Jump to content

Paraplydreggen - et forbannet dårlig anker


Lotus

Recommended Posts

Paraplydregger gir ikke mer feste enn en stein i enden av ett tau!! :smash:

 

Har erfaring med flere forskjellige størrelser fra båter på 10 til 30 fot. Erstattet paraplydreggen på 14 foteren med ett Bruce på 1/3 av vekten, og for første gang på 20 år så er det faktisk mulig å ligge på samme sted å fiske når det blåser litt, og det uten kjetting. Byttet også fra 18kg paraply på 30foter til 12kg Bruce, det sitter dønn hver gang! Før var det ett evig mas med å stramme dreggtauet på paraplyen hver gang noen hadde dratt båten mot land. Nå er det største problemet å få dratt båten mot land! :lol:

 

Kjøp Bruce eller Engbo. Paraplyen er ikke brukendes til annet enn fyllmasse i hagen!

Link to post
Share on other sites

Bra at Lotus tar opp dette aktuelle temaet, min oppfattning er at paraplydreggens popularitet i hovedsak skyldes at det er det folk er vant med.

Fikk for eksempel høre at flere Biltema-butikker ikke tar inn ”det ideelle jolle-anker”, 2-kg varianten av bruce-kopien, da ingen kjøper den…

For noen år siden var det et økonomisk spørsmål, men i dag har jeg problemer med å se noen grunn for å velge en paraply.

 

Når det gjelder bunnforhold vil den på steder der det er naturlig å fortøye, i beskyttede viker, nesten alltid bestå av sand eller leire.

Steinbunn finnes kun i overgangen mellom bratt fjellvegger og sandbunnen, det er iallfall min erfaring etter mange års dykking.

Holdekraften i ett bruce-anker må nesten oppleves, husker vi lå 5 båter fra 25-30 fot på ett 7.5kg bruce i Middagsbukta, da det plutselig blåste opp. Vi rikket oss ikke, mens de fleste andre ”forsvant”…

Min eneste negative erfaring med Bruce er på gressbevokst bunn. Og det krever tilstrekkelig kjetting for å feste seg.

Link to post
Share on other sites

Paraplydreggen funker den uten problemer og dessuten er den lett å stue bort. Mange båter har kun mulighet til å få ned en sammenleggbar dregg gjennom åpningen i dreggkassen akterut. Bruk en daumann i tillegg til paraplyen så er der heller ikke problemer med at "dreggfestet" løsner når noen trekker båten mot land. :wink::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Dregg = Dredge. En paraply DREGG er ikke et anker. En dregg kan f.eks. brukes til å få tak i "noe" på havbunnen, f.eks. en ankerkjetting e.l. som noen har mistet. Den er ikke tenkt benyttet som et anker. Selv seilskuter hadde ANKER og ikke en DREGG når de skulle ANKRE opp !

 

En paraplydregg er kjempefin på steinete bunn / eller i korallrev m.m. Der "får den tak i noe" og gir nødig slipp på det. Vekten av en paraplydregg, sammen med kjetting og evt. daumann gjør den egnet til en form for anker PGA. VEKTEN, men vil slippe bunnen så sant den ikke setter seg fast i "noe". Det er ikke meningen at en slik konstruksjon skal kunne sette seg godt fast i en mudder/gjørmebunn som det er mer enn nok av i f.eks. Oslofjorden.

 

Anker = Anchor. Et ANKER er konstruert med tanke på å "grave seg ned" i bunnen. De aller fleste steder i verden består bunnen av en eller annen form for løsmasse. ANKERETS konstruksjon er slik at det vil grave seg nedover når det blir forsøkt "dradd langs bunnen". Jo mer man drar jo lenger ned går det. Her kommer det flere konstruksjoner inn i bildet som alle hevder de er "best" på dette.

 

Til orientering, så er det lett å ANKRE FEIL ! - Man slipper ankeret og 5-10 meter kjetting og så er det liksom gjort. FEIL FEIL FEIL. Man må alltid la båten drive til man får strammet tau/kjetting. Deretter skal man reversere båten forsiktig. Noter deg at båtens posisjon beholdes. Øk gjerne revers enda mer for å se at du faktisk har feste.

 

De fleste som "kommer drivende" forbi og som febrilsk haler en EKTE BRUCE ombord med litt gjørme på, har sannsynligvis ankret feil, dersom det er mudder/gjørmebunn.

 

Et ANKER på steinete bunn er ofte ikke brukbart. Her kan en paraplydregg gjøre nytten istedenfor. Poenget er hva man kan forvente å få et feste i......

 

Teksten på denne tråden er jo forsåvidt god: "...paraplydreggen - et forbannet dårlig anker"

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Paraplydreggen et dårlig anker? Nei, helt feil!! Paraplydreggen er ikke noe anker men en DREGG !!! Til sitt bruk fungerer den utmerket! Det er ikke alle som har behov for å ankre opp på sandbunn over natten. Og er det steinete bunn, ja da sitter faktisk paraplydreggen meget godt!

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra at Lotus tar opp dette aktuelle temaet, min oppfattning er at paraplydreggens popularitet i hovedsak skyldes at det er det folk er vant med.

Fikk for eksempel høre at flere Biltema-butikker ikke tar inn ”det ideelle jolle-anker”, 2-kg varianten av bruce-kopien, da ingen kjøper den…

For noen år siden var det et økonomisk spørsmål, men i dag har jeg problemer med å se noen grunn for å velge en paraply.

 

Når det gjelder bunnforhold vil den på steder der det er naturlig å fortøye, i beskyttede viker, nesten alltid bestå av sand eller leire.

