Jump to content

SOB kartplotter: info, nyheter, teknikk m m


SveinHa

Recommended Posts

Dumpet over gratisprogrammet SOB fra www.digiboat.com.au. Programmet er gratis og sponses av C-map ved at brukerene må kjøpe C-map kart og da får produsenteren liten slant inn for hvert kart.

 

Har bare fingret med det en halvtimes tid så langt men det ser ikke så ille ut. Litt uvant brukergrensesnitt da det er tilpasset touch-skjerm men fungerer utmerket med mus også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Plukker opp denne tråden igjen. Nå har jeg fått noe erfaring og tenkte å samle info om SOB her. Da SOB har vært diskutert i et par andre tråder legger jeg linker til disse her:

Programvare C-MAP

Kart til PC, min forvirring.. Hvilket format?

Jeg har vært i dialog med DigiBoat og der er en del spennende ting på gang på nyåret:
  • Manualen er i ferd med å omskrives for å få en komplett manual i stedet for en litt eldre manual med tillegg.
  • Manualen er i ferd med å oversettes til flere språk og norsk ligger først i listen!
  • Automatisk kartposisjonering blir omskrevet slik at der alltid vil være mest synlig kart foran båten (etter min oppskrift :cool: ).
  • Ny nettverksløsning: En versjon av SOB tilkoblet GPS, AIS o.l. formidler data til SOB på andre PCer (fint for meg med stasjonær PC innendørs og bærbar på FB)).
  • SOB er ikke lenger gratis fra og med SOBvMAX. Sammenlignet med andre kartprogram for C-Map er SOB likevel en rimelig løsning.
  • SOB har fått norsk forhandler: NavIP
Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Etter en sesong med OZI, er jeg nok på vei over til SOB. Hovedgrunnene for å bytte var følgende: Rasterkart uten irriterende"skjøter" og rask innlasting, enkel meny som passer perfekt til styring fra touch-skjerm samt at det kjører greit på relativt svake prosessorer. SOB v Max derimot krever nok litt heftigere prosessor.

 

Hadde jeg bare fått den hersens Cd'en fra C-map snart :sad:

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

SOB v Max derimot krever nok litt heftigere prosessor.

Har kjørt både SOB og andre kartprogram på 90 og 266 MHz maskiner "nesten uten RAM" og det fungerer helt utmerket. Utviklingen går nå den veien at PCene MÅ bli raskere og raskere...... Kartprogran generelt er dog lite prosessorkrevende. Jeg har oppgradert til 1200MHz + laptop på 1860 MHz i båten men det har mest med andre program å gjøre, f.eks. ShipPlotter.

 

På DigiBoat står kun følgende om PC-krav:

Any recent model laptop or desktop with at least 128Mb RAM, running Windows™ 2000 or newer operating system. (SOB will run with more limited capabilities on most Win98SE systems).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har bare fingret med det en halvtimes tid så langt men det ser ikke så ille ut. Litt uvant brukergrensesnitt da det er tilpasset touch-skjerm men fungerer utmerket med mus også.

Har prøvd SOBvMAX litt og som du nevner er det litt uvant grensesnitt. Det er så rart med det er man vant til det tradisjonelle tar det litt tid å omvende seg. Kona maser om nedvask til jul, så jeg får vente med å foske mer til romjula.

 

Regner med at SveinHa gir beskjed når manualen ligger klar på nettet.....

Link to post
Share on other sites

Regner med at SveinHa gir beskjed når manualen ligger klar på nettet.....

Jepp, foreløpig finnes den kun som on-line manual på enkelsk her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva med PC planner programmet. Er det noen som har prøvd dette programmet og har erfaring med dette opp mot andre program som f.eks. SOBvMAX?

Jeg har dette programmet. Det er kun et program for planlegging av ruter, som så kan lagres på brikke og overføres til plotter. Altså ikke et plotter-program. Er ellers et fint program for planlegging og studering av farvann i påvente av tursesongen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har så vidt prøvd både SOB og PC-Planner (som jeg fikk til førjulspresang i dag av meg selv :flag:). Så langt har jeg følgende erfaringer (som kan skyldes manglende opplæring):

 

1. SOB har veltet et par ganger for meg (jeg tror det er ved kartforflytning). Dette ville vært kritisk om jeg brukte det til navigering og ikke bare til planlegging.

2. SOB ser ikke ut til å ha støtte for å overføre ruter til/fra f.eks. Simrad plotter. Problemet er muligens bare at de ikke støtter den nye Multimedialeseren fra C-Map.

3. PC-Planner ser ut til å mangle en declutter funksjon. Kartene kan bli sinnsykt overlesset når man zoomer ut for å få oversikt.

