Dekken Startet 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=519940 Igjen en stygg ulykke med hurtiggående RIB båter. Etter min oppfatning finnes det ingen unnskyldninger eller gode grunner for å føre et fartøy i mer enn styrefart i farvann hvor oversikten ikke tilsier annet. Hvem er det de tror de er disse førere av oppblåsbare båter som koster rundt i 30+ knop i mørket i midt inne i skjærgården? Når de blir stilt til ansvar (småskjærulykken) husker de jo ingenting! Foreløpig nøyer de seg stort sett med å drepe og skade seg selv og de ombord på egen båt men det er vel bare et tids spørsmål før vi har en av dem tvers igjennom skutesiden (om babord). Nei jeg gruer meg nesten til sommeren..... Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Egentlig så burde det kanskje ha vært ett "krav" til at slike båter skulle ha batteripåhenger eller samme typen skovler som Skibladner har, bare i mindre målestokk. Tror at forsikringene til alle andre ville bli billigere. Nei dette var nå bare en fleip. Ulykker kommer det alltid til å være, uansett hvor tragisk de er, og det kan nok hende at disse vil øke i årene som kommer p.g.a fartspotensialet til de båtene med store motorer. Kan ikke huske at vi ble så veldig skadet når vi var ute i toroms spissa og rodde litt for fort opp i støa. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Dekken, det er noe som heter å smi mens liket er varmt.... Du sparer ikke på kruttet ovenfor den garantert dypt ulykkelige båtføreren som har havnet i/forårsaket (årsakssammenhengen er vel ikke avklart) denne tragiske ulykken. Personlig synes jeg du kunne spart deg denne type direkte personangrep bare timer etter at ulykken er ett faktum :nono: Å diskutere en ulykke for å forstå og forhindre at det skjer igjen synes jeg gjerne man kan ha en tråd om, men din trådstart synes jeg var direkte STYGG !! Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Marwin Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 HMmm... Første del av trådstarterens innlegg kan jeg være med på! Siste del kunne ha vært utelatt. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Dekken Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Det må da vel være mulig å stille spørsmålet "Tar det da aldri slutt". Dette er da ikke et direkte personangrep, men en bekymret betraktning som en følge av en hendelse. Jeg er meget vel klar over at saken ikke er ferdig utredet, men forholder meg til det som er rapportert i avisen og fastholder et uomtvistlig fakum at det er en stor del av motorbåtførere som holder alt for stor fart i altfor trange farvann, og altfor nær andre båter. Jeg er desverre ikke så veldig intressert i den dypt ulykklige båtførers eller andres på vegne av ham sine forulempede følelser. Fastslår bare at det er personer der ute som synes det er greit å sette andres liv og eiendom i fare bare de får kjøre så fort de vil hvor og når de vil. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Dekken Du henviser til EN spesiell og helt fersk sak, med EN bestemt båtfører og skriver så: Hvem er det de tror de er disse førere av oppblåsbare båter som koster rundt i 30+ knop i mørket i midt inne i skjærgården? Foreløpig nøyer de seg stort sett med å drepe og skade seg selv og de ombord på egen båt men det er vel bare et tids spørsmål før vi har en av dem tvers igjennom skutesiden (om babord). Deretter skiver du: Dette er da ikke et direkte personangrep OK....? Tydeligvis ett definisjonsspørsmål Og til slutt... Jeg er desverre ikke så veldig intressert i den dypt ulykklige båtførers eller andres på vegne av ham sine forulempede følelser. Jeg føler meg på ingen måte forulempet av dine utblåsninger hvis det var meg du siktet til, men personlig prøver jeg å bruke noe mer fintfølelse når enkelte står midt oppe i en tragedie, uforskyldt eller ikke. Jeg henger dem ihvertfall ikke ut til tørk på den måten samme hvor idiotisk jeg mener handlingen er. Men jeg skjønner at vi er skrudd sammen forskjellig. Hvis du er happy med å drite ut folk som opplever en tragedie i dette øyeblikk mens vi sitter å skriver, så deg om det .... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
