Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Jeg snakket med en hyggelig kar i VP i dag som egentlig ikke følte seg helt bekvem med mine spørsmål, men som raskt kom på gli. Han sa følgende:

 

Det er et kjent problem på Common Rail motorer at dyser er et svakt punkt. Leverandøren er Bosch

Det som skjer er at dysen skjærer seg - dvs at den står i konstant åpen posisjon - og det blir for mye disel i sylindren. Så blir det en ukontrollert eksposjon der trykket går letteste vei - og det er frostpluggen.

VP jobber svært aktivt med å finne løsninge, og de tar problemet på alvor.

 

Hos Windy fikk jeg opplust at det kommer en D3 med 230-240 hk :smiley: Tenk den i en 25 mirage :yesnod:

 

Kona prøvde den IPS simulatoren de har der - hun syntes det var kjempemorro å klare å legge til båten i et dataspill. Vi får se om det er like morro til sommeren når hun øver seg på båten vår :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kanskje trykket slår tilbake inn i den åpne dysa... som lekker ut i kjølekappen rundt dysa

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe nytt her i grunn. Grunnen til at frostpluggen ryker er at det er skjedd en eksplosjon i hylsa.

 

Volvo må ta høyde for at injektoren før eller siden begynner å lekke eksternt. Andre motorer har ikke dette problemet selv om injektor feiler.

 

Jeg har derfor tro på ryktet om at Volvo har kommet med en forsterket/endret hylse. Utfordringen de har er hvordan (eller om) de skal få skiftet disse på eksisterede motorer.

Link to post
Share on other sites

Det som skjer er at dysen skjærer seg - dvs at den står i konstant åpen posisjon - og det blir for mye disel i sylindren. Så blir det en ukontrollert eksposjon der trykket går letteste vei - og det er frostpluggen.

 

Takk for at du ville dele denne Volvo Penta representantens tekniske beskrivelse av hva som skjer.

 

Ny vitenskap for mange dette vil jeg tro. Iallefall nytt for meg at letteste vei fra forbrenningskammeret og ut, går via frostpluggene.

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet med injektorsaken til Volvo Penta D4/D6 er vel at det er kopperhylsen rundt injektoren som "eksploderer", og dette fører i neste omgang til for høyt trykk i kjølevannssystemet som får frostpluggene til å sprette ut, eller at deler av blokken revner. En konsekvens av injektorer som blir stående åpne kontinuerlig, kan også være bortvasking av olje på sylinderveggene med påfølgende skjæring av stempel i sylinderforingen.

Link to post
Share on other sites

Problemet med injektorsaken til Volvo Penta D4/D6 er vel at det er kopperhylsen rundt injektoren som "eksploderer", og dette fører i neste omgang til for høyt trykk i kjølevannssystemet som får frostpluggene til å sprette ut, eller at deler av blokken revner.

 

Det skal nok litt mere til for att blokka sprekker :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er nok dessverre funnet biter av blokken i kjølen på noen båter med VP D4/D6 der kopperhylsen har eksplodert som følge av injketorfeil.

Men da er det vel ett stempel som har funnet nye veier håper jeg .

Men i disse tider der alt skal være så billig og produsere så skal ma ikke se bort i fra att det ligger en gammel Lada i blokka :wink:

Link to post
Share on other sites

Jo CMD kan også havarere litt mere grundig pga. injektorfeil, selv det ikke er bevist at det var hovedårsak i dette tilfellet:

Sitter her med en motorreparasjonsfaktura fra 2002 som jeg fikk med da jeg kjøpte båten i 2003.

Motoren var under 4 år gammel og gått ca 400 timer da den havarerte (første gang).

 

95 arbeidstimer: kr 45.000,-

kontroll av pumpe: kr 4.000,-

3 stk sylinderforinger á kr 5.400,-

1 stk råde á kr 1.400,-

1 stk pakningssett á kr 4.700,-

1 stk turbo á kr 15.700,-

+ masse andre småting

Sum kr 95.840,-

 

I tillegg er 3 stempler og 3 topper byttet, samt visstnok injektorer, iallefall nr 1 (den med sensor).

