Jump to content

Bunnstoff


Festina Lente IV

Recommended Posts

Blir litt forvirret her..... :yesnod:

Sorry, jeg trodde faktisk at Biltema's var selvpolerende, men det stemmer ikke, vet dog ikke om det er hardt eller mykt.

Merkelig innkjøpspolitikk, nesten alle bruker vel selvpolerende i dag.

 

Uansett bør det ikke ha noen merkbar betydning for farten, som nevnt i denne tråden er det innerste vannlaget mot skroget alltid stillestående: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...494280;start=36

Link to post
Share on other sites

OK! Da tok jeg vel feil da. Det høres imidlertid unektelig ganske teit ut av en selger(hun) og hevde noe sånt. I praksis viser det seg jo å ikke stemme. I tester ser man også til dels store forskjeller.

 

Men uansett -  en fornuftig selger vil selvfølgelig aldri hevde at det er hipp som happ hva man kjøper, deres prdukt eller konkurrentens.

 

Nok om det!

 

Forsett å kjøpe det du har best erfaring med.  :cool:

 

PS! Det er nå 3 båter i vår havn inkludert meg selv som skraper bunnen ned i år. Felles for de: har brukt JOTUN. Min båt ble kjøpt i fjor sommer og jeg var klar over at det måtte gjøres. Jeg er ikke ferdig ennå, men de andre er nå i gang med priming. De bruker alle Seajet. Selv satser jeg nok på Hempel da jeg har meget god erfaring med dette merket fra tdiligere. Jeg skal prøve å huske å gi tilbakemelding til høsten om hvordan ting utvikler seg.

 

:cryin:

Link to post
Share on other sites

Med NonStop på AntiPest-bunn, mener Jotun jeg bare kan spyle av bynnstoffet neste sesong...? -hørtes jo enkelt ut... -stemmer det tro?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Med NonStop på AntiPest-bunn, mener Jotun jeg bare kan spyle av bynnstoffet neste sesong...? -hørtes jo enkelt ut... -stemmer det tro?

Det tror jeg gjelder for alle selvpolerende bunnstoff så lenge laget ikke er tykt og man bruker høyttrykkspyler.

Hvis Jotun "reklamerer" med dette kan det jo fortåes ut fra at de vil selge mer bunnstoff, men miljømessig er det betenkelig...

Jeg lar det tørke og vasker så vekk slimlaget med en svamp, da blir mesteparten av bunnstoffet værende igjen på båten.

Link to post
Share on other sites

Sorry, jeg trodde faktisk at Biltema's var selvpolerende, men det stemmer ikke

Jeg har nettopp snakket med en selger hos Biltema som selv er båtmann. Han hevdet at JO...... Biltemas bunnstoff er netopp..... SELVPOLERENDE!?

 

Men han mente i øvrig at valg av bunnstoff sjelden medførte mer enn 1 knop i fartsforskjell og det er vel noe i den retning du også antyder Ingar?

Link to post
Share on other sites

Meg tro selger tar feil.... Men jeg kjenner en butikksjef der og kan finne ut av dette med sikkerhet, kommer tilbake på det.

 

Når det gjelder fart skal jeg være forsiktig med å påstå for mye, men ut fra hva jeg har lest og erfart stemmer det at et lag bunnstoff ikke har merkbar betydning for farten.

Link to post
Share on other sites

Meg tro selger tar feil.... Men jeg kjenner en butikksjef der og kan finne ut av dette med sikkerhet, kommer tilbake på det.

Ja nå må jeg si jeg er spent på hva "butikksjefen din" sier Ingar. I går var jeg nede ved havna (dugnad med utskifting av utliggere) og to av de jeg snakket med der hadde også vært overbevist om at Biltema Bunnstoff var selvpolerende. Begge brukte det sågar på sine båter.
Link to post
Share on other sites

Ja nå må jeg si jeg er spent på hva "butikksjefen din" sier Ingar. overbevist om at Biltema.

Hun er skråsikker på at det ikke er selvpolerende, men for orden skyld skal de ta kontakt med Sverige for å komme "til bunns" i saken. :drink:

 

Forøvrig har visst Biltema i Norge svenske "harry-kunder", stoffet er i tillat solgt over disk i Sverige..

Men de har kanskje generellt forbud mot gift i bunnstoff der?