*Glimt* Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Synes vel ikke Dekken tar så hardt i egentlig, forstår det dit hen at han mener slike ulykker generelt og ikke bare henviser til denne saken. Det har jo skjedd flere slike ulykker de siste årene og det må jo være mulig å være kritisk til at det ikke blir gjort noe med det, og det stemmer vel også det han sier om at det vel bare er ett tidspørsmål før noen blir torpedert av disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Normalt når noen snakker om ett eller annet "på generelt grunnlag" pleier man ikke å starte med å henvise til EN spesiell sak. Mulig Dekken ikke mente det sånn, men jeg reagerte altså på henvisningen og det bastante utspillet. Nok om det... Kjør pent i Pinsa alle sammen, nå logger jeg ut fram til tirsdag.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lingefan Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Jeg synes at alle staker bør få belysning (enten refleks, aller helst solpanel eller strøm) snarest. Det ha kommet opp en del nye slike i Kragerø og det er godt mottatt fra min side (og trolig mange flere). Tragisk at slike ulykker skjer, men det er også uansvarlig å kjøre i over 20 knop når det er så mørkt at man ikke ser mer enn dette. Faktisk er det egentlig uansvarlig å holde planingsfart i det hele tatt. I 5 knop hadde dette kun dreid seg om materielle skader. På det gjeldende stedet er det faktisk 5 knop også. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Janoho Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Det har vært diskutert mange ganger før om vi skal ta opp slike saker på baatplassen.no Personlig syns jeg ikke Dekken har trådt over noen linjer og han har dekning for alt han sier, saken er jo tatt frem i media også. Jeg syns det blir litt dumt når Honduras og andre rakker ned på han for faktisk å belyse et økende problem i skjærgården. Det er nettopp dette å tie ihjel slike saker og at man tilsynelatende skal verne gjerningsmann som jeg reagerer på i denne saken. Hvis man ikke skal reagere nå lurer jeg jammen på når det skal reageres ? Skal vedkommende få lov å fortsette med galmannskjøring i trange sund og mellom holmer i skjærgården, tenk dere nå litt om... Nå må dere gjerne være uenige med meg men jeg oppfatter faktisk Honduras sitt innlegg som det mest useriøse her i tråden. Påstanden om personangrep blir vel litt søkt så lenge vedkommende båtfører ikke er identifisert med navn i media. Ha en fin helg og kjør forsiktig mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Jeg synes at alle staker bør få belysning (enten refleks, aller helst solpanel eller strøm) snarest. Det ha kommet opp en del nye slike i Kragerø og det er godt mottatt fra min side (og trolig mange flere). Kanskje en god ide, men så lenge de ikke har det bør man som fører av båt ta hensyn til at stakene er mørke og dermed vanskelige å se om natten. Da får man velge en led som er merket med fyr. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Jeg synes at alle staker bør få belysning (enten refleks, aller helst solpanel eller strøm) Alle staker er merket med refleks. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
lippert Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Alle staker er merket med refleks. Da har Kystverket jobbet noe utrolig hardt denne vinteren. Men det tror jeg ikke de har. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Per T Kålin Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Skal hver enkelte jernstake langs kysten markeres med lys, da vil nå kysten se ut som et juletre etter hvert. Lys på fartøy finner jeg mye mer naturlig samtidig som en leser kart når en er på sjøen. En særdeles god regel på sjøen er: Hvis en ikke vet hvor en er så skal en stoppe UMIDDELBART. Det gjelder all ferdsel både fritids og kommersiell. Hvis en kjører på noe eller noen så kan en umulig ha visst hvor en har vært. At noen er så sinnsykt glad i fart og skal tøffe seg må vi nok bare leve med i fremtiden også desverre. Dette gjelder ikke bare ungdom på heisatur vil jeg bare slå fast til slutt. Per Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 ...En særdeles god regel på sjøen er: Hvis en ikke vet hvor en er så skal en stoppe UMIDDELBART. Det gjelder all ferdsel både fritids og kommersiell. Hvis en kjører på noe eller noen så kan en umulig ha visst hvor en har vært.Per Helt enig Hvor mange av dere følger DEN "regelen"? (Saklig kommentar fra ei trøtt nattevakt i båthavna.