Jump to content

Færderseilasen


bliss X

Recommended Posts

Men det var rågøy de ca. 10 årene det sto på, idag holder det lenge med å se på. God tur og husk at seilreglementet bør du kunne på rams, eller i det minste ha en ombord som kan det. Du kan tjene mange plassering på å rope de rette ordene på feil tidspunkt. Det er så mange usikre seilere der ute at dette er en strategi som funker bra, i de fleste tilfelle.....

Fy skam deg! HR-312 klassen er en gentlemansklasse hvor ingen opptrer slik, hverken mot sine egne eller andre. En annen sak er at en del andre ikke avstår seg fra slike uforskammetheter. Disse, inklusive mini  :headbang: bør settes uttrykkelig på plass! :smash::sad: :sad:
Link to post
Share on other sites

Beklager Pan Pan jeg siktet selvsagt ikke til HR 312 klassen, jeg burde jo visst at det er i den klassen alle er gentlemen av de som seiler HR. Det er jo selvsagt at de som ikke er gentlemen og seiler HR de har andre båter størrelser av HR.

Sann historie selvopplevd: Vi var på kryssende kurs med en større HR, han hadde vikeplikt og det ble ropt, svaret var: "Det gir jeg f**n i, fordi det er ikke min båt som blir ødelagt".

 

Han hadde anker på rulle i baugen, nei vi protesterte ikke, fordi han seilte i en annen klasse. Vi ble allikevel nr. 3 i klassen det året.

Link to post
Share on other sites

Beklager Pan Pan jeg siktet selvsagt ikke til HR 312 klassen, jeg burde jo visst at det er i den klassen alle er gentlemen av de som seiler HR. Det er jo selvsagt at de som ikke er gentlemen og seiler HR de har andre båter størrelser av HR.

Sann historie selvopplevd: Vi var på kryssende kurs med en større HR, han hadde vikeplikt og det ble ropt, svaret var: "Det gir jeg f**n i, fordi det er ikke min båt som blir ødelagt".

 

Han hadde anker på rulle i baugen, nei vi protesterte ikke, fordi han seilte i en annen klasse. Vi ble allikevel nr. 3 i klassen det året.

Ja, ja - takk for glimt i øyet, det er sikkert mange gentlemen i andre klasser enn HR-312! Men det er nå den jeg kjenner best, du vet - *navlen sett fra navlen*!:lol:

 

Synn at du ikke protesterte. Du kan i visse tilfelle ha plikt til å protestere, blir man involvert i et eller annet, kan man bli disket som en konsekvens av å ha latt være å protestere.

 

Det er desverre slik at i praksis er det en del bøller som gjør akkurat som du sier her. KNS har jo dommer-båter ute, men jeg vet at de ofte gir blaffen i å reagere overfor klare regelbrudd som de utvilsomt ser. Etter seilreglementet har dommere ute på banen anledning til å gi straff, inklusive å diske de som bryter reglene.

 

Etter å ha startet i nærmere 20 Færderseilaser, er det mitt inntrykk at KNS først og fremst prioriterer det forretningsmessige aspektet. KNS gjør altfor lite, synes jeg, for å stoppe usportslig opptreden i seilasen.

Link to post
Share on other sites

Til PanPan

 

Håper du forstår at mye av det jeg har tatt opp i denne tråden (borstett fra min bekymring for at jeg ikke kan reglene skikkelig) også er skrevet med glimt i øyet.  :smiley:

 

Jeg tror det finnes alt for mange råtasser der ute til at jeg vil gi meg inn på noe sjansespill. Med mitt totalt fraværende konkuranse innstinkt tar jeg ikke dette så alvorlig, men vi skal selvsagt forsøke å gjøre vårt beste.

 

Jeg er helt enig med deg i det du skriver om KNS.  Håper ikke jeg støter noen med dette, men mitt intrykk er at mye av det man kan kalle det organiserte seilermiljøet her i Oslo består av en blanding av råtasser og snobber.

 

Det finnes mange flotte seilforeninger rundt om i landet, som gjøre en kjempejobb for å holde liv i seilertradisjonen, men her i Oslo ???

 

Derfor er jeg medlem av Arendal Seilforening, som jeg synes gjøre en flott jobb. Dette til tross for at jeg ikke har noen som helst tilknytning til Arendal.

 

Ser ut som jeg er den eneste her på baatplassen.no som skal seile færdern. Kanskje jeg blir alene der ute ?  :lol::smiley:

Link to post
Share on other sites

Til PanPan

 

Håper du forstår at mye av det jeg har tatt opp i denne tråden (borstett fra min bekymring for at jeg ikke kan reglene skikkelig) også er skrevet med glimt i øyet.  :lol:

 

Jeg er helt enig med deg i det du skriver om KNS.  Håper ikke jeg støter noen med dette, men mitt intrykk er at mye av det man kan kalle det organiserte seilermiljøet her i Oslo består av en blanding av råtasser og snobber.

 

Det finnes mange flotte seilforeninger rundt om i landet, som gjøre en kjempejobb for å holde liv i seilertradisjonen, men her i Oslo ???

 

Derfor er jeg medlem av Arendal Seilforening, som jeg synes gjøre en flott jobb. Dette til tross for at jeg ikke har noen som helst tilknytning til Arendal.