Link to post
Share on other sites

OK, Ingar da avventer jeg at endelig dom avsies  :drink:

 

Ellers vil jeg legge til at begge de to jeg snakket med i båthavna i går var veldig fornøyd med  bunnstoffet fra Biltema. De sa det var overaskende effektivt til å koste "en slikk og ingenting".

 

Hva så mht forskjellene mellom å bruke mykt eller selvpolerende bunnstoff på en planende båt.....  fordeler - ulemper?

 

Jeg må bare innrømme å ha trodd at en skulle unngå å bruke mykt bunnstoff på hurtige båter, men der har jeg kanskje tatt feil? Min båt gjør 35 til 37 knop på maks og jeg vil helst ikke miste noen av dem så derfor var jeg i utgangspunktet skeptisk til Biltema bunnstoff. Men om en mister mindre enn en knop.......?

Link to post
Share on other sites

Ingar, det er riktig at et medium som flyter over en gjenstand har null hastighet ved overflaten.  Dette gjelder alt fra båtskrog til flyvinger.  Det er imidlertid mange flere faktorer som spiller inn, og det laget som er stillestående er ekstremt tynt, så jeg er ikke så sikker på om dette virkelig spiller så stor rolle.  Jeg ville tro at groe, påföringsmetode, hardhet, overflateruhet etc. ville også spille inn.

I teorien har du enten laminært eller turbulent grensesjikt i strömningen over en flate.  Hvis det er turbulent, har du laminære "sub-layers" innerst mot overflaten.  Laminær strömning kjennetegnes ved at mediet flyter i lag eller sjikt, hvor det er liten massetransport mellom sjiktene.  Hastigheten i hvert sjikt reduseres jo nærmere du kommer overflaten, til den er null ved overflaten.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

I siste Praktisk båtliv er det omtalt noe "lurium" til å smøre under båten for å minske motstanden. Det var utstilt på sjøen for alle, men jeg kan ikke huske å ha lagt merke til det. Er det noen som vet noe mer om hvordan det virker? Skal det smørres utenpå bunnstoffet? Og eventuellt hvordan vil det påvirke groe?

Link to post
Share on other sites

Hadde 19kn ved 3450 RPM i fjor, hadde 19kn ved 3450 RPM i år.  Flekket med Biltema bunnstoff som iht selger var selvpolerende.......

Jeg leser og leser innlegg her..... og blir stadig mere nysgjerrig på hva som er det riktige svaret mht Biltema bunnstoff! Uansett så har vel kanskje Biltema et PROBLEM når tydeligvis mange selgere sier til kundene at bunnstoffet de selger er selvpolerende, mens andre inkl. en butikksjef(?) sier det er mykt?
Link to post
Share on other sites

Hardt , mykt eller selvpolerende.

 

Jeg har alltid vært i den tro at selvpolerende bunnstoff er det eneste saliggjørende ettersom dette ikke bygger seg opp, men slites vekk.

 

Hardt dunnstoff har jeg oppfattet som den gamle typen som måtte skrapes av når laget var blitt alt for tykt.

 

Hva er da mykt bunnstoff?

 

Er det myke bunnstoffet det samme som det selvpolerende?

 

Dersom Biltemastoffet er likt med Seajet er det da selvpolerende?

Link to post
Share on other sites

Hva er da mykt bunnstoff?

Mykt bunnstoff er bunnstoff for saktegående båter (5-8, kanskje 10 knopp eller noe i den dur).

Nøyaktig hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det har noe med at det harde og selvpolerende bunnstoffet krever en viss fart for å "rense seg" ellers vil du få et belegg utenpå bunnstoffet, og det mister noe av virkningen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I et hardt bunnstoff vaskes de aktive stoffene ut i løpet av sesongen mens "malingen" blir igjen som tomme eggeskall som som må fjernes neste sesong for at det ikke skal "bale på seg" med lag på lag. I selvpolerende bunnstoff vaskes både aktive stoffer og "malingen" ut i løpet av sesongen. Dette passer for båter i "mellom" hastighets området. Er ikke alt vasket bort i løpet av sesongen, er det derfor bare å "flekke" over der det er tynnslitt. Så vidt jeg har forstått er mykt bunnstoff temmelig likt selvpolerende, men det tåler ikke så stor belastning/hastighet. Også her vaskes både aktive stoffer og "maling" ut samtidig. Det egner seg derfor best for båter med lav hastighet. Så hva er mykt og hva er selvpolerende?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke gi videre anbefalinger enn alle de som er gitt her tidligere, Ingar (sjefen) har henstilt om å plukke frem tidligere innlegg og heller svare/spørre videre på de så langt det er mulig, dette for å få en bedre oversikt. Her synes jeg du burde gjort det for temaet bunnstoff har vært gjennomdiskutert her de siste 2-3 uker. Gå inn på "kategorier" så finner du tidligere innlegg.