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Gullfisk Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Tror at kartplotterens inntog og folks tillit til dennes nøyaktighet, ofte kan være årsaken til at folk driver med slik kjøring, uten at jeg skal uttale meg om dette tilfellet. Det er vel svært få , hvis det er mulig, som klarer å bedrive trygg navigering i mørket, i høy hastighet og trange farvann, i feks en RIB. Å kjøre fort på bare plotter, blir vel omtrent som å skru av lysene på bilen når det er mørkt, og kjøre etter GPS navigasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Det verste med ulykken i Galtesund, er selvsagt de alvorlige personskadene. Men jeg synes også at det er ille, at avholdsfanatikerne nå får vann på mølla i deres bestrebelser med å få senket en allerede unødvendig promillegrense på 0,8 ned til latterlige 0,2. Disse mørkemennene skyr i alle fall ikke å smi mens liket er varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 (redigert) Dette blir et sidesprang, men skitt au... Er du klar over hva du sier her Douro? (NB.: Jeg er IKKE avholdsmann!!) Vet du hvor lite alkohol som skal til for å dobble reaksjonstiden? For MITT vedkommende 1/3-del av ei halv flaske pils!! Og det ble testet på meg og 2 andre kandidater! Og vi hadde alle langt under 0,5 i promille (målt!) og dermed hadde vi "lov til å kjøre" bil (dette var for noen år siden). Hvorfor skal det på død og liv forsvares at man skal ha den "frihet" å drikke alkohol når man kjører båt? Samme motstanden var det mot båtfører-papirer også for et par år tilbak her på Bp. Det oppfattes som om innstramming av (soleklare) regler er et angrep på "personlig frihet". To ytterpunkter: 1: En solblank ettermiddag i ei sørlandssnekke i 3-4 knop, i lite trafikk og rent farvann. 2: En RIB med dobble 200Hk++ motorer i trang lei i mørket. Over-ivrige lovens håndhevere i en viss Sørrlandsby "kontrollerte" noen båtførere og la dem i jern forran øynene på resten av familien Dumt selvsagt, men de rettet i hvertfall oppmerksomheten på "problemet" alkohol og kjøring av motordrevet farkost.... Kan man si Redigert 10.Mai.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Per T Kålin Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Sammenlignet med mye annet så har vi veldig stor frihet på sjøen. Slik tror jeg vi alle ønsker at det skal være. Hvis en ikke praktiserer frihet under ansvar så kan en oppleve at noen få greier å ødelegge dette ved at myndighetene griper inn for å stoppe "utroskapen". Det synes jeg ville være veldig trist. Jeg synes det er veldig underlig at hastigheten på en måte er størst der det er minst hensiktsmessig og behovet er minst, og i hovedsak blant feriefolket. En har jo et helt HAV å boltre seg på hvis en trenger å svi av litt adrenalin. Synes jeg ser "kommandosoldaten" med knallmørke solbriller av svindyrt merke rundt hele hodet, stående som en "påle" i skjærgårdsjeepen sin, 30+++ knopper og helst alene. Unna vei, her kommer jeg. Tillot meg en liten harselas her på slutten. Det ser sikkert TØFT ut. Per Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Bra at flere ser med bekymring på den eskalerende fartsfeber i trange farvann. Jeg er også sterkt kritisk til båtmediene, ingen nevnt og ingen glemt, som i store overskrifter og reportasjer hyller de forskjellige RIB-ers og andre typer av hurtig gående fartøy sine fantastiske fullfart egenskaper. Hadde de enda gitt like mye spalteplass til farene ved denne fullfart galskapen og utøvelse av sjømannskap så hadde de jo bragt litt mer balanse inn i sine publikasjone. Jeg etterlyser fler bilde reportasjer med båtvrak. Misforstå meg rett, jeg har ingenting imot fart, har selv deltatt i en god del konkurranser både med bil og båt, men jeg reagerer sterkt på den totale mangel på skjønn som vises av en stor del av de som ferdes på sjøen. 30+ knop innaskjærs er som å spille fløyte for en kurv full av døve kobraer. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hva med å innføre fartsbegrensninger etter mørkets frambrudd. Selv har jeg båt som er god for 37 knuter og det er nok til å produsere et skikkelig smell. Men jeg sakker av til skrogfart som er 6 til 7 knop når jeg ikke ser skikkelig forran meg. Jeg har også en solid MagLite av den ladbare typen i båten. Denne blir brukt til å lete etter staker som jeg har sett i kartet eller rett og slett bare vet om. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Er det noen som vet hvordan det går med jenta? