Jump to content

Færderseilasen


bliss X

Recommended Posts

Jeg har aldri seilt regatta før, men i et svakt øyeblikk meldte jeg meg på færderseilasen.  :headbang:

 

En gang skal jo være den første  :cryin:

 

Regner med å bruke en del tid framover for å sette meg inn i dette.

Tips av alle slag mottaes med stor takk.

 

:cryin:

Du finner vel en det meste på http://www.kns.no

 

Var med en gang; andre år som seilbåteier; 3 skogsmatroser pluss en som hadde vært med før på færdern ombord.

 

De fleste tips jeg evt kunne gi skal jeg kanskje heller benytte i sammenheng med 'årets båt-tabbe' - bland annet seilte vi med nasjonalflagg oppe over startstreken (for ikke-seilere: dette betyr at du bryter seilasen)  :blush:  :blush:  :yesnod:

 

Fattet ikke hva som var så morsomt på de andre båtene....

Link to post
Share on other sites

Jeg var med for 10 år siden. Det var en stor opplevelse !

De som tok det på blodig alvor hadde mannskap med alt av klær og mat på seg slik at all vekt ble med på rekka. Jeg deltok i en  31 foter med 20 år gamle seil, 5 mann, 2 kasser pils, mye annet god drikke og mat, en alvorlig stor bag med verktøy på 50 kg, samt mye klær.  Allikevel ble vi nummer 15 av 30 i vår klasse. Det var vi godt fornøyd med.

Av tips for å gjøre det godt er følgende greit å huske: En god start er alltid en fordel.

Veivalget er ekstremt viktig med tanke på vind og strøm.

Jeg regner med at får noe mannskap som har seilt en del regatta.

Uansett ambisjoner så vil dette bli en enestående flott seilas !

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Du finner vel en det meste på http://www.kns.no

Nei, det er nettopp det jeg IKKE gjør. Synes KNS sine sider er helt elendige. De gir bare veldig overordnet og generell informasjon - Den refereres til diverse regler og bestemmelser, men ingen link eller detaljer om hvor man finner disse. Mulig det ligger der, men jeg har ikke funnet noe.

 

Ikke lett å være nybegynner på regattabanen når reglene skal være så vanskelig tilgjengelige.

Link to post
Share on other sites

Du er pliktig til å ha et eksemplar av gjeldende nasjonale seilreglement ombord. Anskaff dette. Mye av seilreglementet er i samsvar med sjøveisreglene. Merk deg spesielt seilreglementets avvik fra sjøveisreglene og sett deg inn i hvordan du må forholde deg da. Seilreglementet har "sære bestemmelser" i tiden du er "startende", runder merker, og ved målgang. Dessuten må du ha en forståelse for hvordan du skal forholde deg til "loffing", foruten når man har "rett/ikke rett" til å "dekke (ta vinden fra)" en annen (Les seilreglementet).

 

Nå sier du ikke noe om hvilken klasse du har meldt deg på i. Hvis det er en entype-klasse kjenner du sannsynligvis noe i den klassen, snakk med dem. I det hele tatt kan det være lurt å få litt tid til en "dialog" med en som har seilt en del regatta.

Link to post
Share on other sites

Du er pliktig til å ha et eksemplar av gjeldende nasjonale seilreglement ombord. Anskaff dette. Mye av seilreglementet er i samsvar med sjøveisreglene. Merk deg spesielt seilreglementets avvik fra sjøveisreglene og sett deg inn i hvordan du må forholde deg da. Seilreglementet har "sære bestemmelser" i tiden du er "startende", runder merker, og ved målgang. Dessuten må du ha en forståelse for hvordan du skal forholde deg til "loffing", foruten når man har "rett/ikke rett" til å "dekke (ta vinden fra)" en annen (Les seilreglementet).

 

Nå sier du ikke noe om hvilken klasse du har meldt deg på i. Hvis det er en entype-klasse kjenner du sannsynligvis noe i den klassen, snakk med dem. I det hele tatt kan det være lurt å få litt tid til en "dialog" med en som har seilt en del regatta.

Takker og bukker, og det er nettopp ting som "Det Nasjonale Seilreglement" jeg er på jakt etter. Hvor i all verden får man tak i det, og er det samme dokument som "KAPPSEILINGSREGLENE (2001-2004) Fra NSF" ?

