Jump to content

Behov for digital-box for TV-seing i Sverige?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Med TV i båten og ferie i Sverige, synes jeg det er greit å følge med på værmeldingene på TV. Værmeldinger for et døgn frem i tiden via Stockholm Radio på VHF er OK, men 5-døgns varsler med kart ofer høytrykk/lavtrykk og fronter på TV er jo greit det også.

 

Men nå er tidene for overgang til digital TV i Sverige bestemt. For sesongen 2008 vil det bli umulig å få inn TV på vestkysten med vanlig TV uten digital-box. Mer om dette her og fullstendig kart over innføringen her.

 

Er det noen som har noe tilsvarende for dette i Norge?

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Prøvd å søke etter info om overgang til digital TV i Norge, men har ikke hatt hellet med meg!

 

Lars: Hva vil en slik "boks" komme på? Er det en løsning å kjøpe en ny TV, eks. HDTV?

<{POST_SNAPBACK}>

Info om Digitalt bakkenett i Norge finner du på http://www.norgestelevisjon.no/ som er den eneste reelle potensielle utbygger i Norge. Ikke mye negativt om digitalt bakkenett der men...
Link to post
Share on other sites

Ser her at en boks for tilkobling til digital TV vil koste kr. 1.500,-.

 

http://www.norgestelevisjon.no/category.php?categoryID=14

 

Har man videospiller må man visstnok ha en boks til.. :rolleyes:

 

Videre: Om NTV får konsesjon før sommeren 2004, skal utrullingen av digital-tv for alle i Norge etter planen være gjennomført innen utgangen av 2009.

http://www.norgestelevisjon.no/category.php?categoryID=12

Link to post
Share on other sites

Bergen er utpekt som forsøksby, noe som medfører at etter planen vil alle analoge sendinger fra Ulriken bli digitale innen 2007. Det er uttrykt at en digital dekoder for å motta signalene på analogt utstyr vil komme på mellom 600 og 1000 kroner. Blir vel omtrendt samme problemstillingen som når tv2 rullet ut på UHF nettet. Størstedelen av befolkningen hadde kun antenner for mottak av VHF, og måtte følgelig montere ny eller en antenne til. Med innmatingsfilter og ny antenne kostet dette i sin tid rundt 4-500 kroner.

Link to post
Share on other sites

Lars: Hva vil en slik "boks" komme på? Er det en løsning å kjøpe en ny TV, eks. HDTV?

Hei.

 

I Sverige, 800 - 1300kr. Men om det i det hele tatt finnes box'er for 12volt, er et annet spørsmål. Når High Definition TV sendinger kommer er vel uti det blå, men det krever digitale sendinger, enten bakkesendinger som vi snakker om her, eller via kabel eller parabol. Her en FAQ fra SR som også burde gi svar på tilsvarende spørsmål for norge:

 

Kan jag behålla min gamla TV?

- Ja! Men om din TV är kopplad till en inomhusantenn/antenn på taket, måste du köpa en digitalbox. Har du kabel-tv eller satellit-tv behöver du sannolikt inte göra någonting.

 

Hur vet jag om jag måste köpa digitalbox?

- Kan du idag bara se SVT1, SVT2 och TV4, är det ett säkert tecken på att du kommar att behöva en digitalbox.

 

Vad kostar digitalboxarna?

- Mellan 800 och 1 300 kronor, beroende på hur många finesser man vill ha.

 

Måste jag ha en box till varje TV?

- Ja!

 

Hur gör jag för att spela in på videon från en kanal medan jag tittar på en annan kanal?

- För att det ska fungera behöver du en digitalbox för varje enhet, det vill säga en till videon eller dvd:n och en till TV:n.

 

Finns det inga TV-apparater med inbyggda digitalboxar?

- Det är på gång...

 

Måste jag ha ett abonnemang till min digitalbox?

- Bara om du vill kunna se fler kanaler än SVT1, SVT2, Barnkanalen/Kunskapskanalen, SVT 24 och TV4.

 

Varför införs digital-TV?

- Beror på ett riksdagsbeslut. Orsaken är i korta drag att eterutrymmet utnyttjas mer effektiv, eftersom mer information kan överföras till ett lägre pris. Dessutom blir både ljud- och bildkvalitét bättre.

 

Hvordan det blir med tilgang til svenske sendinger i Sverige med en norsk box, aner jeg ikke. Tror ikke vi båtfolk med reise-TV i Sverige er tenkt så mye på.

Lars H.

Link to post
Share on other sites

...hmmm.... vil dette bety at vi som tar inn både norske og svenske program over en "gammeldags" tak-antenne må ha både en norsk og en svensk boks??? :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja si det? Ikke vet jeg. Og en norsk og en svensk boks for hver TV? Dette blir vel klarlagt om noen år når tiden for norske digitale sendinger nærmer seg.