Hva jeg skriver her er ikke den ene siden av en "dialog" til et svar foran. Det er også skrevet med forsøk på å informere alle som leser. Men. *som man spørger får man svar* :smiley:

 

Synes du er litt vell "alle over samme kam" i din karakterisering av det organiserte seilermiljøet i Oslo. Det er noen som er utrerte, de personene blir også lett lagt merke til. Men det store flertallet er vel ikke så forskjellige fra deg og meg. :smiley:

 

Men, - når man først skal velge en seilforening langs Norges Skagerrak-kyst: Da ville jeg vurdert Moss Seilforening. Drivandes miljø, både på turseiling og regattaseiling. For et par år siden arrangerte de en eskadre-seilas ned til Kristiansand (der omkring) - videre over til Danmark gjennom Limfjorden fra vest til øst, og til svenskekysten. Vinteren i forveien brukte de til planlegging hvor alle deltok. Gjett om det fungerte!

Link to post
Share on other sites

Synes du er litt vell "alle over samme kam" i din karakterisering av det organiserte seilermiljøet i Oslo. Det er noen som er utrerte, de personene blir også lett lagt merke til. Men det store flertallet er vel ikke så forskjellige fra deg og meg. :smiley:

Ja, det er det som er faren med slike utsagn, men man hører jo litt sladder her og der ...... :lol:
Link to post
Share on other sites

Til Pan Pan:

 

Klart vil skulle protestert, men til hvilken nytte? Jeg tror at folk med slike attityder som tidligere beskrevet betyr det ingen ting om de skulle bli disket. Disse menneskene deltar på helt andre premisser enn det sportslige. Desverre så ser det ut for meg som om medlemskap i en viss forening er styrt av snobbefaktoren.

 

Det er helt klart at det også er fine sportsfolk også i KNS, men de er nok desverre i et sørgelig mindretall.

 

Flertallet i nevnte forening er nok der for splittflagget og for å tro at når du har fått det da er du gud. Kan nevne flere eksempler, om ønskelig også utenfor regattabanen.

 

På tross av dette, så mener jeg at det å delta i Færderen er en opplevelse, uansett hvilken klasse du seiler i. Alle båtfolk burde få denne opplevelsen, uansett hva slags båt man har og hvor man befinner seg i landet.

 

Så mitt ønske til de som skal delta: God tur og nyt det. :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I tillegg til den stygge Helly Hansen plakaten man må ha i baugen, har arrangøren nå også forlangt at man skal seile med svær reklameplakat for VOLVO. Ikke Volvo penta men bilmerket VOLVO. Må jeg det? Hva skjer hvis man lar være å klistre på dette merket? Diskvalifisering?

 

Helly Hansen lager tross alt klær til båtfolk, men hva f.. har VOLVO med dette å gjøre  :wink:

 

Reklamehater

Link to post
Share on other sites

I tillegg til den stygge Helly Hansen plakaten man må ha i baugen, har arrangøren nå også forlangt at man skal seile med svær reklameplakat for VOLVO. Ikke Volvo penta men bilmerket VOLVO. Må jeg det? Hva skjer hvis man lar være å klistre på dette merket? Diskvalifisering?

Du kan bli ilagt straff - om det er tillegg i tiden du bruker, eller diskvalifisering - det vil fremgå av bestemmelsene for seilasen! Og de skal jo enhver skipper lese igjennom! :seeya:

 

Spent på hva du nå kan fortelles oss, Lasse! :wink:

 

Færderseilasen er også en kommersiell greie, hva man enn mener om det!

Link to post
Share on other sites

Vi sakser fra www.montebello-daily.com:

 

Premier i Færder'n til Montebello øst!  

 

Lasse Sørensen med ekvipasjen "Bliss X" ryddet et hjørne av Færderseilasens premiebord!

 

show_image_stream.php?bid=2922289&dx=527&dy=419

 

Vi ser her Lasse motta premier fra Ordfører Hokstvedt i Horten og formannen i KNS Ragnar Klevås.

 

show_image_stream.php?bid=2922293&dx=527&dy=394

 

Besetningen på "Bliss X" med dagens premiehøst.

 

Montebello Yacht Club anbefaller en Magnum flaske Champagne som *Krug Grande Cuvée* til krymping av den bøtta hr. Sørensen holder frem i sin venstre hånd før den innlemmes i premieskapet!

Link to post
Share on other sites

Vi sakser fra www.montebello-daily.com: Premier i Færder'n til Montebello øst!   Lasse Sørensen med ekvipasjen "Bliss X" ryddet et hjørne av Færderseilasens premiebord!

Hear, hear!

I presume, congratulations are in order!  :rolleyes: Well done Lasse and crew of "Bliss X"!

 

:sleep:.....og det var din første regatta ?!?! :sad:

 

Hilsen,

Walter_S  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for gratulasjoner, og en spesiell takk til PanPan for glimrende pressedekning av premieutdelingen, og for de mange gode råd og den bistand jeg har fått både før og under seilasen.

 

Det er mannskapet som skal ha størstedelen av æren. Uten det flotte og etterhvert veldig godt innkjørte mannskapet hadde jeg nok knapt nok kommet til Drøbak  :sleep:

 

Ellers kan jeg opplyse at vi hadde full klaff med været. God vind stort sett hele veien, og full fres på skuta.

 

Til walter_s: Ja, dette er min første ragatta, men det er mannskapet det kommer an på. Har man med en som virkelig kan det, og man klarer å finne en riktig arbeidsfordeling viser det seg at det går an å hevde seg selv for nybegynnere.

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...