Jump to content

Bunnstoff


Festina Lente IV

Recommended Posts

Vinteren, og den har vi jo riktig fått nå, iallefall på østlandet hvor jeg er, er en tid for planlegging av vårens båtpuss. I den forbindelse kan jeg gi et tips til den av dere som planlegger fjerning av gammelt bunnstoff , og skal bygge opp bunnen pånytt.  Når dere er ferdige med den jobben har dere neppe lyst :smiley: til å gjenta den om noen år.  Her kommer planleggingen inn.

 

Alle bunnstoffer, til og med selvpolerende, har den egenskapen at ved årlig påføring bygges det opp tykke lag etterhvert.  :smiley: Så kommer krakelering, flassing etc., og vi er igang pånytt. Med selvpolerende bunnstoff og gjennomtenkt påføring kan dette unngås  :smiley:.

 

Når bunnen er klar til påføring av bunnstoffet etter en komplett rehabilitering, er det vanlig å legge på et par lag bunnstoff.  Om man da fraviker den tradisjonelle metoden å legge på to like strøk, men isteden legger på et strøk med en farge, og ett strøk med en annen farge har man fikset seg selv en referanse for senere vedlikehold. Når man da tar båten opp for vinteren vasker man som man pleier, og ser over bunnen.  Når våren kommer kan man droppe ny påføring av bunnstoff  :smiley:, med mindre det har vært fargeskifte , at det ytre laget er slitt vekk.  Slitasjen varierer under en båt, så det kan være aktuellt å flekke små områder hvor slitasjen er størst, men en hel oppmaling intreffer først etter mange år.  Da opprettholder man et tynt skikt med bunnstoff under båten, slik at problemene beskrevet over unngås  :smiley:.

 

Er man av de som liker å ha båten liggende i sjøen, og bare tar den opp for vedlikehold, når man tror bunnstoffet er slitent, er det nesten enda bedre  :wink: :wink:.  En tur med dykkermaske under båten en varm sommerdag når man allikevel skal bade, avslører lett om det er nødvendig å slippsette når vinteren kommer. Fargeflekkene lyser nærmest mot deg om noe må gjøres.

 

Jeg har forsøkt metoden gjennom flere år, og det fungerer utmerket.  Man sparer jobben, og ikke minst man sparer masse penger til bunnstoff, penger man godt kan benytte til noe annet til båten.  Isteden for å kjøpe inn 4 - 5 bokser til f eks en 30 foter klarer man seg med en boks fordelt over 2 - 3 år.  I fjor kostet behandlingen av bunnen på FLIII ( og den er noen kvadratmeter) en halv boks bunnstoff.  Utfra hva jeg så under der nå på høsten trengs det ikke mere til våren. Om jeg ikke skulle hatt henne opp på grunn av andre ting hadde hun ligget i sjøen minst en sesong til uten problem  :wink:

 

Om man antar at det går minst 5 år mellom hver fulle oppmaling, jeg har tro på at det går lenger, har man spart ca 20 bokser med bunnstoff.  "En hundrelapp her, og en hundrelapp der, det blir fort penger av det."  Sitat Olav Thon, bare at han brukte million istedenfor hundrelapp.  Han er vel vant til litt større forhold enn de fleste av oss.   :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har skrapa 1/4 av båten fri for bunnstoff i kulda. Har hørt at det er lettere i kulda, er det sant?

Har registrert litt plastpest. Trur eg ikkje vil gjere noko med det.

 

Når eg blir ferdig, må eg då prime gelgaten eller kan eg berre smure med nytt bunnstoff?

 

Så eit anna spørsmål. Før at ikkje bunnstoffet skal sprekke slik som det er no, MÅ eg skape heilt inn? Er ein travel jobb med vanskelige stillinger. Iallefall i kulda!  

Link to post
Share on other sites

Når du først er igang med drittjobben ta det helt inn. Da må du legge på ny primer, følg bruksanvisningen og du får en bunn på båten som du kjenner og kan stole på. Den ekstra tryggheten er god å ha, og du vet da at det er mange år før du må gjøre den igjen.

Husk:

 

No pain, no gain!

 

Lykke til.....................................

