Jump to content

Erfaringer med Nidelv 300 Sport


hos

Recommended Posts

Hei.

 

Vi vurderer å kjøpe planende båt på omkring 30 fot (når en regner båtlengde med "søkke og snøre"),

og Nidelv 300 Sport er det heteste alternativet. Jeg har lest testen av denne fra Båtmagasinet (april 2005) og jeg har også lest mange av Bittelitens mange positive erfaringer med båten. Jeg har vært ombord i båten, men ikke prøvekjørt den selv. Båtens uteplass virker veldig bra, byssa er vel ikke for stor (men den kan vi fint leve med), toalettet er romslig, og ut fra andres omtale høres det ut som om båtens sjøegenskaper er førsteklasses. Det jeg imidlertid lurer på, er om båtens sovefasciliteter vil være tilstrekkelig for oss til feriebruk (vi har tre barn i alderen 0.5 til 7 år, og tar gjerne tre ukers båtferie). Er det plass nok til at tre barn på den alderen (eller to barn og en voksen) kan sove godt i "bingen" helt foran, og er midtkabinen romslig nok for to voksne, eller er båten litt for trang for den type bruk? Jeg er klar over at den typen vurderinger kan være veldig relativ/subjektiv, men jeg tar gjerne imot innspill fra dere som måtte ha erfaring med båten i praktisk bruk (og gjerne andre også).

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dette kommer an på hva dere er vant til. Vi syntes 300'en var litt for trang under dekk. Ikke for våre unger (10 og 7) som sov foran, men for oss som sov i stikkøya. Vi syntes kanskje også at avstanden fra køya til ungene var litt kort.... :rolleyes: . Men det kommer an på hva man er vant til hjemme også. Er man vant til smal seng hjemme er alt OK. Det kommer også an på hvor lenge dere skal være ute i båten. Vi overnattet i 14 dager uten noen problemer. Det som var utløsende for at vi byttet båt var antakelig at vi hadde muligheten og at største ungen ikke lenger er "unge" - men begynner å bli småvoksen

 

To små barn og en voksen sover godt i køya foran, en voksen og ett barn sover godt i stikkøya. Ta bort ryggputene i sofaen så blir det plass nok tror jeg

 

Men utover det er båten en kanonbåt. Montro om ikke vi har snakket sammen allerede?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du glemte en ting, Bitteliten.

 

Å eie en Nidelv 300 Sport kan ha alvorlige helsemessige konsekvenser. Jeg tenker da på sportscruiser-syndrom sammen med 7-fots syken, som gir en uhellig cocktail av symptomer. Prognosen er ikke god, og sykdommen i siste uhelbredelige stadium ender som regel med kjøp av betydelig større båt. :yesnod::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Men utover det er båten en kanonbåt. Montro om ikke vi har snakket sammen allerede?

 

Jo, det stemmer det, og takk for nyttige kommentarer og svar.

 

 

Å eie en Nidelv 300 Sport kan ha alvorlige helsemessige konsekvenser. Jeg tenker da på sportscruiser-syndrom sammen med 7-fots syken, som gir en uhellig cocktail av symptomer. Prognosen er ikke god, og sykdommen i siste uhelbredelige stadium ender som regel med kjøp av betydelig større båt.

Ja, det kan virke slik. Men i motsetning til andre (tidligere) eiere av denne båttypen har ikke jeg mulighet til å gå opp 7 fot (med mindre jeg velger en seilbåt som ikke er produsert ved Orust, eller en eldre motorbåt)

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom Dockside Marine (ved Tønsberg) i går. Der traff jeg en hyggelig og båtinteressert kar som viste seg å være den nye eieren av "Bitteliten III". I tillegg til båtens design og mange andre kvaliteter "falt han for" utstyrspakken som fulgte med. Båten lå på land da han kjøpte den, så han har ikke prøvd den ennå - han så med stor forventning fram til sjøsetting til våren!

 

Jeg "inviterte" han hit til Baatplassen, så vi får se om han dukker opp etter hvert.

