Jump to content

VP MD 17C, fremste sylinderen er varmere enn de andre


Jonny

Recommended Posts

Hei igjen*

 

Da var alle dysene skiftet. Ble en dyr fornøyelse det :headbang: Over 2000 kr.- for 3 nye dysespisser, og omtrent det samme for å skru de ut og inn igjen, altså 4000 kr,- totalt. Og nå ble bare den fremste sylinderen enda varmere, mens de to bakerste er minst like kalde :confused:

 

 

Noen gode råd? Kan det som det er nevnt ovenfor her, hjelpe å slipe ventilene, eller? Er det i så tilfelle en stor, og dyr jobb?

 

Motoren er svært lettstarta i det minste.

 

Er takknemlig for alle innspill.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Ventiler er enkelt å slipe, men du trenger nye pakninger for manifold og topp. I tillegg må du ha nødvendig verktøy for ventilspenning. "Sugekopp" for ventilslipingen er og nødvendig, men koster ikke mange kronene. Sjekk også at du har momentnøkkel og ordentlig verktøy for hånden før du enventuelt starter en demontering av topper. Alt i alt en enkel jobb tross alt.

Oso

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er omsider feilen lokalisert. En gang i tiden har der vært folk inne i innsprøytningspumpen å fjernet noen shims i to av pumpene, se hva som mangler her:

Bilde

Det gjør at tilbakeslagsventilene ikke ligger an mot setet annet enn av sin egen vekt og tetter dermed ikke særlig godt. Jeg har laget nye shims og lagt i så nå gjenstår bare en tur til Kopervik for å montere og prøvekjøre.

 

Kort oppsummert er gangen i saken slik:

1: Fremste sylinderen blir vesentlig varmere enn resten. Regnet da med at kjølekanalen til denne var tett. Demonterte eksosmanifolden og staket ut noe rust men det så ikke så ille ut. Kjørte i systemrens og noe mer grums kom ut men likevel ikke så mye at det burde gjøre noe særlig.

2: Termostathuset var rustet i stykker slik at termostaten ikke tettet by-passen.

Bilde

og slik SKAL det se ut:

Bilde

En kjapp ombygging tilbake til opprinnelig funksjon ga ingen forskjell.

3: Etter å ha justert dekompresjonshendlene slik at de fungerte oppdaget vi kjapt at 2. og 3. sylinderen ikke gjorde noen jobb (ingen nevneverdig reaksjon i motorgangen ved å dekompromere 2. eller 3. sylinder). Dysene ble så tatt ut for overhaling (ifl. verkstedet var en dyse dårlig og de to andre SKIKKELIG dårlige) og etter montering av nyoverhalte dyser var der fremdeles ingen forskjell. Fremste sylinderen gikk fremdeles like varm som tidligere.

4: Koblet fra alle dyserør og satte bruskorker under for å se om der kom like mye diesel ut av alle. På 1. sylinder kom noen små skvetter akkurat som normalt men på 2. og 3. kom noen skikkelige spruter som fylte opp bruskorkene på 2-3 tørn på motoren. Da måtte pumpa til pers og det viste seg at de nevnte shims manglet slik at fødepumpa presset dieselen rett gjennom innsprøytningspumpa.

 

Ny rapport følger så snart jeg har prøvekjørt........

 

Svein.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Super rapport Svein!!!

 

Tusen milliarder takk skal Du ha. Jeg er Deg evig takknemlig.

 

(Eneste skår i gleden er at i dag reiser jeg til fjells, og blir borte i fra både båt, internett og baatplassen.no i en hel uke. :headbang: )

 

Ikke for det, båten er i de aller, aller beste hender i mellomtiden. :cheers::cheers::drink:

 

Ellers skulle jeg gjerne ha hatt tak i vedkommende amatør som har vært på ferde i pumpa :boxing:

 

Jaja, tusen milliarder takk Svein :yesnod:

Redigert av Jonny (see edit history)
Link to post
Share on other sites

......En gang i tiden har der vært folk inne i innsprøytningspumpen å fjernet noen shims i to av pumpene, se hva som mangler her:

Bilde

Det gjør at tilbakeslagsventilene ikke ligger an mot setet annet enn av sin egen vekt og tetter dermed ikke særlig godt.

