Jump to content

Seilklær


EspenH

Recommended Posts

  • 8 måneder senere...

seilklær i gore-tex er bla. laget for salte forhold

å skylle klærene i ny og ne trenger alikevel ikke være så dumt

Så de har altså en egen Gore-tex-membran for seilklær som er så mye bedre enn annen Gore-tex?

Virker jo rart da at man ikke bruker det samme på andre klær med Gore-tex-membran.

Link to post
Share on other sites

selv innen et enkelt merke brukes forskjellig goretex membran utifra hvilken modell man kjøper musto hpx har bedre membran enn på mpx osv.

jeg kjenner ikke alle detaljer men vannsøylehøyde membranen står i mot og pusteegenskaper er essensielt. Vi har goretex jakker fra 1900 til 6000. Selv bruker jeg den til 1900 som fritidsjakke så har jeg en kraftigere til seiljakke.

Link to post
Share on other sites

Har seilt flere 1000 Nm med mine XM Offshore (forrige modell). Jeg er absolutt fornøyd med design, kvalitet og pris. Rødfargen er riktignok litt blekere. Største risikoen for å ødelegge vannbeskyttelse er å vaske plaggene med vanlig vaskemiddel. Det fungerer dog veldig bra med spesialvask og skylling med impregneringsmiddel i maskinen. Det finnes sikkert flere merker som virker. Vil tro at dette ikke er et XM fenomen.

 

Salt som setter seg i tøy reduserer kjent PH verdien i overflaten og reduserer derigjennom fordampningen. Saltet må skylles bort for at tøyet ikke skal føles fuktig nesten uansett vær.

 

Quayside Offshore støvlene er jeg ikke fornøyd med. Jeg har høy vrist og trekker med meg all innmat ut av støvlene, hver gang jeg trekker de av meg fuktige. Og det er de ofte. I tillegg må sålen rubbes av og till for å ikke være livsfarlig glatt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg vet ikke hvor mange år gode seilerklær varer. Jeg sitter mesteparten av tiden på overdekket når jeg seiler - uansett vær, og har på meg Ocean T-8000. Jeg er overrasket over pusteegenskaper til dette seilerplagget, men er forberedt på at effekten avtar etter et par sesonger. Jeg har ikke kunnskap om seilerklær, men jeg antar at slitasje og smuss reduserer pusteegenskapene slik at jeg nok bør få ny dress innen et par år.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Er i Trondheim, og har måttet gå til innkjøp av en Henry Lloyd jakke til pga været. Bor på Grand Olav og ikke langt ned til båtbutikken. Ellers er også 4 navnebrødre av

medlemmet Sydvesten også på plass. Er klar til ferien.

 

Gode erfariner med han Henry er årsaken til dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ellers er også 4 navnebrødre av

medlemmet Sydvesten også på plass. Er klar til ferien.

Du skal ikke undervurdere dette hodeplagget... Det er ikke for ingenting at det har overlevd i så mange generasjoner....selv om det er vanskelig å finne gode eksemplarer av dette hodeplagget i disse tider..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vurdere dette, men kunne tenkt meg å hørt noen flere erfaringer først :flag:

 

jakke_ocean.jpg

XM Offshore T-5000 og

XM Ocean T-8000

 

http://www.seatronic.no/

 

Jeg har brukt Xm Offshore som seatronic selger, i flere år. Den gnager veldig rundt halsen og på haka, ved seiling nonstop i flere dager.Men er vanntett og er grei ellers.

 

Kjøpte Musto, den er mykere rundt halsen og har en bedre tildekking for ansikte. Er verdt pengene. Brukte den over Atlanteren fra Vest til Øst seiling med en lett tynn Henry Lloyd smokkjakke under. Ble aldri blaut i klærne under og frøys aldri. Selv i stormværet som vi hadde, noen dager.

 

Er en ute på havet tidlig på våren og sent på høsten, er det lurt å kjøpe det som dekker best i ansiktet uten at en må stramme til for hardt, for å dekke ansikte godt. Så jeg anbefale å prøve klærne først, før en kjøper det?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er faktisk komfort og bevegelighet.

 

Det beste jeg vet på henda under vinterseilas er vanlige votter med plastpose utenpå. (jeg bytter til fingertuppløse vanter når noe skjer, men så er det på med plastposevottene igjen)

 

Goretex type er glimrende materiale, og jeg bruker det på MC'en, men hvor ofte freser man rundt på sjøen i 50 knop vind?

 

Folk sier bomul innerst. Etter å ha brukt "superundertøy" så er jeg frelst.

 

Så ei romslig bukse, skjorte og en tykk ull genser.

 

Lett regnjakke og bukse (type longJohn) som puster ytterst. Revner lett, sier du - hvorfor tror du at du har spinakkerteip ombord?

Jeg tror buksa og jakka mi kosta 150 kr for 10 år siden, kjøp et par ekstra.

 

Ser jeg trendy ut - Nei. Blir jeg mobba -Ja. fryser jeg eller blir jeg våt Nei.

 

Men ikke spar på fottøyet. Der er bare det beste godt nok.

Å-ja, kjøp en sydvest også. Og ørevarmere

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg seiler med motorbåt og har vel ikke så mye erfaringsgrunnlag i forhold til seilbåtførere når det gjelder seilklær. Jeg har imidlertid oppholdt meg maaange timer på overdekket de siste sesongene i all slags vær. Det skal ikke mye til med avvik fra varm, og skyfri himmel før jeg tar på meg seiltøydressen Ocean T-8000 som jeg har kjøpt hos Seatronic. I tilløegg har jeg Quayside BISCAY støvler og ullue/skyggelye/sydvest (avhengig av vind, sol og regn). Jeg har tilbrakt opptil 10 timer sammengengende med dette utstyret og er mer enn overrasket over hvor tørr jeg er på kroppen etter bruk av dette utstyret trass at sjøen har "fosset" over meg.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med å kjøpe fra utlandet? jeg kikket på Marinesuperstore.com (England) og sammenlignet med seatronic, det virker som det er en del å hente?

 

Eksempelvis et sett tilsvarende Musto BR1 Inshore Race kr 3760,- på Seatronic og ca kr 3100,- inkl frakt og avgifter fra marinesuperstore. Hos lokale forhandlere ligger settet på ca 4200,-.

 

(Offshore-settet ser ut til å være kr 8260,- hos Seatronic og kr 6300,- hos marinesuperstore...)

 

EDIT: virker som det er mindre å hente på XM: 3990,- mot 3300,-

 

EDIT2: Ser at det sannsynligvis er lagt inn en billigere jakke i settet fra marinesuperstore, rettet prisen.

Redigert av McEwan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk mit Musto "Costal sett" av fruen som hun kjøpte i havnen i Skagen i fjor i august... med 30% rabatt.... mener det endte opp på drøye 2000 kroner for jakken og buksen... Fungerer helt greit for oss som kun er kystseilere...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...