 

Du glemte en ting, Bitteliten.

 

Å eie en Nidelv 300 Sport kan ha alvorlige helsemessige konsekvenser. Jeg tenker da på sportscruiser-syndrom sammen med 7-fots syken, som gir en uhellig cocktail av symptomer. Prognosen er ikke god, og sykdommen i siste uhelbredelige stadium ender som regel med kjøp av betydelig større båt. :yesnod::lol:

Det blir spennende å se om "smittekilden" i "Bitteliten III" ble fjernet før overtakelsen, eller om det er umulig å desinfisere denne båttypen :cryin:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Akkurat som deg, "HOS", var vi for kort tid siden på jakt etter en 30 foter med noenlunde de samme prioriteringer du skisserer.

Viktig for oss var en midtkabin med god takhøyde og lett adkomst.

Vi var lenge fasinert av Bavaria 29 Sport. Her var det suveren takhøyde ved hodedel av køya og omtrent ståhøyde ved inngangen, som hadde egen dør!

Men, man fikk en del andre mindre gunstige forhold med på kjøpet så vi droppet dette alternativet. Vi kom vel fram til, etterhvert at vi også ville ha en Norsk båt. :flag:

Prøvde så en Skarpnes 9100. Men inngangspartiet til midtkabinen her er meget trang og ga meg lett klaustrofobiske følelser når jeg omsider hadde kommet meg inn. :headbang:

- De gylne dråper har en tendens til å ville ut, midt på natta, så jeg må jo liksom forestille meg "klatre over sovende kone" prosessen...

Ikke mulig for en med litt stiv rygg, i denne båten.

 

Stod da tilbake med tre flotte Norske båter:

Marex Sun Cruiser, Nidelv 300 og Nor Star 290. :cheers:

 

Marexen hadde skikkelig dør som separerer midtkabinen fra Cabin. Inngangen var også her noe lav, men overkommerlig kanskje. Følelsen i selve kabinen var ikke mye bedre enn Skarpnesen og vi savnet sterkt et skikkelig dollbord fra akter til fordekk på denne båten. :rolleyes:

 

To alternativer igjen. Nidelv hadde, såvidt jeg husker en noe større åpning in til midtkabinen, men ingen dør. Her ligger dere rett bak et forheng. Og vi skjønte ikke helt hva den ekstra sofabenken i forkant av midtkabinen skulle brukes til, annet enn klær. :confused:

Men kjøkken ute likte vi godt, selvom det jo stjeler litt plass. Og flott med tre gode seter i fartsretningen. :smiley:

 

Siste alternativ, Nor Star ligner vel mest på Marex, men på ett eller annet vis har de fått til dette med midtkabinen bedre: De har skikkelig dør inn til garderoben og selve inngangen derifra til køya er en aning bedre enn Marex og får stempelet "akseptabel". Vel inne i køya er imidlertid forholdene adskillig bedre, syntes vi, enn på alternativene. En stor sidehegslet luke på akterveggen gir luftfølelse og gjør det mulig å komme seg ut også denne veien, uten for mye akrobatikk. :lol:

Nor Star'en har et trivelig hylle og skapsystem ved hode enden av køya og takhøyden er minst like bra som på de andre.

Kjøkken nede er ikke helt vårt ideal, men her er det plassert rett under den store åpningen opp til cockpit med de beste luftemuligheter, og det hjelper jo godt. Dessuten er byssa i Nor Staren et syn. Bærre lækkert, kona var nesten ikke til å opp på dekk igjen.

Med skikkelig dollbord langs hele skutesida og en moderne D4 -260 som standard, var valget til slutt lett for oss.

Men, vi har allle våre prioriteringer.

:seeya:

Lykke til

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

I tillegg til båtens design og mange andre kvaliteter "falt han for" utstyrspakken som fulgte med. Båten lå på land da han kjøpte den, så han har ikke prøvd den ennå - han så med stor forventning fram til sjøsetting til våren!

