Jump to content

Behov for digital-box for TV-seing i Sverige?


Lars H.

Recommended Posts

Hei, hei .. . .?!

 

Er vi kommet inn på satellitt sendinger eller hva? Jeg har i hvert fall mistet tråden. Jeg trodde det var snakk om terresstiale (bakkesendte) sendinger her. Canal Digital er vel ikke inne på dette markedet? For bakkesendt TV i Sverige klarer i hvert fall ikke jeg å finne noe om overgang til MPEG4, hverken hos SRT, Boxer eller hos . . .

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og overgangen til bakkesendt digital-TV i Norge kommer fort. De første analoge senderne som stenges ned, slukkes allerede i Q1 neste år 2008! (se planen under).

 

Mest info om norsk bakkesendt digital-TV finnes hos Norges Televisjon AS og hos Norkring

Og mest info om utbyggningen i Sverige finnes hos Teracom

 

digital-TV.gif

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Se det ja! Etter det jeg kan se så er det vi på vestlandet som blir prøvekaninene i dette opplegget, og må kjøpe boksene mens de ennå er dyre... Er det noen som kjenner til hvordan dette blir for oss med kabel-TV? Vil de også sende signalene videre digitalt, eller vil dette bli konvertert før distribusjon? Med fem TV'er hjemme og ett i båten kan dette lett bli kostbart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I (den nære) framtida vil det vera tre hovudplattformer for "tradisjonell" tv-distribusjon: Digitalt bakkenett (NTV), kabelnett og satelitt. Alle tre vil levera dei nasjonale almennkanalane + betaltv-pakkar med diverse andre kanalar (mange av dei me alt kjenner frå kabel/satelitt). Så er det opp til kvar enkelt kva plattform ein vil bruka. Tippar mange som i dag har kabel eller satelitt, vil halda fram med det.

 

I tillegg vil nok nett-tv tilbodet auka betydeleg.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har blitt "noe" akterutseilt på TV-fronten de siste åra.. :blush: VAR en av de første i Tr.h. med parabolantenne+++ men NÅ ikke hatt systemet oppe på lang tid.. Så her er noen "dumme" spørsmål:

 

1. HVIS jeg oppdaterer sattelittantenne + mottaker, trenger jeg da "dekoderbox" (som for det digitale bakkenettet) for de norske kanalene?

 

2. Det er vel fortsatt mange gratiskanaler på sattelitt (liker tyske- og engelsk-talende kanaler); Trenger jeg digitaldekoder for dem?

 

3. Hvilken mottaker (sattelitt) er best å satse på i dag? (Tror det finnes en som tar flere systemer) :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Har funnet meg en decoder som er grei med ok pris , men lurer på bare sånn for å høre med dere som kan detta . Kan denne antenna brukes , så funker alt ? Står at den funker til alle tv systemer , men decoder må man kansje ha enyway eller ? http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=4108

 

PS: Her er boxen foresten,bra pris også kansje ? http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=16617

 

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

2. Det er vel fortsatt mange gratiskanaler på sattelitt (liker tyske- og engelsk-talende kanaler); Trenger jeg digitaldekoder for dem?

 

Hever denne igjen...

Noen som kan gi meg et hint? :blush:

Mange? Mer enn nok!

 

Bare de jeg har lagret på Astra-posisjon er omtrent 40 stykker (ca 35 på tysk og noen få på engelsk. I tillegg kan du direkte følge med på Al Jasira (sp?)) I tillegg har jeg ikke giddet å lagre noen salgs- og søppelkanaler. Så finnes det flere satellittposisjoner til, hvor det svjv ser akkurat lik ut. Tar de ned med et DVB-kort i stue-PC'en. Analog-kanalene har det vel blitt noen færre av. Alt gratis - enten reklamefinansert eller - når det gjelder de av innbyggerne i DE lisensfinanserte kanalene - så betrakter man overføringen over satellitt som kulturformidling.

Link to post
Share on other sites

Kan denne antenna brukes PS: Her er boxen foresten,bra pris også kansje ? http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=16617
Antennen er helt grei, men jeg mistenker dekoderen for kun å fungere i Sverige siden det ikke står noe om at den håndterer både MPEG4 (i Norge) og MPEG2 (i Sverige). Det er nemlig svært få dekodere som håndterer begge systemene, og i hvert fall ikke til den prisen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...