Lars H.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg låner denne tråden litt.

 

Mitt spørsmål er noe utenom tittel på denne tråd, men allikevel litt sammenfallende/dog litt O.T. :

 

Har Canal Digital. Når der pågår fotballkamper, kan der innimellom være litt diskusjoner hvorvidt man skal se fotballkamper eller annet fjas.

 

Jeg skal dermed ha TV på ytterligere et par andre rom.

 

På disse rommene står også pcèr, som gjør at jeg muligens bruker TV kort istedet for egne tv-apparat.

 

Så er spørsmålet. Hvordan se andre kanaler på de øvrige rom, enn det man ser på i stue ?

 

Må jeg ha egne tunere eller ?

 

Jeg har også tuner for Viasat, men der er det ikke så mange interessante programmer, så den vil jeg ikke gjøre noe med.

Link to post
Share on other sites

Stikkordet er er vel "Tuner". For å tune inn på annen stasjon, må du ha en tuner pr "forskjellig TV program du skal se på". Du kan godt koble flere TV på en tuner, men alle apparatene må da se samme kanal.

 

BTW:Sharp har akkurat laget en TV som har 2 tunere innebygget og fungerer slik:

ca 6grader fra midten på venstre side, kan du se et program. Ca 6 grader ut fra midten, MEN PÅ ANDRE SIDEN kan du se et annet program. Så da kan far se på Discovery og mor kan se "Days of our lives" og vi slipper derved å snakke med våre bedre 1/2 parter :-)

 

joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så er spørsmålet. Hvordan se andre kanaler på de øvrige rom, enn det man ser på i stue ?

 

Må jeg ha egne tunere eller ?

Jepp - du må i utgangspunktet ha en tuner i hvert rom. Det som verre er - du må faktisk ha et CD-abbonement i hvert rom, så en slik løsning blir dyr morro.

 

Men - det finnes en løsning. Og den heter Dreambox. Dette er en linux-basert tuner hvor du kan "dele" kortet mellom flere tunere via nettverk (såkalt card-sharing). Såvidt jeg vet er det helt lovlig å dele signalet i sitt eget hus, men ikke lov å dele med andre (selv om dette er fullt mulig).

 

Mer informasjon om Dreambox på:

 

www.dreambox.no

www.digsat.net

Redigert av Dassic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

heisan

I utgangs punktet trenger du to tunere, men du trenger også et twin Lnb dvs et lnb hode med to utganger til tunerene.

Det finnes også kortlesere å få kjøpt til pc med soft cam til de forskjellige kodingsystemer.mere vet jeg ikke om dette men jeg har sett andre har det.

 

Men en ekstra tuner trenger du,

bytte ut for eks 1W(telenor sin sat) med twin lnb da det er canaldigital du skal se

også trenger du et tvilling kort av abbonment du har hos canaldigi.

 

Litt krøkete forklart kanskje men håper du forstår.

 

Jeg vet viasat averter med ekstra tuner og et stk twin lnb og viasat gull tvilling abo. til 50% ved videreføring et år av hoved abonnement står mer her

 

ser også canal digital har tilbud her dette er vel mest aktuelt for deg.

 

Selv kjører jeg verdens best box dreambox :flag: denne står i nettverket så jenteungen kan se barne tv hver søndag mens jeg streamer tippeligaen til pcen.

Link to post
Share on other sites

Det finns många boxar som fungerar direkt på 12V, se f. eks på denna länk och välj "Marksänt" i menyn.

 

Alla boxar klarar de fria/gratis kanalerna. Idag i Sverige sänds åtminstone SVT1, SVT24, TV4, barn/kunskapskanalen och TV6 gratis. Men tyvärr har våra politiker och statliga Teracom valt kodsystemet Viaccess, istället för det i Europa vanligare Conax för marksänt. Vad det blir för kodsystem i Norge vet jag inte. En mottagare för svenska systemet kommer nog i alla fall att fungera för de fria/gratis kanalerna i Norge.

Link to post
Share on other sites

En mottagare för svenska systemet kommer nog i alla fall att fungera för de fria/gratis kanalerna i Norge. - Dessvere, det kommer ikke til å funke.

 

I Sverige brukes MPEG2 systemet, men i og med at vi har ventet så lenge med digitalt bakkesendt TV her i Norge, er det nå vedtatt at vi får det nyere og bedre systemet MPEG4. Så den boxen jeg brukte i båten under ferien i Sverige i sommer, kommer ikke til å funke i Norge. Hadde jeg bodd litt nærmere Tryvannsenderen, kunne jeg nå i en testperiode fått signal da de ennå tester med MPEG2.