Det er jo ikke mye som mangler på den båten av utstyr. Autoplilot er ikke ombord, men det har visst kjøperen noen tanker om. Det er ikke mye ledig plass til mer på dashbordet - men det løser seg nok. Det hadde jo vært morro om han hadde kommet hit også

 

Og fin båt - det får de. Bra fart, gode sjøegenskaper og bra kvalitet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei hos, skal ikke favorisere hverken den ene eller andre båten, da dette er ividuellt for enhver av oss. Jeg var gjennom samme prosessen i fjor sommer jeg også, byttet den gamle skarpnesen min ut med en planende båt, ca. 30 fort og skulle minst marsje på 25 knop. Nidelven er kjempefin, men dyr i forhold til mue annet, Nor Star er jo egentlig ikke sååå stor da. Plattform og baugspyd er vel 3 fot ? Marexen kikket jeg ikke på, men jeg leste en test i båtmagasinet av en vestlandsbåt med Targa og kalesje. Prismessig får man vanvittig mye båt om man sammenligner med f.eks. Nidelv. Plassmessig er også båten helt topp, fart og kjøreegenskaper er også knallgode. Nå er riktig nok dette mine meninger og du må selvsagt la dine følelser styre ditt valg men jeg angrer ikke en dag. Du finner båten min i erfaringsdatabasen.

 

sjekk også: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...209&pos=5&tot=5

 

og http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...209&pos=1&tot=5

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Nidelv 300 og Norstar 290 har utgangspunkt i samme form.

 

Jeg synes i forhold til pris så får man ikke bedre båt en NS 290.

Nja - at utgangspunktet er det samme er nok korrekt. men N300 tror jeg er strekt litt og steglistene er endret - om jeg husker rett fra det som ble skrevet i testen av Båtmagasinet.

At NordStar er mer båt pr fot er jeg helt enig i. Jeg synes Nord Staren er en fin båt.

 

Det er en sak jeg ikke helt forstår med NordStar 290 og Nidelv 300 om de kommer fra samme form. NordStaren går bra med D4 210/KAD 43. Nidelven må ha minst KAD 300 for å gå bra - da gjør den 32-33 knop. Er nidelven et så mye tyngre bygge?

Her er tekniske data

Nord Star 290: Loa 905 cm. Lh 790 cm. Br. 305 cm. Dypg. 75 cm. Tot.vekt 3300 kg.

 

Nidelv 300 Sport Loa 920 cm. Lh 920 cm. Br. 299 cm. Dypg. 90 cm. Tot.vekt 3000 kg.

Vekta her må være feil - i brukerhåndboka mi står det 3500 kr tørrvekt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

INFO:

 

Skroget er opprinnelig konstruert av Jan Bjerke og stammer fra gamle Biam 820. Det er litt forlenget og steglistene er justert, mens dekk og innredning ble laget av Nilsen Boats AS og senere videreforedlet av Nidelv Båtbyggeri AS. Nilsen Båt AS overtok skrogformene rundt 1998, bygde nytt dekk og lanserte båten under navnet Bluefin N95. Båten tok raskt veien til Nidelv Båtbyggeri AS hvor den fikk navnet Nidelv 300 Sport.

 

Fordi om den er tyngre i plan og må ha større motor bør den ikke være mye tyngre.

Bunnkonstruksjon har mye å si. Ofte vil skarpere v-bunn kreve større motor. Vet ikke om det er det som er forskjellen på NS290 og N300

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

INFO:

 

Skroget er opprinnelig konstruert av Jan Bjerke og stammer fra gamle Biam 820. Det er litt forlenget og steglistene er justert, mens dekk og innredning ble laget av Nilsen Boats AS og senere videreforedlet av Nidelv Båtbyggeri AS. Nilsen Båt AS overtok skrogformene rundt 1998, bygde nytt dekk og lanserte båten under navnet Bluefin N95. Båten tok raskt veien til Nidelv Båtbyggeri AS hvor den fikk navnet Nidelv 300 Sport.