 

Har lett høyt og lavt på nettet, og på NFS sin side nevnes et dokument som heter KAPPSEILINGSREGLENE (2001-2004). Man finner det godt bortgjemt blandt pins, slips og andre nyttige ting. (koster kr 130) "Det nasjonale seilreglement" har jeg ikke funnet ennå.

 

Hvilken klasse det blir bestemmes av KNS. Jeg kommer til å ha med en erfaren regattaseiler ombord, men det skader jo ikke å sette seg godt inn i det teoretiske på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er nettopp det jeg IKKE gjør. Synes KNS sine sider er helt elendige. De gir bare veldig overordnet og generell informasjon - Den refereres til diverse regler og bestemmelser, men ingen link eller detaljer om hvor man finner disse. Mulig det ligger der, men jeg har ikke funnet noe.

 

Ikke lett å være nybegynner på regattabanen når reglene skal være så vanskelig tilgjengelige.

Når du sier dette så mener jeg å huske at jeg hadde også noen problemer. Har du prøvd en søkemotor? Jeg gjorde det nå og de ER vanskelig. Det jeg fant er dette.

 

Seilnummer har du? Da fins det også en del regler om plassering og størrelse som seilmakeren selvfølgelig kjenner, men dersom du vil lage disse selv (med spinnakertape, en del styr, men kanskje det eneste som virker 2 dager før start) har jeg et sted alt dette.

 

Og så MÅ du være medlem i en godkjent seilforening - båtforening holder ikke. Jeg ble ringt opp noen få dager før og ble så medlem i Nesodden Seilforening - noe som jeg forøvrig ikke angrer på.

 

Lykke til - og det viktigste er å delta, ikke plasseringen! Jeg snakker av erfaring  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Har lett høyt og lavt på nettet, og på NFS sin side nevnes et dokument som heter KAPPSEILINGSREGLENE (2001-2004). Man finner det godt bortgjemt blandt pins, slips og andre nyttige ting. (koster kr 130) "Det nasjonale seilreglement" har jeg ikke funnet ennå.

... nå vel - jeg kalte det for "Det nasjonale seilreglement" fordi det er en oversettelse av det internasjonale med eventuelle norske tilpassninger. Men det heter nok KAPPSEILINGSREGLENE (2001-2004). Dette får du sikkert fra NSF, dessuten har KNS tidligere også solgt dette i forbindelse med Færderseilasen - du får det sannsynligvis hos KNS i Huk Aveny 1! :headbang:

 

Hvis du skal ha med deg en dreven regattaseiler, så ville jeg latt ham sitte til rors som skipper i starten i et hvertfall!

 

..... nei det viktigste er ikke å delta, men å gjøre sitt beste ut fra de forutsetningene man har! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei ingen norsk versjon men alle norske seilsider jeg har vært innom linker til denne siden vedr. reglene . bla. http://www.kns.no/moetekal/kappseilingsregler03.htm

Så ikke vet jeg om det er noen som har oversatt disse eller at alle seilere er så gode i engelsk at det går greit å bruke orginalspråket.

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Nei ingen norsk versjon men alle norske seilsider jeg har vært innom linker til denne siden vedr. reglene . bla. http://www.kns.no/moetekal/kappseilingsregler03.htm

Så ikke vet jeg om det er noen som har oversatt disse eller at alle seilere er så gode i engelsk at det går greit å bruke orginalspråket.

OK, du er hjelpsom, det er flott! Men Norges Seilforbund NSF utgir den norske versjonen som gjelder, og som skal være ombord. Man får den fra NSF eller sannsynligvis også fra KNS som jeg har vært inne på foran. :headbang:
Link to post
Share on other sites

Takker så mye for gode tips. Da blir det å bestille dette fra KNS eller NSF.

 

Det med seilnummer og seilforening er i orden, men jeg må si jeg skuffet over at seilorganisasjonene ikke gjør disse reglene mer tilgjenglige, og at de tar seg betalt for dem.

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

.... jeg må si jeg skuffet over at seilorganisasjonene ikke gjør disse reglene mer tilgjenglige, og at de tar seg betalt for dem.

NSF er vel en "non-profit" organisasjon. De får vel noe statsbidrag, ellers er det kontingenter og hva de tar for trykksaker som Seilreglementet, samt avgifter for målebrev, som er inntektsiden.

 

På denne bakgrunnen synes jeg det er riktig at de som seiler regatta betaler for seilreglementet, det vedkommer ikke turseilerne, synes jeg.

