Jump to content

Erfaringer med Tiny Tach turteller?


Batdilla

Recommended Posts

Hei!

 

Ble skikkelig imponert av skjema/dokumentasjon av el-opplegget påskuta di Lars.

 

Ellers bør man vel kanskje være OBS på hva som er maks frekvens for sensoren til en sykkelcomputer, ser for meg at denne kan ha visse begrensninger når vi snakker om turtall i området 6000+.

 

Cato

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I siste nummer av Practical Boatowner (som forøvrig var ganske slunkent i innhold) står det hvordan man kan mekke turteller av en sykkelcomputer og et hjemmelaget kretskort. Ser ut som om det er relativt komplisert og forbeholdt de spesiellt interesserte. Virker også som om det ikke vil funke ved høye turtell. Sikkert fint om man har en gammel dieselmotor uten turteller og vil mekke litt.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

I min jakt på en billig timeteller på ebay kom jeg på nytt over Tiny-Tach.

 

Ser at de nå har en versjon beregnet for dieselmotor:

http://www.tinytach.com/tinytach/diesel.php

 

Denne skal få signal ved hjelp av en giver rundt dieseltilføringsrøret. Hvordan i alle verden funker dette? Vil det funke når motoren min har dieselretur?

 

Har forsåvidt turteller men den er ikke helt frisk....

Link to post
Share on other sites

Ikke verre enn at en føler/transduser føler trykkstøtet i høytrykksrøret.

 

Om du har dieselretur eller ikke spiller ingen rolle.

 

Mål diameteren på høytrykksrøret og bestille riktig transduser.

 

Trykkstøtet i røret er godt følbart ved håndspåleggelse. Knip med to finger rundt høytrykksrøret mens motoren går og du skjønner hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

Mål diameteren på høytrykksrøret og bestille riktig transduser.

Hmm...høytrykksrøret. Har jeg ikke 3 slike ut fra pumpen på min Yanmar 3GM30? Blir kanskje det samme hvilket jeg bruker da pumpepulsen kommer samtidig? Eller menes det en annet rør siden de snakker om 6 mm rør. Mine høytrykksrør er jo laaaangt fra så tykke. 6mm høres veldig ut som hovedledningen.

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Sitat : Man får tidligere varsel med vanntrykksmåler enn tempmåler. Enda kjekkere enn vanntrykksmåler ville ha vært en vanntrykksalarm. .

 

Hei poseidon

 

Ikke helt enig i dét. Kommer ihvertfall ann på hvor du måler temperaturen og hvor nøyaktig og rask den enheten du benytter er. Har montert en device som er veldig nøyaktig(0,1g) og ikke minst rask.

 

Enheten har en ekstern sensor og kan programmeres til å starte en alarm ved én temperatur, også kutte tenningsstrømmen ved en annen.

 

Selv satt jeg på begge og monterte sensoren i kontakt med kjølevannet ganske nærme gods. Selve device'n festet jeg oppunder en sidevange ved siden av motoren og dette fungerer helt utmerket.

 

Først kommer alarmen ved xx g C , også kutter strømmen til tenningen ved XX + 5g C.

 

Eneste minuset med denne enheten er at den ikke er vanntett.

 

Oppsiden er at den er billig :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...