Finner merkelig nok ikke disse tingene på fakturaen, får høre med selgeren om han har flere fakturarer :diving:

Alltid kjekt å vite historien bak motorhavari.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

men det er 6 år gamle priser.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt på siden av dyseproblemene, men...

Hørte om en båteier med D-serie (D-6) som hadde fått brev fra båtprodusent om at VP hadde noen feil på hydraulikkslangene mellom skjold og styresylinderene på DPH drev til D4 og D6 i et bestemt tidsrom. (Dette med brevet var via, via informasjon, så ta det med en klype salt)

 

Vi hadde ikke fått noe brev, men jeg tok likevell en tur innom den lokale VP forhandleren med serienummer på motorer, skjold og drev, som et par dager senere sendte ut en mekanikker som skulle kikke på slangene mens båten fortsatt var på land.

Jeg tok en tur innom opplagshallen mens mekanikkeren var på plass, og sant nok... -slangene på begge drevene viste antydning til å være morkne, så de ble byttet for sikkerhets skyld, og styringen luftet.

 

Mekanikkeren hadde også fått beskjed om å bytte lokket på forsiden av varmeveksleren der det er 2 stk store slanger går inn og ut. Han visste ikke grunnen, men det har sikkert vært problemer med lekkasje etc. på noen motorer...

 

Mekanikkeren tok også en titt på propellene og fant litt kavitasjonsskader på alle fire, spessielt de bakre. Han tok med seg disse tilbake til verkstedet for å sjekke ut om disse også kunne byttes på garanti. Mekanikkeren mente det hadde vært noe feil med legeringen på en mindre serie propeller og at de var mest utsatt for de som hadde høy stigning som satt på raske båter. Propellene i dette tilfellet er de med høyest stigning til DPH (G9) som oppnår maksturtall på ca. 48 knop på D6 350 (med 1,68 utv. tror jeg).

 

Var en tur innom båten i dag, og da hadde VP mannen vært der og lagt igjen 2 sett med skinnende nye nikkel-bronse propeller :cool:

 

Jeg må si jeg synes dette ble ordnet veldig bra av VP :flag: Dette gjelder nok ikke alle motorer heldigvis, men dere som har D4 eller D6, og evt med DPH drev fra rundt det samme tidsrommet, kan jo ta kontakt med VP for å høre om dette også gjelder deres motor...

Motorene i vårt tilfelle er 2 stk. D6 350 med DPH drev montert og solgt April/ Mai 2006. Gangtid ca 230 timer.

 

 

img_0305_1013_x_760.jpg

 

img_0306_1013_x_760.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja VP gir god oppfølging, men det er også avhengig av forhandler/verksted.

 

Hydrulikkslanger er et ganke kjent problem. Det er også et kjent problem med styresylindrene på de første drevene hvor det feil legering. Har også hørt om en til som fikk ny propell.

 

SAP.

Denne båten er vel T.S. på Finn?

Link to post
Share on other sites

Yes - jeg har også hørt om (eller haft) disse problemer selv: Søvandsfilter, dæksel til varmeveksler/intercooler og har hørt om legeringsfejlen på cylinderen og hydraulikslangerne. Det meste er nu ordnet på min båd (GRATIS!) af Volvo Penta, selv om garantien var udløbet og tingene på drevet skal tjekkes når båden kommer på land til "bund-service" engang i maj.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hei SAP_2000

Jeg har også D6 motorter med DPH-A drev, og ser det samme som du har opplevd. Hydraulikkslangene viser tegn til å bli morkne, og jeg ser tydelige tegn på tæring(kavitasjon) på propellene, spesielt de bakre. Jeg tar kontakt med VP om dette i morgen, og håper at de tar det like seriøst som det du opplevde. Fint at du legger ut dette på BP. Jeg ser at det også er andre på BP som har opplevd lignende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...