4. PC-Planner er litt sen til å zoome og dette blir ekstra irriterende når brukergrensesnittet legger opp til at man i hovedsak skal zoome inn/ut et nivå av gangen (f.eks. zooming underveis i ruteplanlegging).

 

Litt på siden av tittelen i denne tråden, men likevel:

-Er det noen som vet om det finnes ferdige ruter og/eller track på nett?

-Det kunne kanskje vært en ide å lage en database på Båtplassen med ruter og tracks?

Jeg har ikke studert formater så nøye, men ser at PC-Planner støtter bådeXML og CSV filer.

Link to post
Share on other sites

1. SOB har veltet et par ganger for meg (jeg tror det er ved kartforflytning). Dette ville vært kritisk om jeg brukte det til navigering og ikke bare til planlegging.

ALLE kartprogram jeg har brukt har krasjet en eller annen gang men det har aldre vært noe større problem enn å restarte PCen. Har hatt litt trøbbel med SOBv90 på en av PCene mine men det er en eller annen konflikt med COM1. Problemet løst med å bruke USB-Serieconvertere i stedet for COM1.

2. SOB ser ikke ut til å ha støtte for å overføre ruter til/fra f.eks. Simrad plotter. Problemet er muligens bare at de ikke støtter den nye Multimedialeseren fra C-Map.

Ruteimport er beskrevet her. Sakset fra DigiBoat:

Capturing Waypoints from a GPS

 

Magellan

Works simply through the normal NMEA connection. Some devices also send colour, shape and notes. SOB imports these waypoints easily via the "Capture" section of the AllWaypoints form.

 

Garmin

Use their own proprietary communication protocols and SOB is not compatible with this format.

 

There are two ways you can import Garmin waypoints:

Place your wpts into a route, which the Garmin exports in the conventional NMEA manner when the route is activated in the GPS and captured in SOB's AllRoutes form.

Use a third party program to capture a list of wpts from the Garmin - then format/reformat this list to be compatible with SOB's CSV importing.

 

Furuno

Most Furuno devices send a proprietary NMEA sentence through the normal connection. SOB can directly capture these waypoints on the AllWaypoints form.

 

Other Models

If they can be set up to transmit the RTE or WPL NMEA sentences, then SOB can capture them. Otherwise use a third-party waypoint program to produce a CSV list for SOB to directly import.

 

 

We also have a few macros and 3-rd party programs that our users have created to help with importing Waypoints and Routes. Please email support@digiboat.com.au for more information.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Støtter dette programmet AIS?

Kjøpte AIS modulen fra Navtech, fungerer bra, men støttet ikke Telchart.

Har prøvd denne på SOB, fungerer, men er tilhenger av Vectorbaserte kart, så da blir det eventuelt to skjermer....

Både SOB og PC-Planner er laget for C-Map så det er vektorbasert ja.

 

Her er et eksempel på et AIS-target i SOB, zoomet godt inn. Når kartet er zoomet lenger ut vises ikke skipsformen i riktig størrelse men en trekant i stedet:

Bilde

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av tittelen i denne tråden, men likevel:

-Er det noen som vet om det finnes ferdige ruter og/eller track på nett?

-Det kunne kanskje vært en ide å lage en database på Båtplassen med ruter og tracks?

Jeg har ikke studert formater så nøye, men ser at PC-Planner støtter bådeXML og CSV filer.

Helt enig at ferdige ruter burde vært publisert her på Båtplassen. Det som kan være et problem med dette er hvor pålitelig rutene er. Ruten bør jo være så detaljert at man kan stole på den ved navigering. Hvem skal i såfall kvalitetssikre dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg har dette programmet. Det er kun et program for planlegging av ruter, som så kan lagres på brikke og overføres til plotter. Altså ikke et plotter-program. Er ellers et fint program for planlegging og studering av farvann i påvente av tursesongen.

Mitt formål er å bruke dette til planlegging av ruter for så å føre dette over til kartplotteren, så det ser ut som om dette kan passe meg. Bør man anskaffe en tilleggsbrikke til den man har for overføring av ruter til kartplotteren? Er det samme kortleser som brukes for de nye C-map max-kartene som for de øvrige?

 

Høres litt tungvint ut med zoomforholdet.....

Link to post
Share on other sites

Det der må være cement kaien i Salhus vel - eller ?

Jepp!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mitt formål er å bruke dette til planlegging av ruter for så å føre dette over til kartplotteren, så det ser ut som om dette kan passe meg. Bør man anskaffe en tilleggsbrikke til den man har for overføring av ruter til kartplotteren? Er det samme kortleser som brukes for de nye C-map max-kartene som for de øvrige?