Lars H.

Link to post
Share on other sites

...I Sverige brukes MPEG2 systemet, men i og med at vi har ventet så lenge med digitalt bakkesendt TV her i Norge, er det nå vedtatt at vi får det nyere og bedre systemet MPEG4. Så den boxen jeg brukte i båten under ferien i Sverige i sommer, kommer ikke til å funke i Norge...

Dette får meg til å tenke på argumenter ifb. med en (periodevis) frisk DAB-debatt vi har hatt i et par andre tråder tidligere. Ser parallellen? Denne gang er det muligens Norge som er den mest "framsynte" (Sverige har som kjent lagt ned DAB-satsingen).

 

(Paradokset er jo at dersom man alltid skal ha den beste teknologien til enhver tid, så bli man jo sittende på gjerdet i all evighet. Noen ganger tar man valg for å "komme i gang". At det litt etter dukker opp nye standarder som andre satser på, er jo noe som alltid hender - før eller siden. Det er imidlertid et faktum at det at noen faktisk tar et valg, er det som driver oss og teknologien videre. Skulle ønske noen av de mest bastante DAB-kritikerne, i alle fall de som mener NRK m.fl. har dummet seg ut i sitt valg, også kunne ha dette i bakhodet i blant...)

 

Dette betyr ikke at jeg ikke føler med Lars sitt mulige "bomkjøp" (i alle fall sett med "bruk-i-Norge-brillene"). Men sånn er det altså bare, i alle fall i blant...

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Sverige brukes MPEG2 systemet, men i og med at vi har ventet så lenge med digitalt bakkesendt TV her i Norge, er det nå vedtatt at vi får det nyere og bedre systemet MPEG4. Så den boxen jeg brukte i båten under ferien i Sverige i sommer, kommer ikke til å funke i Norge.

Hvis det er noen trøst, kommer den ikke til å fungere så mye lengre i Sverige. De kommer også til å gå over MPEG-4.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvis det er noen trøst, kommer den ikke til å fungere så mye lengre i Sverige. De kommer også til å gå over MPEG-4.

 

Har du noe mer informasjon om hvor du har dette fra, og når det skjer? Eller er det bare en antagelse? Selvfølgelig kommer de til å gå over til noe bedre en gang i fremtiden. Slikt skjer med alle tekniske duppeditter. Men en link til mer info hadde vært greit om du kunne fremskaffe.

 

Husker du de gamle rørradioene med mellombølge og langbølgekringkasting? De måtte skrotes til fordel for FM-radioer. Og svart/hvitt TV'n ble pensjonert da farge-TV kom (selv om det her var kompabilitet slik at fargesendinger kunne taes inn med gamle mottakere). Og hva med mobilsystemene? Jeg ergrer meg over at min utmerkede Motorola NMT900 mobiltelefon måtte gå på fyllingen for en del år siden. Men jeg hadde da glede og nytte av den fra jeg kjøpte den i -94 til den måtte skrotes pga. GSM systemet som overtok helt.

 

Ellers ser jeg ikke på kjøpet av min digitalbox som et bomkjøp. Jeg hadde stor glede av boxen i sommer, og om jeg må bytte ut en box til kr.505,- om noen(?) år, har jeg hatt stor glede av den i mellomtiden.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre ingen link, det er kun ting jeg har lest. Søker du på svt.se finner du sikkert noe, hvis ikke blir det vel Google.

 

De boksene som var i salg i sommer i Sverige for å kunne ta inn fotball-vm i hdtv bruker allerede mpeg-4.

 

Hdtv lar seg i praksis ikke kringkaste med mpeg-2, derfor vil overgangen til mpeg-4 senest skje når hdtv blir vanlig i Sverige.

Link to post
Share on other sites

Hdtv lar seg i praksis ikke kringkaste med mpeg-2, derfor vil overgangen til mpeg-4 senest skje når hdtv blir vanlig i Sverige.

 

Hvor kommer den "svadaen" ifra??

 

På CD's plattform ligger C More HD, som sender i M-Peg 2 /DVB S med bitrate 18 MBs,

samt HD kanalen til SVT, som sender i M-Peg 4 /S2 med bitrate 20 MBs.

 

Bare til orientering..... :cool:

Link to post
Share on other sites

Den "svadaen" kommer fra det enkle faktum at det blir altfor kostbart pga. mye større krav til båndbredde med mpeg-2. Mpeg-4 komprimerer mye bedre. Er det én ting Viasat og Canal Digital er interessert i, så er det å kringkaste billigst mulig.

 

At Canal Digital sender en testkanal (og den sendte de i flere måneder før de hadde dekodere å selge!) i mpeg-2 forandrer ikke på det.

Redigert av Nautilusen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...