Jump to content

Motor trøbbel KAD44 i Arendal


jdahl

Recommended Posts

Hei to kamerater av meg er på vei fra Stavanger- Sarpsborg i nyinnkjøpt Sun 33 med en kad 44.

Men nå har det gått galt, dem hørte ulyder i motor, slakket da ned og motor stoppet.

motor luke ble åpnet røyk og damp kom ut av luken, men ingen synlige lekkarsjer.

Blir nå 1200 20 nov slept inn til Arendal av redningsskøyta.

 

HVEM BØR DE KONTAKTE I ARENDAL SOM ER FLINKE MED DENNNE MOTOREN. Det må jo være fagfolk, dette blir jo en reklamasjon sak.

:cryin:

Link to post
Share on other sites

Åhhh her fikk jeg vondt i hjerte, huff og huff :cryin::cryin:

 

Det vil sikkert raskt komme Arendalitter på banen her som kjenner til Volvo rep. folk i nærheten.

Jeg søkte etter Volvo serivce folk i Arendal på www.volvopenta.no men den fant bare Kr.sand og her jeg bor Stathelle, som nærmeste.

 

Jeg bruker her en "reise" Volvomekanikker, hvis du (de) ønsker det kan jeg finne kortet hans (sitter på jobb, finner kortet i løpet av 10min) Og han kan ringes, tipper han er i Arendal på 1,5 timer.

 

Dette selvfølgelig hvis dere vil/må ha gjort/konstaret noe i dag. (søn)

 

TviTvi :smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Reklamasjon på helt ny båt? Da bør dem etter min mening forholde seg til selger og ingen andre. Så får selger selv velge om han ønsker å benytte et lokalt firma i Arendal. Dersom de begynner å rote med dette selv kan det medføre problemer i forhold til garanti/reklamasjonsrett senere.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Reklamasjon på helt ny båt? Da bør dem etter min mening forholde seg til selger og ingen andre. Så får selger selv velge om han ønsker å benytte et lokalt firma i Arendal. Dersom de begynner å rote med dette selv kan det medføre problemer i forhold til garanti/reklamasjonsrett senere.

 

Brigg

Jeg tolket i mitt innlegg over, ikke båten som ny, men nyinnkjøpt (bruktbåt) av eier. Det var jo Stavanger, Sun er vel Levert av Østfold firma, Holms Innredning.

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Jeg tolket i mitt innlegg over, ikke båten som ny, men nyinnkjøpt (bruktbåt) av eier. Det var jo Stavanger, Sun er vel Levert av Østfold firma, Holms Innredning.

Men uansett om en båt er kjøpt splitte ny eller brukt så er det bare en som er riktig adressat for reklamasjon. Og det er selger. Selger har etter loven rett til å rette feil eller levere ny vare dersom han ønsker det. Derfor er det viktig at man lar selger få sjansen til å gjøre det som loven krever av ham, og ikke gjøre ting selv som kan rote dette til.

 

Men nå ser det ut som om selger er involvert i denne saken og at han har positiv holding til å rydde opp. Ingen ting er bedre enn det når et slikt problem først har oppstått.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fint om du hadde funnet dette tlf nr Maanestråle, de er i god dialog med selger, som selfølgelig vill ha dette ordnet så fort som mulig

Beklager litt sent svar men mannen er:

 

KK Marine Langesund tlf. 901 04 728 (Kjetil kristiansen)

 

Jeg snakket med han og han var sevfølgelig opptatt i dag, og til ca midt i neste uke, :headbang::headbang:

 

Men bare ring han om dere lurer på noe!

 

 

nb! Ingar linken din peker til Båttur i Helgen!!! (showtropic1500, ett 9 tall er glemt -> 15009) :wink:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Men uansett om en båt er kjøpt splitte ny eller brukt så er det bare en som er riktig adressat for reklamasjon. Og det er selger. Selger har etter loven rett til å rette feil eller levere ny vare dersom han ønsker det. Derfor er det viktig at man lar selger få sjansen til å gjøre det som loven krever av ham, og ikke gjøre ting selv som kan rote dette til.

 

Men nå ser det ut som om selger er involvert i denne saken og at han har positiv holding til å rydde opp. Ingen ting er bedre enn det når et slikt problem først har oppstått.

 

Brigg

Din holdning til at det er selger av en bruktbåt som har ansvaret forutsetter ett av to:

1. Skaden skyldes en mangel som var tilstede da kjøper overtok båten (dvs at kjøper betalte og selger ga fra seg nøklene) og selger visste om mangelen

2. Alternativt at det var en skjult mangel som selger burde ha visst om.

 

Hvor lenge en 7 år gammel båtmotor holder er det ingen som vet - naturligvis håper og mener alle at den bør holde lenger, men det kan godt være at dette er en skjult mangel som selger ikke visste om og heller ikke burde visst om - juridisk sett.