 

....Da måtte pumpa til pers og det viste seg at de nevnte shims manglet slik at fødepumpa presset dieselen rett gjennom innsprøytningspumpa.

- Dette er helt utrolig! Man stoler liksom på at fagfolk gjør jobben sin!

....Da måtte pumpa til pers og det viste seg at de nevnte shims manglet slik at fødepumpa presset dieselen rett gjennom innsprøytningspumpa.

- Det var en snedig måte og ressonnere seg frem til feilen på! Rene Sherlock Holmes, SveinHa! :o)

 

Idag har vi lært noe allesammen - flott rapport med opplysende bilder og måten du har feilsøkt her.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det var en snedig måte og ressonnere seg frem til feilen på! Rene Sherlock Holmes, SveinHa! :o)

 

Idag har vi lært noe allesammen - flott rapport med opplysende bilder og måten du har feilsøkt her.

Ja, her er det bare å bøye seg i støvet, jeg er bare mildt sagt mektig imponert over hva Svein får til :yesnod:

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Ja, her er det bare å bøye seg i støvet,

<{POST_SNAPBACK}>

Så så.... ta det nå litt med ro, er ikke helt i mål enda (selv om jeg har en god følelse nå).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

MISSION COMPLETE :cool:

 

Monterte pumpa igjen i dag og startet opp. Alle sylindre tente og etter en tid med høy tomgang ble alle sylindrene tilnærmet like varme, tipper de lå på rundt 60 grd.C selv om temperaturmåleren viste 75 grd.C. Noe oljerøyk (blå/hvit) ved rusing men regner med det går seg til etterhvert som motoren blir belastet, tross alt har to av sylindrene ikke vært i drift i en ukjent tid. Jeg løste ikke fortøyningene for det får "sjefen sjøl" være med på.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kapittel 2 i "Soga om det grøne monster"

 

Fikk en fortvilt telefon fra Jonny for noen dager siden. Fremste sylinderen ble glovarm igjen og motoren hadde stoppet flere ganger. Fa¤)#¤, hva skjer......

 

Tok meg en tur til Kopervik i dag for å finne ut hva som skjedde. Motoren startet greit men gikk ikke som den skulle. Denne gangen var det enkelt:

 

Ved dekomprimering av de 2 forrerste sylindrene endret motorgangen seg normalt men tredje sylinderen ville ikke dekomprimeres i det hele tatt, spaken satt fast. Av med ventildeksel og der fant jeg en brukket og en bøyd støtstang:

Bilde

 

Den støtstangen som bare er bøyd er også halvveis av midt i bøyen. Virker som tretthetsbrudd. Noen som kan si noe om dette er "normalt" på MD17? Regner med det kan være lurt å skifte alle 6 støtstengene hvis dette er trøtthetsbrudd.

 

Jonny: På tide å ta en tur til VP-pusheren......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kapittel 2 i "Soga om det grøne monster"

 

Fikk en fortvilt telefon fra Jonny for noen dager siden. Fremste sylinderen ble glovarm igjen og motoren hadde stoppet flere ganger. Fa¤)#¤, hva skjer......

Grønt monster ja :yesnod: ......Vet ikke hva jeg skulle gjort uten Deg Svein.

 

Må jo ellers bare innrømme at det til tider kan bli noe vel saftig språkbruk ja :blush:

 

 

Jaja, her er noe jeg sakset i fra en annen plass:

 

 

Når jeg skulle starte opp min VP MD17C kom der en ulyd når den startet, og den begynte å "skyte" i innsuget, der ser jeg til min store overraskelse at støtstengene på sylinder nr. 1 er bøyde? Hva er det som gjør det ? Er motoren gått dunken ? Hva må jeg fixe ?.

 

Årsaken kan være at det blir for lite smøring på der hvor støtstangen ligger an mot "vippe-armen".Der er det et lite hull som det kommer olje ut av, og smører denne flaten(setet).På noen motorer så har en utvidet dette "hullet" for å få bedre smøring.

 

MD 17 har verken kjede eller reim, så her er det nok ikke snakk om havari. Dette er et kjent problem på spesiellt md 11 men også 17. Ventilstammen soter og kan sette seg, og når du da starter motoren sitter ventilen litt fast med det resultat at støtstanga bøyes. Skift støtstang og kjør i vei...

