Jump to content

Erfaringer med Tiny Tach turteller?


Batdilla

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter turteller til en eldre 50HK Mercury. Snoket litt i et amerikansk båtforum og så at de som søker hjelp til ettermontering av turteller blir anbefalt å titte på noe som heter Tiny Tach. Mye av grunnen til at den anbefales, er at den er helt uavhengig av hvordan man henter pulser ut av den enkelte motoren, og den trenger heller ikke ekstern spenning for å fungere. Den har innebygd batteri. En tråd kveiles 4 ganger rundt en av pluggledningene og en annen tråd kobles til gods på motoren. I forhold til vanlige turtellere, virker denne ganske gunstig prismessig. I tillegg får man timeteller som teller gangtimer på motoren med på kjøpet. Er det noen som har erfaring med denne eller tilsvarende, eller har hørt noe om slike løsninger?

Bilde

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du gjøre det like enkelt som da jeg skulle ha turteller på en hjelpemotor:

 

Kjøpe et sykkelspeedometer på Biltema for noen få 10-kroner   :wink:

 

Innebygget batteri og gode greier, magneten limte jeg fast på en flens og det virker helt prima.

 

Du skal vel heller ikke se bort fra at "Tiny Tack" er omtrent det samme, bare med et litt mer fancy navn  -  og en langt mer fancy pris.....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du gjøre det like enkelt som da jeg skulle ha turteller på en hjelpemotor: Kjøpe et sykkelspeedometer på Biltema for noen få 10-kroner. Innebygget batteri og gode greier, magneten limte jeg fast på en flens og det virker helt prima. Du skal vel heller ikke se bort fra at "Tiny Tack" er omtrent det samme, bare med et litt mer fancy navn  -  og en langt mer fancy pris.....

Hmm. Løsningen din - reagerte den på stemplet den da? Eller mener du propellflens? Når det gjelder Tiny Tach er vel avfølingsmekanismen feltet som dannes rundt pluggledningene. Jeg vet ikke hvor fleksible slike Biltema saker er. Noen andre som har noen formening om å teste med en slik Biltema sak?
Link to post
Share on other sites

...Kjøpe et sykkelspeedometer på Biltema for noen få 10-kroner. Innebygget batteri og gode greier, magneten limte jeg fast på en flens og det virker helt prima.

Hvordan regnet du om turtallet slik at du fikk ut et turtall som stemte overens med båtmotoren? Biltema løsningen er jo basert på avføling av et hjul av en viss diameter.  :confused:
Link to post
Share on other sites

En liten digresjon: Practical Boatowner har hatt masse artikkler om kule ting man kan gjøre med sykkelcomputere og loddebolt. Har i alle fall sett oppskrift både på turteller og logg.

Tok et kjapp søk hos PBO og på denne siden tror jeg at jeg fant artikkelen du nevner http://www.ybw-directory.com/reprints/resu...p?keyword=tacho - "Engine tachometer - DIY". Nummeret er fra Mai 2000 - det kan se ut som artikkelen er på side 81. Kan det være den? Problemet er bare at artikkelen ligger ikke ute. Den kan bestilles med dertil ventetid. Det er ingen som skulle slumpe til å ha dette nummeret innen rekkevidde?
Link to post
Share on other sites

Hvordan regnet du om turtallet slik at du fikk ut et turtall som stemte overens med båtmotoren? Biltema løsningen er jo basert på avføling av et hjul av en viss diameter.  :confused:

Disse sykkelgreiene kan alltid tilpasses hjuldiameteren. Litt hoderegning, bruk av 2 eller flere magneter på svinghjulet og vips, så har du et hav av muligheter.  :nonod:

 

(Har bare programmert disse på vanlig måte - ikke kreativ. Men har også hørt om folk som har kortsluttet kristallen på en billig digitalklokke og -vips - så hadde de en driftstimeteller)

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker fulgte det med en liten tabell for at man skulle kunne bruke speedometeret med forskjellige hjuldiametre. Med tabellen som utgangspunkt er det enkelt å regne det om til omdreiningstall, som igjen tilsvarer pulser pr minutt  -  med en magnet.

 

Små magneter kan man kjøpe i leketøysbutikkene hvis det er ønskelig med flere pulser pr omdreining.

 

I mitt tilfelle limte jeg magneten fast på flensen mellom hjelpemotor og generator, men det skulle ikke være vanskelig å feste magneten(e) på omkretsen av svinghjulet på f.eks en påhengsmotor. Pass bare på å montere på et sted hvor det også er mulig å få feste "føleren" i passende avstand fra magnetene. Men det er slike små utfordringer som gir tilsvarende små gleder når man har funnet en brukbar løsning.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Cluet var jo at de festet magneten på svinghjulet. Husker ikke så mye av det som stod om turteller.

 

Når det gjaldt logg måtte de mekke et kretskort med diverse på til å koble mellom sykkelcomputeren og loggiveren. Det var også tegning av hvordan man kunne lage sin egen slepelogg tilpasset systemet. Sykkelcomputer var også mulig å koble til eksisterende loggiver hvis instrumentet var ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Men det er slike små utfordringer som gir tilsvarende små gleder når man har funnet en brukbar løsning.

