Jump to content

VP MD 17C, fremste sylinderen er varmere enn de andre


Jonny

Recommended Posts

Hei*

 

Har solgt seilbåten og i stedet kjøpt meg en Albin 25 Fisherman, med en VP MD 17C, 3 sylindret (saltvannskjølt) motor i.

 

Etter min første tur som reder på denne båten kjente jeg at den fremste sylinderen var ganske varm, den mellomste var ikke fullt så varm, mens den bakerste var kaldest. Hva betyr dette? Hva kan være årsaken?

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Kjøevannet ditt kommer inn i bakkant av motoren og beveger seg fremover. Ergo bak er kaldest, fremre er varmest.

Volvo B20 og B30 har samme greiene såvidt jeg husker :-)

 

Skarpnes 9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen*

 

Dette med helningen har jeg liten tro på. Da dette også skjer når båten ligger i ro, altså helt flat på vannet.

 

Jeg har nå, med god hjelp av Svein Hauge her på Båtplassen, eller hjelp og hjelp, er vel rettere sagt han som har gjort hele greia :yesnod::yesnod: hatt av manifolien, kjørt systemrens på den, og spylt skikkelig igjennom denne. Har også hatt ute en og en tappeplugg om gangen mens motoren gikk, og fått konstatert at der er nermest enorm sirkulasjon av vannet igjennom kjølesystemet.

 

Noen flere som kan komme med betraktninger på hva dette skyldes, og hva som evt. da må gjøres? Har i første omgang tenkt å ta ut dysene og sjekke de. Kan motoren ha disse symtomene om de ikke er som de skal være? Svein har forresten stilt ventilene og ventilløfterne og på denne motoren.

 

Mens motoren gikk på tomgang løftet vi opp en og en dekompresjonshendel (ventilløfter) om gangen. Og når vi løftet opp den som ble varm, ble der en helt annen lyd i motoren enn om vi løftet opp de to andre. Det virket som om den som ble varm "slet" mye mer enn de andre. Vet ikke om dette er en helt forståelig forklaring, men........ :headbang:

 

Kom igjen med innspill da folkens!

 

Mvh Jonny.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke hellningen de tenker på, men mere det at vannet rekker å bli litt varmere for hver sylinder det passerer...?

 

B20 har tildels dette problemet (kald på syl 1 og varmest på syl 4) hvis den ikke er riktig marinisert (ikke borret opp kjølerøret i bakkant over syl 4)

Så kommer en litt dyster teori:

Hvis den har en litt mer annstrengt lyd når den tenner på syl 1 kan vel dette kanskje være at denne sylinderen har vært varmskjert en gang eller råde/veilager som er kaputt?

 

Da ville vel denne generere mer varme og bli ganske varm , den ville da tildels varme opp syl 2 også, derav denne graderte tempraturen?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke hellningen de tenker på, men mere det at vannet rekker å bli litt varmere for hver sylinder det passerer...?

På denne motoren er alle sylindre adskilt og vannet kommer inn i en fordelingskanal i eksosmanifolden og går i separate rør inn til hver sylinder. Returen fra sylindrene samles i manifolden og går ut i eksosen om termostaten er åpen, ellers står det tilnærmet i ro og vannet fra sjøvannspumpa går forbi manifolden og ut i eksosen.

 

Slik jeg ser det er det ikke lenger snakk om et kjøleproblem men heller at fremste sylinderen gjør hele jobben og de to andre bare "henger med".

 

Når ventilløfterene aktiveres på begge bakerste sylindre (en om gangen) var der en nesten umerkelig endring i motorlyden men på fremste sylinderen var en markant endring i lyd og turtall, slik det skal være etter mitt hode. Min konklusjon: Fremste sylinder er OK, de to andre er ikke medlem i det gode selskap. Spørsmålet er hvorfor. Motoren starter lett og ryker ikke noe særlig men har lite kraft (mangler 3-400 omdreininger på fullt).

 

Neste punkt på programmet er:

1: Kompresjonstest

2: Dysetest/overhaling

3: og deretter må nok pumpa til pers om ikke problemet er løst...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke påstå det er sånn , men hvis det ikke kommer frem noen andre forslag så må man kanskje krype til korset å løfte ut motoren for kontroll og eventuellt overhaling.

Men la oss for all del håpe det er en filleting som jeg har oversett. :yesnod:

 

Men jeg tenker på faktum at friksjon skaper varme og siden dere har gått ganske grundig tilverks når det gjelder kjølebiten og det faktum at du selv sier den hørtes ut som den slet mer når denne syl var dekomprimert , så syntes jeg det hørtes ut som om det var noe lager som går tregt... :headbang:

 

jeg ville vel kanskje løftet av toppene først for å se på sylindervegger.... sammenlikne alle 3...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det er det ikke lenger snakk om et kjøleproblem men heller at fremste sylinderen gjør hele jobben og de to andre bare "henger med".