 

Håper at dette løser seg på en rask og fin måte. Men syptomene høres jo ikke bra ut

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Din holdning til at det er selger av en bruktbåt som har ansvaret forutsetter ett av to:

1. Skaden skyldes en mangel som var tilstede da kjøper overtok båten (dvs at kjøper betalte og selger ga fra seg nøklene) og selger visste om mangelen

2. Alternativt at det var en skjult mangel som selger burde ha visst om.

Slettes ikke uenig, jeg har vel heller ikke ment å fordele skyld i denne saken.

 

Kjøpsretten er omfattende og oppfattes av mange som komplisert. I hvert fall av meg. Så jeg har i innleggene over ikke forsøkt å dekke hele dette fagområdet. Men når en bruktbåt nettopp er hentet kan det være en rimelig sjanse for at dette er noe selger er ansvarlig for. Men det vet man ikke før årsaken til problemene er funnet. Da bør man etter min mening forholde seg til selger fra første stund. Poenget er å ikke rote det til ved forsøk på utbedringer på egen hånd eller å pådra seg store verkstedregninger som selger senere kan komme til å krangle på.

 

Om årsaken senere skulle vise seg å være noe selger ikke kan lastes for, så vil jo det selvfølgelig være synd for kjøper. Men det er en risiko vi må venne oss til å leve med vi som driver med gamle båter.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det har vært en volvo mann der, og det ser ut som motoren har skjært seg :eek:

 

så de tar bussen hjem i kveld, vet ikke hva som skjer vidre.

 

Hva kan ha gått galt tro?

 

hva bør de gjøre nå, båten ble hentet i går, motoren har gått fint hele tiden, olje har vært peilet og alt går greit, og så dette, til en båt til 1,2 mill :headbang:

Link to post
Share on other sites

KAD44 har elektronikk-styring (EDC), og det begrenser jo litt hvem som er kvalifisert til å reparere den. I hvertfall hvis det ikke er noe enkelt noe da.

Med diagnose verktøyet skal man jo kunne lese av feilmeldinger og forhåpentligvis finne ut hva som gikk galt. Men da må man vel på Volvo-Penta merkeverksted.

Blir i alle fall interessant å se hvordan denne saken ender.

Link to post
Share on other sites

Det har vært en volvo mann der, og det ser ut som motoren har skjært seg :eek:

 

så de tar bussen hjem i kveld, vet ikke hva som skjer vidre.

 

Hva kan ha gått galt tro?

 

hva bør de gjøre nå, båten ble hentet i går, motoren har gått fint hele tiden, olje har vært peilet og alt går greit, og så dette, til en båt til 1,2 mill :headbang:

Huff og huff det var ille :cryin:

Fikk de ingen forhåndsvarsler, alarmer, høy temp, lavt oljetrykk, ingen ting?

 

Månestråle

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Det har vært en volvo mann der, og det ser ut som motoren har skjært seg :eek:

 

så de tar bussen hjem i kveld, vet ikke hva som skjer vidre.

 

Hva kan ha gått galt tro?

 

hva bør de gjøre nå, båten ble hentet i går, motoren har gått fint hele tiden, olje har vært peilet og alt går greit, og så dette, til en båt til 1,2 mill :headbang:

 

Er ikke godt å si hva som har skjedd. Har liten tro på at det er særlig lurt å fyre av bredsider mot selger før en bedre diagnose er stillt. Og slik jeg skjønner saken så er både selger og kjøper i kontakt med hverandre og virker fornuftige på meg. Is i magen nå,vent på diagnosen og beskjed om hva som kan ha forårsaket skaden og hold selger underrettet. Jeg ville nok ikke ha begynt med dyre reparasjoner uten å ha hatt konsultasjoner med selger og ha avklart om hvem som dekker hva.På tide både for kjøper og selger og kikke nøye på kontrakten også kanskje ?

Selgeren har nok enda mere vondt i magen enn kjøperen vil jeg anta. Triste greier for begge to.

Link to post
Share on other sites

Din holdning til at det er selger av en bruktbåt som har ansvaret forutsetter ett av to:

1. Skaden skyldes en mangel som var tilstede da kjøper overtok båten (dvs at kjøper betalte og selger ga fra seg nøklene) og selger visste om mangelen

2. Alternativt at det var en skjult mangel som selger burde ha visst om.

 

Hvor lenge en 7 år gammel båtmotor holder er det ingen som vet - naturligvis håper og mener alle at den bør holde lenger, men det kan godt være at dette er en skjult mangel som selger ikke visste om og heller ikke burde visst om - juridisk sett.