Enig i det, men det finnes ikke disponibel tid for utvikling av løsninger om dagen. Det føles allerede som jeg ligger 2 måneder på etterskudd i forhold til sesongen. I virkeligheten er det nok ikke så feil heller. Jeg får heller forske på sykkel computer saken til vinteren. Hvis tiden strekker til... For da skal det forskes på hjemmesnekret GSM alarm, hjemmesnekret undervannskamera, osv. Nei, lurer på om jeg satser på en Tiny Tach sak jeg. :confused:
Link to post
Share on other sites

Tiny Tach virker interessant. Jeg har som du en 50 hp Mercury som jeg kan tenke meg turteller på. Hvilke priser er det snakk om ferdig importert? Du er kanskje også obs på at Maritim har et instrument som også kan brukes.

Prisen i USA ligger på $36. Jeg har kontaktet produsenten for mer info om pris levert til Norge. Maritim? Kan ikke huske å ha lagt merke til noe tilsvarende i farten, men da er vel prisen en helt annen da, eller?

Link to post
Share on other sites

Batdilla!

 

Takker for svar. Maritim har en analog turteller av fabrikat Faria som er for outboard. Denne er for generatordrift og omstillbar etter hvor mange poler generatoren har.Prisen er rundt 1000 kr.

 

Tiny Tach er trolig enklere å montere og trolig langt billigere, men et analogt instrument er lettere å lese av (personlig oppfatning)

 

Et annet og nyttig instrument på outboard er vanntrykksmåler.Uteblir vanntrykket så mister man kjølingen og ingenting er mer usunnt for motoren enn akkurat det. Man får tidligere varsel med vanntrykksmåler enn tempmåler. Jeg har noen tid tilbake sett slike instrument i et katalogverk, men finner ikke dette i farten nå.

 

Enda kjekkere enn vanntrykksmåler ville ha vært en vanntrykksalarm. Dette bør ikke være spesiellt komplisert å få til dersom jeg kan finne en passende trykkbryter.

 

Angående Tiny Tach kunne vi kanskje gjøre et felles innkjøp fra USA.

 

Har din 4 syl. Mercury remmdrevet "Thunderbolt" magnettenning?

 

Poseidons ide med sykkelkomputer fenger, men det øyner meg at utfordringen her blir å få festet magneten på hurtigroterende deler uten å få ubalanse og uten at denne faller av. Her må vi ha mer info.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Sykkelcomputeren til Biltema finner du ved å gå til Biltema og skrive "sykkelcomputer" som søkeord. Klikker du videre, finner du bruksanvisning her. Der står det blant annet en tabell for kalibrering for sykkelhjul fra 8" til 29". Så den burde være mulig å kalibrere innen vide grenser.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H !

 

Takk for nyttig info.

 

Ser av bruksanvisningen at instrumentet er begrenset til 3600 omdr/min. Dette blir forlite til Mercury'n, men OK til andre formål.

 

Jeg skal skaffe meg en sådan slik at jeg kan forske litt rundt emnet. Øyner meg at den også må kunne brukes med stillestående magnet dersom det er noe annet (av stål) som beveger seg forbi 1gang/omdreining.

Link to post
Share on other sites

....Tiny Tach er trolig enklere å montere og trolig langt billigere, men et analogt instrument er lettere å lese av (personlig oppfatning) ...Angående Tiny Tach kunne vi kanskje gjøre et felles innkjøp fra USA. ...Har din 4 syl. Mercury remmdrevet "Thunderbolt" magnettenning?

Ja, falt for løsningen til Tiny Tacho. Det optimale hadde selvsagt vært og mekket til noe selv f.eks. vha sykkel computer, men jeg lider som sagt av tidsnød om dagen (Og pengenød - dårlig kombinasjon når man driver og ruster opp 2 båter og har kjempehastverk ift sesongen). Jeg poster info her når jeg forhåpentligvis har fått svar fra produsenten. Jeg tror ikke det er noe å spare på felles innkjøp. Hvis jeg poster all info jeg får tak i, er det kanskje like greit at vi bestiller hver for oss? Jeg ba om pris inkludert p & p til Norge. Så da er det vel bare å regne om dette til NKR og legge på MVA - så har vi prisen levert på døra hjemme? Min har Thunderbolt tenning, men om den er remdrevet - ja det må fåglarna vite. Har ikke fått rotet så mye i motoren ennå. Så langt, har jeg stolt på det selgeren fortalte - at motoren var overhalt for ikke så lenge siden og skulle være i veldig bra stand.

 

OBS Det later til å være problemer med email adressen Tiny Tach har oppgitt for bestilling og spørsmål. Vi er nå to i forumet som har erfart dette. Løsningen er å bruke en annen email adresse. Se denne tråden for mer info https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1095888;start=0

Link to post
Share on other sites

Hm. Kr. 55.- for en sykkelkomputer!