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Når du først er nede på gealcoaten her og der  så ta jobben med å skrape ned resten. Ikke se på det som en drittjobb som mange sier, men gå på med kromma rygg. Min inspirasjon til gutta ombord er at det fins to typer jobber: " Shity,.... and less shity", begge må gjøres!!!!

Jeg tok min Saga 27 helt ned til "hvit" for noen år siden, og det føltes GODT da jeg kunne legge på 3 gode lag tokomp primer rett på plasten og vite at skute var sikker for de neste 10 åra. Trom sammen mannskapet og krom ryggen...det er verdt det!!!!!

 

Ikke fortvil om du har litt pest. Skrap ned nå, få hull på blemmene og la det sive/tørke ut resten av vinteren. Væska som siver ut om det er plastpest vil smake surt om du tester den på tunga. Stikk opp porene, puss godt  og tett med ny gealcoat når det blir varmere i lufta.... og JA... du må ha på primer'n før du stoffer. Jeg har stålbåt og bruker minimum 5 strøk 2 komponent primer. Min anbefaling er at på plast holder det med tre strøk. Det var hva jeg brukte på Saga'en, arrester meg gjerne Lars H H! Dyrt?????...helt enig, men det føles godt.

 

Bunnstoff rett på Gelcoaten: NEI!! Alle typer bunnstoff, ihvertfall de som normalt er tilgjengelige for oss dødlige slipper gjennom vannet, salt som ferskt, og du MÅÅÅÅÅ prime for å tette mot "plasten".

 

Jeg skriver PLASTEN som "plasten", men mener selvfølgelig glassfiberarmert polyester. Det er ikke negativt ment, men bare min måte å skrive på. Nevner dette fordi jeg ble "litt slakta" av denne  LOTUS PS  og hans DISIPLER for et års tid siden hos BM pga noe jeg tror var misforståelser rundt måten å skrive plastbåt på. Jeg registrerte at han av en eller annen grunn prøvde å "drite" meg ut som stålbåteier i forumet sitt. Det er definitivt mere saklighet og romslighet her blandt dere.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Gjorde tilsvarende jobb på min saga 27 for mange år siden. En j... drittjobb, men når du først gjør dette så gjør det skikkelig. Jeg hadde en  bruksanvisning (lite hefte) fra Hempel, og fulgte den 100% uten å hoppe over noe. Skaff deg et slikt hefte fra hempel e.l og følg bruksanvisningen nøye så får du et bra resultat.

Link to post
Share on other sites

Har begynt å skrape båten min også,har også hørt at det skulle gå lettere når det var kaldt.men det er ikke min oppfatning etter å ha prøvd.Like tungt som det bestandig har vært synes nå jeg ivertfall.

Båten er forresten en TROJAN 27 som nå er under full opprustning med bytte av motor og

alt av elektrisk.

Link to post
Share on other sites

Denne uken begynte jeg å skrape på min Scand Baltic med en Bosch el.skrape.Fy flate for en jobb!Etter tre timer fikk jeg tatt en kvadratmeter fremme i baugen,og det på en plass som det er råd å komme til med en normal arbeidstilling.

Jeg har lest om folk som har skrapt hele båten på et par kveldstimer,men på min båt sitter det som bare juling.Etter skrapingen er det sliping for å komme gjennom primeren,og så er det jo steglistene som må tas for hånd.

Nei,jeg har krøpet til korset og bestillt kalkblåsing.Det kommer på 6500 kroner.

Etterpå er det 5 strøk med International to komponent primer.Denne kan brukes ned til 5 grader,og så leveres den i to farger slik at jeg ser at det blir 100% dekking.Etterpå er det ett strøk med rødt hardt bunnstoff,og så svart selvpolerende til slutt.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Satt å diskuterte båt i lunsjen i dag og diskusjonen kom inn på bunnstoff. En kollega fortalte at han hadde prøvd Biltema bunnstoff på sin båt og påsto dette hadde kostet han flere knop på maksfarten ned fra ca 35 til 32 knop. Han var overbevist om at Biltema bunnstoff var noe dritt og måtte være skyld i de 3 knop'ene han mistet i fjor  :yesnod:. Han hadde smurt dette utenpå et annet lag selvpolerende bunnstoff og var nå i tvil om hvordan han skulle få det skikkelig av  :yesnod:.