 

Hvis du vil forandre på dette, er vel den demokratiske veien å gå gjennom den seilforeningen du er medlem av ..... :headbang::yesnod::cryin:

Link to post
Share on other sites

Joda. Den koster kr 130, og kan sikkert brukes flere ganger så det er ingen "big deal".  Når man betaler kr 800 til KNS for å få seile med en stygg Helly Hansen plakat på baugen,  kunne gjerne reglene vært inkludert.  :headbang:

 

Er forøvrig medlem av Arendal seilforening, og det blir vel ikke så mange derfra i Færdern regner jeg med.

Link to post
Share on other sites

Nå er boka anskaffet fra Nautisk Forlag, og her må det pugges   :eek:

 

Eksempel på en enkel kort og grei regel er regel 17.1:

 

Hvis en båt klar aktenom blir le båt innenfor to av sine skroglengder fra en båt for samme halser, skal den ikke seile høyere enn sin riktige kurs så lenge båtene forblir overlappet innen denne avstanden fra hverandre, med mindre det gjør at den umiddelbart seiler aktenom den andre båten. Denne regel gjelder ikke hvis overlappen begynner mens lo båt skal holde av veien i henhold til regel 13.

 

Enkelt og greit eller?

 

(boka er bare på 145 sider uten illustrasjoner)

 

:drink:

Link to post
Share on other sites

Eksempel på en enkel kort og grei regel er regel 17.1:

 

Hvis en båt klar aktenom blir le båt innenfor to av sine skroglengder fra en båt for samme halser, skal den ikke seile høyere enn sin riktige kurs så lenge båtene forblir overlappet innen denne avstanden fra hverandre, med mindre det gjør at den umiddelbart seiler aktenom den andre båten. Denne regel gjelder ikke hvis overlappen begynner mens lo båt skal holde av veien i henhold til regel 13.

 

Enkelt og greit eller?

Tror det er viktig å sette seg inn i definisjonene her. Eksempelvis "klar aktenom", "overlapp" osv.. Har man ikke dette klart for seg, blir jo dette helt u-forståelig.

 

Det har tidligere blitt utgitt en form for "forklaringer til seilreglementet". Bl.a. av Paul Elvstrøm i sin tid. Er ikke ajour med hva som finnes i dag, men det vet kan hende noen der du har kjøpt reglementet. NSF bør vel også kjenne til slikt.

 

Tidligere har også HR-312 Klubben hatt bl.a. "Færderseilasen" som eget tema på interne møter. Da har noen forklart seilingsreglementet. Dette kan også skape interesse for ferske til å delta, dermed får man flere med. Et sittende styre kunne jo ha lagt opp til noe slikt? Eller??? Nå er dette antagelig for sent, men man kan vel gjøre noe med det til neste år??

Link to post
Share on other sites

Jeg vil for all del ikke fraråde deg til å delta, men med din ringe regattaerfaring og kjennskap til reglene, vil jeg nok på det sterkeste anbefale deg til å ta med en person med nødvendig erfaring.

Reglene for å kjøre bil i Norge er nok adskillig enklere enn seilingsbestemmelsene. Lite artig å bli disket eller havne i en kollisjon på grunn av manglende kjennskap til reglene. Men siden du har fått tak i reglene, så er det bare å pugge for harde livet fram til start.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil for all del ikke fraråde deg til å delta, men med din ringe regattaerfaring og kjennskap til reglene, vil jeg nok på det sterkeste anbefale deg til å ta med en person med nødvendig erfaring.

Reglene for å kjøre bil i Norge er nok adskillig enklere enn seilingsbestemmelsene. Lite artig å bli disket eller havne i en kollisjon på grunn av manglende kjennskap til reglene. Men siden du har fått tak i reglene, så er det bare å pugge for harde livet fram til start.

Nå sier Lasse i sitt svar #5 at han kommer til å ha med seg en erfaren regattaseiler på Færder'n.

 

Lasse snakker om 145 sider. Det er mange av disse som han ikke behøver å lese. Det gjelder avsnitt om arrangement, foruten appendix etc. etc. (nå refererer jeg til tidligere utgaver). Vil anta at det er rundt en tredjedel, eller en 45 - 50 sider han bør sette seg inn i. Mye av dette er samsvarende med sjøveisreglene.

 

Det er situasjoner som er spesielle for regatta man bør lære seg grundigere: start - runding av merker - loffing og målgang.

