Jump to content

Hit og ikke lenger


Astor

Recommended Posts

En Askermann kom litt brått i brygga på Sætre Marina i formiddag. Med en stor Nor West (39?) pløyde han rekkelangs flytebrygga til Sætre Marina. Snarrådighet reddet trolig livet til en lokal fisker som sto å fylte drivstoff. Med rundt 10-12 knop kom NorWesten stadig næmere mannen, som klarte å hoppe unna i siste sekund. Jolla, med motor som fiskeren sto ved forsvant under Nor Westen og kom opp av vannet etter at båten hadde passert. Enden på den ville ferden ble krasj i den indre brygga.

 

Føreren la skylden på tekniske problemer. Det ble tatt avhør og promilletest av føreren. Det er mistanke om promille.

Båten er oppgitt å være svenskregistrert og var lånt av en bekjent.

 

SISTE: Båten forlot Sætre med kurs nordover med samme fører ved roret. Politibåten til Follo er nå ute å sjekker båten på nytt.

 

Kommer med bilder når jeg får mer plass for bilder på Baatplassen!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Astor!

 

Jeg var også innom marinaen på Sætre i dag, og da la jeg merke til den Nord West 390'en som lå på bryggen ved siden av bensinbryggen. Så på navnskiltet at den hadde hjemmehavn på Vindön (tror jeg) i Sverige.

 

Så at den hadde noen stygge hakk/ riper under baugspydet og at den var generelt nedsaltet og møkkete.

 

Fyren kan vel ikke ha hatt promille siden politiet slapp han videre...?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var nettopp det de gjorde. De hadde så mye å gjøre at dette ikke ble prioritert. :headbang:

 

Vi var 4-5 personer som så Askermannen svine ut fra marinaen på en motor. Lensmann og Follo-båten tok opp forfølgelsen. De ble stoppet.

Det siste jeg har hørt er at Tollvesenet har tatt beslag i båten.

 

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er heldigvis ingen selvfølge i dette landet at man blir lagt i jern fordi man har vært innblandet i noe som kan være ett rent uhell. Politiet har tydeligvis ikke hatt grunn til å tro at det var fare for gjentagelse eller bevisforspillelse av noe slag ettersom mannen ble identifisert og måtte avlegge promilleprøve.

 

At mannen viste seg å ha ett akutt ønske om å ta en tur på fjorden etterpå for å komme seg vekk og kjøle seg ned kan jeg forsåvidt skjønne! :lol:

Link to post
Share on other sites

Så skadene på brygga i går, ser jo ikke ut som den hadde så stor fart. Hvor traff den, på jollebrygga er det jo bare et par bor som er gåene.

 

Fælt at dette kan skje, hadde jeg vært ute med jolla og skulle tanke og han hadde kjørt rett over båten min, ike f... om han skulle få lov til å kjøre videre. Hva er det politiet i landet her tenker med???

 

Skremmende synes no jeg da!!

Link to post
Share on other sites

Fælt at dette kan skje, hadde jeg vært ute med jolla og skulle tanke og han hadde kjørt rett over båten min, ike f... om han skulle få lov til å kjøre videre. Hva er det politiet i landet her tenker med???

Skremmende synes no jeg da!!

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, skremmende?? Det mest skremmende er etter mitt syn at mange kjører rundt i båt uten forsikring. Faktum er at skaden på jolla di måtte du (eller selskapet ditt) etter all sansynlighet ha dekket selv. Båtføreren hevder at han hadde tekniske problemer og da er han ikke erstatningspliktig etter sjøloven. I slike tilfeller dekker hver av partene sin egen skade. Urimelig? Tja, kanskje. Moralen må være: Kjør ikke rundt i båt uten forsikring.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Leste nettopp i dramens tidende at en om bor hadde gått løs på en fotograf, som tok bilder etter at båten hadde lagt til. Er det deg eller Astor. Det er ikke snakk om no annet en fyll og f**n det her.

 

Folk kan drikke når de er i havn og ikke kjøre beruset..... Blir bare problemer ut av det!!!!

Link to post
Share on other sites

....Det mest skremmende er etter mitt syn at mange kjører rundt i båt uten forsikring.

Det som skremmer meg - hvis det er sant som avisen rapporterer - er at det var ........ fem personer, tre voksne og to barn, ombord i båten, men ingen ble skadet......

 

At barn skal oppleve noe sånt, fra innsiden, er ytterst beklagelig! :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå kan det jo være det at mannen hadde tekniske problemer og at mannen ikke hadde over 0.8 i promille . Så kansje det er lurest i og ikke henge han ut før det motsatte er bevist ?

Bare en tanke som jeg måtte få ut , da vi normenn er veldig flinke til og dømme før vi veit sannheten .............