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Dette blir et sidesprang, men skitt au... Er du klar over hva du sier her Douro? (NB.: Jeg er IKKE avholdsmann!!) Vet du hvor lite alkohol som skal til for å dobble reaksjonstiden? For MITT vedkommende 1/3-del av ei halv flaske pils!! Og det ble testet på meg og 2 andre kandidater! Et meget veloverveid innlegg Marwin som setter søkelyset på noe meget viktig med tanke på sikkerheten til sjøs, og det at enkelte som åpenbart ikke er særlig opptatt av sikkerheten til sjøs forsøker å harselere med de som er det og som blant annet vil "fyllekjøringen" i båt til livs er noe merkelig etter mitt syn, men ikke særlig overraskende.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Capitaine Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hva med å innføre fartsbegrensninger etter mørkets frambrudd. Selv har jeg båt som er god for 37 knuter og det er nok til å produsere et skikkelig smell. Men jeg sakker av til skrogfart som er 6 til 7 knop når jeg ikke ser skikkelig forran meg. Jeg har også en solid MagLite av den ladbare typen i båten. Denne blir brukt til å lete etter staker som jeg har sett i kartet eller rett og slett bare vet om. For hvilke fartøy tenker du fartsbegrensning, nytte- eller lystfartøy, eller begge? Og med mørkets frembrudd, mener du da fra solnedgang til soloppgang? Man bør huske på at det er en god del passasjer-, bil- og godsførende hurtigbåter og ferjer i Norge som opererer også etter solnedgang, og som er avhengige av å kunne frakte sin last med nødvendig rutefart. Det er etter mitt syn nok lover, forskrifter, regler og retningslinjer å forholde seg til. Men om det er godt sjømannskap å føre en lystbåt i svært trangt farvann med mange holmer, staker, grunner og skjær i over 30 knop i mørket uten radar og nok kunnskap og erfaring, er en annen diskusjon. Da kan man stille spørsmå ved om man er aktsom nok. For å sette saker og ting i perspektiv, må navigatører som arbeider på hurtigbåter(fart > 20 knop), ha grunnleggende hurtigbåtkurs samt retreningskurs hvert 2,5 år. Disse kursene legger vekt på det menneskelige aspekt, og det blir kjørt tester i hurtigbåtsimulator hvor man øver på alle tenkelige og utenkelige situasjoner slik som brann, evakuering, grunnstøtning, bombetrusler osv. I tillegg har hurtigbåtnavigatørene praktisk utsjekk i farvannet de opererer i og praktisk og skriftlig utsjekk på fartøyene de jobber på med tilhørende kvalifikasjonsbeviser. En utnevnt hurtigbåtassesor står for disse utsjekkene. Fartøyutsjekk med tilhørende kvalifikasjonsbevis blir ugyldig om man er lenger borte fra fartøyet enn 6 måneder. Skal man da om bord igjen, må man ta reutsjekk med ny praktisk og skriftlig prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 En del ungdommer har vært på russetreff. Noen har drukket litt alkohol, andre har drukket fint lite. De er oppegående nok til ikke å kjøre hjem selv, men blir hentet i taxi. Taxien er en stor RIB som kjøres av en av ungdommenes far. Foreldrene til de andre ungdommene synes antagelig at det er betryggende at deres håpefulle hentes av en voksen, ansvarlig person og bringes trygt hjem fra russetreffet. Problemet er bare at denne 50 år gamle mannen slett ikke er en ansvarlig person. I mørket kjører har i stor fart i 5 knop-sonen. Han er uoppmerksom og har bruker mye av sin oppmerksomhet til å prate med sine passasjerer. I kollisjonsøyeblikket er oppmerksomheten helt andre steder enn den burde vært. Staken kløyver båten på midten og ender opp ca 1,5 meter inne i båten. Farten har vært stor, meget stor. Hadde det vært min datter som lå på sykehuset livstruende skadet og kanskje kommer til å dø, ville jeg aldri, aldri tilgitt denne i særklasse uansvarlige personen som fikk tilliten til å frakte de håpefulle trygt hjem. Hadde en slik uansvarlighet skjedd sittende i en maxitaxi eller en buss, hadde det vært en skandale av dimensjoner. Når det samme skjer i en rib i stor fart, kaller vi det en tragisk ulykke og trådstarter får til alt overmål kritikk for å kritisere denne kødden som kanskje forårsaker død eller livslang kvestelse. Skulle det verste skje, håper jeg denne personen blir dømt etter Veitrafikklovens regler om uaktsomt drap og får sone sitt år i fengsel. Han kan ha ødelagt livet til en ungdom og alvorlig skadet en annen. Livet til familie og foresatte vil aldri bli det samme. Han har brutt alt av fartsregler og aktsomhetsregler, men verst av alt? Han har brutt tilliten og ansvaret han fikk fra ungdommenes foreldre om å bringe deres sønner og døtre hjem på et trygt og ansvarlig vis. Denne totale mangelen på ansvar fra en voksen mann som burde vite bedre, kan ikke tilgis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.