevelser" som brukes i testen er jo relativt og jeg vil tro at for en som er fersk som seiler så vil kanskje selv en sedat turbåt by på gode seilopplevelser og kunne gi utfordringer nok. For en lidenskapelig seiler med mye erfaring (som seilerne i testen) så vil seilegenskapene bety mye mer fordi de har mye kunnskap og erfaring og vet hvordan de skal få maksimalt ut av båten.

3. Økonomi er nok også et viktig moment her som i de fleste andre valg man gjør.

 

Jeg er ikke uenig i dette. Men jeg synes det er dumt at ikke flere velger båter som reagerer mere på trim. På grunn av lavere tyngdepunkt er de også lettere å kontrollere i mye vind. Poenget i ditt punkt 2 ser jeg. Det er ikke så lett å vite hva som er en "god seilopplevelse" når en ikke har noe referanse på dette. Alle testerne var jo erfarne seilere og merket forskjellen med en gang. Det er en nabo i området her som kjøpte sin første seilbåt for to år siden. Han valgte en first 40,7. Han er veldig klar på at valget av båt har gjort at han har lært mere enn hvis han hadde kjøpt en oceanis 393 som var alterativet da. Hvis man tåler at byssa og dassen er trang, er 40,7 en flott båt.

Vil nok tro at mange som starter tilværelsen som seiler med en sedat turbåt etter noen år med erfaring og etter at de etterhvert har blitt bitt av seilerbasillen vil gå over til en av disse "del 2 av testen seilbåtene". De som derimot fortsatt prioriterer kosen og bokomforten på sjøen og trives med å seile uten at det er viktig å tyne høyde og tidels knop de vil gjerne fortsatt holde seg til turbåtsegmentet selv med økende erfaring.

For min egen del er jeg fortsatt usikker på hvilken vei jeg vil gå her....Time will show.

Erfaringen viser at det ikke er snakk om tidels knop, men mye mer spesielt hvis man liker å seile i motvind. På forrige regatta var det en jeanneau 40,3 med. Det er "turbåt"-versjonen av min båt med samme skrog men annen kjøl og rigg. Løypen var ganske kort og vi klokket inn på ca, 1t58min. 40,3'en brukte 2t20min. Så forskjellen på blir markert. Løypen var ca 11 mil lang.

Det jeg vil fram til er at nå når du er blitt en ganske erfaren seiler burde du teste en rask båt for å sjekke hvor stor forskjell det faktisk er. Spesielt under ekstreme vindforhold er det interessant hvor mye bedre en rask båt oppfører seg når du velger riktig seilføring.

Når det gjelder "sydvesten logikken" du viser til så tror jeg nok det er en noe undervurdert og forenklet fremstilling av sydvestens tanker rundt emnet.

Ja, det er det nok... Men mange tror at det som selger mest er det beste produktet. Slik er det sjelden.

Har selv konkurert en del med sydvesten på ski i mine puuuuur unge dager og da var det slik at vi likte best de tynne lette langrenns-skiene. Å gå rundt på brede tunge turski var for oss utenkelig. Det hadde å gjøre med det enkle faktum at vi alltid gikk i vel preparerte spor, gode løyper og uten sekk. Dersom man skulle på tur på fjellet med tung oppakning, dyp snø og uten preparerte løyper derimot så ble skivalget et helt annet. Da var det andre kriterier som gjaldt.

Dette kan egentlig ikke uten videre overføres til seilingen. En tungt lastet seilbåt beholder sine iboende egenskaper forbausende godt uansett om det er en rask eller en sedat båt. Jeg er av den oppfatning at et lavt tyngdepunkt gjør båten mindre sensitiv for last og sjø enn en som har stor del av stabiliteten basert på båtens bredde.

Vet at du også bor i båten Jeanneau men det er vel slik at du likevel setter seilegenskaper forran fri ferdsel i cockpit og mulighet for å komme inn i grunne farvann. Sånn er det bare og det må vi alle leve med. Håper og tror til og med at du lever godt med det :seeya:

Nå må du huske at i 2004 når jeg kjøpte min sun fast 40, var alternativer som bavaria 38/40/41, oceanis 393/423, first 40,7 og elan 40 alle utstyrt med et ratt. Et ratt i midten av cockpiten er utrolig mye mer i veien enn en løygang. Jeg går jo ut og inn av båten 5 til 25 ganger om dagen og ligger med hekken inn i flytebrygge. Mange ganger har jeg også handleposer i hendene. Selv ved demontering av et enkelt ratt som på bav 39cr blir cockpiten utrolig lite praktisk med den svære pidestallen midt i veien. Løygangen blir bare en parentes i forhold til dette.