 

 

Dette tyder på at knastakselen er kommet ut av sin "rytme". Knastakselen blir drevet av enten: Kjede,tannhjul eller reim. Dette er nøye innstilt. Skjer det en forskyvning her, rekker ikke ventilene å komme på plass før stempelet på opptur, når ventilene. Da må noe gi etter, og det vanlige er at ventilstengene bøyes. Noen motorer klarer seg om reima ryker. Andre havarerer.

 

Denne motoren er utstyrt med underliggende kam og støtstenger. Noen motorer ha hatt problem med gjennomstrømming av olje, der hvor støtstengene møter vippearmen til ventilene(på noen motorer er disse hullene borret opp, for bedre gjennomstrømming). Dette har noen ganger resultert i at støtstangen har satt seg fast i vippearmen og resultatet har vært bøyde\brekkte støtstenger.

 

 

Noen som vet hva støtstenger koster forresten? Er det billigere å bestille de via Gullsmeden, enn VP mon tro?

 

Mvh Jonny

Redigert av Jonny (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er motoren på gang igjen :cheers: .

 

Skiftet 3 støtstenger og løsnet en ventil. Eksosventilen på sylinder 3 stod nesten bom fast. Måtte slå den ned og dytte den opp igjen med stempelet selv med ventilfjærene på. Fjernet ventilfjærene og ventiltetningen og sprayet på rustløser, slo ventilen ned og dyttet den opp, tørket av ventilstammen, ny rustløser........ Etter å ha gjentatt dette ca 10 ganger var ventilen løs og fin igjen. På med ventiltetning og fjær og nye støtstenger kunne monteres.

 

Eksosventilen på sylinder 2 hadde også bøyd støtstang så denne ble også skiftet. Ellers virket alle ventilene løse og fine så hvorfor 2 av støtstengene var bøyd skjønner jeg ikke helt. Den tredje var jo greit nok da ventilen tydelig stod fast.

 

Ny ventiljustering må gjøres når ting har gått seg til en gang etter ferien.

 

Siden temperatur har vært et hett tema på denne motoren tok jeg med meg en IR-tempratutmåler. Ved driftstemperatur var der 3-4 grader forskjell mellom varmeste og kaldeste sylinder og det er greit nok men temp.måleren i instrumentpanelet viste 73-74 grader mens virkelig temperatur var 60-61. Der har tidligere vært Martec kjøling på denne motoren og en eller annen nevnte at temperaturføleren skulle skiftes da men jeg skjønner ikke helt hvorfor (kan det være termostaten han mente?). Uansett virker det som om temperatursensoren er for 2 instrument men der er bare et tilkoblet.

 

Lykke til Jonny :sailing: Skulle flere stenger bøye seg får vi ta en "rustløserkur" på alle ventilene.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Temperaturføleren på motoren måler vel kjølevannstemperaturen, mens med IR-temperaturmåleren målte du på utsiden av blokka ?

<{POST_SNAPBACK}>

Joda det er riktig det men det er nok ikke den helt store forskjellen. Målte direkte på føleren og den viste omtrent samme temp som gjennomsnitt på blokkene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da er motoren på gang igjen  :cheers: .

 

Der har tidligere vært Martec kjøling på denne motoren og en eller annen nevnte at temperaturføleren skulle skiftes da men jeg skjønner ikke helt hvorfor (kan det være termostaten han mente?). Uansett virker det som om temperatursensoren er for 2 instrument men der er bare et tilkoblet.

Hei

 

Grunnen til å bytte temperatursensor når man setter på Martec kjøling er at standard temeraturmåler på MD17 ikke har grader, men grønt/rødt felt. Med Martec endres gjerne termostaten fra 58 grader til 72 grader og uten ny temperatursensor hadde trolig måleren gått ubehaglig langt opp. Slik var det når jeg satt på Martec på min MD17 for to år siden.

 

MvH

Terje N.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til å bytte temperatursensor når man setter på Martec kjøling er at standard temeraturmåler på MD17 ikke har grader, men grønt/rødt felt. Med Martec endres gjerne termostaten fra 58 grader til 72 grader og uten ny temperatursensor hadde trolig måleren gått ubehaglig langt opp. Slik var det når jeg satt på Martec på min MD17 for to år siden.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, det forklarer jo den saken. I denne båten er der temperaturmåler med gradeinndeling og sannsynligvis med feil giver.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...