Steinbunn finnes kun i overgangen mellom bratt fjellvegger og sandbunnen, det er iallfall min erfaring etter mange års dykking.

Holdekraften i ett bruce-anker må nesten oppleves, husker vi lå 5 båter fra 25-30 fot på ett 7.5kg bruce i Middagsbukta, da det plutselig blåste opp. Vi rikket oss ikke, mens de fleste andre ”forsvant”…

Min eneste negative erfaring med Bruce er på gressbevokst bunn. Og det krever tilstrekkelig kjetting for å feste seg.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei

Det du sier om mudrete bunnforhold må stemme bra i oslofjorden, men det stemmer ikke i på Hitra eller ute i Froan. Der er ret enten tung skjellsand eller steinbunn. Muddret treffer du skjelden grunnere enn 100m pga av havet vasker det vekk. Jeg har dykket i 12 år i disse farvannene, og det er kunn inne i Trondheimsfjorden vi har noe særlig mudderbunn.

 

Har nok tro på at Bruce typen anker fungerer i mudderbunn, men den er mindre god på steinbunn.

 

I min 24 fot RIB så har jeg 12 kg paraplydregg og 15 kg med kjetting, for deretter å ha ett tau opp til båten. Dette sitter meget bra, men bpten er lett med lite vindfang. Ankret for det meste på stein og skjellsand.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at en må utstyre fartøyet med anker/dregg for de forholdene en ferdes i. På båten vår så har vi danforth med kjetting/tau foran, bruce med kjetting bak og en paraplymed kjetting/tau som backup eller ved bruk på steinbunn. På kartene står det som regel anvist hvilken bunntype det er. Her på sørlandet er det mye mudder og sølebunn mens på vestlandet er det tilforlaterlig mere steinbunn så tipset er vel å utstyre seg for en hver anledning.

 

Har opplevd at brucen streker vel mye på grov sandbunn mens danforth henger bra her. Paraplyen er god på steinbunn der bruce er bærmest ubrukelig. Sjekk kartene folkens før en ankrer opp.

Link to post
Share on other sites

Som Hybris sier:

 

Til orientering, så er det lett å ANKRE FEIL ! - Man slipper ankeret og 5-10 meter kjetting og så er det liksom gjort. FEIL FEIL FEIL. Man må alltid la båten drive til man får strammet tau/kjetting. Deretter skal man reversere båten forsiktig. Noter deg at båtens posisjon beholdes. Øk gjerne revers enda mer for å se at du faktisk har feste.

 

----------------------------------------------------

 

Har sett mye rar ankring. Enkelte bør frataes båten.

 

Mange slipper bare ankret rett ned, uten bakke for å stramme opp kjetting/tauet slik at ankeret feste seg i bunnen. Man bør bakke ganske kraftig, slik at man er sikker på at det sitter. Skulle det blåse opp så skal det sitte, slik at man ikke siger inn i andre båter og lager masse trøbbel for dem.

 

En annen sak er jo ansvaret man har for mannskapet.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Dregg = Dredge. En paraply DREGG er ikke et anker. En dregg kan f.eks. brukes til å få tak i "noe" på havbunnen, f.eks. en ankerkjetting e.l. som noen har mistet. Den er ikke tenkt benyttet som et anker.

<{POST_SNAPBACK}>

Litt uenig.

Det vi kaller kastedregg, altså til å fiske opp noe fra bunnen, heter på reklamenorsk grapnel eller grappling hook og ser noe annerledes ut.

 

Utrykket dredge brukes mest om mudring.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hadde en svært så hyggelig båtnabo i dag, fra Sandnes i Seilbåt.

 

Han la merke til at jeg hadde en paraplydregg liggene i lettjolla (daumann) og kommenterte at "det der er et forferdelig dårlig anker, du burde bytte til noe annet". Jeg fortalte da at joda, etter alle negative kommentarer her, så har jeg byttet anker, men at jeg slettes ikke synes disse paraplydreggene er så dårlige som det sies, jeg har gode erfaringer.

 

Han forteller da at han slettes ikke bruker det lengre, så løfter han labben, hilser med navn, samt legger til at han er konstruktøren av paraplydreggen :rolleyes:

 

Lotus, det er tydlig du har veldig rett, når til og med konstruktøren er negativ :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, Ja, vet ikke hva jeg skal si. Etter å ha fulgt denne tråden ei stund og leser hva mange av dere mener om paraplydreggen. Har brukt praplydregg siden jeg fikk min første båt da jeg var 15. Eneste gang jeg har hatt problemer med festet var da jeg lå på nordsiden av moloen på Ekenes (Koster). Den slapp ikke men måtte etterstrammes et par ganger i døgnet ! Skal jeg da henge meg på å si at paraplydreggen er dårlig ? Neppe !! Kan det ha noe med hvordan du bruker dreggen ? Tja, kanskje. Jeg hadde som regel alltid 3++ båtlengder med tau/kjetting ute. da får man god vinkel på dreggen. Kanskje derfor den ikke slapp ? Har i dag Bruce anker på nybåt'en. Er fornøyd med dette også, men merker at det siger litt det også før det får godt feste. Mao man må etterstramme litt på den også den første timen. Finnes dessuten forskjellige paraplydregger å få kjøpt også. Noen er helt rette i armene, mens noen er mer skålformet ytterst på armene. (mitt var skålformet)

 

Konklusjon ? Tja ingen egentlig. Eller en spade er en spade. Den kan helst sikkert slippe den også dersom den brukes som anker !!

 

Svein

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...