EspenH Startet 29.April.2005 Del på Facebook Startet 29.April.2005 Jeg skal på langtur og ser etter gode klær. vi skal seile i værharde strøk som Canada, Grønland og over til Norge derfra. Jeg har sett på en del klær bl.a. fra Helly Hansen, Musto, Henry Loyd etc. og alle lager dyre saker med fine membraner. Nå synes jeg det er ekstreme priser for produktene, men det er forsåvidt greit, det jeg er skeptisk til er holdbarheten. Gore-tex har 10 års garanti på produktene sine, men det hjelper lite når man står i stormen med sjøer som hus rundt omkring. For å komme til saken, er det noen som kjenner til gummierte seilklær med fornuftig snitt og fornuftige detaljer? Jeg er ute etter en bukse og jakke som ser ut som f.eks Musto sitt Hpx-utstyr, men som er dønn tette. Espen H. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 29.April.2005 Del på Facebook Svart 29.April.2005 Jeantex har en del fine seilklær, for tiden på tilbud hos Topp Fritid i Sarpsborg. Geir Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 29.April.2005 Del på Facebook Svart 29.April.2005 (redigert) Sjekk i Watski-katalogen, eller på Watski.no Redigert 29.April.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brum Svart 29.April.2005 Del på Facebook Svart 29.April.2005 "A shot in the dark": Du kan jo prøve å få Knut Frostad i tale? For eksempel gjennom deres hjemmesider "www.teamacademy.no". Bare en tanke.... Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 29.April.2005 Del på Facebook Svart 29.April.2005 Kjøp GoreTex seilsett a kr. 5990 hos oss på flyttesalg. Som en kunde sa tidligere i uken. Kona klaget på pris men etter å ha erfart forskjellen på et slikt sett og "billig" seilsett (våt og kald kontra tørr og varm pga. pusteegenskapene) så var konklusjonen at det ikke var verdt hver krone men hver femtiøring. Selv bestilte jeg "billig" seilsett fra XM et år i Frankrike et år for å spare frakt på fly men det var ubrukelig for min del. Skulle noen alikevel ønske slikt sett så har vi flere helt nye ubrukte a kr. 1000 for salg. Atle Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 29.April.2005 Del på Facebook Svart 29.April.2005 Enig med siste taler. Jeg har Musto HPX og MPX dyrt men bra. Fruen kjøpte no HH som var billig (Hun trang ikke noe dyrt). Det endte med at det billige settet ble pensjonert etter ett år, og så ble det kjøpt ordentlig vare. Musto er meget mykt og behagelig OG DET KAN VASKES!! Det var det ikke alle som kunne da vi kjøpte våre sett for 7 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 29.April.2005 Del på Facebook Svart 29.April.2005 Sånn ikke-pustende samt bomullsundertøy er helt dødfødt i utgangspunktet. Har kastet bort en del penger på "kjøpe billig" allerede. Geir Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.April.2005 Del på Facebook Svart 30.April.2005 Vedr seiklær: Hadde tenkt meg til seatronic idag for å kjøp seilstøvler, men ser at de holder stengt på lørdager, så det må bli til mandag De har tre typer å velge i. Er tvil om hvilken modell jeg bør gå for: Global: Offshore: Trimmer XPD: Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 For de som er interessert i å høre; En såkalt "billig" og "ubrukelig" seildress har tatt meg fra Norge til England og Spania (Biscaya ble krysset rundt nyttårsaften) over Atlanteren, gjennom Karibien, til USA, gjennom en storm utenfor Hatteras, og til Canada. Så over dammen en gang til og hjem til Norge. Billig? Absolutt! Ubrukelig? Neppe! Godt nok for et par ukers sommerseiling? Utvilsomt! Hva XM står for? eX Musto. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 (redigert) Kjøpte toppmodellen til HH i -99 (den samme de brukte på Innovation Kværner i -97). Dyr, selvfølgelig, men funket fantastisk bra de første par sesongene, Etter det har den blitt mindre og mindre vanntett (den puster like bra, men i og med at den lekker vann er jo ikke det så fantastisk ) De siste par årene har jeg impregnert den om igjen selv i vaskemaskinen, med nokså nedslående resultat. (og de undebuksene som går i neste vask, etter impregneringen, blir definitivt vemmelige å gå med ) I år blir den pensjonert, etter (antar) ca 5000 NM. Vurderer overhodet ikke nytt sett tøy som ikke puster, men kommer ikke til å legge 10 000.- + i ny seildress, ser ut som om det er OK greier å få kjøpt til 6-7 000 Redigert 1.Mai.2005 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Curly Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Siden det er samme leverandør og prisen er ganske lik bør du kanskje velge den som sitter best på foten eller den du liker utseende best på? XPD modellen er en del lettere enn de andre to. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 De har tre typer å velge i. Er tvil om hvilken modell jeg bør gå for: Trimmer XPD: <{POST_SNAPBACK}> Lasse, jeg er ingen seiler, men ser absolutt fordelen med snøring i overkant av støvlene, da jeg forstår det dithen at under skikkelig seilas står brottsjøene høyt. Ingen hjelp med støvler dersom vannet kommer ovenfra og ned ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Vedr seiklær: Hadde tenkt meg til seatronic idag for å kjøp seilstøvler, men ser at de holder stengt på lørdager, så det må bli til mandag Anbefaler på det sterkeste at du prøver før du kjøper disse. Vi har noen slike i familien - og støvlene er både smale og korte i lesten. Har ikke hørt noe positivt eller negativt om dem utover det. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Lasse, jeg er ingen seiler, men ser absolutt fordelen med snøring i overkant av støvlene, da jeg forstår det dithen at under skikkelig seilas står brottsjøene høyt. Ingen hjelp med støvler dersom vannet kommer ovenfra og ned ? Har seildress utenpå, så den vil ta av for vann som kommer ovenfra. Anbefaler på det sterkeste at du prøver før du kjøper disse. Vi har noen slike i familien - og støvlene er både smale og korte i lesten. Har ikke hørt noe positivt eller negativt om dem utover det. Har du noen andre å anbefale? Trenger å få kjøpt nye støvler før førstkommende onsdag. Sitér dette innlegget Link to post
