Jump to content

Paraplydreggen - et forbannet dårlig anker


Lotus

Recommended Posts

De fleste vet hvordan en paraplydregg ser ut; 4 tynne armer slås ut og man har en "paraply" som skal grave seg ned i bunnen.

 

I utgangspunktet har dreggen fint lite lyst til å grave seg ned. Den innretter seg etter naturlovene til minste motstands vei. Det innebærer at normalt er kun ett av de 4 benene nede i bunnen. Og hvordan holder dette ene benet båten fast? Jo ved å hekte seg fast i et eller annet. Er bunnen bløt og ikke har et eller annet å feste i? Ja da fester den ved at den virker som en plog. Plogen drar seg gjennom den bløte massen. Dette er også et godt prinsipp. De fleste ankere virker på den måten. Formen på flikene og ankerets tyngde sørger for at ankeret graver seg ned når det trekkes langs bunnen. Problemet er bare at dreggen ikke har noen "plog". Den har bare et tynt bein. Og det er virkelig tynt. Syltynt. Dette tynne beinet gir svært liten holdekraft. Arealet er ikke mange kvadratcentimeterene.

 

Hva skjer så? Med kjetting og daumann får man strekket langs bunnen. Det er for så vidt ideelt, men det hjelper likevel fint lite. Å dra en pinne gjennom bløt saule, kan selv en lite barn klare. Holdekraften blir ikke mange kilo. Plaktiske tester viser at teorien stemmer med praksisen og at man like gjerne kunne hatt en stein i enden av tauet. En stein ville faktisk virket bedre, da den har et større areal.

 

 

Hva vil skje dersom et ben på denne dreggen brekker? Jo da vil naturloven sørge for at de resterende 3 bein peker ett til hver side og ett opp. Hva skjer da? Intet feste er mulig over hode. Uansett.

 

Så hva blir konklusjonen?

Med en paraplydregg som ikke hekter seg fast i noe får man en holdekraft som ikke er særlig større enn vekten av dreggen. Har du kjetting i tillegg? Ja da øker du ikke holdekraften med stort mer enn vekten av kjettingen.

En daumann? Samme dårlige effekt. Årsaken er selvfølgelig at både daumann og kjetting har som oppgave å holde strekket langs bunnen. Det er fortsatt dreggen som gir holdekraften.

 

Det som er skremmende her er at en del seilbåteiere ligger på svai med en paraplydregg og forsvarer bruken. Det må kunne kalles toppen av uforsvarlighet i ankringsverdenen. Spesielt når det er allment kjent at man kan bytte ut dreggen med et ploganker eller M-anker med halve vekten og samtidig minst 4-doble holdekraften. Ikke nok med det. Slike ankere har evnen til å øyeblikkelig grave seg ned igjen ved skifte i vindretningen.

 

 

Lotus

 

PS: Selv en paraplydregg får god holdekraft når den får satt seg skikkelig. Synd at så ikke skjer særlig ofte.

Link to post
Share on other sites

Paraplydreggen er hverken forbannet eller dårlig.

Det er noe som heter "horses for courses".

Er helt enig i at paraplydreggen ikke er ideell til sølebunn.

Bruceankeret er uovertruffent i søla.

Bruce ankeret er utviklet i England som ikke har steinbånn.

Her i furet og værbitt er vi stort sett utstyrt med steinbånn.

Der har paraplydreggen svært god evne til å klore seg fast.

Og så elendig i søla er den heller ikke. Jeg har flere ganger måttet dra den løs ved hjelp av genoavinsjen.

Enkel å håndtere er den og. Slå den sammen og hiv den ned i ankerboksen.

Men; jeg skal ha en Bruce på peket en dag. Men det står langt nede på lista.

 

Og jeg har ikke sett noen seilbåteiere hevde at de ligger på svai med paraplydregg vel?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En 10 kg brucekopi koster drøye 500 kroner.

Båtmagasinet har testet kopiene og funnet dem mer enn gode nok.

Les testen her.

Det er kanskje ikke prisen som gjør at nytt anker kommer langt nede på lista, men hva er det da?

Du har en dregg du ikke vil ligge på svai med, men å kjøpe et anker du kan ligge på svai med, ja det kommer langt ned på prioriteringslista. Noen spesiell grunn?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å sitere Mannfred Mann "they answered my questions with questions".

 

Poenget Lotus, er at bildet er ikke så svart/hvitt som du hevder.

Ja, Bruce er et framifrå anker, Bruce er et framifrå anker, Bruce er et framifrå anker.

Nå har jeg sagt det.