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I beste fall håper jeg at skipperen hadde tekniske problemer. Men i beste fall vil det forsåvidt ikke "frikjenne" ham for de ubehaligheter han har forårsaket, da jeg med beste vilje ikke kan se at man både skulle ha tekniske problemer med styring samt motorer på samme tid ?

 

Mao. ville det nødvendigvis være mulig å ikke risikere dødsulykke, enten ved reduksjon på fart på motorer, eller unnamanøvrering. At tekniske problemer skulle oppstå både på motorer og styring i et og samme øyeblikk er vel bortimot umulig ?

 

Et annet moment her er oppførsel. Hvis så er tilfelle at fotograf blir forulempet, tyder dette på noe mer enn rent uhell ?

Link to post
Share on other sites

Nå kan det jo være det at mannen hadde tekniske problemer og at mannen ikke hadde over 0.8 i promille . Så kansje det er lurest i og ikke henge han ut før det motsatte er bevist ?

Bare en tanke som jeg måtte få ut , da vi normenn er veldig flinke til og dømme før vi veit sannheten .............

 

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

 

Enig Tine.

Link to post
Share on other sites

Leste nettopp i dramens tidende at en om bor hadde gått løs på en fotograf, som tok bilder etter at  båten hadde lagt til. Er det deg eller Astor. Det er ikke snakk om no annet en fyll og f**n det her.

 

Folk kan drikke når de er i havn og ikke kjøre beruset..... Blir bare problemer ut av det!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Bendik på brygga spurte meg om hjelp til å fortøye den skadde Nor Westen. Jeg tok kameraet med meg ned på brygga for å fotografere skaden. Hadde tatt et par bilder da en kar av utenlandsk herkomst kom angripende og tok fra meg kameratet. Dette ble kastet i bakken. 5.000 kroner ødelagt.

Det ble et basketak og i dag har jeg vært til sjekk hos lege og deretter på sykehuset.

 

Båthavna for meg er et fristed hvor vi aner fred og ingen fare. Nå er jeg usikker.

Båtfolk har alltid vært flinke til å hjelpe hverandre. Nå er jeg usikker.

 

Folket i denne båten på Sætre hadde nok en grunn til å nekte meg å fotografere båten. En uærlig grunn. Det vil ta tid å komme over en episode som denne.

 

Båtlivet er for fint til å bli ødelagt av slike overfallsmenn. Et tankekors ble det for meg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er i hvert fall å håpe at han fant ut av de "tekniske problemene" før han stakk til sjøs igjen, ellers ville vel risikoen for å "komme litt brått i brygga" være overhengende også ved neste anløp....

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, han hadde tekniske problemer. Etter å ha overkjøt jolle og motor ble det problemer. Han stakk av fra Sætre på en motor. Han ble innhentet nord for Håøya av Follobåten. De tok han med til Oslo. Lensmann Foss fra Hurum måtte legge til i Oslo. Ingen ombord i Nord Westen var i stand til dette. Tekniske problemer? :lol::lol:

 

Nå har Tollvesenet beslag i båten. Foreløpig.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bendik på brygga spurte meg om hjelp til å fortøye den skadde Nor Westen. Jeg tok kameraet med meg ned på brygga for å fotografere skaden. Hadde tatt et par bilder da en kar av utenlandsk herkomst kom angripende og tok fra meg kameratet. Dette ble kastet i bakken. 5.000 kroner ødelagt.

Det ble et basketak og i dag har jeg vært til sjekk hos lege og deretter på sykehuset.

 

Båthavna for meg er et fristed hvor vi aner fred og ingen fare. Nå er jeg usikker.

Båtfolk har alltid vært flinke til å hjelpe hverandre. Nå er jeg usikker.

 

Folket i denne båten på Sætre hadde nok en grunn til å nekte meg å fotografere båten. En uærlig grunn. Det vil ta tid å komme over en episode som denne.

 

Båtlivet er for fint til å bli ødelagt av slike overfallsmenn. Et tankekors ble det for meg.

<{POST_SNAPBACK}>

Båthavna og på sjøen er og skal være et fristed for oss alle sammen som ønsker å nyte sjøen, båtlivet og naturen på nært hold. Slike episoder skal ikke få ødelegge denne gleden.

Men det er ikke alltid så lett når f.eks. en stor båt med en lite båtvant person ombord ødelegger denne idyllen på denne måten, eller fyll og spetakkel.

Astor jeg håper du får denne episoden på avstand så raskt som mulig, og det var godt å høre at det ellers gikk bra med deg.

Det er viktig at vi tar ansvar og støtter hverandre i slike situasjoner som dette, og når vi er ute på sjøen og en eller annen trenger hjelp.

Neste gang kan det være en selv som trenger hjelp.

Sitter hjemme i regnværet og koser meg med en øl, men imorgen tar jeg med poden på guttetur i båten med første overnatting i år.

Håper å se deg rundt Hurumlandet i sommer Astor.