Dette var i tiden da det var "krig" mellom Nilsen båt og Nidelv Båtbyggeri. Det ble bygget et par N300 før 2000 også. Disse kjennetegnes ved at de har byssa under dekk.

 

I 2004 ble cockpitløsningen endret på N300. Da tok salget virkelig fart.

Link to post
Share on other sites

Stod da tilbake med tre flotte Norske båter:

Marex Sun Cruiser, Nidelv 300 og Nor Star 290. :cheers:

Med skikkelig dollbord langs hele skutesida og en moderne D4 -260 som standard, var valget til slutt lett for oss.

Men, vi har allle våre prioriteringer.

:seeya:

Lykke til

Gratulere med flott bestilt båt Morty! :flag::cheers:

Har ett tips nå under byggingen siden jeg ser du får "nybåten" våren 2006 (i din avatar)

Defroster!!! det er ikke noe originalt opplegg for defroster, i hvert fall ikke på min (2003mod)

Her burde du prøve å få til noe fremme i frontrutene før fabrikken monterer sammen topplineren samt frontrutene. Jeg opptaget ikke viktigheten av defroster for etter at båten kom i bruk, dugg er skikkelig problem :headbang::headbang:

Jeg løste dette med å legge ett hvitt rør i forkant av dashbordet, og boret hull i fremover retning. Røret blir skjult under falsen i dashbordet, dette ble en "grei" løsning men ikke optimalt. Ett pent innstøpt rør helt fremme ved frontruten med slisser hadde vært optimalt. Ta en prat med Nor Star om dette, det er min anbefaling :smiley: De fixer det helt sikkert, min erfaring er kun prima service fra dem!

Lykke til!

 

Nidelv 300 og Norstar 290 har utgangspunkt i samme form.

 

Jeg synes i forhold til pris så får man ikke bedre båt en NS 290.

:yesnod::yesnod::yesnod::wink: Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Skarpnes9100, Joda7900, Norstar 290 og Joda 290 ser alle ut til å komme fra samme "grunndesign". Synes jeg etter å ha sett litt rundt. Store forskjeller innvending/innredning, men skroget ser nesten likt ut på alle sammen.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Gratulere med flott bestilt båt Morty! :flag::cheers:

Har ett tips nå under byggingen siden jeg ser du får "nybåten" våren 2006 (i din avatar)

Defroster!!! det er ikke noe originalt opplegg for defroster, i hvert fall ikke på min (2003mod)

Her burde du prøve å få til noe fremme i frontrutene før fabrikken monterer sammen topplineren samt frontrutene. Jeg opptaget ikke viktigheten av defroster for etter at båten kom i bruk, dugg er skikkelig problem :headbang::headbang:

Jeg løste dette med å legge ett hvitt rør i forkant av dashbordet, og boret hull i fremover retning. Røret blir skjult under falsen i dashbordet, dette ble en "grei" løsning men ikke optimalt. Ett pent innstøpt rør helt fremme ved frontruten med slisser hadde vært optimalt. Ta en prat med Nor Star om dette, det er min anbefaling :smiley: De fixer det helt sikkert, min erfaring er kun prima service fra dem!

Lykke til!

:yesnod::yesnod::yesnod::wink:

 

Takker Maanestråle.

Tipset er notert og jeg har allerede fyrt av en e-mail til "Alf".

Flott hjemmeside du har, forresten. Kanaltur frister.

 

Skarpnes9100, Joda7900, Norstar 290 og Joda 290 ser alle ut til å komme fra samme "grunndesign". Synes jeg etter å ha sett litt rundt. Store forskjeller innvending/innredning, men skroget ser nesten likt ut på alle sammen.

Joda310

"Inni er de like, men det er utapå"...heter det jo. :lol:

Av alle de som nevnes i strengen, er det vel Joda 290 og Nor Star 290 som kan sies å være like, skrogmessig. Cabin er også ganske lik, mens Dekksløsningen skiller en del. Jodaen har en helt annen frontrute og uteløsning. Dette skroget er tegnet av Alf Jensen.