 

Har han rett(?) slik at jeg og andre med planende båter bør holde oss unna Biltemas bunnstoff eller er Biltemas bunnstoff relativt kurrant og gjennomsnittlig det også? Jeg var ikke klar over at de solgte bunstoff engang  :diving  

Link to post
Share on other sites

Hei.

Dersom det er korrekt at Sea Jet er identisk med Biltema sitt bunnstoff, er dette svært interessant. Har brukt Sea Jet i flere sesonger, og er svært fornøgd. Tidligere brukte jeg Non Stop, og har mye dårligere erfaring med dette bunnstoffet. Er det ikkje slik at Biltema sitt bunnstoff er mye rimligere enn Sea Jet?? Dersom det da er identisk bør jeg vel kanskje handle hos dem?? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Biltema sitt bunnstoff ifjor. Mistet ingen fart og fungerte meget bra. Det var overhodet ingen groe under båten da jeg tok opp båten til høsten. Men det er et mykt bunnstoff og ikke selvpolerende, så det bygger fort flere lag. Billig, tror jeg betalte 140 kroner pr. liter.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Billig,kanskje.Betale 160 for International selvpolerende i år.Fortrekker Jotun men malings pusheren fører ikke det i år.

Er det første gangen du forsøker International? I så tilfelle tror jeg du kommer til å bli gledelig overrasket over kvaliteten. Har selv brukt det i mange år. Forsøkte SeaJet sist år og er like fornøyd. Det dårligste jeg noen gang har brukt er Jotun NonStop! Prisen betyr lite da jeg kun flekker over på tynnslitte steder, og da bruker jeg godt under en boks.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I så tilfelle tror jeg du kommer til å bli gledelig overrasket over kvaliteten. Har selv brukt det i mange år.

Tiltredes. Det var også International som var først ute med selvpolerende bunnstof for mer enn 20 år siden.

Har brukt det siden dengang selv. Forsøkte som et eksperiment å smøre halve båten med ABC et år, men kunne ikke observere noen forskjell mellom dette og Micron. Så ABC later også til å være bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en selger fra Hempel for en tid til bake, og hun mente at bunnstoff var bunnstoff, og at det ikke kunne være så stor forskjell mellom merkene. Dette forklarte hun med at dersom Jotun oppdaget et "vidundermiddel" så kjørte de det gjennom maskinen sin, og vips, så hadde Hempel samme vidundermiddel.

 

Hvorvidt det er så enkelt er ikke godt å si, men jeg tror det kanskje kan ha med hvor i landet båten ligger, og at noe fungerer best et sted, mens noe annet et annet sted. Ene onkelen min brukte Internasjonal for noen år siden, og han var svært missfornøyd, i motsetning til deres erfaringer. Selv bruker jeg MPS fra Star malingfabrikk. Dette er ganske rimeligt, og jeg synses det fungerer godt. Båten min står på land om vinteren, men sist varte bunnstoffet i fire år. (!) Da var det fremdeles ikke groe på båten, men primeren var begynt å skinne gjennom.

Link to post
Share on other sites

Blir litt forvirret her..... :yesnod:   Først leser jeg Ingars innlegg og får inntrykk av at Biltema sitt bunnstoff sannsynligvis er bra det og at det ikke burde resultere i flere knop redusert toppfart på en båt som gjør over 30 knop. Så kommer det en annen kommentar fra Tommy_H om at Biltemas bunnstoff visstnok ikke er selvpolerende, men mykt? Men.... mykt bunnstoff skal da etter hva jeg har hørt fra flere steder ikke brukes på planende båter? Kollegaen min som hadde brukt bunnstoffet fra Biltema hadde fått høre at det var selvpolerende. Noen som kan komme med en oppklaring - please? Dersom det er mykt er det vel ikke rart at om en mister fart på en planende båt?

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en selger fra Hempel for en tid til bake, og hun mente at bunnstoff var bunnstoff

En selger fra Hempel som sa det? Tviler jeg på! En forhandler av Hempel, kanskje... . Bland ikke sammen Hempel og Jotun. Har hørt mange med problemer med Jotun`s prdukter, noen har også fått ersattet full nedskraping og ny påføring. Hempel er dyrt, men jeg har aldri hørt om noen som ikke er fornøyd. . Tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...