Mvh

:flag:

Link to post
Share on other sites

Synd du skulle oppleve noe sånt på brygga - kan bare si at du burde anmelde det med kameraet, om ikke annen så for prinsippets skyld. En annen ting er jo at en anmeldelse av et sånt forhold i sammeheng med det de eventuelt er tatt for (stjålet båten i verste fall?) gjør det mer sannsynlig at de ikke får vridd seg unna...?

 

Uansett tekniske problemer eller ikke, den viktigste grunnen for å gjøre alle anløp i lav fart er jo nettopp at noe kan skje med maskin eller ror nettopp når man skal slå bakk...

 

Håper det blir såpass ubehagelig for hovedpersonene at vi ikke ser dem på sjøen på en stund...

Redigert av hschrde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Folket i denne båten på Sætre hadde nok en grunn til å nekte meg å fotografere båten. En uærlig grunn. Det vil ta tid å komme over en episode som denne.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Du er i din fulle rett Astor å fotografere så mye du bare vil. Det kan ingen nekte deg. (hvem ville nekte deg å fotografere en kollisjonsskadet bil ?) Dette skal du ikke dvele ved.

 

Legg bak deg denne hendelsen, husk på at slike hendelser hører mer til de sjeldne og at båtlivet medfører mere gleder og smil enn det motsatte.

 

Flott at det gikk bra med deg !

Link to post
Share on other sites

Bendik på brygga spurte meg om hjelp til å fortøye den skadde Nor Westen. Jeg tok kameraet med meg ned på brygga for å fotografere skaden. Hadde tatt et par bilder da en kar av utenlandsk herkomst kom angripende og tok fra meg kameratet. Dette ble kastet i bakken. 5.000 kroner ødelagt.

Det ble et basketak og i dag har jeg vært til sjekk hos lege og deretter på sykehuset.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var trist å lese Astor, det er godt du har vært hos lege og sykehus med tanke på eventuelle senskader. Man kan aldri vite hva som dukker opp senere. Håper du også anmelder både personangrep og ødeleggelse av kamera, kan ikke la slike ting gå upåaktet hen.

Ønsker deg lykke til.

Båthavna for meg er et fristed hvor vi aner fred og ingen fare. Nå er jeg usikker.

Båtfolk har alltid vært flinke til å hjelpe hverandre. Nå er jeg usikker.

 

Folket i denne båten på Sætre hadde nok en grunn til å nekte meg å fotografere båten. En uærlig grunn. Det vil ta tid å komme over en episode som denne.

 

Båtlivet er for fint til å bli ødelagt av slike overfallsmenn. Et tankekors ble det for meg.

<{POST_SNAPBACK}>

Båtlivet er for flott til å bli ødelagt på en slik måte så jeg håper du kan få lagt dette bak deg så fort som mulig, selv om det kan ta tid,

og at du kan få mange fine stunder og nyte livet på sjøen. :cheers:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Bendik på brygga spurte meg om hjelp til å fortøye den skadde Nor Westen. Jeg tok kameraet med meg ned på brygga for å fotografere skaden. Hadde tatt et par bilder da en kar av utenlandsk herkomst kom angripende og tok fra meg kameratet. Dette ble kastet i bakken. 5.000 kroner ødelagt.

Det ble et basketak og i dag har jeg vært til sjekk hos lege og deretter på sykehuset.

 

Båthavna for meg er et fristed hvor vi aner fred og ingen fare. Nå er jeg usikker.

Båtfolk har alltid vært flinke til å hjelpe hverandre. Nå er jeg usikker.

 

Folket i denne båten på Sætre hadde nok en grunn til å nekte meg å fotografere båten. En uærlig grunn. Det vil ta tid å komme over en episode som denne.

 

Båtlivet er for fint til å bli ødelagt av slike overfallsmenn. Et tankekors ble det for meg.

<{POST_SNAPBACK}>

:eek: Kanskje politiet gjorde en glipp her alikevel, som lot rasseh.... dra til havs igjen...!!?!

Kom deg på beina igjen nå Astor, og fortsett å nyte båtlivet! Sjansen for å oppleve noe slikt i en Norsk båthavn er ikke engang målbar! Sørg for å anmelde personen for legems* så dette blir tatt skikkelig tak i!

Flott reklame for "våre nye landsmenn" dette.... :puke:

Link to post
Share on other sites

Ja - håper ikke du lar dette ødelegge båtlivet i sommer...

 

Selv om det kan virke som om antallet aggressive folk i båt øker, så er det nok siste gangen du opplever noe sånt! Rent statistisk skulle det vel være bortimot umulig...

 

Om du anmelder det, så er det jo veldig bra at du har fått tatt en legesjekk og sånt...

 

Får jo håpe politiet blir litt ivrige i denne saken - de må vel føle seg litt lurt? Selv om de kanskje ikke kunne gjøre noe i første omgang?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...