 

Høres litt tungvint ut med zoomforholdet.....

Du må ha en tom brikke for overføring av data. I tillegg må du ha en kortstasjon C-MAP NT LINK, USBCC. Ikke formater brikken slik bruksanvisningen sier. Jeg måtte ha ny brikke, noe som jeg fikk med C-MAP gratis. C-MAP MAX er jeg litt usikker på, men antar at det skulle gå å bruke samme kortleser. Ellers er jeg enig med zoominga. Ser ikke mye bra ut når du zoomer ut.

 

Det fine med PC-Planner er at du kan lagre ruter på selve PCen for så å laste ned et utvlag på lagringsbrikken.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Siden det jevnlig kommer opp spørsmål om ruter og hvor en kan få tak i disse har jeg laget en del ruter i området Stavanger-Trondheim for fritt bruk i SOB. Disse finnes på min hjemmeside http://www.sveinha.com/ under menyvalget SOB kartplotter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt OZI i mange år. Det er et meget godt program. Har også såvidt prøvd SOB, men det var så vanskelig å bruke og så fullt av feil, at jeg ga det opp. Mye virket ikke, og programmet fikk min PC til å knele stadig vekk. Noen ganger måtte jeg slå av maskinen for å kunne starte SOB igjen. Noe sånt tør ikke jeg bruke på vannet. Det er heller ikke mulig å overføre waypoints, ruter og tracks til eller fra en GPS. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har også såvidt prøvd SOB, men det var så vanskelig å bruke og så fullt av feil, at jeg ga det opp.

Brukergrensesnittet er litt uvant da det ikke følger windows standard men det gjelder jo også svært mange andre kartplotteprogram. Har du prøvd å bruke mus i båt i kuling? En utfordring av de skjeldne... Både selve musbruken og det å treffe menyer og undermenyer... Jeg har prøvd, funker IKKE :smash: Brukergrensesnittet i SOB er laget for touch-skjerm men funker utmerket med trackball.

 

Der er helt sikkert feil i SOB også, men fortell hva du har funnet så kan det bli fikset opp i.

Mye virket ikke, og programmet fikk min PC til å knele stadig vekk. Noen ganger måtte jeg slå av maskinen for å kunne starte SOB igjen. Noe sånt tør ikke jeg bruke på vannet.

Jeg har kun opplevd et skikkelig problem på EN maskin og det viste seg å være en COM-port som ikke var samarbeidsvillig og da kun i forbindelse med PC i standby/pause.... Kan ikke godt bebreide SOB for det...

Det er heller ikke mulig å overføre waypoints, ruter og tracks til eller fra en GPS. :nonod:

Les manualen så finner du at du har MANGE muligheter til å overføre ruter til/fra GPS, til og med nesten automatisk men ikke til/fra alle typer GPS, noen er litt mer sære enn andre....

 

Fortell gjerne hva du mener er feil men les manualen først slik at du VET og ikke bare tror....

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt OZI i mange år. Det er et meget godt program. Har også såvidt prøvd SOB, men det var så vanskelig å bruke og så fullt av feil, at jeg ga det opp. Mye virket ikke, og programmet fikk min PC til å knele stadig vekk. Noen ganger måtte jeg slå av maskinen for å kunne starte SOB igjen. Noe sånt tør ikke jeg bruke på vannet. Det er heller ikke mulig å overføre waypoints, ruter og tracks til eller fra en GPS. :nonod:

Jeg har forsøkt å bruke SOB noen dager nå. Jeg synes det er vanskelig å få bra funksjonalitet. Dette skyldes trolig at jeg ikke har brukt tilstrekkelig tid til å sette meg inn i funksjonene.

 

Jeg har tidligere arbeidet litt med OZI og ser at programmet er i stadig utvikling.

 

Har Tore_L eller andre erfaring med dette plotterprogrammet for PC i forhold til eksempelvis Offshore Navigator.

 

Jeg trives med OSNs mange fleksible systemer, f.eks. oppsett for styring av autopilot, automatisk loggbok, søking etter spesielle steder, integrering av opplysninger om havner, og ikke minst god utvikling av programmet med egne diskusjonssider på nettet, bruker nå versjon 5.07.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Jeg finleste manualen på dette punktet. Det er bare EN mulighet: Å overføre en rute FRA en GPS. det har jeg aldri hatt behov for. det er IKKE mulig å overføre waypoints TIL en GPS, eller tracks FRA en GPS. Det er dette jeg har behov for. Og som de fleste andre kartprogrammer klarer brasende. Inkl. OZI.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...