 

Men paraplydreggen er ikke et dårlig valg den heller. De fleste har faktisk mindre båter, og jeg har vanskelig for å se en 14 fots Askeladden med en diger Bruce på baugen.

Og etter bred erfaring med ankring her i min del av skjærgården (ytre Oslofjord på vestsiden) er det stort sett stein.

Iallefall bak båten min når den har baugen fortøyd i land.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne at paraplydreggen skal være så ille som Lotus påstår her. Jeg har benyttet paraplydregg i fire sesonger nå, og har stort sett fått veldig bra feste de fleste steder. Noen få steder, der det er veldig mye løs gjørme, er festet litt så som så. Men bortsett fra dette så har jeg ennå til gode å oppleve at paraplyen slipper taket. Og dette selv om dreggen egentlig er litt liten for båten, 8,5kg dregg til 1800kg båt. Dreggen er en av de "gode gamle" fra Sandnes Aducerverk, tror denne har litt bredere klør enn mange andre. Og mye steinbunn er det nok sikkert her vestpå ja..

 

Jeg har imidlertid lurt på å skifte til en Bruce kopi i den nye båten, synes 10 kg paraply til nesten 4 tonn båt virker litt snaut. Ser av tabellene at en 7,5 kg Bruce skal være tilstrekkelig for en slik båt, og da blir det jo mer håndterlig også. Men jeg tror nok fortsatt at paraplyen blir værende ombord som reserve. Dumt at det ikke finnes en sammenleggbar Bruce...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Men paraplydreggen er ikke et dårlig valg den heller. De fleste har faktisk mindre båter, og jeg har vanskelig for å se en 14 fots Askeladden med en diger Bruce på baugen.

<{POST_SNAPBACK}>

En 14 fot askeladden med en bruce kunne klart seg med en ankervekt på halvparten av paraplydreggen. Det betyr vel at for de minste er paraplydreggen i særdeleshet ikke å anbefale.

 

Forøvrig svarer du ikke på hvorfor du ikke vil ligge på svai med paraplydreggen din.

 

Og når det gjelder min negative oppfatning av paraplydreggen, så bygger dette på egen dårlig erfaring. Denne erfaringen samsvarer svært bra med de forskjellige ankertestene. Disse testene er gjort på fritt grunnlag og understøtter min negative oppfatning. Forbannet dårlig er fortsatt betegnelsen jeg gir.

 

Skjønner faktisk ikke argumentasjonen her. Man kan for en billig penge få et anker som veier halvparten og holder det dobbelte - minst! Ideell for alt fra små joller til oljeplattformer. Hva er da problemet?

 

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer nok litt an på størrelsen (som vanlig) :wink:

 

Kjøpte en NB 740 for en del år siden der det var paraplydregg. En stor en, minst 20 Kg. I tillegg var det godt med tykk kjetting før tauet. Den satt veldig bra! Orket ikke holde på med den så jeg monterte en "captain" m/14 mm blytau og 10 kg Brucekopi. Det satt også godt, kanskje bedre???

Det som jeg imidlertid oppdaget var veldig viktig med bruceankeret var god visning. Jeg måtte ha bedre visning slik jeg opplevde det enn hva jeg vanligvis hadde med paraplydreggen.

 

Har hørt at flere har samme erfaring med bruceanker.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et danforth-type hengende på baugen, men har sluttet å bruke det... :nonod:

Det hang absolutt INGEN steder her på vestlandet!

(båten er ca 4 tonn)

 

Kjøpte så 12 kg paraplydregg med 5 meter 13mm kortlenket kjetting og 50 meter 18mm tau :yesnod:

Denne kombinasjonen har ALDRI sluppet taket for meg... (snarere tvert imot; har mang en gang lurt på om jeg noensinne fikk dette opp igjen) :lol:

 

 

mvh

harBayliner

Redigert av harBayliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har da virkelig ikke hevdet at jeg ikke vil ligge på svai med dreggen min.

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg har ikke sett noen seilbåteiere hevde at de ligger på svai med paraplydregg vel?

<{POST_SNAPBACK}>

Javel. Nå hevdet du altså du kanl ligge på svai med din paraplydregg. Samtidig sier du at du ikke har sett eller hørt noen andre seilbåteiere ligge på svai med paraplydregg.

 

Og for all del. En dregg er god på steinbunn. HarBayliner har en dregg som han får meget godt feste med. Da er det nok steinbunn han ankrer på.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Mine erfaringer med paraplyen stemmer overens med Lotus. Etter min mening er paraplydreggen best egnet som daumann på et skikkelig anker.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lå til ankers inn til fjellet på svenskekysten her for noen år siden. Den gang hadde jeg motorseiler på 6 tonn og paraplydregg på 15kg med daumann. Våknet opp i 6 tida på morgenen med et dunk i skutesiden.