 

Mvh.

Barsk 1

Link to post
Share on other sites

Kan ikke gi videre anbefalinger enn alle de som er gitt her tidligere, Ingar (sjefen) har henstilt om å plukke frem tidligere innlegg og heller svare/spørre videre på de så langt det er mulig, dette for å få en bedre oversikt. Her synes jeg du burde gjort det for temaet bunnstoff har vært gjennomdiskutert her de siste 2-3 uker. Gå inn på "kategorier" så finner du tidligere innlegg.

 

Mvh.

Barsk 1

Sjekk Emne-oversikten.

Link to post
Share on other sites

Mykt bunnstoff er bunnstoff for saktegående båter (5-8, kanskje 10 knopp eller noe i den dur).

Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det har noe med at det harde og selvpolerende bunnstoffet krever en viss fart for å "rense seg" ellers vil du få et belegg utenpå bunnstoffet, og det mister noe av virkningen.

Ja det var det jeg også har fått for meg opp gjennom årene, men når innleggene i den her tråden ramlet inn ble jeg ikke så sikker lenger...... :confused:

 

Jeg konstaterer at en kollega hevder å ha tapt ca 3 knop på Biltemas bunnstoff på en båt som gjør over 30 knop. Der rimer kanskje om Biltema bunnstoff er "mykt"? På den annen side er det de som mener at bunnstoffet (selv mykt) ikke skal medføre så store fartsforskjeller. Argumentasjonen for det hørtes jo ikke så dum ut den heller.

 

Jeg diskuterte forøvrig i går med en av de som har hatt båten sin på samme vinteropplagsplass som meg. Nå er det nemlig endelig tid for sjøsetting  :wink: Han (Kjell) var der for å vurdere behovet for påføring av nytt bunnstoff før sjøsetting av sin båt. Jeg klarte jo selvsagt som mange blant båtfolk ikke holde kjeft og spurte hva slags bunnstoff han brukte........ Biltema var svaret. Han hadde i fjor fått opplyst på Biltema at dette var selvpolerende bunnstoff der det kun var nødvendig etterfølgende år å eventuelt flekke over steder der bunnstoffet var borte. .....og flekker...... det var det på hans båt. Det var flere store områder med små lyse flekker der fargen på gelcoaten skinte gjennom.

 

Jeg var enda dummere og fortalte den usikkerheten rundt Biltema bunnstoff jeg hadde sporet her på baatplassen  :lol:  og mannen/Kjell ble dermed bekymret for at også han hadde fått feil informasjon og nå hadde mykt bunnstoff på sin båt (med fartspotensiale visstnok på 40 knop med 150 Hk påhenger).

 

INGAR......... har hun der butikksjefen du kjenner fått bekreftet FASITEN på Biltema bunnstoff fra Sverige? Jeg lovte Kjell å si fra om jeg fant et "endelig" svar her på baatplassen. En tør vel ikke tro på selgere hos Biltema lenger når det gjelder dette bunnstoffet.....?

Link to post
Share on other sites

Vedrørende diskusjoen om Biltemas bunnstoff, har ikke selvpolerende bunnstoff en litt annen farge enn hardt bunnstoff? Jeg har sett en båt der eigeren ikke hadde nok selvpolerende, og noe av båten var derfor smurt med hardt bunnstoff, mens resten var selvpolerende.

På land kunne man tydlig se forskjell på disse to  bunnstoffene, selv om begge var sorte og av typen MPS. Jeg mener å huske at det selvpolerende stoffet hadde en blankere overflate, og så litt mer ut som vanlig maling sammen lignet med hardt bunnstoff som ikke reflekterte noe særlig av lyset.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...