 

Når det gjelder det med å komme inn i grunne havner tar jeg poenget. Men jeg har aldri opplevd å måtte gå fra en havn pga dybden. Kan du nevne 5 havner jeg ikke kan bruke som du bruker lett selv?

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

På grunn av meget sterk personforfølging av meg som person og nå en regelrett løgn om meg i denne tråden så sletter jeg mine innlegg.. Det er etter mitt syn trist at Douro farer med dirkete løgn om at jeg har klaget Lundebåt inn for fobrukerrådet hvilket selvsagt ikke er tilfelle, jeg ba om en prinisipiell vurdering av prissettingen som blant annet Bavaria drev med i forbindelse med en debatt her på forumet sommeren 2006, slik at noe kunne dokumenteres og jeg fikk svar somer gjengitt. Jeg fikk osgå beskjed om at jeg måtte klage det inn på en konkret sak om de skulle gjøre noe med saken... hvilket jeg ikke så poenget med og som også fremkommer i innlegget datert 13.07.06 klokken 07.09 som Doruo har kryssitert og spunnet videre på.

 

Uneighet om sak har jeg ikke noe imot, men når Douro regelrett lyver om meg da blir det for mye selv for meg.... dermed blir jeg ikke mere å finne i denne tråden sikkert til stor glede for mange...

 

Dette er regelrett løgn, noe jeg vil ha meg frabett. Men jeg regner ikke med at Douro har hverken baller eller ryggrad til å innrømme at han sprer løgner om andre medlemmer her. Skulle han imidlertid ha det så så er saken løst fra min side..

 

Bare en tilleggsopplysning, i tilfelle noen skulle være i tvil om hvem det var Sydvesten klaget inn for Forbrukerombudet:

 

sydvesten_klager_paa_lunde.jpeg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.... dermed blir jeg ikke mere å finne i denne tråden sikkert til stor glede for mange...

 

Tviler på at det er en stor glede for mange, det har derimot vært en stor glede å følge med på måten du har argumentert på :wink: og ikke minst argumentert for at du kan svare tilbake med samme mynt når du har følt deg angrepet :-)

 

For å vise hvor inkonsekvent du kan være, så siterer jeg deg fra en annen tråd:

Det at argumntet som benyttes om at andre gjør det gjør jo ikke saken bedre med tanke på normal folkeskikk etter mitt syn...

Når du slenger rundt deg hva du anser som normal og ikke normal folkeskikk, så må jeg få lov til å si, at du etter mitt syn, basert på dine egne kriterier, ikke har vist så veldig god folkeskikk i denne tråden.

 

Men likevel, synd at du gir deg - det har vært en såpeopera uten like å følge med på.

Redigert av Baylineren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser det meget erfarne medlemmet Sydvesten har slettet alle sine innlegg. Er dette akseptabelt.

 

Etter min mening så er dette misbruk av redigeringsmuligheten.

 

Dessuten ødelegger det tråden fullstendig da man ikke forstår sammenhengen med andre debatanters innlegg.

 

 

IM blir avsendt skipsrådet.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan se at Sydvesten har vært utsatt for sterkt press en lengre periode. Han kan selv være krass, men som regel mot andre som har utfordret ham. Og da mener jeg man bør kunne tåle litt tilbake.

 

Syntes det er synd at han har slettet sine innlegg i tråden og jeg kommer til savne ham her. Håper han kommer tilbake.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg kan forstå så er det innlegg postet siste 24 timer som er endret og det er vel lov? At endringen består i å slette teksten er det vel heller ikke, strengt tatt, noe galt i, men det er nå min mening.

 

Om det er ønskelig, naturlig og riktig, se det er en annen sak!

 

Ship o'hoi!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg var litt uklar, men prøvde vel også å si at jeg ikke synes noe om at det blir gjort; IKKE ønskelig, naturlig eller riktig.

 

En annen ting er at "noen" har gjort dette nokså regelmessig; skrevet og så slettet nokså raskt. Det blir jo enda rarere når det som blir slettet allerede har blitt sitert av andre! Tyder på at "enkelte" burde skrive, tenke og så legge ut sitt "produkt" heller enn omvendt!

 

Men det er nå min mening. :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I og med medlemmet Barsk 11 har sendt klage, regner jeg med at Skibsraadet tar en gjennomgang av tråden. Synes det er meget bra, da vil det komme frem kanskje hvorfor medlemmet Sydvesten slettet sine inlegg. Skibsraadet er erfarne mennesker så det går nok helt greit.

 

Og det er lov til å bruke pennen kontroversiselt så lenge en tar "ballen og ikke mannen".

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når man går skyhøyt ut...da blir gjerne fallhøyden deretter. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...