Nidelven er tegnet av Gunnar Nilsen, og har ikke noe felles med Nor Star skroget såvidt jeg vet, annet enn at det ligner. Pussig med såpass stor vektforskjell. Noe ligger kanskje i lengdeforskjellen.

Nidelven er vel en snau fot lenger.

Skroget til Joda-Nor Star 290 er vel ikke av de skarpeste V-bunnede båtene og kanskje noe mer "lettdrevne" enn f.eks. Nidelv. Som jeg tror er en tand "vassere" i så måte.

 

Polar skroget er jeg litt usikker på.

Spurte forøvrig Nor Star om Skarpnes skroget, som også "ligner", hadde noe felles med N S290, men det ble benektet.

Ellers er det unektelig mye re-sirkulert plast, ja. Ikke noe "gæærn't" i det vel?

 

Heia Norge :flag:

 

Midlertidig landkrabbe,

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Grattis Morty og velkommen i Nor Star-familien!! Nå er vi vel en 3-4 stk med denne båten her inne. Du kommer til å bli fornøyd. I hjemmehavna mi er det i løpet av de to siste årene ikke blitt mindre en 4 290`er! Det er smittsomt tror jeg.

Dessuten er byssa i Nor Staren et syn. Bærre lækkert, kona var nesten ikke til å opp på dekk igjen.

Med skikkelig dollbord langs hele skutesida og en moderne D4 -260 som standard, var valget til slutt lett for oss.

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod: Den gedigne luka ned til cabinen er en liten genistrek. Tell hvor mange ganger i løpe av en sommer du går ut og inn av cabinen så skjønner du viktigheten av lett adkomst. Det gjør dessuten hele båten mer åpen.

Jeg synes i forhold til pris så får man ikke bedre båt en NS 290.

Ingen stor overraskelse at vi er enige i dette!!

Polaren er forgjengeren til NS 290. Vet ikke om det er gjort noen store endringer.

Selvsagt er det gjort endringer. Polaren er jo etterhvert en gammel båt. 290`en er modifisert og modernisert på en rekke punkter. Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulere med flott bestilt båt Morty! :flag::cheers:

Har ett tips nå under byggingen siden jeg ser du får "nybåten" våren 2006 (i din avatar)

Defroster!!! det er ikke noe originalt opplegg for defroster, i hvert fall ikke på min (2003mod)

Her burde du prøve å få til noe fremme i frontrutene før fabrikken monterer sammen topplineren samt frontrutene. Jeg opptaget ikke viktigheten av defroster for etter at båten kom i bruk, dugg er skikkelig problem :headbang::headbang:

Jeg løste dette med å legge ett hvitt rør i forkant av dashbordet, og boret hull i fremover retning. Røret blir skjult under falsen i dashbordet, dette ble en "grei" løsning men ikke optimalt. Ett pent innstøpt rør helt fremme ved frontruten med slisser hadde vært optimalt. Ta en prat med Nor Star om dette, det er min anbefaling :smiley: De fixer det helt sikkert, min erfaring er kun prima service fra dem!

Lykke til!

:yesnod::yesnod::yesnod::wink:

Kontaktet Nor Star i går vedr. mulighet for defroster.

Sendte dem like godt sitat av mailen din Maanestraale!

Resultatet lot ikke vente på seg. Allerede i dag morges ringte de og bekreftet forespørselen, sa seg enige i at defroster burde stå som tilvalgsutstyr og ga meg en kjapp beskrivelse på anbefalt løsning:

De lager et opplegg mye likt det man finner i biler, med vifte og radiator i motorrom og slange med to stk rister til frontvinduet. Alså basert på motorens kjølevann.

Håper ikke prisen blir for avskrekkende, men dette vil jeg prioritere.

Her gjelder det å strekke sesongen! :sailing:

Takk for godt tips, og takk til NorStar for kjapp respons!

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...