EspenH Svart 2.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Jeg ser helt klart poenget i pustende seilklær, men jeg ser også svakheten. Hva er det som på salg til 5990,- Stavanger Seil? Poenget mitt i forhold til gummierte seilklær er at disse er bombproof. Jo, man blir noe mer klam, men det er turseiling vi stort sett skal drive med, ikke regatta, så det er begrenset hvor mye vi skal løpe rundt på dekk. Fordelen med gummiert er at tøyet holder vannet ute uansett. Gore-tex er ikke 100% vanntett etter 6 måneder med daglig slitasje. Og da hjelper det lite at de puster, når man blir våt utenifra. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Hei Kjøpte disse forrige uke, og må si jeg er imponert!! Er så gode å gå i at jeg har brukt dem hver dag siden jeg kjøpte dem!!!! Oslo Flagg selger dem - OK, litt dyre, men et fantastisk produkt!! Sebago Typhoon SE Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 når det gjelder holdbarheten på pustende seilklær, kan jeg legge til at jeg har Musto HPX bukse som nå er 6 år gammel og brukt i regatteseiling hele året, inkl. vintermånedene. Fremdeles like tett, men ikke like pen. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
bliss X Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Jeg er ute etter en bukse og jakke som ser ut som f.eks Musto sitt Hpx-utstyr, men som er dønn tette. Espen H. Hei Espen Jeg har Musto offshore seildress lik Gore-tex dressen til Musto men av ikke pustende materiale. Den er helt tett, en god del rimeligere og har så langt fungert bra. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Harang Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Hei. Er det noen som vet hvordan kvaliteten på Seatronic sin XM Ocean T-8000 er? Her får man jakke og bukse for 4.500.- Tore Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Kjøpte XM 5000 på tilbud for noen år siden og den funker greit den. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Vi har som tidligere nevnt seildresser til kr. 1000 som fungerer greit. (merket er arctic explorer og så vidt jeg vet nytt i Norge) Den har til og med flyteelementer innebygget og en såkalt 50N seildress. Puster den? Nei. Holder den hodet over vannet om man detter i sjøen? Nei. Blir man så "tung" at man har vanskeligheter med å svømme om man faller uti? Ja. Vi har og 5 stk. XM seildresser (såkalt ex Musto) som neppe etter mitt personlige skjønn kan ha noe med Musto å gjøre uten å gå mer i detalj på forskjeller. Mørk blå og beige. Str. L og XL selges a kr. 1000 pr. sett. Nevner at Quayside har forandret/forbedret skotøyet betraktelig ift. i fjor. Vi har forøvrig og en del Sebago fottøy på lager (både seilstøvler med Vibram såle og fritidssko) som vi gjerne selger ut før flytting. Varer for ca. 1 000 000 igjen. Inkludert Selden, Furlex, foldepropeller, radar, kartplottere, kart, vhfer, sikkerhetsutstyr, tauverk, vinsjer osv. Mulig jeg er litt vel subjektiv når det gjelder seilklær men selv har jeg frosset nok på havet til at jeg velger å ikke spare på et par tusenlapper. Bruker man båten hovedsaklig en time eller to til nærmeste utfartshavn og vil spare penger på klær kan man kanskje like gjerne kjøpe en varm arbeidsdress a kr. 490 på OBS og tørke den til dagen etter når den blir våt. Atle Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Atle... har sendt deg IM. Arild Sitér dette innlegget Link to post
fokk Svart 2.Juli.2005 Del på Facebook Svart 2.Juli.2005 Jeantex har en del fine seilklær, for tiden på tilbud hos Topp Fritid i Sarpsborg. Geir <{POST_SNAPBACK}> Vurderer å kjøpe inn 2 sett med jeantex seilbekledning. Noen som har erfaring med Jeantex sine seilklær? Holdbarhet over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 2.Juli.2005 Del på Facebook Svart 2.Juli.2005 (redigert) Jeg har sett på en del klær bl.a. fra Helly Hansen, Musto, Henry Loyd etc. og alle lager dyre saker med fine membraner. Nå synes jeg det er ekstreme priser for produktene, men det er forsåvidt greit, det jeg er skeptisk til er holdbarheten. Gore-tex har 10 års garanti på produktene sine, men det hjelper lite når man står i stormen med sjøer som hus rundt omkring. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har fått anbefalt å holde meg unna Gore-Tex, da disse klærne blir tette av salt, og heller bruke Dermidax (eller noe sånt), Bergans har et bra utvalg i Dermidax, koster ca 3000 for jakke, og 2000 for bukse, og er meget anvendelig til annet bruk enn seiling også! Du får klærne i din nærmeste sportsbutikk. Redigert 2.Juli.2005 av Anonym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 2.Juli.2005 Del på Facebook Svart 2.Juli.2005 seilklær i gore-tex er bla. laget for salte forhold å skylle klærene i ny og ne trenger alikevel ikke være så dumt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.