Stod opp og trodde dreggen hadde sluppet taket, registrerte at vinden hadde dreid på nord i løpet av natten. Kikker ut og ser att nabobåten har mistet festet på dreggen sin og slår inn i siden på meg.

Han beggyner å forhale og opp kommer en 10kg bruce med mye grass og søle på. Hans unskyldning var att det ikke var dreggen som hadde løsnet, men det var Sverige som hadde mistet en bit som hang igjen på dreggen.

I dette tilfellet 1-0 til paraplydreggen

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

I dette tilfellet  1-0 til paraplydreggen

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også til nå brukt paraplydregg. Har funket helt flott den, aldri mista grepet, men det har nabobåter (har tidligere i annen tråd fortalt at 3 andre båteiere mista grepet med sine "flotte" dregger, men endte opp med å fortøye på hekken på vår båt, og "kaffedreggen", jada, den holdt hele natta (var mer bekymra for tauet enn om dreggen skulle glippe/knekke).

 

Mange kaller kaffedreggen for "drittdregg", jeg har lyttet til dem, og derfor anskaffet "godkjente" dregger. Nå gjenstår det i løpet av sommersesong å se om de er så bra som de vil ha det til.

 

Det kan legges til at dreggen som jeg har brukt veier 16 kg, med 10meter med kjetting som holder 40 fots båt på 16 tonn. Når den har klart denne jobben, kan jeg enkelt og greit ikke forstå at den skal være så dårlig. Områdene den er brukt er hovedsaklig Grimstad, men også store deler av skjærgården mellom Grimstad og Strømstad.

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen vil nok ingen ende ta.

 

Jeg tror at man må bruke det ankret som er tilpasset de forskjellige bunn typer. Tror helt sikkert at paraplydreggen er bra nok når det er sten bunn.

 

Selv har jeg tre forskjellige ankre ombord.

Hoved anker er Danforth, i tillegg har jeg ploganker og paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

He-he......dårlig båtvær og "innestengt" frustrasjon går nå ut over "allounderen" av dreggene, selve "allemannsdreggen", som finnes ombord i (optimistisk gjetning fra min side - ikke heng meg på denne kommentaren! :wink: ) 7 ut av 10 båter av litt eldre årgang.

 

Det som er merkelig her er at vi diskuterer og sammeligner epler og pærer, og er like skråsikre på at den ene er bedre enn det andre.......... :lol:

 

Like fullt som det finnes "gode" som "dårlige" Bruce-kopier, så finnes det gode og dårlige folde- / paraplydregg ! Når jeg begynnte båtlivet i 1974 så var det jammen ikke så mye å velge mellom. Bruc'en var den gang forbeholdt oljeriggene i Nordsjøen (vet av egen erfaring, jobbet det ute på den tiden). Paraply'en fantes ombord i "alle" småbåter.

 

Kjøpte min egen paraplydregg på den tiden og betalte den svimlende sum av 375,- og det var mye penger (selve båten ga jeg 7.500,- for....) den gang. Dreggen var solid, med brede, skålformede "armer", med diger "klump" øverst på stilken - og det sto noe sånn som "Sandnes Aducerverk" (husker det meget godt, for jeg lurte fælt på hva ordet ADUCER betydde - fikk aldri no svar på det) innstøpt i skaftet. Denne dreggen har fulgt meg gjennom 20 år, fra båt til båt. Aldri har den sviktet!

 

Én episode som jeg husker spesiellt - skulle ligge på svei i Evjesund, sør for Moss. Sundet er ganske grundt, ca. 3-4 meter bare, med leire- / sølebunn og laaaangt sjøgress. Ombord i nyinnkjøpt Moody 33 satt det et digert Danforth-anker i baugen, og bare kjetting. Solgangsbrisen blåste rett inn i bukta. Danforthen bare skled over søla og samlet bunter av sjøgress som en annen harvemaskin! Vi dregget. Opp med ankeret, rengjorde, opp i vinden med båten, ankeret ut igjen - samme gjentok seg en par-tre ganger. Frustrasjonen spredte seg, ungene grein, bikkja hylte - den ville i land og "lense", kona "bare lurte på hva vi holdt på med" - og jeg ble mer og mer varm oppunder båtlua......

 

Som siste forsøk, sjaklet jeg min "gode gamle" Aducerverk, som jeg hadde med som reserve, på kjettingen, lot den gå overbord - og den satt!