<{POST_SNAPBACK}>

Se det ja, det er godt at ikke mine dystre tanker er de eneste, Det at sylinder 1 gjør hele jobben er jo brilliant tenkt :yesnod:

Hvorfor de 2 sylindrene har nedsatt effekt får dere vel svar på når de 3 ovenstående punker er utført.

 

Håper det løser seg på billigst mulig måte :yesnod:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Håper det går bra med motoren.

For meg høres det ut som sylinder 2 og 3 får for lite diesel. Det kan være tette dyser, feil i pumpe, men aller først ville jeg sjekket grundig om det er lekkasje etter dieselpumpen. Det skal ikke mye til før det merkes på effekten.

 

Kompresjonen skal være svært dårlig før det merkes som dårlig effekt og da ville nok røyken vert et problem.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen*

 

Takker for alle gode råd og svar. Blir spennende dette.

 

Her er et svar som også kanskje kan være aktuelt?, sakset i fra Havna.com:

 

"Hadde også samme symtomet på min MD3b i sommer. Problemet var at kompresjonen var så lav på de to bakerste sylinderene at forbrenningen ga så lite krefter/varme at disse to ikke ble skikelig varm før etter lenge kjøring. Ventilene er nå slipet og alt fungerer som det skal."

 

MD3 er vel forløperen til MD 17, så disse er vel ganske så like.

 

Jaja, ikke vet jeg.

 

Takker for alle innspill.

 

Mvh Jonny.

Link to post
Share on other sites

Hva betyr "ganske så varm " ?

Ubehagelig å holde på i flere sekund, neppe stort mer enn 65°C den tiden jeg var med.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

... miste kompresjonen ut til kjølevannskappen.

Tror ikke det for vi ville nok merket bobler i vannet når vi kjørte gjennom systemrens (sirkulerte fra bøtte gjennom motoren til bøtta igjen). Kjørte motoren i korte perioder for å fylle motoren og sirkulere systemrensen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En grei måte å sjekke om den ene sylinderen gjør mye mer jobb enn de andre er å åpne på samme måte som når du lufter en dieselmotor. Åpne mutteren på dieselrøret til hver dyse etter tur. Du skal ha et tilnærmet likt turtallsfall på alle sylindrene. Hvis det er en sylinder som ikke jobber noe særlig får du et lite fall i turtallet.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde samme problemet på vår FM.

<{POST_SNAPBACK}>

To sylindrede FMer jobber etter et annet prinsipp enn en tresylindret motor.

Den tresylindrede har arbeidslag som er symmetriske, si 120 graders mellomrom mellom slagene om det var en totakter.

På FMen er syl. 1 hovedsylinder der kompresjonsslaget foregår på hjelpesylinders (syl. 2) forbrenningsslag. Dermed får man den karakteristiske lyden dunk-dunk ----- dunk-dunk.

Hvis du under gange huker av pluggledning 1 går motoren MYE dårligere enn om du huker av pluggledning 2.

 

Forgasseren er felles for begge sylindere så jeg kan ikke helt forstå at den skal gi problemer,

hvis ikke manifolden har rast sammen av rust og tæring, er det fordeleren (magneten) du mener?

 

Tor

Link to post
Share on other sites

Forgasseren er felles for begge sylindere så jeg kan ikke helt forstå at den skal gi problemer,

hvis ikke manifolden har rast sammen av rust og tæring, er det fordeleren (magneten) du mener?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

 

Jeg er sikker på at det var forgasseren og ikke magneten. Vi måtte kjøpe ny forgasser og da virket alt som det skulle. Jeg vet dessverre ikke hva som var galt med forgasseren siden det ikke var jeg som reparerte motoren (...men jeg tror det var noe med forstøvingen av bensinen???).

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen tips, vet ikke. Du kan ta å bytte om dysene for å se om feilen flyttes. Evt. ta av alle dysene og vri rørene slik at dysene kan monteres uten å sku de i toppen. Kjør nå motor på starter slik at du kan se forstøvningen på dysene-er de like??

Link to post
Share on other sites

Du kan ta å bytte om dysene for å se om feilen flyttes.

Heisan*

 

Dette hørtes lurt.

 

Har halveis avtale med en kar om å skru dysene ut for meg rett over påske. Han hadde spesialverktøy til dette sa han. Jeg våger meg ikke på å røre borti dette selv.

 

Takker så mye for alle innspill.

 

Og ha en fortsatt God Påske :cheers:

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...