Om pkt. 2: Vilkåret etter kjøpsloven (bruktkjøp) er at selger "måtte" kjenne til mangelen. Dette stiller aktsomhetskravet til selger høyere enn hva tilfellet er med hva han "burde" kjenne til.

 

Sagt med andre ord skal dere mer til for å konstatere ansvar for selger etter "måtte kjenne til - alternativet".

 

Måtte korrigere her. Så at jeg hadde vekslet om alternativene. :nono:

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om pkt. 2: Vilkåret etter kjøpsloven (bruktkjøp) er at selger "måtte" kjenne til mangelen. Dette stiller aktsomhetskravet til selger lavere enn hva tilfellet er med hva han "burde" kjenne til.

 

Sagt med andre ord skal dere mer til for å konstatere ansvar for selger etter "måtte kjenne til - alternativet".

"måtte kjenne til" er et strengere kriterium enn "burde". Dette med "måtte" betyr at fakta må være slik at selgeren ikke har noen plausibel grunn til å være ukjent med forholdet.

 

Men: Denne tråden er vel neppe rette stedet å diskutere de finere aspekter ved Kjøpslovens mangelsbegrep.

 

For det aktuelle tilfellet: Få båten på verksted asap; finn ut hva feilen er og, ikke minst, hva som er årsak til feilen. Årsaken kan jo være så mangt -- alt fra en iboende svakhet/slitasje/feil til kjølevannsinntak blokkert av plastpose. Om selgeren har ansvar, kommer jo helt an på årsaken.

 

MEN det er viktig å få selgeren på banen og holde ham der -- dialog og samarbeid løser de problemene man ellers ser som uoverstigelige.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

"måtte kjenne til" er et strengere kriterium enn "burde". Dette med "måtte" betyr at fakta må være slik at selgeren ikke har noen plausibel grunn til å være ukjent med forholdet.

 

Men: Denne tråden er vel neppe rette stedet å diskutere de finere aspekter ved Kjøpslovens mangelsbegrep.

 

For det aktuelle tilfellet: Få båten på verksted asap; finn ut hva feilen er og, ikke minst, hva som er årsak til feilen. Årsaken kan jo være så mangt -- alt fra en iboende svakhet/slitasje/feil til kjølevannsinntak blokkert av plastpose. Om selgeren har ansvar, kommer jo helt an på årsaken.

 

MEN det er viktig å få selgeren på banen og holde ham der -- dialog og samarbeid løser de problemene man ellers ser som uoverstigelige.

Enig

Men likefullt har selger rett til å være med å velge hvem som skal se på den etc dersom spørsmål om hans ansvar skal stilles senere.

 

Jeg ville værtfall blitt lite samarbeidsvillig hvis noen bare hadde satt en båt på et hvilket som helst verksted uten mitt samtykke :smash:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Men likefullt har selger rett til å være med å velge hvem som skal se på den etc dersom spørsmål om hans ansvar skal stilles senere.

Egentlig ikke. Det er jo kjøper som eier båten, det er hans båt, og det er han som bestemmer hva som skjer med den. Altså er det kjøper som bestemmer hvilket verksted båten settes på til undersøkelse og/eller reparasjon. Men alt, i forhold til selger, på egen risiko --- hvis man velger et dårlig verksted, så kan det jo hende at selger kan reise innsigelser til erstatningskravet. Men denne typen problemstillinger er fryktelig upraktiske.

 

Jeg ville værtfall blitt lite samarbeidsvillig hvis noen bare hadde satt en båt på et hvilket som helst verksted uten mitt samtykke

Lite lurt. Det er jo mangelens eksistens som er bestemmende for om kjøper har et krav eller ikke, hva enten de nå er prisavslag, erstatning eller hevning. Det kan rimeligvis ikke være slik at om selger ikke liker kjøpers verksted, så godtar ikke selger at det foreoligger mangel ... i så fall er man ganske så usaklig, og det VIL bli dyrt. Garantert.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei, båten ble satt på land i dag, og motor blir løftet ut skal på volvo verksted, det er selger og verkstedet som har kontakt, og kjøper blir holdt informert om hva som skjer.

 

selger har sagt at han skal få ordnet motoren, så dette ser jo ut til at det skal gå smertefritt.

 

Dette er jo en motor som kunn har gått 600t så det kan jo bli interesangt og høre hva som gikk galt ja.

 

kommer med info om hva som har skjedd etterhvert.

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...