 

Vet man hva dette dreier seg om, kan de fleste greie seg godt i Færder'n. Det er ikke nødvendig å involvere seg i loffing, det er ikke nødvendig å starte der alle andre vil starte, man kan unngå trengsel, osv. osv. osv..

 

De verste opplevelsene jeg har hatt på sjøen har hatt sin årsak i at enkelte faktisk ikke kan de mest grunnleggende, elementære reglene for vikeplikt. Slike har også vært tilrors i Færderflåten.

Link to post
Share on other sites

Til Anton:

 

Jeg ville nok ikke lagt avgårde uten en med erfaring ombord. Har ingen regattaerfaring selv, bortsett fra at jeg var med en båt for noen år siden. Det var helt vindstille, så vi ga til slutt opp - dri til Steilene og hygget oss med akterdrammer isteden.   :eek:

 

Regattafolk er ikke til å bli kloke på. Det var som sagt helt vindstille - både logg og GPS viste 0.0 og båtene ble liggende i svære klynger. Så hendte det at en og annen hadde flaks og fikk et lite pust. En båt som hadde fått et slik pust gled sakte opp mot oss og han ombord hylte og skrek at vi skulle vike.  :lol: :lol: :lol:

 

Jeg tar i det hele tatt ikke dette så høytidlig, men det er klart at det er viktig å kjenne til seilingsreglene. Skal ikke se bort fra at jeg lager en side ut av det, med de viktigste tingene  :drink:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Lasse, Færderseilasen er for mange selve høyde punktet i løpet av sesongen.

 

Ta det med ro i henhold til Seil reglemang osv. Det viktigste er å passe på at båter på babord halser har vikeplikt for båter på Styrbord halser. Husker du dette samtidig som du signalisere overfor møtende båter  hva du har tenkt å gjøre så går dette bra.

 

Jeg går ut fra at du stiller i 312 klassen og gir Pan Pan kamp om pokalen.  :lol:

 

Du sier at du har med deg erfarent regatta mannskap. Bruk denne personen til å gi deg tips og råd om hvordan du skal forholde deg iforhold til konkurrentene. Jeg tror at du skal ha roret ved start og andre situasjoner hvor det er tett mellom båtene. Du vet av alle best hvordan din båt oppfører seg og hva du må gjøre for å få skuta ditt du vill.

 

Husk godmat og drikke gjør turen til en uforglemmelig opplevelse. Det er fantastisk å være omgitt av hundrevis av lanterner nattestid i Drøbak sundet.

 

Lykke til

 

:lol:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Det jeg husker best fra min seilas var starten med hundrevis av båter sirklende samtidig som vi måtte holde oss klar av fergene som ikke brydde seg alt for mye om oss. Også Drøbak sundet var spesielt med den tette trafikken samt møtende Danmarkferge. Om natta var det et utrolig syn å se hundrevis av blanke lanterner forut, like mange røde på styrbord og grønne på babord. og selvsagt noe akterut.

Dette blir nok moro!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig ikke lov å seile med reklame i disse seilasene, men hva med baatplassen.no vimpelen?

Du kan selvfølgelig føre den på samme måte som enhver annen maritim vimpel som du ikke er sponsret for å føre. Eksempelvis alle andre vimpler fra foreninger, NSSR, SXK, KNBF etc..
Link to post
Share on other sites

Til Lasse: Er været godt nok så tar jeg en tur ut for å se på Færderseilasen, er nå så gammel og har vært med som mannskap såpass mange ganger at nå holder det med å se på.

 

Men det var rågøy de ca. 10 årene det sto på, idag holder det lenge med å se på. God tur og husk at seilreglementet bør du kunne på rams, eller i det minste ha en ombord som kan det. Du kan tjene mange plassering på å rope de rette ordene på feil tidspunkt. Det er så mange usikre seilere der ute at dette er en strategi som funker bra, i de fleste tilfelle.

 

Bare et råd, ser du en litt sliten hvit skyggelue fra en herværende Kongelig Seilforening i en annen båt, kom deg unna. Disse gutta eier verden og tror at de kan det holder på med, det er utrolig hvor mye du kan tillate deg hvis du har den rette lua, riktig vimpel og splittflagg. Historiene kan du få privat, jeg vil jo ikke bli saksøkt fra et eller annet overivrig medlem av tidligere nevnte forening.

 

Kan forøvrig nevne at jeg takket nei til medlemskap der i sin tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...