Vinden dreide etterhvert og freden senket seg over båt og mannskap. Bare kos, resten av kvelden og natten.

 

Dagen etter når vi skulle avgårde måtte jeg "kjøre opp dreggen" for å få den løs!

 

:smiley:

 

Og så var det det med paraplydreggen man får kjøpt idag. Billige (østenprodusert?) stankelben-aktige klør og ikke noe vekt øverst på "stilken", som selges både av Europris og Biltema - er det noe rart at det ikke duger? Har man bare erfaring med disse billige kopiene, så forstår jeg trådens noe ampre tittel, selv om det nesten høres ut som :wink: "blodhevn"!

 

Moralen?

Tja, man skal ikke være så skråsikker på at man selv har "verdens beste" anker - det hender at det finnes alternativer, som man i sin "iver" ikke har enset en gang ............

 

God lørdags-kveld, allesammen!

:cheers:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

- og det sto noe sånn som "Sandnes Aducerverk" (husker det meget godt, for jeg lurte fælt på hva ordet ADUCER betydde - fikk aldri no svar på det)

jeg mener å ha lest et sted at "Aducering" er en støpejernsprosess - og måtte sjekke med Google:

Og det ser ut til å være en anløpingsprosess som gjør støpejernet (som i utgangspunktet er relativt sprøtt) seigere.

 

- Glödgning av vitt gjutjärn vid 800 -1000°C så att cementiten omvandlas till austenit och grafit

- Aducering Malleablizing Tempern: Langvarig varmebehandling gør hvidt støbejern blødere og sejere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dreggen var solid, med brede, skålformede "armer", med diger "klump" øverst på stilken - og det sto noe sånn som "Sandnes Aducerverk" (husker det meget godt, for jeg lurte fælt på hva ordet ADUCER betydde - fikk aldri no svar på det) innstøpt i skaftet. Denne dreggen har fulgt meg gjennom 20 år, fra båt til båt. Aldri har den sviktet!

 

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat en sånn var det jeg hadde i gamlebåten! Har aldri hatt problemer med feste med denne. Men så har den også betydelig bredere klør enn Biltema varianten da. Gav den med båten da den ble hentet grytidlig i dag morges. Kanskje litt dumt det da? Men den var nok uansett litt liten for den nye.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en paraply dregg ombord,men jeg husker ikke sist den ble brukt. 12 kg med 6 meter kjetting som jeg vil betegne som noe forbanna dritt og møkk. Jeg sverger evig troskap til 16 kg Engbo og blytau. Daumann har jeg ett eller annet sted i Slagskipets dype gjemmer :drink:

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet har dreggen fint lite lyst til å grave seg ned. Den innretter seg etter naturlovene til minste motstands vei. Det innebærer at normalt er kun ett av de 4 benene nede i bunnen.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er det nok noen spesielle naturlover som gjelder i nærheten av din båt. Hos meg ville det være naturlig at 2 ben prøver å grave seg ned.
Link to post
Share on other sites

Har hørt mye "dårlig" om disse paraplydreggene. Har fram til nå bare brukt dette selv og har ikke dregget i hele tatt. Har tatt konsekvensen av denne dårlige omtalen og skaffet meg en Brucekopi på 10, 5 m kjetting og 50 m med tau. I forbindelse med den siste klargjøring før Mjøssetting ble det til at jeg tok med en 15 kg paraply pluss 5 m kjetting, 40 m tau og stappa ned i "ankerluka" i baugen, tok i tilegg med en daumann på 5-7 kg (ikke sikker på vekta). Håper denne Brucekopien fungerer like bra som paraplyen har fungert for meg tidligere... (For ordens skyld så har jeg bytta båt siden sist jeg kasta en paraply på sjøen).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Der er det nok noen spesielle naturlover som gjelder i nærheten av din båt. Hos meg ville det være naturlig at 2 ben prøver å grave seg ned.

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil alltid være slik at et ben får mer tyngde enn det andre. Dermed prøver det å grave seg mest mulig ned. Noe som igjen fører til at det andre benet får mindre og mindre kraft fordi strekket ikke er balansert likt mellom de to benene.

Prøv det på sandstranda: Først graver 2 ben forsiktig i sanden. Så får det ene bedre tak enn det andre og greia vipper over. Et ben graver seg ned, de 2 andre ligger ut til sidene og det tredje peker oppover. Sånn omtrentlig.

 

Se på bildet av paraplydreggen i den danske ankertesten så ser du hva jeg mener. Av samme grunn vil en paraplydregg som har mistet et bein aldri kunne få tak, selv om den har 2 ben i sanden i utgangspunktet.

 

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...