Hadde vært artig å prøve om man kan få trigget denne ved å koble vekk den magnetiske pick-up'en for så å snurre senter-leder rundt plugg kabelen og terminere det hele med en passende motstand (man får da en kapasitiv kobling).

Alternativt bruke en ring-kjerne feritt som strøm probe (hvis man har noe slikt liggende eller kjenner en som styrer med elektronikk).

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Alternativt bruke en ring-kjerne feritt som strøm probe

Hei.

 

Har selv brukt ringkjerne med Hall effekt giver for et amperemeter jeg bygget til båten, for skjema klikk her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

....... for skjema klikk her.

 

Lars H.

 

Lars,

 

Jeg klikket   -   og ble storligen imponert! Maken til skjema har jeg ikke sett noensinne for hverken store eller små båter.

 

Kan du ikke ta deg noen dager (eller et halvt års tid) ombord i "Poseidon" og gjøre det samme for meg....?   :smiley:

 

mvh

Jan/Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke ta deg noen dager (eller et halvt års tid) ombord i "Poseidon" og gjøre det samme for meg....?   :blush:

Knanskje i forbindelse med en av utfluktene til Norsk Oljepioner Klubb?  :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Knanskje i forbindelse med en av utfluktene til Norsk Oljepioner Klubb?  :smiley:

 

Lars H.

Ja  så gjerne for min del, men jeg har ikke hørt noe fra dem iår, så jeg vet ikke hva det blir til.

 

Forøvrig trenger du ingen spesiell anledning for å komme ombord, det er bare å gi meg et pling når du er på hjemlige kanter, så ordner vi det på sparket.

 

mvh

Jan

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering ifbm at jeg kontaktet leverandøren på Tinytach.com:

 

Batdilla: Hvilken type passer til min Mercury 50HK 4 sylindrede totakter?

 

Tiny: The 2RXL is the best choice for your Mercury. I believe that the 1971 Mercury has electronic ignition?

 

Batdilla: Det nevnes at batteri i enheten ikke kan skiftes ut. Hva skjer etter 5 år når batteriet er dødt?

 

Tiny: After the battery runs out the tach has to be replaced

 

Batdilla: Hvordan er nøyaktigheten på Tiny Tach?

 

Tiny: The Tiny Tach is like a computer, it display what it sees. The display jumps by 10 RPM. The processor times the time between pulses and determines the RPM, the timer is a quartz crystal and is very accurate.

 

Batdilla: Hva vil p & p koste til Norge? Hvor er nærmeste forhandler ift Norge?

 

Tiny: Mail will cost about $9.00 to Norway.

 

Tenker jeg sender iveien en bestilling utpå ettermiddagen, så kan jo de som er interesserte poste et svar i denne tråden etter hvert, så kan jeg komme tilbake med litt om erfaringer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Bilde

Henter opp igjen denne siden det var litt interesse for TinyTach'en. Jeg bestillte en direkte fra hjemmesiden til produsenten og det tok ikke mange dagene før den kom rett hjem i postkassa. Anbefaler å maile dem på forhånd og fortelle akkurat hva slags motor man skal ha turtelleren til slik at man får riktig type. Jeg syntes det var litt vanskelig å velge type ut fra hva som står på hjemmesiden deres. De stoler tydeligvis på folk også. Jeg ba om å få betale forskudd, men den kom rett hjem i postkassa sammen med en faktura hvor man fører på kortnummer og fakser tilbake. Ferdig levert hjemme, med ekstra lang kabel og option for å kunne nullstille timetelleren kom den på $48.95. Veldig overrasket over at ikke tull og toll har blandet seg inn for å suge ut noen avgifter.

Installeringen gikk som smurt. Bare å strekke kabelen bak til motoren, feste en tråd til jord og tvinne den andre tråden 4 ganger rundt en av pluggledningene. Så var den klar. Den fungerer akkurat som forventet. Turtelleren sitter i et hus som er støpt rundt komponentene, så jeg antar den er vanntett. Et lite obs når man monterer ledningen på motoren: Pass på at ledningen ikke kommer i klem, ikke blir strukket, ikke kommer i nærheten av varme deler og at ikke tråden som tvinnes rundt pluggledningen kan komme i kontakt med selve pluggen.

Jeg synes dette var en veldig smidig løsning. Heller ikke så verst dyr, sammelignet med en analog sak. Og timeteller som teller gangtimer når motoren er igang på kjøpet er ikke å forakte. Det er heller ingen problemer å bruke turtelleren på en annen motor av samme type. F.eks. fort gjort å flytte midlertidig over til en annen motor i forbindelse med feilsøking. En liten bekymring når batteriet er tomt om 3 år - det er ikke lagt opp til at man skal kunne skifte batteri. Men jeg håper det skal gå ann å sprette opp boksen og skifte batteriet selv. Jeg tror det skal la seg gjøre. Har sett bilder av en uten option for nullstilling som ble åpnet for å nullstille direkte ved å forbinde noen punkter innvendig.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...